גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"היציאה מהיישוב היא קטסטרופה": המדינה רוצה לצופף את המושבים, והפקקים רק יתארכו

תוכנית הממשלה לצופף את המגזר הכפרי אינה כוללת בינתיים שום פתרונות תחבורתיים ליישובים הקטנים שיגדלו, ושכבר היום סובלים מפקקים ● ארגון אדם טבע ודין: "פיתוח היישובים הקטנים רק יגביר את התלות ברכב הפרטי, זה אסון תחבורתי"

פקק בכביש 4 / צילום: איל יצהר
פקק בכביש 4 / צילום: איל יצהר

מושב רם און נמצא בחבל התענכים, לא הרחק מעפולה, ושייך למועצה האזורית גלבוע. אבל כמו יישובים כפריים אחרים הוא אינו פטור מעומס התחבורה.

מה יקרה כשהיעדים של קבינט הדיור יפגשו שוק בהאטה?
"הצפון הישן" של תל אביב מוביל בהיצע הדירות החדשות למכירה
מכה לעיריית ת"א: לא זכאית להיטלי השבחה מתוכנית העיר הלבנה

"חלק משמעותי מהחיים כאן בגוש התענכים סובב סביב הפקקים שכבר מזמן לא נוצרים רק במרכז הארץ", מספר זיו, תושב המקום. הוא ואשתו מהנדסים ועובדים בחברות הייטק במגדל העמק. "כשהכביש פתוח הנסיעה אורכת 30 דקות אבל זה קורה רק לפני שבע בבוקר ואחרי שש בערב. אם אני יוצא בפקקים הנסיעה אורכת כשעה".

לדבריו, מקום עבודתו מאפשר גמישות והוא מצליח לצאת בשעות הצהריים אבל למרות הגמישות והניסיון לג'נגל בין המטלות, תמיד אחד מבני הזוג נדרש לעמוד בפקקים למקום העבודה והתחבורה הציבורית אינה מספקת מענה. "נסיעה ברכב לתחנת הרכבת בעפולה, נסיעה למגדל העמק ואז אוטובוס למקום העבודה - זה מסע שיכול לקחת יותר זמן מנסיעה בפקקים וגם הזמינות לא מספיק גבוהה", הוא אומר.

"הגיעו אנשים חדשים והעומס בכבישים מורגש"

"יש לנו שני כלי רכב ואין משפחה במושב בלי לפחות שני רכבים כי החיים לא אפשריים אחרת. אפילו אם אחד מבני הזוג עובד במושב צריך רכב כי צריך לקפוץ רגע לעיר, להקפיץ את הילדים לחוגים. בחמש השנים האחרונות היו כאן הרחבות והגיעו אנשים חדשים והעומס בכבישים מורגש, היציאה מהמושב שלנו לכביש יכולה לקחת רבע שעה וככל שיגדילו את מספר האנשים בלי לשים לב לתשתיות, אנשים פשוט יחיו חלק לא מבוטל מחייהם בפקקים".

סיפור דומה מספר לביא זמיר מהמושב יעף במועצה האזורית לב השרון, מנהל עמותה ומתמודד לראשות המועצה: "אני עובד בכל הארץ ולאן שאני לא יוצא אני עומד בפקקים. אשתי עובדת בתל אביב וצריכה להתחיל את היום בחמש בבוקר. באזור השרון אנשים רבים מתפרנסים בהרצליה, ברעננה ובתל אביב מה שמיצר לחץ גדול על כביש 4 וכביש 2 ונסיעה לעבודה לוקחת שעה".

זמיר אינו מתנגד לתיקון המתוכנן שיוסיף צפיפות, אולם לדבריו צריך לחשוב גם על התחבורה, "היציאה מכאן קטסטרופלית ואנחנו צריכים להחזיק שתי מכוניות. אנחנו לפני תקופת בנייה משמעותית ואם מוסיפים יחידות ללב השרון בלי תשתיות תחבורה זה אסון. במקומות חקלאיים באירופה מוצאים פתרונות וגם כאן נדרשים כאלו. כנראה שלא נהיה תל אביב ואני מתקנא בחבריי התל אביבים שלא מחזיקים רכב, אבל עדיין אנחנו צריכים להיות יותר סביבתיים. אני נגד הרחבת כבישים. צריך לבסס שבילי אופניים, לייצר מתחמים לעבודה משותפת ולבנות מרכזים תחבורתיים עם חנה וסע".

לביא זמיר, מתמודד לראשות מועצת לב השרון / צילום: ליה נהיר

המלכוד של התחבורה הציבורית במרחב הכפרי

אלא שיש סיכוי שהקטסטרופה התחבורתית עוד תגדל. במינהל התכנון מקדמים כיום את תיקון 5 לתמ"א 35, תוכנית המתאר הארצית, שמשמעותו ציפוף המרחב הכפרי. החשש הוא שהפקקים הארוכים שמשתרכים מהיציאה מהמושבים ועד למוקדי התעסוקה המטרופוליניים רק יחריפו כשיתווספו עשרות יחידות דיור לכל מושב.

לפי התוכנית, במחוזות המרכז, ירושלים ותל אביב וכן במחוז חיפה ובנפת אשקלון ביישוב קטן (עד 2,000 תושבים) הצפיפות תעמוד על 6־8 יחידות לדונם, וגדילה ליישוב בינוני שחיים בו 2,000־3,000 תושבים תתאפשר בסמכות ועדה מחוזית ובאישור המועצה הארצית אז מספר יחידות הדיור לדונם יעמוד על 8־10. רק במקרים חריגים המועצה הארצית תאפשר מעבר ליישוב גדול המוגדר ב־3,000־5,000 תושבים ושם הצפיפות תשמר על אותם ערכים.

כך למשל במושב אודים שבמרכז הארץ קיבולת האוכלוסייה ביישוב היא 1,480 תושבים ולפי התיקון הקיבולת תגדל עד 2,000 תושבים. כלומר תוספת של 520 תושבים.

במצגת שהכינו במינהל התכנון נכתב שמטרת השינוי היא "מתן מענה לגידול ולצמיחה של הישובים הכפריים תוך שמירה על מגוון ישובים, אופי הישובים החקלאיים והקהילתיים, תפקוד חקלאי, אופי המרחב וערכיו" - אך לא נאמר דבר על הפתרונות התחבורתיים ליישובים שיגדלו.

במינהל התכנון אומרים שמדובר בעקרונות כלליים בלבד ומהם ייגזרו תוכניות מקומיות, אולם התחבורה ביישובים הכפריים נמצאת במלכוד כבר היום. בדוח שנכתב במרכז המידע והמחקר של הכנסת כבר לפני עשור הוא הוסבר: שירותי תחבורה ציבורית באזורים כפריים לוקים בדרך כלל בחוסר זמינות, מחסור בתשתיות מתאימות, תדירות נמוכה, נגישות נמוכה והיעדר קישור לאמצעים אחרים של תחבורה ציבורית וכתוצאה מכך נוצר פער תרבותי משום שאנשים אינם רגילים עוד להשתמש בתחבורה הציבורית.

הקשיים נובעים מהתכנון: המגורים פרוסים על פני שטחי קרקע נרחבים וצפיפות האוכלוסייה נמוכה ולכן מספר הנוסעים הפוטנציאלי הוא מוגבל. כתוצאה מכך, התחבורה הציבורית במרחב הכפרי מתאפיינת בביקוש נמוך ומספר הנוסעים הקטן לא מצדיק מבחינה כלכלית את ההפעלה של השירות בתדירות גבוה ובכיסוי נרחב ועל כן התדירות נמוכה והכיסוי מוגבל. בפועל הכדאיות הכלכלית בהשקעה בתשתיות תחבורה פוחתת כשהן מיועדות ל־8% מהאוכלוסייה, שמפוזרת בכל הארץ.

התיקון נובע מפנייה של המועצות האזוריות, החטיבה להתיישבות ושרת הפנים לשעבר איילת שקד שביקשו למצוא פתרונות לסוגיית הדיור ביישובים הכפריים ולצורך למנוע את גוויעתם בשל אוכלוסייתם המתבגרת. במינהל התכנון מדגישים כי חלק מתמהיל יחידות הדיור יכלול דירות של עד 105 מ"ר כדי לתת, כך הטענה, מקום לצעירים.

הכוונה היא לשמור על המגזר הכפרי בשיעורו הנוכחי (כ־8% מאוכלוסיית ישראל) גם בעתיד, אלא שבעתיד האוכלוסייה במדינה תכפיל את עצמה והיישובים שמבוססים כבר היום על תחבורה בכלי רכב פרטיים יוסיפו עוד רבים, והמצוקה התחבורתית שמורגשת בקרב רבים מהם כבר היום תלך ותחריף עם השנים.

"לעודד בן אדם שיגור בקיבוץ רבדים במקום לגור בקריית גת זה גרוע לא רק במדיניות תחבורתית אלא גם בצדק חלוקתי", אומר ד"ר יואב לרמן מחברת PLANET לתכנון עירוני. "התוצאה היא שערים חלשות ימשיכו להיחלש כי מושכים מהן אוכלוסייה חזקה ובפועל המדינה מוזילה את עלות הפרבור כשעלות התחדשות עירונית נשארת לא פשוטה במקומות האלו. זו פעולה מובהקת נגד הערים בצפון ובדרום".

לרמן מעלה נקודה נוספת שקשורה לצדק החלוקתי: "במקומות אלו אנשים נסמכים על רכב פרטי ולכן מראש מי שייהנה זה מי שיכול להחזיק לפחות שתי מכוניות. מורידים שכבה נמוכה מבחינה כלכלית עוד יותר, ובכל אופן מי שיגור שם לא ייהנה מנגישות תחבורתית. רואים כבר היום עד כמה זה מצמצם את אפשרויות התעסוקה במיוחד לבן הזוג השני ובעיקר לנשים, שבדרך כלל אחראיות על פיזורים ואיסופים למוסדות החינוך. מאחר שמקומות תעסוקה מתמקמים היכן שיש הרבה אנשים ולא יזוזו לקצה המטרופולין, אנשים חיים יותר זמן בכלי הרכב שלהם ולכן יש להם פחות משרות לבחירה ויכולת ההשתכרות יורדת".

"מרחב שהנסיעה בו לא יעילה גם באוטובוסים"

גם מתכננת הערים גלי פרוינד סבורה שההשלכות של בנייה כפרית בישראל כמו גם בעולם, היא היעדר של אמצעי תחבורה ציבוריים יעילים. לדבריה, "זה מרחב שהנסיעה בו היא לא יעילה גם באוטובוסים: הנסיעה תיקח יותר זמן כי אין רשת רחובות ששומרת על מינימום מרחק ומקסימום שימושים. אנו עלולים לגדל עוד דורות של אנשים שמסתמכים על רכב פרטי והפקקים ימשיכו לשבור שיאים. מה שאנשים צריכים זה עבודה, בית קפה להיפגש, לעבוד בו, קופת חולים, סניף דואר, משרדים, גני ילדים. האם התוכניות האלה עומדות לטפל בצרכים האלה?

"וגם אם נחליט שעל כל כביש ראשי שמחוץ ליישוב יעבור אוטובוס תדיר - שזה האידאל במקומות כפריים - צריך לוודא שהיציאה מהיישוב תפסיק להיות ברכב פרטי אלא באופניים או ברגל. כי אם עד עכשיו 2,000 איש היו צריכים לצאת ברכב פרטי מהמושב לכביש הראשי וכעת 2,500 איש צריכים זה בעייתי. מצד שני, זו גם יכולה להיות הזדמנות לפריצת דרכים ביישובים הכפריים בין החלקות ולייצר תכנון שתי וערב עירוני".

"טעות בלתי הפיכה על חשבון כולנו"

יעל דורי, ראש תחום התכנון באדם טבע ודין טוענת שמדובר באסון תחבורתי, סביבתי, וכלכלי. "בכל העולם עירוניות היא צו השעה וכל שכונה חדשה מלווה בתחנות של הסעת המונים. אצלנו רוצים כעת לפעול הפוך, בניגוד לעקרונות התכנון המתקדמים, ולפתח את היישובים הקטנים הללו, מה שרק יגביר את התלות ברכב הפרטי". התוצאה הצפויה והעגומה לדבריה היא עומס בלתי נסבל ביציאות ובכניסות ליישובים כמו גם עומס בכבישים הבינעירוניים. "התעלמות מהאסון התחבורתי הצפוי, הוא טעות בלתי הפיכה על חשבון כולנו ועל חשבון הבאים אחרינו", היא מתריעה.

אושרת גני גונן, ראש מועצת דרום השרון / צילום: שלומי יוסף

אושרת גני גונן, ראשת המועצה האזורית דרום השרון ויו"ר ועדת תכנון וקרקעות של המרכז לשלטון אזורי, דוחה את הטענות. "רצינו התפתחות דמוגרפית של המועצות האזוריות בהתאם לגידול הדמוגרפי של ישראל ולהצעיר את האוכלוסייה. אנחנו רוצים שהמרחב הכפרי יישאר כפרי ומתכנסים פנימה בקו הכחול של המחנה. יציאה ממנו תהיה מתואמת ומבוקרת כדי לשמור על שטחים חקלאיים וערכים אקולוגיים. לא תהיה כאן בנייה רוויה אלא בניה מעט צפופה יותר ומודולרית שתעשה בצמיחה דמוגרפית, מדורגת ומותאמת".

לדבריה, "התחבורה הציבורית במרחב הכפרי לא טובה ואם יישוב יצמח בעוד 50 משפחות, זה מה שיעשה את ההבדל בבעיות התחבורה של ישראל? צריך לעשות תיקון לבעיה הקשה של התחבורה במרחב הכפרי ולהציע תחבורה חכמה על פי ביקוש ושבילי אופניים. הכנסנו גם רכבים שיתופיים שמפוזרים במועצה. אנחנו גם עובדים יותר ויותר על אזורי תעסוקה אזוריים ומעוניינים ביחידות דיור קטנות יותר".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"