גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק

בכפר סבא חוגגים את ביטולו של נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי ומתכוננים לחתימה על הסכם גג ● אבל ההסכם, שמתיימר להיות ראשון מסוגו משום שנעשה בשיתוף משרד התחבורה, אינו מציע פתרונות להסעת המונים

נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר
נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר

המתנגדים לנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שהוקם ברחוב ויצמן בכפר סבא חגגו לאחרונה כשראש העירייה, רפי סער, הודיע שהגיע להסכמות עם משרד התחבורה שהמשך הנתיב שתוכנן - לא יקודם. הכניעה החריגה של משרד התחבורה תשאיר ברחוב הראשי בעיר נת"צ קטוע באורך של קילומטר וחצי בלבד, אבל מדובר רק בסימפטום ולא בבעיה עצמה.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה
●  "מחיר למשתכן": ההגרלות חותכות את מחירי הדירות בחצי. אבל מהם סיכויי ההצלחה?
ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? 

מנוף הלחץ של עיריית כפר סבא על משרד התחבורה נוצר באמצעות הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוספת 7,000 יחידות דיור (יח"ד). ברמ"י מתגאים כי זהו הסכם "חדשני ופורץ דרך" משום שמשרד התחבורה עורב בו, אולם הוא מציג בעיקר פתרונות המבוססים על תוספת תשתית לכלי הרכב הפרטיים. אנשי תכנון ותחבורה מזהירים מפני כאוס שרק יחריף את הפקקים באזור, וכי גם הפעם הסכם גג של רמ"י מוביל להוספת אלפי יח"ד מבלי להתייחס לסוגיות תחבורתיות.

במסגרת ההסכמות שגובשו עד כה לקראת חתימת ההסכם, עולה שהמשך העבודות על הנת"צ ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי בעיר, ייעצרו. במקומו במשרד התחבורה ובעירייה יסכמו על נת"צים ברחובות טשרניחובסקי ודרך השרון, סלילת שבילי אופניים והרחבת כבישים. כביש הרוחב 541 יורחב ויתווסף בו נת"צ, ועיריית כפר סבא דורשת שיחובר לכביש 4 באופן שיעמיס על הכביש הארצי שנמצא כבר היום בכשל תחבורתי. גם כביש 5504 יורחב באותו האופן.

"7,000 יח"ד ממזרח ללא פתרון תחבורתי"

במקביל, ההסכם אינו כולל את "הפיל שבחדר" והוא התנגדות העירייה למיקום הדיפו (מוסך ומקום לדיור רכבות המטרו) של המטרו שמתוכנן בכפר סבא. כתוצאה מההתנגדות הזו, תוכנית קו M1 פוצלה ותכנון השלוחות לכפר סבא ולערי השרון נדחה, בעוד שיתר הקו כבר אושר בממשלה. גם מערכת אחרת להסעת המונים אינה נכללת בדיונים.

עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי

"התחבורה הציבורית בכפר סבא מדרדרת. כל התוכניות לשדרוגה על ידי נת"צ בוויצמן, הרחוב הראשי, קו של רכבת קלה וארבע תחנות מטרו שיעברו במרכז העיר וגם שבילי אופניים שכולם מחכים להם - הכל נעצר", אומרת יעל דורי, ראש תחום התכנון בעמותת אדם טבע ודין.

לדבריה, אושרה תוכנית ל־4,200 יח"ד בשולי העיר, על שטחים חקלאיים, ש"רק תפגע בעיר ובעיקר תיצור עוד עומס ותוסיף לפקקים. מדובר בשכונת ענק שלידה קיימת גם תוכנית גדולה נוספת וביחד הן יוסיפו לעיר 7,000 יח"ד רק ממזרח - ללא פתרון תחבורתי.

"הבדיקה התחבורתית נעשתה רק עבור השכונה החדשה, כלומר בדיקה לא רלוונטית, וגם עורכיה הודו שבגלל שהרובע החדש מרוחק ומנותק ממרכז העיר תושבי השכונה יהיו מוכרחים להסתמך על רכב פרטי והמליצו על תגבור האוטובוסים, שזו בדיחה עצובה. ולמה בדיחה? כי ברחוב הראשי סללו קילומטר וחצי של נת"צ בחמש שנים ועצרו. הקו של הרכבת הקלה בוטל ע"י משרד התחבורה והתוכנית למטרו לא מקודמת בגלל העיריה".

דורי מתנגדת גם להרחבת הכבישים מסביב לעיר, במקום לשדרג את התחבורה הציבורית בתוך העיר. לדבריה, "מלבד ההיבט הנוראי מבחינה תחבורתית, התוכנית מנוגדת לכל עיקרון תכנוני של התחדשות עירונית ובנייה שיוצרת איכות חיים. אם מישהו לא יתעורר מהר, תושבי כפר סבא יהיו שבויים בעירם, ללא יכולת לנוע לא אל מחוצה לה ולא בתוכה".

מי ששותף לדבריה של דורי הוא עילאי הרסגור־הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא לשעבר, שהחזיק גם בתיק התחבורה. "העיר הולכת לכאוס תחבורתי", הוא אומר.

"ברגע שמבטלים את התוכנית המקיפה ביותר לתחבורה ציבורית ומוותרים על נתיבי תחבורה ציבורית, אין אפשרות לשלש את שירות האוטובוסים כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, ויחד איתם גם שבילי האופניים. אנחנו רואים מדיניות ברורה של העדפה לרכב הפרטי, אבל גם אלו שנלחמים נגד הנת"צ יחיו בסיוט עוד כמה שנים כי לא יהיה אפשר לזוז בעיר - לא ברכב ולא בתחבורה ציבורית. זה בנוסף לפגיעה בתוכניות ארוכות הטווח כמו המטרו.

"אין שום סיבה להתנגד לתוכנית המטרו, משום שעבדנו במשותף עליה עם משרד התחבורה והמתכננים והם הסכימו כמעט לכל בקשה שביקשנו מהם. הבעיה היחידה הייתה הדיפו וגם הוא סיפור של 'נימבי'. 'נימבי' בדרך כלל מתייחס למפגע, אבל לא מדובר אפילו במפגע אלא במסכת של שקרים וסילופים על המתקן החיוני הזה".

לדבריו, "כדי לפתור את עומסי התנועה מתכננים להוסיף כביש עוקף צפוני. זהו לא פתרון ארוך טווח, וכמובן שהוא לא יוכל להכיל את עומסי המכוניות בתוך כפר סבא. אני תמכתי בבנייה על בסיס תוכניות התחבורה העתידיות, אבל אם תהיה בנייה ללא יישומן אני לא רואה שום אפשרות לשמור על איכות החיים ברמה שאליה הורגלנו. תוך מספר שנים אני חושש שתושבי השרון יבלו בכל בוקר שעתיים לפחות, אם לא יותר, בדרך למקומות העבודה בגוש דן וזמן קרוב לכך בדרך חזרה. ישנן עיריות באזור שמקדמות נת"צים, כמו הוד השרון, אבל הבעיה לא תפתר אם לא תהיה התגייסות של כל ראשי העיריות להקמת נת"צים בטווח הקצר והסכמה לתוואי המטרו בטווח הארוך. לצערי מה שנעשה בכפר סבא הוא הקרבת עתידם של תושבי העיר בשם אינטרסים קצרי טווח".

במשרד התחבורה לא ביצעו כלל בדיקה תחבורתית לעיר כפר סבא לפני שמיהרו להיכנע לדרישות העירייה. בכפר סבא, 71% מהנסיעות מבוצעות באמצעות רכב פרטי - מהנתונים הגבוהים בארץ. לפי היעדים שהציב משרד התחבורה עצמו - עד לשנת 2040 שיעור זה אמור לצנוח ל־35% אך הסיכומים התחבורתיים בהסכם כלל לא תומכים ביעד זה, ואל התושבים הקיימים היום יתווספו עוד עשרות אלפים.

מנגד, בעירייה טוענים כי האיכלוסים יגיעו בהדרגה וכי ההסכם משפר את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.

הוויתור על המשך ביצוע נתיב האוטובוסים ברחוב ויצמן בעיר משדר מסר לרשויות מקומיות אחרות בישראל ורגע לפני בחירות - משרד התחבורה לא מתעקש על ביצוע של פרויקטים לקידום התחבורה הציבורית. ביטול הפרויקט בעצם מהווה "השראה" למתנגדי נת"צים - שמגיעים על חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חניה - גם במקומות אחרים.

"הנת"צ לא תוכנן טוב כי הוא כרוך בהקמת גדרות וחסימות וצמצום המדרכות ברחוב מסחרי", אומר אלן טנטמן מארגון תחבורה בדרך שלנו, "אבל שופכים את התינוק עם מי האמבט כי לבטל לגמרי עם הנת"צ זה פשוט לא נכון. לצד זאת מקימים עוד שכונת בלון ונראה שאנשים ימשיכו להצטרך את הרכב שלהם".

תגובות: "כביש 541 יורחב ויוארך"

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

מרמ"י נמסר: "הסכם הגג המתהווה עם עיריית כפר סבא נערך על תוספת של כ־6,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. ההסכם הינו הסכם חדשני ופורץ דרך בכך שלראשונה נוהל המו"מ בשיתוף משרד התחבורה ותוך יצירת פתרונות משותפים ומשולבים בין שני הגופים. ההסכם יכלול פתרונות תחבורה מגוונים הן בהיבט התחבורה הציבורית והן בקידום תשתיות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט הצעירים בכפר סבא הינו נקודת מפנה היסטורית לעיר, בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא. הפרויקט מקודם יחד עם פתרונות תחבורה מקיפים לעיר בשיתוף משרד התחבורה.

"כך לדוגמה, כביש 541, יהווה אחד מצירי הרוחב החשובים בשרון הדרומי, בדומה לכביש 531, יורחב ויוארך ובו גם יהיו נתיבי תחבורה ציבורית. לצידו יסללו שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל.

"כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, וציר בן יהודה והמוביל יורחבו ויכללו נתיב תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושלושה מסופי תחבורה ציבורית עם מאות אוטובוסים חשמליים.

"תוכנית הצעירים תוכננה בקפידה, בהובלת ראש העיר ומאפשרת לצעירי העיר לגור בכפר סבא, העיר עם איכות החיים מהגבוהות בישראל עם תשתיות חינוכיות ותחבורתיות מתקדמות וקהילה איכותית. אנו מודים לכל השותפים על העשייה הנרחבת".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בפתיחת המסחר בוול סטריט; טסלה מזנקת ביותר מ-10%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין