גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בטלוויזיה הרוסית קוראים בגלוי לרצח עם, במערב מושכים כתפיים

לחבר פרלמנט רוסי וגנרל בדימוס יש רעיון: לפתח נשק ביולוגי להשמדת כל האנגלו–סאקסים ● רעיונות כאלה נשמעים עכשיו מדי ערב בטלוויזיה הרוסית

גנרל אנדריי גורוליוב, חבר בוועדת הביטחון של הפרלמנט הרוסי. קריאות גלויות לג'נוסייד / צילום: מתוך יוטיוב
גנרל אנדריי גורוליוב, חבר בוועדת הביטחון של הפרלמנט הרוסי. קריאות גלויות לג'נוסייד / צילום: מתוך יוטיוב

רוסיה ציינה השבוע את 'יום הזיכרון והצער'. בגלריה הרוסית העשירה של ימי חג ומועד קל ללכת לאיבוד. האין כל יום בלוח השנה הרוסי ראוי לזיכרון ומחייב צער? איזה זיכרון ואיזה צער זה הפעם?

ובכן, ב־22 ביוני חל יום השנה הלא־עגול של הפלישה הגדולה ביותר בתולדות המלחמות: ביום הזה, ב־1941, כמעט ארבעה מיליון חיילים גרמנים ובעלי בריתם חצו את גבולה המערבי של ברית המועצות בדרכם אל יעד כמעט דמיוני: הקו ארכנגלסק־אסטרחן, מן הים הארקטי עד הים הכספי.

אילו עמדו במשימה, רוסיה הייתה מושלכת מיבשת אירופה. אפילו היטלר לא חשב שהוא יחסל את רוסיה לחלוטין, כפי שחיסל, למשל, את פולין. אבל הוא קיווה לדחוק אותה כל כך הרחק מזרחה, ולבודד אותה מן העולם החיצון, עד שלא תיוודע לה עוד כל חשיבות.

המשימה לא הושגה, אבל בשלוש השנים הבאות, רוסיה ובנותיה היו זירה למלחמת השמד מוטרפת. תחת הרושם שלה, קטגוריה חדשה שלמה נכנסה אל המשפט הבין לאומי: פשעים נגד האנושות. הבולטים במחולליהם הועמדו למשפט לאחר המלחמה, הורשעו ונתלו.

ה'נאצים' ו'המערב הקולקטיבי'

ולדימיר פוטין היה בזמן האחרון איש עסוק מאוד. בתשעה במאי הוא ציין את יום השנה לניצחון על גרמניה הנאצית, ב־12 ביוני הוא ציין את יומה הלאומי של רוסיה, והשבוע הוא ציין את יום הזיכרון והצער. פשוט קשה להאמין שאיש הטרוד בלוח חגיגות כה צפוף ימצא זמן לנהל 'פעולה צבאית מיוחדת' באוקראינה.

יום השנה של השבוע העניק לפוטין עוד הזדמנות לטעון, כי מלחמה לו נגד משטר 'נאצי'; ועניין של להיות או לחדול הוא בשביל רוסיה לעשות 'דה־נאציפיקציה'. מעניין שעצם המושג 'נאצי' היה נדיר מאוד במילון הרוסי־סובייטי. הסובייטים העדיפו 'פשיסטי' על פני 'נאצי'.

'נאצי' נכנס לשימוש מסיבי ערב הפלישה לאוקראינה. הוא עזר לפוטין לבסס את ההצדקה לפלישה. במרכז ההצדקה עמדה טענתו שלמדינה האוקראינית אין תוקף היסטורי, היא יצאה מרחמה של רוסיה ואל הרחם הרוסי עליה לחזור.

אבל חוסר תוקף היסטורי הוא כשלעצמו אינו מכשיר מלחמה ופלישה. בעיני פוטין, אוקראינה היא חלק ממזימה רבת שנים של "המערב הקולקטיבי" לחסל את רוסיה. גרמניה הנאצית הייתה הגלגול הקודם של המזימה. היא הייתה מאכלת מערב אירופית, שכוונה אל לבה של רוסיה.

ההצגה הזו היא כה מעוותת עד שכמעט אין צורך להתייחס אליה ברצינות. לרוע המזל, עשרות מיליוני רוסים מאמינים לה והיא נופלת על אוזניים קשובות גם בהרבה ארצות אחרות. נשכחת מאליה תמיכתה של ברית המועצות עצמה בגרמניה הנאצית. נשכחים איחולי הברכה שמוסקבה שלחה להיטלר על נפילת צרפת, החודש לפני 83 שנה.

סטאלין היה בעל בריתו הלהוט של היטלר בשנה וחצי הראשונות של המלחמה, ומילא את כרסה של מכונת המלחמה הגרמנית בדגנים ובנפט. הוא שחר את חורבנה של הדמוקרטיה המערבית אף יותר ממה ששחר את חורבן "הפשיסטים", שתעמולת משטרו נהגה לגדף ללא הרף.

"להרוס את המאגר הגנטי"

הפתולוגיה של שנאת המערב מכערת עכשיו את רוסיה בשיעורים שלא היה אפשר להעלות על הדעת. יום יום ולילה לילה, הטלוויזיה הממלכתית הרוסית מלאה קריאות גלויות להשמדת עם, לשואה גרעינית וללוחמה ביולוגית.

בשבוע שעבר, גנרל אנדריי גורוליוב, חבר בוועדת הביטחון של הפרלמנט הרוסי, קרא למדעני רוסיה לפתח "נשק נגד האנגלו־סאקסים… עליהם לחקור באופן ספציפי את המאגר הגנטי של כל אחד מן העמים האלה, ולהרוס את המאגר הגנטי שלהם. עלינו לטפל באנגלו־סאקסים, הם אויבינו העיקריים".

הייאמן? חבר פרלמנט וגנרל בדימוס קורא לפתח נשק ביולוגי לשם השמדה גנטית של קבוצת אוכלוסייה? אימתי נשמע חיווי מוטרף יותר? יתר על כן, הדברים האלה נשמעו בארץ, שבה אנשים נשלחים למחנות כפייה מפני שהם מעיזים לקרוא ל'פעולה הצבאית המיוחדת' של פוטין 'מלחמה'. אבל קריאות מפורטות וחוזרות לג'נוסייד אינן נענשות, אינן מגונות ואינן מופסקות.

מדהים עד כמה התקשורת בעולם החופשי מצניעה את הקריאות האלה, או מגיבה עליהן במשיכת כתפיים. מאז ימי המלחמה הראשונים פרשנים רוסים בכירים מטיפים לחיסול המוני של אוקראינים, כולל של ילדים; להשמדת המערב באמצעות נשק גרעיני היפר־סוני; למחיקת ערים אינדיבידואליות מן המפה, מלונדון עד ברלין עד לוס אנג'לס. פרשן רוסי אחד לגלג על התחייבותו החוזרת של הנשיא ביידן להגן על חברות ברית נאט"ו מפני התקפה רוסית. "הוא רוצה להקריב את בוסטון בשביל פוזנן [שבפולין]", אמר הפרשן.

נקל לשער, שפוטין מרשה את הטירוף הזה לצורכי הפחדה קלאסיים. כביכול פוטין הוא זה המגן על המערב מפני הפתולוגיות של הכפופים לו. אבל איכשהו התמעט מאוד מספר האנשים במערב המאמינים לפוטין.

התמיכה עצומת הממדים של הרוסים בפוטין פוטרת אותנו מן הצורך להבחין אבחנה מלאכותית בין "העם" ל"שלטון" (המצאה ישנה של מרקסיסטים־לניניסטים). מה קרה אפוא לרוסיה? מדוע היא התפרקה במידה כזאת מכל מטען של מוסר ושל אנושיות?

זו שאלה לא־בריאה. כל ניסיון להטיל אשמה קולקטיבית פסול מעיקרו. אבל נדמה לי שאין פגם בניסיון להבין מה מוריד ארצות מן הפסים. כך או כך, בזכות טירוף המערכות הזה אנחנו יודעים מה מונח על הפרק: גורל הדמוקרטיה המערבית. ניצחון רוסי באוקראינה יהיה תחילת חורבנה.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים