גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק

בכפר סבא חוגגים את ביטולו של נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי ומתכוננים לחתימה על הסכם גג ● אבל ההסכם, שמתיימר להיות ראשון מסוגו משום שנעשה בשיתוף משרד התחבורה, אינו מציע פתרונות להסעת המונים

נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר
נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר

המתנגדים לנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שהוקם ברחוב ויצמן בכפר סבא חגגו לאחרונה כשראש העירייה, רפי סער, הודיע שהגיע להסכמות עם משרד התחבורה שהמשך הנתיב שתוכנן - לא יקודם. הכניעה החריגה של משרד התחבורה תשאיר ברחוב הראשי בעיר נת"צ קטוע באורך של קילומטר וחצי בלבד, אבל מדובר רק בסימפטום ולא בבעיה עצמה.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה
●  "מחיר למשתכן": ההגרלות חותכות את מחירי הדירות בחצי. אבל מהם סיכויי ההצלחה?
ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? 

מנוף הלחץ של עיריית כפר סבא על משרד התחבורה נוצר באמצעות הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוספת 7,000 יחידות דיור (יח"ד). ברמ"י מתגאים כי זהו הסכם "חדשני ופורץ דרך" משום שמשרד התחבורה עורב בו, אולם הוא מציג בעיקר פתרונות המבוססים על תוספת תשתית לכלי הרכב הפרטיים. אנשי תכנון ותחבורה מזהירים מפני כאוס שרק יחריף את הפקקים באזור, וכי גם הפעם הסכם גג של רמ"י מוביל להוספת אלפי יח"ד מבלי להתייחס לסוגיות תחבורתיות.

במסגרת ההסכמות שגובשו עד כה לקראת חתימת ההסכם, עולה שהמשך העבודות על הנת"צ ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי בעיר, ייעצרו. במקומו במשרד התחבורה ובעירייה יסכמו על נת"צים ברחובות טשרניחובסקי ודרך השרון, סלילת שבילי אופניים והרחבת כבישים. כביש הרוחב 541 יורחב ויתווסף בו נת"צ, ועיריית כפר סבא דורשת שיחובר לכביש 4 באופן שיעמיס על הכביש הארצי שנמצא כבר היום בכשל תחבורתי. גם כביש 5504 יורחב באותו האופן.

"7,000 יח"ד ממזרח ללא פתרון תחבורתי"

במקביל, ההסכם אינו כולל את "הפיל שבחדר" והוא התנגדות העירייה למיקום הדיפו (מוסך ומקום לדיור רכבות המטרו) של המטרו שמתוכנן בכפר סבא. כתוצאה מההתנגדות הזו, תוכנית קו M1 פוצלה ותכנון השלוחות לכפר סבא ולערי השרון נדחה, בעוד שיתר הקו כבר אושר בממשלה. גם מערכת אחרת להסעת המונים אינה נכללת בדיונים.

עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי

"התחבורה הציבורית בכפר סבא מדרדרת. כל התוכניות לשדרוגה על ידי נת"צ בוויצמן, הרחוב הראשי, קו של רכבת קלה וארבע תחנות מטרו שיעברו במרכז העיר וגם שבילי אופניים שכולם מחכים להם - הכל נעצר", אומרת יעל דורי, ראש תחום התכנון בעמותת אדם טבע ודין.

לדבריה, אושרה תוכנית ל־4,200 יח"ד בשולי העיר, על שטחים חקלאיים, ש"רק תפגע בעיר ובעיקר תיצור עוד עומס ותוסיף לפקקים. מדובר בשכונת ענק שלידה קיימת גם תוכנית גדולה נוספת וביחד הן יוסיפו לעיר 7,000 יח"ד רק ממזרח - ללא פתרון תחבורתי.

"הבדיקה התחבורתית נעשתה רק עבור השכונה החדשה, כלומר בדיקה לא רלוונטית, וגם עורכיה הודו שבגלל שהרובע החדש מרוחק ומנותק ממרכז העיר תושבי השכונה יהיו מוכרחים להסתמך על רכב פרטי והמליצו על תגבור האוטובוסים, שזו בדיחה עצובה. ולמה בדיחה? כי ברחוב הראשי סללו קילומטר וחצי של נת"צ בחמש שנים ועצרו. הקו של הרכבת הקלה בוטל ע"י משרד התחבורה והתוכנית למטרו לא מקודמת בגלל העיריה".

דורי מתנגדת גם להרחבת הכבישים מסביב לעיר, במקום לשדרג את התחבורה הציבורית בתוך העיר. לדבריה, "מלבד ההיבט הנוראי מבחינה תחבורתית, התוכנית מנוגדת לכל עיקרון תכנוני של התחדשות עירונית ובנייה שיוצרת איכות חיים. אם מישהו לא יתעורר מהר, תושבי כפר סבא יהיו שבויים בעירם, ללא יכולת לנוע לא אל מחוצה לה ולא בתוכה".

מי ששותף לדבריה של דורי הוא עילאי הרסגור־הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא לשעבר, שהחזיק גם בתיק התחבורה. "העיר הולכת לכאוס תחבורתי", הוא אומר.

"ברגע שמבטלים את התוכנית המקיפה ביותר לתחבורה ציבורית ומוותרים על נתיבי תחבורה ציבורית, אין אפשרות לשלש את שירות האוטובוסים כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, ויחד איתם גם שבילי האופניים. אנחנו רואים מדיניות ברורה של העדפה לרכב הפרטי, אבל גם אלו שנלחמים נגד הנת"צ יחיו בסיוט עוד כמה שנים כי לא יהיה אפשר לזוז בעיר - לא ברכב ולא בתחבורה ציבורית. זה בנוסף לפגיעה בתוכניות ארוכות הטווח כמו המטרו.

"אין שום סיבה להתנגד לתוכנית המטרו, משום שעבדנו במשותף עליה עם משרד התחבורה והמתכננים והם הסכימו כמעט לכל בקשה שביקשנו מהם. הבעיה היחידה הייתה הדיפו וגם הוא סיפור של 'נימבי'. 'נימבי' בדרך כלל מתייחס למפגע, אבל לא מדובר אפילו במפגע אלא במסכת של שקרים וסילופים על המתקן החיוני הזה".

לדבריו, "כדי לפתור את עומסי התנועה מתכננים להוסיף כביש עוקף צפוני. זהו לא פתרון ארוך טווח, וכמובן שהוא לא יוכל להכיל את עומסי המכוניות בתוך כפר סבא. אני תמכתי בבנייה על בסיס תוכניות התחבורה העתידיות, אבל אם תהיה בנייה ללא יישומן אני לא רואה שום אפשרות לשמור על איכות החיים ברמה שאליה הורגלנו. תוך מספר שנים אני חושש שתושבי השרון יבלו בכל בוקר שעתיים לפחות, אם לא יותר, בדרך למקומות העבודה בגוש דן וזמן קרוב לכך בדרך חזרה. ישנן עיריות באזור שמקדמות נת"צים, כמו הוד השרון, אבל הבעיה לא תפתר אם לא תהיה התגייסות של כל ראשי העיריות להקמת נת"צים בטווח הקצר והסכמה לתוואי המטרו בטווח הארוך. לצערי מה שנעשה בכפר סבא הוא הקרבת עתידם של תושבי העיר בשם אינטרסים קצרי טווח".

במשרד התחבורה לא ביצעו כלל בדיקה תחבורתית לעיר כפר סבא לפני שמיהרו להיכנע לדרישות העירייה. בכפר סבא, 71% מהנסיעות מבוצעות באמצעות רכב פרטי - מהנתונים הגבוהים בארץ. לפי היעדים שהציב משרד התחבורה עצמו - עד לשנת 2040 שיעור זה אמור לצנוח ל־35% אך הסיכומים התחבורתיים בהסכם כלל לא תומכים ביעד זה, ואל התושבים הקיימים היום יתווספו עוד עשרות אלפים.

מנגד, בעירייה טוענים כי האיכלוסים יגיעו בהדרגה וכי ההסכם משפר את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.

הוויתור על המשך ביצוע נתיב האוטובוסים ברחוב ויצמן בעיר משדר מסר לרשויות מקומיות אחרות בישראל ורגע לפני בחירות - משרד התחבורה לא מתעקש על ביצוע של פרויקטים לקידום התחבורה הציבורית. ביטול הפרויקט בעצם מהווה "השראה" למתנגדי נת"צים - שמגיעים על חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חניה - גם במקומות אחרים.

"הנת"צ לא תוכנן טוב כי הוא כרוך בהקמת גדרות וחסימות וצמצום המדרכות ברחוב מסחרי", אומר אלן טנטמן מארגון תחבורה בדרך שלנו, "אבל שופכים את התינוק עם מי האמבט כי לבטל לגמרי עם הנת"צ זה פשוט לא נכון. לצד זאת מקימים עוד שכונת בלון ונראה שאנשים ימשיכו להצטרך את הרכב שלהם".

תגובות: "כביש 541 יורחב ויוארך"

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

מרמ"י נמסר: "הסכם הגג המתהווה עם עיריית כפר סבא נערך על תוספת של כ־6,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. ההסכם הינו הסכם חדשני ופורץ דרך בכך שלראשונה נוהל המו"מ בשיתוף משרד התחבורה ותוך יצירת פתרונות משותפים ומשולבים בין שני הגופים. ההסכם יכלול פתרונות תחבורה מגוונים הן בהיבט התחבורה הציבורית והן בקידום תשתיות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט הצעירים בכפר סבא הינו נקודת מפנה היסטורית לעיר, בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא. הפרויקט מקודם יחד עם פתרונות תחבורה מקיפים לעיר בשיתוף משרד התחבורה.

"כך לדוגמה, כביש 541, יהווה אחד מצירי הרוחב החשובים בשרון הדרומי, בדומה לכביש 531, יורחב ויוארך ובו גם יהיו נתיבי תחבורה ציבורית. לצידו יסללו שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל.

"כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, וציר בן יהודה והמוביל יורחבו ויכללו נתיב תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושלושה מסופי תחבורה ציבורית עם מאות אוטובוסים חשמליים.

"תוכנית הצעירים תוכננה בקפידה, בהובלת ראש העיר ומאפשרת לצעירי העיר לגור בכפר סבא, העיר עם איכות החיים מהגבוהות בישראל עם תשתיות חינוכיות ותחבורתיות מתקדמות וקהילה איכותית. אנו מודים לכל השותפים על העשייה הנרחבת".

עוד כתבות

צילום: Shutterstock

במקום פנסיה – עזרה מהילדים: כך מתקיימים הקשישים בישראל

לפי הלמ"ס, כשליש מהקשישים בישראל נשענים על תמיכה כלכלית מבני משפחה ● בחברה הערבית המצב חמור יותר: רק רבע מהקשישים מסתמכים על החיסכון הפנסיוני כמקור הכנסה, ו־65% מסתייעים במשפחה ● הפערים גדולים גם בין אקדמאים לשאר האוכלוסייה

מימין: אבישי אברהמי, ריצ'רד פרנסיס, לירון אייזנמן / צילום: אלן צצקין, אלעד מלכה, ברצי גולדבלט

הישראלית שקפצה בעקבות שיתוף פעולה עם פייפאל, וזו שצנחה בשיעור דו־ספרתי

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● מניית פלטפורמת בניית האתרים Wix קפצה בכ-7% בעקבות שיתוף פעולה עם ענקית התשלומים פייפאל ● טבע צברה מומנטום חיובי לקראת פרסום הדוחות השבוע ● וסיליקום נפלה ב-10% לאחר פרסום הדוחות

הטבות המס לחברות הייטק / איור: Shutterstock

יש לכם חודשיים לבצע את תכנון המס הזה. והוא יכול לחסוך לכם הון

פחות מחודשיים לסוף השנה, גלובס יוצא בסדרת כתבות על ההטבות והתכנונים שיעזרו לכם לחסוך במס על ההשקעות שלכם. והפעם - קיזוז הפסדי הון ● איך הפסדים בהשקעה אחת, יכולים לחסוך במס בהשקעה אחרת, על איזה נכסים ההטבה חלה ועד מתי אפשר לממש את הזכאות?

האם יש למועמדים סיכוי מול ממדאני / צילום: Reuters, RYAN MURPHY

הבוחרים בניו יורק לא מחכים: נתון שיא בשלב ההצבעה המוקדמת

מערכת הבחירות הסוערת לראשות ניו יורק מגיעה לישורת האחרונה, ושורה של סוגיות ליבה עומדות במוקד ● המועמד המוביל זוהראן ממדאני, המזוהה עם השמאל, מבטיח למסות עשירים וליישם מדיניות סוציאליסטית ● קרוב ל־600 אלף כבר הצביעו בשלב המוקדם

צחי אבו / צילום: יונתן בלום

"יש לנו דירות עם 8% תשואה. אז שאנפיק כמו דירה בת"א שמפסידה?"

ב־2019, צחי אבו קיבל לידיו את חברת הנדל"ן המשפחתית ששלטה על מחצית מעתודות הקרקע של אשדוד ● הוא החליט שהוא יוצא מעיר הנמל, רכש נכסים של יצחק תשובה, התחרה עם צחי נחמיאס על קניון בנהריה והפך את העסק לאימפריה של מיליארדים

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

עומר נאוטרה

החטוף החלל סרן עומר נאוטרה הושב הלילה לישראל

הנשיא טראמפ בישר על הזיהוי של נאוטרה; אביו רונן: עומר בישראל, כמה כאב והקלה ● קנצלר גרמניה פרידריך מרץ שוחח אמש עם נתניהו: "הפסקת האש בעזה חייבת להימשך ולהחזיק מעמד" ● שני ארונות של חללים חטופים נוספים הועברו אתמול לישראל ●  הנשיא טראמפ: "הייתי צריך ללחוץ קצת על נתניהו כדי להשיג את ההסכם לסיום המלחמה" ● עדכונים שוטפים

מכשיר האולטרסאונד הביתי של פלסאנמור / צילום: מצגת החברה

פלסאנמור נוסקת בעקבות קבלת אישור ה-FDA לאולטרסאונד הביתי

החברה, המפתחת מכשירי אולטרסאונד לשימוש ביתי ע"י נשים בהריון, הודיעה על קבלת אישור מה-FDA לשווק את מוצריה בארה"ב ● כעת היא נערכת לשווק את המוצר שלה עצמאית, אם כי אינה פוסלת הסכם עם מפיצים ● מנכ"ל פלסאנמור, ד"ר אלעזר זוננשיין: "אנחנו עצמאיים לחלוטין בתהליך היצור שלנו ומוכנים לשוק האמריקאי"

אסדת כריש / צילום: איל יצהר

בעלות מוערכת של מאות מיליוני דולרים: אנרג'יאן תקים צינור גז למדינה חדשה

אנרג'יאן מתכננת להקים צינור שיחבר את אסדת כריש למתקן ייצור חשמל של קבוצת Cyfield בלרנקה ● המהלך מותנה באישור הממשלה המקומית ועשוי לשבור את מונופול היבוא שלה, ואם יאושר, תהפוך קפריסין ליעד יצוא הגז השלישי של ישראל

חדר מסחר / צילום: תמר מצפי

האם בגלל השינוי בבורסה יקוצרו שעות העבודה בכלל המשק?

החל מינואר 2026, המסחר בבורסה בת"א יתקצר מ־36 ל־34 שעות שבועיות, בעקבות ביטול יום העבודה בראשון והוספת ארבע שעות מסחר בשישי ● מעבר למטרות הסנכרון עם הבורסה בעולם, קיצור שבוע העבודה מסמל את המשך המגמה של איזון בין עבודה לפנאי בשוק המקומי

צילום: Shutterstock

קורונה אינה מצדיקה איחור במסירה: אזורים תשלם פיצוי של חצי מיליון שקל לרוכשי 8 דירות

בית משפט השלום בירושלים פסק כי על חברת אזורים לשלם פיצוי כולל של כחצי מיליון שקל ל־15 איש שרכשו 8 דירות בפרויקט ארזה במוצא עילית

ארונותיהם של החטופים החללים סהר ברוך ועמירם קופר / צילום: דובר צה''ל

שלושת ארונות החללים החטופים הועברו לידי צה"ל וחצו לשטח ישראל

השיירה עושה את דרכה למרכז הלאומי לרפואה משפטית, שם יבוצע הליך הזיהוי ● לטענת חמאס אחד מהשלושה הוא אל"ם אסף חממי, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה ● דיווח באל-ג'זירה: מתנהלים מגעים כדי להבטיח את נסיגתם של מחבלי חמאס מהאזורים שמעבר לקו הצהוב ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה בתל אביב; נקסט ויז'ן זינקה במעל 5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.5% ● מניות השבבים הדואליות טאואר, קמטק ונובה מטפסות ● וול סטריט סיכמה את השבוע החולף בירוק, לאחר דוחות דרמטיים של ענקיות הטכנולוגיה והקלה במתיחות הסחר בין ארה"ב וסין ● וגם: באופנהיימר מעדכנים את רשימת המניות הישראליות המומלצות: נובה, סלברייט, אודיטי ופאלו אלטו בפנים

למרות הלחצים מטראמפ, הנסיך הסעודי לא צפוי להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שנה לאחר הפסקת האש בין חיזבאללה לישראל: ארגון הטרור מתחזק, ובישראל מאיימים בעימות; טראמפ רוצה לכונן יחסים בין הסעודים לישראל - בסעודיה מתנים זאת בהכרה בפלסטינים; ואיראן ופקיסטן מתקרבות ומשנות את האזור • כותרות העיתונים בעולם 

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות ולענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

מהפכת ימי המסחר מתקרבת / צילום: שלומי יוסף

"לא אכפת לי ימי הולדת או ימי נישואים, אף אחד לא יוצא": אחד השינויים הגדולים בשוק ההון מגיע

בעוד חודשיים בדיוק תעבור הבורסה בתל אביב שינוי היסטורי: שבוע המסחר יתחיל ביום שני ויימשך עד יום שישי ● אבל שבועות ספורים לפני המהלך, בבתי ההשקעות בבנקים ובקרב הגופים המוסדיים משדרים מסרים סותרים ● בעוד שחלק כבר הודיעו לעובדים על עצירת חופשות והחלו להיערך במרץ, אחרים צופים יום מסחר מנומנם ביום שישי ומחכים לראות את הנולד ● גלובס שוחח עם האנשים שיובילו את מהפכת ימי המסחר בת"א

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

דיבידנד העתק שחילקה הפניקס והקפיץ את רשות שוק הון

ברשות מתנגדים להחלטה של חברת הביטוח לחלק לחברת האם הציבורית נכסים בהם החזיקה בהיקף של 1.4 מיליארד שקל ● ברשות טוענים: ההחלטה יוצרת מצב של ניגוד עניינים, תוך ניסיון לחמוק מפיקוח ● הפניקס: "החלוקה בוצעה ללא דופי, בהתאם להוראות הדין"

שכונת שירת הים, נתניה / הדמיה: 3DVISION

עם נוף לים: בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בנתניה?

דירת 5 חדרים בשטח של 136 מ"ר במתחם "שירת הים" בנתניה נמכרה תמורת 8.05 מיליון שקל ● הדירה ממוקמת בחלקה הדרום־מערבי של השכונה, כך שהנוף שנשקף ממנה צפוי להישאר פתוח לים

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בתל אביב, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה שהאלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה שאישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

בלייר בשארם. המפרציות מתנגדות, קטאר תתגמש / צילום: ap, Suzanne Plunkett

טוני בלייר הוא האיש של טראמפ לניהול עזה. האם המתווכות ישכנעו אותו אחרת?

היכרות רבת-שנים עם הסכסוך במזרח התיכון ויחסים קרובים עם החתן ג'ארד קושנר הפכו את טוני בלייר לנבחר של טראמפ לניהול עזה ● מי שסיבך את בריטניה בפלישה לעיראק ונחשב לפרו-ישראלי לא יכול להתקבל בקונצנזוס לג'וב המסתמן ● האם הוא יצליח לשכנע את המתווכות?