גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק

בכפר סבא חוגגים את ביטולו של נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי ומתכוננים לחתימה על הסכם גג ● אבל ההסכם, שמתיימר להיות ראשון מסוגו משום שנעשה בשיתוף משרד התחבורה, אינו מציע פתרונות להסעת המונים

נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר
נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר

המתנגדים לנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שהוקם ברחוב ויצמן בכפר סבא חגגו לאחרונה כשראש העירייה, רפי סער, הודיע שהגיע להסכמות עם משרד התחבורה שהמשך הנתיב שתוכנן - לא יקודם. הכניעה החריגה של משרד התחבורה תשאיר ברחוב הראשי בעיר נת"צ קטוע באורך של קילומטר וחצי בלבד, אבל מדובר רק בסימפטום ולא בבעיה עצמה.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה
●  "מחיר למשתכן": ההגרלות חותכות את מחירי הדירות בחצי. אבל מהם סיכויי ההצלחה?
ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? 

מנוף הלחץ של עיריית כפר סבא על משרד התחבורה נוצר באמצעות הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוספת 7,000 יחידות דיור (יח"ד). ברמ"י מתגאים כי זהו הסכם "חדשני ופורץ דרך" משום שמשרד התחבורה עורב בו, אולם הוא מציג בעיקר פתרונות המבוססים על תוספת תשתית לכלי הרכב הפרטיים. אנשי תכנון ותחבורה מזהירים מפני כאוס שרק יחריף את הפקקים באזור, וכי גם הפעם הסכם גג של רמ"י מוביל להוספת אלפי יח"ד מבלי להתייחס לסוגיות תחבורתיות.

במסגרת ההסכמות שגובשו עד כה לקראת חתימת ההסכם, עולה שהמשך העבודות על הנת"צ ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי בעיר, ייעצרו. במקומו במשרד התחבורה ובעירייה יסכמו על נת"צים ברחובות טשרניחובסקי ודרך השרון, סלילת שבילי אופניים והרחבת כבישים. כביש הרוחב 541 יורחב ויתווסף בו נת"צ, ועיריית כפר סבא דורשת שיחובר לכביש 4 באופן שיעמיס על הכביש הארצי שנמצא כבר היום בכשל תחבורתי. גם כביש 5504 יורחב באותו האופן.

"7,000 יח"ד ממזרח ללא פתרון תחבורתי"

במקביל, ההסכם אינו כולל את "הפיל שבחדר" והוא התנגדות העירייה למיקום הדיפו (מוסך ומקום לדיור רכבות המטרו) של המטרו שמתוכנן בכפר סבא. כתוצאה מההתנגדות הזו, תוכנית קו M1 פוצלה ותכנון השלוחות לכפר סבא ולערי השרון נדחה, בעוד שיתר הקו כבר אושר בממשלה. גם מערכת אחרת להסעת המונים אינה נכללת בדיונים.

עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי

"התחבורה הציבורית בכפר סבא מדרדרת. כל התוכניות לשדרוגה על ידי נת"צ בוויצמן, הרחוב הראשי, קו של רכבת קלה וארבע תחנות מטרו שיעברו במרכז העיר וגם שבילי אופניים שכולם מחכים להם - הכל נעצר", אומרת יעל דורי, ראש תחום התכנון בעמותת אדם טבע ודין.

לדבריה, אושרה תוכנית ל־4,200 יח"ד בשולי העיר, על שטחים חקלאיים, ש"רק תפגע בעיר ובעיקר תיצור עוד עומס ותוסיף לפקקים. מדובר בשכונת ענק שלידה קיימת גם תוכנית גדולה נוספת וביחד הן יוסיפו לעיר 7,000 יח"ד רק ממזרח - ללא פתרון תחבורתי.

"הבדיקה התחבורתית נעשתה רק עבור השכונה החדשה, כלומר בדיקה לא רלוונטית, וגם עורכיה הודו שבגלל שהרובע החדש מרוחק ומנותק ממרכז העיר תושבי השכונה יהיו מוכרחים להסתמך על רכב פרטי והמליצו על תגבור האוטובוסים, שזו בדיחה עצובה. ולמה בדיחה? כי ברחוב הראשי סללו קילומטר וחצי של נת"צ בחמש שנים ועצרו. הקו של הרכבת הקלה בוטל ע"י משרד התחבורה והתוכנית למטרו לא מקודמת בגלל העיריה".

דורי מתנגדת גם להרחבת הכבישים מסביב לעיר, במקום לשדרג את התחבורה הציבורית בתוך העיר. לדבריה, "מלבד ההיבט הנוראי מבחינה תחבורתית, התוכנית מנוגדת לכל עיקרון תכנוני של התחדשות עירונית ובנייה שיוצרת איכות חיים. אם מישהו לא יתעורר מהר, תושבי כפר סבא יהיו שבויים בעירם, ללא יכולת לנוע לא אל מחוצה לה ולא בתוכה".

מי ששותף לדבריה של דורי הוא עילאי הרסגור־הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא לשעבר, שהחזיק גם בתיק התחבורה. "העיר הולכת לכאוס תחבורתי", הוא אומר.

"ברגע שמבטלים את התוכנית המקיפה ביותר לתחבורה ציבורית ומוותרים על נתיבי תחבורה ציבורית, אין אפשרות לשלש את שירות האוטובוסים כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, ויחד איתם גם שבילי האופניים. אנחנו רואים מדיניות ברורה של העדפה לרכב הפרטי, אבל גם אלו שנלחמים נגד הנת"צ יחיו בסיוט עוד כמה שנים כי לא יהיה אפשר לזוז בעיר - לא ברכב ולא בתחבורה ציבורית. זה בנוסף לפגיעה בתוכניות ארוכות הטווח כמו המטרו.

"אין שום סיבה להתנגד לתוכנית המטרו, משום שעבדנו במשותף עליה עם משרד התחבורה והמתכננים והם הסכימו כמעט לכל בקשה שביקשנו מהם. הבעיה היחידה הייתה הדיפו וגם הוא סיפור של 'נימבי'. 'נימבי' בדרך כלל מתייחס למפגע, אבל לא מדובר אפילו במפגע אלא במסכת של שקרים וסילופים על המתקן החיוני הזה".

לדבריו, "כדי לפתור את עומסי התנועה מתכננים להוסיף כביש עוקף צפוני. זהו לא פתרון ארוך טווח, וכמובן שהוא לא יוכל להכיל את עומסי המכוניות בתוך כפר סבא. אני תמכתי בבנייה על בסיס תוכניות התחבורה העתידיות, אבל אם תהיה בנייה ללא יישומן אני לא רואה שום אפשרות לשמור על איכות החיים ברמה שאליה הורגלנו. תוך מספר שנים אני חושש שתושבי השרון יבלו בכל בוקר שעתיים לפחות, אם לא יותר, בדרך למקומות העבודה בגוש דן וזמן קרוב לכך בדרך חזרה. ישנן עיריות באזור שמקדמות נת"צים, כמו הוד השרון, אבל הבעיה לא תפתר אם לא תהיה התגייסות של כל ראשי העיריות להקמת נת"צים בטווח הקצר והסכמה לתוואי המטרו בטווח הארוך. לצערי מה שנעשה בכפר סבא הוא הקרבת עתידם של תושבי העיר בשם אינטרסים קצרי טווח".

במשרד התחבורה לא ביצעו כלל בדיקה תחבורתית לעיר כפר סבא לפני שמיהרו להיכנע לדרישות העירייה. בכפר סבא, 71% מהנסיעות מבוצעות באמצעות רכב פרטי - מהנתונים הגבוהים בארץ. לפי היעדים שהציב משרד התחבורה עצמו - עד לשנת 2040 שיעור זה אמור לצנוח ל־35% אך הסיכומים התחבורתיים בהסכם כלל לא תומכים ביעד זה, ואל התושבים הקיימים היום יתווספו עוד עשרות אלפים.

מנגד, בעירייה טוענים כי האיכלוסים יגיעו בהדרגה וכי ההסכם משפר את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.

הוויתור על המשך ביצוע נתיב האוטובוסים ברחוב ויצמן בעיר משדר מסר לרשויות מקומיות אחרות בישראל ורגע לפני בחירות - משרד התחבורה לא מתעקש על ביצוע של פרויקטים לקידום התחבורה הציבורית. ביטול הפרויקט בעצם מהווה "השראה" למתנגדי נת"צים - שמגיעים על חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חניה - גם במקומות אחרים.

"הנת"צ לא תוכנן טוב כי הוא כרוך בהקמת גדרות וחסימות וצמצום המדרכות ברחוב מסחרי", אומר אלן טנטמן מארגון תחבורה בדרך שלנו, "אבל שופכים את התינוק עם מי האמבט כי לבטל לגמרי עם הנת"צ זה פשוט לא נכון. לצד זאת מקימים עוד שכונת בלון ונראה שאנשים ימשיכו להצטרך את הרכב שלהם".

תגובות: "כביש 541 יורחב ויוארך"

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

מרמ"י נמסר: "הסכם הגג המתהווה עם עיריית כפר סבא נערך על תוספת של כ־6,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. ההסכם הינו הסכם חדשני ופורץ דרך בכך שלראשונה נוהל המו"מ בשיתוף משרד התחבורה ותוך יצירת פתרונות משותפים ומשולבים בין שני הגופים. ההסכם יכלול פתרונות תחבורה מגוונים הן בהיבט התחבורה הציבורית והן בקידום תשתיות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט הצעירים בכפר סבא הינו נקודת מפנה היסטורית לעיר, בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא. הפרויקט מקודם יחד עם פתרונות תחבורה מקיפים לעיר בשיתוף משרד התחבורה.

"כך לדוגמה, כביש 541, יהווה אחד מצירי הרוחב החשובים בשרון הדרומי, בדומה לכביש 531, יורחב ויוארך ובו גם יהיו נתיבי תחבורה ציבורית. לצידו יסללו שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל.

"כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, וציר בן יהודה והמוביל יורחבו ויכללו נתיב תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושלושה מסופי תחבורה ציבורית עם מאות אוטובוסים חשמליים.

"תוכנית הצעירים תוכננה בקפידה, בהובלת ראש העיר ומאפשרת לצעירי העיר לגור בכפר סבא, העיר עם איכות החיים מהגבוהות בישראל עם תשתיות חינוכיות ותחבורתיות מתקדמות וקהילה איכותית. אנו מודים לכל השותפים על העשייה הנרחבת".

עוד כתבות

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצר של החברה לטיפול גם במחלות נוספות

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

הכנסת / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

אושרה פריצת תקציב המדינה ל-2025 בוועדת הכספים

כעת, יועבר התקציב המתוקן לאישור סופי, בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ● ייתכן שזו לא תהיה פריצת התקציב האחרונה ל-2025, שכן עלות המבצע לכיבוש העיר עזה לא נכללת בה

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "הכול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

בלוקסמבורג מנסים להבין: למה המדינה הפרו-פלסטינית נבחרה להנפיק אג"ח ישראליות?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: בריטניה צפויה להכריז על הכרה במדינה פלסטינית, בגרמניה מתווכחים על התמיכה בישראל, ובלוקסמבורג מבקרים את ההחלטה לסייע להנפיק אג"ח ישראליות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב

הפד הוריד את הריבית, צופה עוד שתי הורדות השנה אך רק אחת ב-2026 ● מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, דיבר על אכזבתו לאחר הדיווח לפיו סין אסרה על חברות הייטק במדינה שלא לרכוש שבבים שלה ● וגם: ב-CNBC מסמנים שלוש מניות שירוויחו מהורדת הריבית המסתמנת

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה, וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

אחרי ספרד, גם יוון מאיימת לבטל עסקת נשק עם ישראל

טורקיה מתקדמת עם פיתוח מטוס הדור החמישי קאאן וצפויה להטיס אב־טיפוס ב־2026 ● הקרבות בעזה מאיימים על עסקה ביטחונית של מאות מיליונים עם יוון ● לוקהיד מרטין ו־BAE מפתחות מל"טים אוטונומיים שילוו מטוסי קרב ● וארה"ב חושפת פצצות ימיות חדשות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות