גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחרות הפרסום גרנות מתקיימת בפעם השלישית, עדיין לא כל הענף בפנים

ביום חמישי הקרוב תיערך תחרות הקריאייטיב שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן ● המשרדים הגדולים שבחרו לא להשתתף הם מקאן ת"א, גיתם BBDO, יהושע TBWA וראובני־פרידן ● פחמן: "אנחנו רוצים להחזיר את הנחשקות ואת המצוינות הקריאטיבית לענף, שנשאב לבינוניות"

מירן פחמן / צילום: כפיר זיו
מירן פחמן / צילום: כפיר זיו

קרוב לחמש שנים חלפו מאז הוחלט לבטל את התחרות השנתית של ענף הפרסום, קקטוס הזהב. אחרי הצטברות של טענות על מאבקי כוחות פנים־ברנז'איים, מניפולציות וחוסר שקיפות, חלק מהמשרדים החליטו לפרוש, והענף נשלח לדממה שמופרת אחת לשנה על ידי פרסי האפ"י, בשיתוף איגוד השיווק.

אבל לפני כשנתיים התמונה השתנתה, כאשר אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן החליטו לייסד ולהוביל בעצמם תחרות קריאייטיב ענפית. כזו שאינה תלויה ואינה פוליטית, כלומר לא שייכת למשרדי הפרסום ("מבחינתי זו אידאולוגיה", אומר פחמן), וצוות השופטים בה מורכב באופן שוויוני מאנשי ונשות קריאייטיב עצמאים.

בענף הפרסום, שהתאפיין לאורך השנים כרווי אגו ופוליטיקות, הדעות עדיין חלוקות. הרוב אומנם מעריכים את מובילי המהלך, אבל חלקם לא בטוחים בנחיצותו. 

המיזוג בין דלתא לגולף בוטל. אלה הסיבות 
הגיע הזמן להפנים: מותגים שייכים לצרכנים, לא לחברות ולמנהלי שיווק
מחיר נמוך ובלי ממיר: בדקנו מה שווה שירות הסטרימינג החדש

"לא תורמת למוניטין"

בין משרדי הפרסום הגדולים שהגישו השנה עבודות לתחרות גרנות, המעלה על נס מהלכים פרסומיים יצירתיים, נמנים אדלר־חומסקי, באומן־בר־ריבנאי, גליקמן־שמיר־סמסונוב, ליאו ברנט, ברוקנר־יער־לוי, ענבר־מרחב ועוד. לעומת זאת, בין אלה שבחרו לא לקחת חלק בתחרות נמנה המשרד הגדול ביותר בישראל, מקאן תל אביב.

לדברי סיגל עבודי, סמנכ"לית הקריאייטיב של מקאן, "בסוף התפקיד של התחרויות הוא להעלות את המוניטין של המשרד. תחרות האפי חשובה ללקוחות שלנו, ולכן המוניטין שלה גבוה. גם התחרות בקאן מעלה את המוניטין. גרנות, כרגע, פחות. נכון, היו לנו לא מעט עבודות השנה שיכולות לזכות, אבל אנחנו מעדיפים להשקיע בתחרויות שתורמות לנו וללקוחות שלנו".

משרדים גדולים נוספים שאינם משתתפים הם יהושע TBWA, ראובן־פרידן ומנצ', שבחרו לא להגיב; ו־גיתם BBDO. "התחרות היא יוזמה מבורכת ונראית אובייקטיבית ומקצועית, אבל אנחנו בתקופה לחוצה שלא מאפשרת לנו להשקיע בה משאבים באופן מספיק רציני", מסביר מנכ"ל גיתם, ליאור טנר. "לוח הזמנים היה מאתגר, ולא נעשתה עבודת הסברה מספיק עמוקה על התחרות במהלך השנה. אני מניח שבמעלה הדרך ניקח חלק".

השבוע תתקיים התחרות בפעם השלישית, בשיתוף בית הספר לתקשורת של המכללה למינהל, והיא כוללת עשר קטגוריות. הבחירה תתבסס על שלב אין ואאוט, כנהוג בתחרויות הבינלאומיות, ולאחר מכן הצבעה על מדליות, שמאפשרת גם ריבוי זכיות באותה קטגוריה או אפס זכיות.

"מספיק לשיר את הבריף"

"רוב המשרדים שלא הצטרפו הם כאלה שתחרות כזו לא משרתת אותם, כי הם לא אלופים במצוינות קריאטיבית", אומר פחמן לגלובס. "אבל זה המנוע של עולם הפרסום - ההבדל בין טוב למצוין, בין פופולרי לוויראלי, בין תוצאות מיידיות לשינוי הרגלים ותפיסות. משרדים שיחזרו להבין את זה, ירצו להיות חלק מהתחרות.

"אחת הסיבות שיזמתי אותה יחד עם ענת היא שראינו סוג של בינוניות קריאטיבית בארץ. אין מספיק עבודות שמבוססות על רעיון ותובנה. יותר מדי שרים את הבריף או מגישים אותו עם מערכונים. עצם זה שאין תחרות, תרם לבינוניות, זה נוח".

המודל העסקי של התחרות מבוסס על תשלום של 1,500 שקל לכל עבודה שמוגשת וכן על מכירת כרטיסים לאירוע עצמו. השנה הוגשו לתחרות יותר מ־100 עבודות, "ומתוך זה יש כ־40 מצוינות שנשטפות בבליל הדברים שאנו רואים ביומיום, ושווה לשים עליהן את הזרקור. אלה עבודות שמובילות מהלכים שיווקיים אפקטיביים, הן לא איזוטריות".

אחת הטענות בענף היא שהלקוחות הגדולים רוצים את "מה שעובד", ולא תמיד מאפשרים לאנשי הקריאייטיב לזרוח. כפועל יוצא, מי שזוכה בתחרות הם הקטנים והנישתיים.
"נכון שהמשרדים הגדולים מנהלים תקציבים של מותגים גדולים, אבל להגיד 'קטן ונישתי' זה ספין. אין סיבה להסתפק בשירת הבריף, ואנחנו גם רואים שזה הולך ומשתנה, ויש יותר מהלכים שמבוססים על רעיון ותובנה. זה תהליך שקורה לא בגלל גרנות, אבל התחרות כן מאיצה ומעודדת אותו. אגב, עד לפני עשור, התחרות הקריאיטייבית הייתה בין המשרדים הגדולים. משהו השתנה בענף, וזו החלטה אסטרטגית".

כדי שתחרות תצליח ותשרוד, היא צריכה להיות רלוונטית גם ללקוחות. אמר לי בכיר בענף: "כרגע, אף לקוח לא אומר לי 'למה לא הגשת אותי לגרנות'". איך אתה משנה את המצב הזה?
"זה משהו שצריך להיות חשוב ללקוחות לא פחות מאשר למשרדים, וחבל שאין ביקוש מצדם. הם לא תמיד יודעים מה הם יכולים להוציא ממשרד הפרסום שלהם. זה חלק מההירדמות הכללית של הבינוניות. ומשרד שרוצה לשמר מצב, מרדים את הלקוח.

"גם הלקוחות צריכים לפתוח עיניים, להסתכל על פסטיבל קאן ולראות מה קורה שם - כך הם יבינו שהם יכולים יותר מזה. פשוט שידרשו מהמשרדים, ולא יסתפקו במחזמר. כשהם לא מספיק מבקשים, המשרדים מסתפקים בעבודות 70-80, ולא מתאמצים יותר מדי. מצד שני, הלקוחות כן רוצים am:pm, משהו שמדברים עליו גם אם הוא לא עולה בטלוויזיה".

"לחזור לאוזן של הלקוח"

כשהקריאטיביות במרכז, האפקטיביות זזה הצדה. לא נכון יותר למדוד גם אותה, ולהתייחס לאסטרטגיה?
"פרסום טוב מורכב מכל מיני דברים, הכול צריך לקרות יחד. לכן אנחנו לא נותנים פרסים לעבודות אזוטריות, ויש קורלציה עם אפקטיביות. עם זאת, יש מקום לעוד מדידות חוץ מהאפי ו'זכורות ואהובות', ומותגים צריכים לשכלל את מה שהם עושים.

"הרבה תפיסות כלפי מותגים בישראל נוצרו בגלל קמפיינים משנות האלפיים. קריאייטיב מצוין מסייע לבניית מותגים - וזה משהו שנשחק לאחרונה. האם יש הבדל בתפיסה של הצרכן כלפי מותגי סלולר או בנקים? לא ממש.

"קריאייטיב יעזור לייצר בידול ונחשקות, ויאפשר למותג להשפיע על העולם. זה הערך המוסף שנשאר לאורך זמן. מי שמייצר את זה מרוויח בגדול, העניין הוא שזה יותר כסף, זמן ומאמץ, ואת הפירות רואים בטווח הרחוק. היום כולם מכוונים לעולם הדיגיטל, שמאפשר תוצאות מיידיות - פרפומרנס, לייקים, שיתופים ושיחות - וקל ללכת לכיוון הזה. זה מאוד מפתה להתעסק בכאן ועכשיו".

תחרויות משפרות את הענף?
"זה שמודדים ונותנים ציונים, משפר. בעבר הייתה תחרות בתוך המשרדים הגדולים, צוות הקריאייטיב היה נפגש ונותן ציונים לעצמו. היום זה לא קורה.

"אגב, התחרות היא לא רק בין המשרדים עצמם, אלא גם מול ההייטק. חלק מהעניין הוא להחזיר את הנחשקות לענף. לעשות דברים גאוניים ולשנות את החברה, ולא לכתוב מילים לשירים של מפורסמים. זו לא רק המלחמה הקטנה בין מקאן לאדלר לבאומן, אלא אינטרס של כל הענף להביא כוח־אדם משובח, ולתפוס חזרה את המקום ליד האוזן של הלקוח".

למה בין השופטים אין גם אנשי שיווק? זה היה יכול להועיל בכיוון שאתה מדבר עליו.
"לא בטוח. כדי לא להמציא מאפס, החלטתי להיתלות באילן הגבוה שנקרא פסטיבל קאן, ושם אין אנשי שיווק. יש צורך בפרסים כמו אפי, אבל קריאייטיב צריך להישאר על טהרת הקריאייטיב. רוב אנשי השיווק שופטים אחרת. יש לזה ערך, אבל זה לא מתאים פה".

מה היית רוצה שיקרה בתחרות הבאה, ולא קרה הפעם?
"אשמח שהמשרדים הבודדים שלא הצטרפו, יצטרפו בשנה הבאה, ושאלה שכבר יש להם 2-3 עבודות יגישו 10 עבודות. השנה יהיה אירוע של 300 איש, אבל אשמח לרתום עוד גורמים לאירוע של משרדי הפרסום, חגיגה יותר גדולה שבה כל העובדים והענף מתלבשים יפה ובאים. זה חלק מגאוות היחידה".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום