גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התושבים יבלו בכל בוקר כשעתיים בדרך לעבודה": אזור השרון בדרך לאסון תחבורתי, ואין פתרון באופק

בכפר סבא חוגגים את ביטולו של נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי ומתכוננים לחתימה על הסכם גג ● אבל ההסכם, שמתיימר להיות ראשון מסוגו משום שנעשה בשיתוף משרד התחבורה, אינו מציע פתרונות להסעת המונים

נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר
נתיב בתחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא. אורכו קילומטר וחצי בלבד והמשכו בוטל / צילום: לביא תצלומי אוויר

המתנגדים לנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) שהוקם ברחוב ויצמן בכפר סבא חגגו לאחרונה כשראש העירייה, רפי סער, הודיע שהגיע להסכמות עם משרד התחבורה שהמשך הנתיב שתוכנן - לא יקודם. הכניעה החריגה של משרד התחבורה תשאיר ברחוב הראשי בעיר נת"צ קטוע באורך של קילומטר וחצי בלבד, אבל מדובר רק בסימפטום ולא בבעיה עצמה.

הירידה במחירי הדירות הגיעה לשוק היד השנייה
●  "מחיר למשתכן": ההגרלות חותכות את מחירי הדירות בחצי. אבל מהם סיכויי ההצלחה?
ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? 

מנוף הלחץ של עיריית כפר סבא על משרד התחבורה נוצר באמצעות הסכם גג מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוספת 7,000 יחידות דיור (יח"ד). ברמ"י מתגאים כי זהו הסכם "חדשני ופורץ דרך" משום שמשרד התחבורה עורב בו, אולם הוא מציג בעיקר פתרונות המבוססים על תוספת תשתית לכלי הרכב הפרטיים. אנשי תכנון ותחבורה מזהירים מפני כאוס שרק יחריף את הפקקים באזור, וכי גם הפעם הסכם גג של רמ"י מוביל להוספת אלפי יח"ד מבלי להתייחס לסוגיות תחבורתיות.

במסגרת ההסכמות שגובשו עד כה לקראת חתימת ההסכם, עולה שהמשך העבודות על הנת"צ ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי בעיר, ייעצרו. במקומו במשרד התחבורה ובעירייה יסכמו על נת"צים ברחובות טשרניחובסקי ודרך השרון, סלילת שבילי אופניים והרחבת כבישים. כביש הרוחב 541 יורחב ויתווסף בו נת"צ, ועיריית כפר סבא דורשת שיחובר לכביש 4 באופן שיעמיס על הכביש הארצי שנמצא כבר היום בכשל תחבורתי. גם כביש 5504 יורחב באותו האופן.

"7,000 יח"ד ממזרח ללא פתרון תחבורתי"

במקביל, ההסכם אינו כולל את "הפיל שבחדר" והוא התנגדות העירייה למיקום הדיפו (מוסך ומקום לדיור רכבות המטרו) של המטרו שמתוכנן בכפר סבא. כתוצאה מההתנגדות הזו, תוכנית קו M1 פוצלה ותכנון השלוחות לכפר סבא ולערי השרון נדחה, בעוד שיתר הקו כבר אושר בממשלה. גם מערכת אחרת להסעת המונים אינה נכללת בדיונים.

עו''ד יעל דורי, מנהלת תחום תכנון בעמותת אדם, טבע ודין / צילום: כדיה לוי

"התחבורה הציבורית בכפר סבא מדרדרת. כל התוכניות לשדרוגה על ידי נת"צ בוויצמן, הרחוב הראשי, קו של רכבת קלה וארבע תחנות מטרו שיעברו במרכז העיר וגם שבילי אופניים שכולם מחכים להם - הכל נעצר", אומרת יעל דורי, ראש תחום התכנון בעמותת אדם טבע ודין.

לדבריה, אושרה תוכנית ל־4,200 יח"ד בשולי העיר, על שטחים חקלאיים, ש"רק תפגע בעיר ובעיקר תיצור עוד עומס ותוסיף לפקקים. מדובר בשכונת ענק שלידה קיימת גם תוכנית גדולה נוספת וביחד הן יוסיפו לעיר 7,000 יח"ד רק ממזרח - ללא פתרון תחבורתי.

"הבדיקה התחבורתית נעשתה רק עבור השכונה החדשה, כלומר בדיקה לא רלוונטית, וגם עורכיה הודו שבגלל שהרובע החדש מרוחק ומנותק ממרכז העיר תושבי השכונה יהיו מוכרחים להסתמך על רכב פרטי והמליצו על תגבור האוטובוסים, שזו בדיחה עצובה. ולמה בדיחה? כי ברחוב הראשי סללו קילומטר וחצי של נת"צ בחמש שנים ועצרו. הקו של הרכבת הקלה בוטל ע"י משרד התחבורה והתוכנית למטרו לא מקודמת בגלל העיריה".

דורי מתנגדת גם להרחבת הכבישים מסביב לעיר, במקום לשדרג את התחבורה הציבורית בתוך העיר. לדבריה, "מלבד ההיבט הנוראי מבחינה תחבורתית, התוכנית מנוגדת לכל עיקרון תכנוני של התחדשות עירונית ובנייה שיוצרת איכות חיים. אם מישהו לא יתעורר מהר, תושבי כפר סבא יהיו שבויים בעירם, ללא יכולת לנוע לא אל מחוצה לה ולא בתוכה".

מי ששותף לדבריה של דורי הוא עילאי הרסגור־הנדין, סגן ראש עיריית כפר סבא לשעבר, שהחזיק גם בתיק התחבורה. "העיר הולכת לכאוס תחבורתי", הוא אומר.

"ברגע שמבטלים את התוכנית המקיפה ביותר לתחבורה ציבורית ומוותרים על נתיבי תחבורה ציבורית, אין אפשרות לשלש את שירות האוטובוסים כפי שתוכנן בתוכנית המקורית, ויחד איתם גם שבילי האופניים. אנחנו רואים מדיניות ברורה של העדפה לרכב הפרטי, אבל גם אלו שנלחמים נגד הנת"צ יחיו בסיוט עוד כמה שנים כי לא יהיה אפשר לזוז בעיר - לא ברכב ולא בתחבורה ציבורית. זה בנוסף לפגיעה בתוכניות ארוכות הטווח כמו המטרו.

"אין שום סיבה להתנגד לתוכנית המטרו, משום שעבדנו במשותף עליה עם משרד התחבורה והמתכננים והם הסכימו כמעט לכל בקשה שביקשנו מהם. הבעיה היחידה הייתה הדיפו וגם הוא סיפור של 'נימבי'. 'נימבי' בדרך כלל מתייחס למפגע, אבל לא מדובר אפילו במפגע אלא במסכת של שקרים וסילופים על המתקן החיוני הזה".

לדבריו, "כדי לפתור את עומסי התנועה מתכננים להוסיף כביש עוקף צפוני. זהו לא פתרון ארוך טווח, וכמובן שהוא לא יוכל להכיל את עומסי המכוניות בתוך כפר סבא. אני תמכתי בבנייה על בסיס תוכניות התחבורה העתידיות, אבל אם תהיה בנייה ללא יישומן אני לא רואה שום אפשרות לשמור על איכות החיים ברמה שאליה הורגלנו. תוך מספר שנים אני חושש שתושבי השרון יבלו בכל בוקר שעתיים לפחות, אם לא יותר, בדרך למקומות העבודה בגוש דן וזמן קרוב לכך בדרך חזרה. ישנן עיריות באזור שמקדמות נת"צים, כמו הוד השרון, אבל הבעיה לא תפתר אם לא תהיה התגייסות של כל ראשי העיריות להקמת נת"צים בטווח הקצר והסכמה לתוואי המטרו בטווח הארוך. לצערי מה שנעשה בכפר סבא הוא הקרבת עתידם של תושבי העיר בשם אינטרסים קצרי טווח".

במשרד התחבורה לא ביצעו כלל בדיקה תחבורתית לעיר כפר סבא לפני שמיהרו להיכנע לדרישות העירייה. בכפר סבא, 71% מהנסיעות מבוצעות באמצעות רכב פרטי - מהנתונים הגבוהים בארץ. לפי היעדים שהציב משרד התחבורה עצמו - עד לשנת 2040 שיעור זה אמור לצנוח ל־35% אך הסיכומים התחבורתיים בהסכם כלל לא תומכים ביעד זה, ואל התושבים הקיימים היום יתווספו עוד עשרות אלפים.

מנגד, בעירייה טוענים כי האיכלוסים יגיעו בהדרגה וכי ההסכם משפר את תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.

הוויתור על המשך ביצוע נתיב האוטובוסים ברחוב ויצמן בעיר משדר מסר לרשויות מקומיות אחרות בישראל ורגע לפני בחירות - משרד התחבורה לא מתעקש על ביצוע של פרויקטים לקידום התחבורה הציבורית. ביטול הפרויקט בעצם מהווה "השראה" למתנגדי נת"צים - שמגיעים על חשבון נתיבים לרכב הפרטי ומקומות חניה - גם במקומות אחרים.

"הנת"צ לא תוכנן טוב כי הוא כרוך בהקמת גדרות וחסימות וצמצום המדרכות ברחוב מסחרי", אומר אלן טנטמן מארגון תחבורה בדרך שלנו, "אבל שופכים את התינוק עם מי האמבט כי לבטל לגמרי עם הנת"צ זה פשוט לא נכון. לצד זאת מקימים עוד שכונת בלון ונראה שאנשים ימשיכו להצטרך את הרכב שלהם".

תגובות: "כביש 541 יורחב ויוארך"

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

מרמ"י נמסר: "הסכם הגג המתהווה עם עיריית כפר סבא נערך על תוספת של כ־6,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. ההסכם הינו הסכם חדשני ופורץ דרך בכך שלראשונה נוהל המו"מ בשיתוף משרד התחבורה ותוך יצירת פתרונות משותפים ומשולבים בין שני הגופים. ההסכם יכלול פתרונות תחבורה מגוונים הן בהיבט התחבורה הציבורית והן בקידום תשתיות".

מעיריית כפר סבא נמסר: "פרויקט הצעירים בכפר סבא הינו נקודת מפנה היסטורית לעיר, בשורה אמיתית לתושבי כפר סבא. הפרויקט מקודם יחד עם פתרונות תחבורה מקיפים לעיר בשיתוף משרד התחבורה.

"כך לדוגמה, כביש 541, יהווה אחד מצירי הרוחב החשובים בשרון הדרומי, בדומה לכביש 531, יורחב ויוארך ובו גם יהיו נתיבי תחבורה ציבורית. לצידו יסללו שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל.

"כביש 5504 לאזור התעשייה המזרחי, וציר בן יהודה והמוביל יורחבו ויכללו נתיב תחבורה ציבורית, שבילי אופניים ושלושה מסופי תחבורה ציבורית עם מאות אוטובוסים חשמליים.

"תוכנית הצעירים תוכננה בקפידה, בהובלת ראש העיר ומאפשרת לצעירי העיר לגור בכפר סבא, העיר עם איכות החיים מהגבוהות בישראל עם תשתיות חינוכיות ותחבורתיות מתקדמות וקהילה איכותית. אנו מודים לכל השותפים על העשייה הנרחבת".

עוד כתבות

חנות של רשת סבון / צילום: יח''צ-דן לב

קבוצת גולף נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת מרבית הפעילות של רשת סבון

גולף דיווחה כי היא מעוניינת לרכוש את פעילות ההפצה, הפעלת החנויות ואתר האינטרנט של סבון ● במקביל, סבון עדכנה כי היא נמצאת בשלב מתקדם של מו"מ למכירת מפעל הייצור שלה הממוקם בקריית גת ● אם המפעל לא יימכר, הוא מתוכנן להיסגר בעוד שנה

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

באופן חריג, חברות התעופה הזרות והישראליות מתאגדות. מה הן דורשות?

בחברות התעופה הישראליות והזרות מאחדים כוחות ומבקשים הקלות בחוק שמחייב אותם לפצות נוסעים שבוטלה טיסתם ● החוק כבר תוקן לפני מספר חודשים כדי לתת מענה לחברות תעופה בזמן חירום, וכעת החברות מבקשות שהמדינה תספוג את הנזק במקומן ● "אנחנו נמצאים בזמן קריטי בו חברות התעופה בוחנות האם יחזרו לארץ"

עסקים סגורים בקניון ערים כפר סבא בזמן מבצע ''עם כלביא'' / צילום: רמי זרנגר

"לעג לרש": ביקורת חריפה במשק על מתווה הפיצויים לעסקים

במשק טוענים כי המתווה שפורסם לא יספק מענה לנזקים האמיתיים שנגרמו לעסקים כתוצאה ממלחמת "עם כלביא" - ובמיוחד לעסקים הקטנים והזעירים ● "גם אם הפיצוי יגיע, עבור עסקים קטנים וזעירים ככל הנראה זה יהיה מעט מדי ומאוחר מדי"

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

חלוקת רכוש בגירושים / איור: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בעלה לשעבר ● השופטת יעל וילנר הרחיבה בכך את הלכת השיתוף הספציפי וקבעה כי היא תחול אם ניתן להסיק מהתנהגות בני הזוג על הסכמה בפועל לשתף בנכס ● עוד נקבע כי הכלל עשוי לחול גם על נכס שאינו בהכרח דירת המגורים המשפחתית

בינה מלאכותית ציבורית בסין / צילום: Shutterstock

מודל AI חדש הושק היום. מה תהיה ההשפעה שלו על התחום החם בוול סטריט?

חברת באידו הסינית הכריזה על הפיכת מודל השפה של לקוד פתוח, שניתן להשתמש בו באופן עצמאי ובחינם ● מדובר על בשורה מרעישה בתחום הבינה המלאכותית, אך יש מי שלא ממהר להתרגש: "קוד פתוח אינו בהכרח שקול לשקיפות מלאה", מסבירים אנליסטים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

יציבות בבורסות אירופה; טסלה נופלת ב-5% במסחר המוקדם בעקבות עימות מחודש בין טראמפ למאסק

הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות

טראמפ שולח לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב תמכור לישראל מערכת להנחיית פצצות, בוול סטריט ג'ורנל טוענים שגם דחייה של חודש בתוכנית הגרעין האיראנית משמעותית ואיך השפיעה המערכת מול איראן על ענף התעופה ● כותרות העיתונים בעולם

דגם Aion V של המותג GAC / צילום: GAC

מי יעמוד בראש מותג הרכב הסיני שנכנס מחדש לישראל

מותג הרכב הסיני GAC יושק מחדש בספטמבר הקרוב בישראל, כאשר בשלב הראשון יושקו בארץ ארבעה דגמים חשמליים ● קבוצת אגד חתמה על הסכם להקמת מרכז לוגיסטי חדש באזור התעשייה תימורים ● וגם: חברת ההתחדשות העירונית שמשפצת ומרהטת בהתנדבות מקלטים בבניינים ישנים ● אירועים ומינויים

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

סניף של רשת דולר ג'נרל, שיאנית העליות ב־S&P 500 / צילום: Reuters, Cassidy Waigand

לא חברת שבבים: זו שיאנית העליות המפתיעה של וול סטריט

בשיא שרשם שוק המניות האמריקאי בשבוע שעבר, בלטו מניות של עסקים "אפורים" בהובלת רשת הקמעונאות המוזלת דולר ג'נרל, שעלתה בכ-50% ● מניות שבע המופלאות ושאר מגזר הטכנולוגיה אמנם בהתאוששות, אבל לא משחזרות את השיאים של 2024 ● זה הזמן לחפש ערך

אילוסטרציה: Shutterstock

"חייבים הסכם ממון": טלטלה בעקבות התקדים לגבי נכסים מלפני הנישואים

אחרי שבית המשפט העליון קבע כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים, מומחיות לדיני משפחה מזהות שינוי דרמטי ● בעוד שחלקן סבורות כי מדובר בפריצת דרך לטובת שוויון במשפחה, אחרות מתריעות כי "אין יותר חסינות" לשום נכס

בניין מערכת וואלה בתל אביב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

גל העזיבות בוואלה נמשך: סגן העורך דוד רוזנטל עוזב אחרי חודשיים בתפקיד

התפקיד הבא של רוזנטל: עורך אתר "ישראל היום" ● בוואלה הודיעו כי ליאת להב תחליף את רוזנטל ותמונה לסגנית העורך הראשי ● לאחרונה עזבו את וואלה גם סגן העורך צחי קומה, המנכ"ל עידן אלרום והפרשן המדיני ברק רביד

פאנלים סולאריים על גג בית מגורים / צילום: Shutterstock

המדינה תחייב התקנת גגות סולאריים בבתים פרטיים - מי ישלם את החשבון?

החל מדצמבר קבלת טופס 4 תותנה בהתקנת גג סולארי במגוון סוגי מבנים ● במשרד האנרגיה מדגישים את התרומה לביזור רשת החשמל ולהפחתת זיהום - אלא שמומחים מזהירים: הדבר יעלה את מחירי הדיור, יפגע בזכות הקניין והציבור יסבסד את המהלך דרך חשבון החשמל

מטוס F-15 של חיל האוויר האמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove

מערכת ישראלית תשמש את חיל האוויר האמריקאי

לגלובס נודע כי מערכת של חברת TSG הישראלית תוטמע בחיל האוויר האמריקאי, כחלק מעסקה בגובה מאות אלפי דולרים

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

ג'רמי בלנק, מבעלי יעז / צילום: תמר מצפי

ג'רמי בלנק פועל להביא את חברת ההתחדשות העירונית יעז להנפקה

יעז התחדשות עירונית, שבבעלות משפחת יקואל רייפמן וקרן קומיוניטי של בלנק, שואפת לגייס 65 מיליון שקל בהנפקה בתל אביב ● החברה, שבונה עשרות פרויקטים בת"א, סיימה את השנה החולפת עם מכירות של מעל 200 מיליון שקל ● השווי המתוכנן אינו מהווה הצפת ערך משמעותית

הון שחור / צילום: דוברות המשטרה

ועדת השרים אישרה את החוק נגד ארגוני פשיעה במכרזים ציבוריים

התוכנית החדשה תעניק לחשב הכללי במשרד האוצר סמכות לפסול ספקים ממכרזים ציבוריים על בסיס מידע משטרתי ● המנגנון החדש יחול על תחומים שבהם זוהתה מעורבות משמעותית של גורמי פשיעה, ותוקם ועדה מקצועית בראשות בכיר מאגף החשכ"ל שתגבש המלצות לפסילת ספקים ספציפיים