גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

250 אלף דולר לכרטיס: מה יודעים על הצוללת שנעלמה באוקיינוס האטלנטי?

צוללת של חברת Oceangate בשם "טיטאן" נעלמה באוקיינוס האטלנטי, לאחר שאיבדה קשר עם משמר החופים בארה"ב ● החברה מוציאה משלחות למעמקי הים, בעיקר למטרות מחקר, ובשנתיים האחרונות הנגישה אותן לבעלי עניין שיכולים לשלם על כך מאות אלפי דולרים ● מי נמצא על הצוללת ומה המומחים מעריכים שקרה לה? ● גלובס עושה סדר

צוללת התיירים OceanGate שנעלמה / צילום: Associated Press
צוללת התיירים OceanGate שנעלמה / צילום: Associated Press

צוללת שלקחה מספר תיירים למסע בעקבות שרידי הטיטאניק נעלמה ביום ראשון באוקיינוס האטלנטי, לאחר שאיבדה קשר עם משמר החופים בארה"ב. מבצע כביר של איתור והצלה, שמובל על-ידי משמר החופים בבוסטון, יחד עם משמר החופים האמריקאי והציים של שתי המדינות, מתנהל כעת להשבת הנעדרים. מדובר במרוץ נגד הזמן, שכן כמות החמצן בצוללת מספיקה ל-96 שעות בלבד.

אירלנד מציעה 84 אלף אירו כדי שתבואו לגור באי מבודד. אבל יש כוכבית 
טייס ההייטק המציא את עצמו מחדש: אקזיט המכשור הרפואי של בועז איתן 

למי שייכת הצוללת שנעלמה ומה מטרתה?

חברת Oceangate הוקמה ב-2009 על-ידי סטוקטון ראש, איש עסקים אמריקאי בעל קשרים קרובים לתעשיות האוויר והטכנולוגיה בארה"ב. החברה מחזיקה שלוש צוללות לחמישה אנשי צוות, אשר מיועדות בעיקר לצורכי מחקר מדעי, אך גם למטרות אחרות, כמו הפקת סרטים שדורשים תיעודים ממעמקי האוקיינוס.

ב-2018, ראש יצא למסע הראשון עם הצוללת השלישית שבנתה Oceangate, "טיטאן". לעומת שתי הצוללות הראשונות שהפעילה החברה, שמגיעות לעומקים של 305 ו-500 מטרים בלבד, "טיטאן" נבנתה במטרה להגיע לעומק של 4,000 מטרים מתחת לפני המים. המסע עבר בשלום והוגדר כהצלחה משמעותית.

בעקבות ההצלחה, מזה כמה שנים, מציעה החברה לתיירים עשירים להצטרף למשלחות במסגרתן יצללו למעמקים כדי לצפות בשרידי ספינת הטיטאניק, ששקעה בשנת 1912. בכל משלחת מאיישים את הצוללת נהג, "מומחה תוכן" (כך לפי החברה), ועוד שלושה אזרחים, שמשלמים על המסע מאות אלפי דולרים. מחיר ההצטרפות למשלחת 2023, שחבריה כעת נעדרים, עומד על 250,000 אלף דולר.

אתמול (ב'), אישרה חברת Oceangate באופן רשמי כי איבדה קשר עם הצוללת "טיטאן", שם מסרו כי "אנו בוחנים ועורכים שימוש בכל האפשרויות שברשותנו כדי להחזיר את צוות המשלחת בבטחה. כל המיקוד שלנו הוא על חברי המשלחת ומשפחותיהם, ואנו פועלים להחזירם בשלום".

מי נמצא בתוך הצוללת?

לפי דיווחים רבים, מייסד חברת Oceangate, סטוקטון ראש, נמצא בין הנעדרים, אך אלו לא אומתו עדיין באופן רשמי.

עד כה, אומתה זהותם של שלושה מבין חמשת הנעדרים. אחד מהם הוא המיליארדר הבריטי בן ה-58, האמיש הארדינג. הארדינג הוא יו"ר חברת Action Aviation, אשר עוסקת במסחר בכלי טיס, והמסע בעקבות שרידי הטיטאניק הוא לא ההרפתקה הימית הראשונה שיצא אליה. לפני כשנתיים, צלל יחד עם חוקר בשם ויקטור וסקובו לשקע מריאנה, הנקודה העמוקה ביותר בכדור הארץ, ושבר בכך שני שיאי גינס שונים.

החוקר הבריטי האמיש הארדינג, בין הנעדרים / צילום: Associated Press, Felix Kunze/Blue Origin

שני הנוסעים הנוספים שזהותם אומתה הם שהזדה דאוד, איש עסקים ממוצא פקיסטני שמתגורר עם משפחתו בבריטניה, ובנו, סולמן. באתר החדשות של BBC נכתב כי משפחת דאוד היא אחת המשפחות העשירות ביותר בפקיסטן.

לפי פוסט שפרסם הארדינג לפני הצלילה בפייסבוק, החוקר הימי הצרפתי בן ה-73 פול-הנרי נרגולה, נמצא גם הוא בצוללת "טיטאן".

מה קרה לצוללת ומה הסיכוי למציאתה?

בשיחה עם BBC, מומחה הצוללות פרופ' אליסטר גרייג הציע כמה תרחישים אפשריים באשר למה שקרה לצוללת "טיטאן". לפי תרחיש אחד, הוחלט להשיל מהצוללת משקולת ייעודית, שמטרתה להציף אותה מעל פני השטח במקרה חירום, כמו תקלת חשמל או תקשורת. לפי תרחיש אחר, גוף הצוללת ניזוק באופן שיצר דליפה, "ואז הפרוגנוזה לא חיובית", אמר גרייג.

לפי פרופ' גרייג, התרחיש הגרוע ביותר הוא זה שבו הצוללת נמצאת בקרקעית האוקיינוס, ולא יכולה לחזור מעלה בכוחות עצמה, שכן האפשרויות לחלץ אותה מוגבלות מאוד: "בעוד שמבנה הצוללת אולי נשמר, אם היא נמצאת בעומק של יותר מ-200 מטרים, מעט מאוד כלי שיט מסוגלים להגיע לעומק הזה, ובטח לא צוללנים. כלי השיט של חיל הים שנועדו להצלה בשום פנים ואופן לא מסוגלים להתקרב לעומק של הטיטאניק".

אתמול, אדמירל משנה במשמר החופים האמריקאי, ג'ון מאוגר, אמר כי מאמצי האיתור מתקיימים באמצעות כלי טיס המצוידים בסונרים תת-ימיים, בשני מישורים: מעל פני המים, למקרה שהצוללת צפה, ומתחת לפני המים, למקרה ששקעה במצולות.

נכון לעכשיו, הסיכויים לאתר את הצוללת נראים כקלושים למדי. ההערכה היא שהצוללת נמצאת בלב ים, במרחק של כ-1,500 קילומטר מחוף קייפ קוד במסצ'וסטס, ארה"ב. מרחק הצוללת מהחוף והעומק אליו יועדה לרדת, בשילוב עם מסגרת הזמן המצומצמת להשבת הנעדרים בשלום, מטרידים מאוד בכירים ומומחים ימיים שמתייחסים לנושא.

כיצד בנויה הצוללת והאם הייתה בטוחה לשימוש?

כפי שניתן לתאר, המסע בצוללת "טיטאן" לא נועד למוגי הלב. דיוויד פוג, כתב CBS שנשלח מטעם חברת החדשות לאחד מהמסעות בצוללת, דיווח כי קרא כתב התחייבות שתיאר את כלי השיט כ"צוללת ניסיונית, שלא אושרה או הוסמכה על-ידי שום גוף רגולטורי, ויכולה להביא לידי פגיעה פיזית, נכות טראומה רגשית ומוות". כמו כן, בסרטון שהופק לשם קידום המשלחת, אמר מומחה אבטחה של Oceangate כי "זה לא כמו מתקן בדיסני. מעורב פה סיכון ממשי, ויש הרבה אתגרים".

הצוללת בנויה בעיקר מסיבי פחמן, חומר חזק וקל משקל בו משתמשים באופן תדיר בתעשיות התעופה והחלל. רוחבה וגובהה עומדים על כמה מטרים ספורים, כך שהנוסעים למעשה נדרשים לשבת על רצפת הצוללת כל העת. החברה מציינת באתר שלה כי השתמשה בשיטות חדשניות כדי להרכיב את הצוללת ממוצרי מדף, ובכך להוזיל את העלויות שלה.

"לא יכולתי שלא להבחין בכמות המרכיבים המאולתרים בצוללת הזו", דיווח פוג בעבר עבור כתבה ל-CBS; הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא ככל הנראה אופן השליטה בספינה, שמבוצעת באמצעות ג'ויסטיק של חברת לוגיטק בו נערכו כמה התאמות.

בציוץ של פוג שפורסם אתמול בטוויטר, ציין הכתב שגם במהלך המסע שלו בקיץ שעבר, נתקלה "טיטאן" בתקלות תקשורת, שהביאו לכך שהיא לא נמצאה במשך כמה שעות.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו