גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכל העולם אוהבים את ראש הממשלה נרנדרה מודי - וגם את השוק ההודי

מסע הניצחון של ראש ממשלת הודו בארה"ב מזכיר את יכולתו המופלאה לקיים ידידויות סותרות לכאורה ● הוא מתחבק עם אמריקה, עם רוסיה, עם סין, עם ישראל, עם איראן ● הדמוקרטיות אפילו מוכנות לשכוח מה הוא מעולל לדמוקרטיה - ולזכור שכלכלת הודו צומחת בדילוגים מהירים

נרנדרה מודי בביקור בניו יורק השבוע / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez
נרנדרה מודי בביקור בניו יורק השבוע / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez

נרנדרה מודי הוא "המנהיג הפופולרי ביותר בעולם", חוזרים ומזכירים חסידיו, ומצטטים את סקרי דעת הקהל. אף אומנם, הסקרים מעניקים לו 70% ויותר. ספק אם מנהיג נבחר כלשהו מתקרב אל הרמה הזו. הוא נמצא בשנה העשירית של שלטונו, ובגיל 72 נראה ששנים ארוכות של שלטון עדיין מצפות לו. אין בהודו אף פוליטיקאי אחד המתקרב להשתוות אליו. האופוזיציה מפורדת וחסרת כיוון.

כך תיחשפו למוצרי החיסכון וההשקעה בפנסיה שהיכו את המדדים | בדיקת גלובס
"עולים להתקפה": שינוי הכיוון של אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם 

אבל הפופולריות של מודי אינה רק עניין פנימי. ראש ממשלת הודו התחיל ביום ג' את ביקורו הרשמי הראשון בארה"ב (הוא היה בה עוד קודם, אבל לא באופן רשמי) באווירה כללית של התפעמות. האיש הזה - המתקשה לדבר אנגלית, בא מן הרבדים הנמוכים ביותר של החברה ההודית, וקשור בטבח המוני של מוסלמים במדינה שבראשה עמד לפני 20 שנה - מסובב את העולם על אצבעו הקטנה.

פשוט קשה להעלות על הדעת מנהיג מרכזי המצליח יותר ממנו להתהלך בין הטיפות, לזכות ברצון טוב ולטפח יחסים ענפים, בו-זמנית, עם ארצות שאינן סובלות זו את זו.

מי זולתו יכול להתחבק אינטימית עם מנהיגי ארה"ב ורוסיה, סין ויפן ואוסטרליה, ישראל ואיראן, טורקיה וארמניה. מי זולתו יכול לשבת בשתי בריתות דה-פאקטו, BRICS (לצד סין, רוסיה, ברזיל ודרום אפריקה) ו"הרביעייה" (לצד ארה״ב, יפן ואוסטרליה), האומרות לכאורה דבר והיפוכו. הראשונה רוצה להוריד את אמריקה מגדולתה אחת ולתמיד, ולסיים את עליונות הדולר; השנייה מתאמת מערך הגנה משותף נגד סין באוקיאנוס השקט ובאוקיאנוס ההודי.

רוצה ב"מקום הראוי לה"

מודי אמר השבוע בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", כי "שורר אמון חסר תקדים" בין דלהי לוושינגטון. הוא הטעים במיוחד את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הביטחון. וזאת לדעת: יצואנית הנשק החשובה ביותר של הודו היא רוסיה. ישראל באה בעקבותיה.

מודי רוצה לשנות את כללי ההתנהגות וההתארגנות של העולם כדי להכיר במשקלה הגובר של הודו, לא רק במספר אוכלוסייה (היא חלפה על פני סין), אלא גם בכלכלה ובטכנולוגיה. אומנם כל דיבור על הצורך ב"עולם רב-קוטבי" מכוון בראש ובראשונה נגד ארה"ב, אבל הוא מטעים, כי "הודו אינה חותרת להחליף שום ארץ. אנחנו רוצים שהודו תזכה במקום הראוי לה".

והיא מצפה בהחלט שבמקום הראוי הזה היא לא תידרש לעמוד בציפיותיו של איש. למשל, היא זועפת כאשר המערב דוחק בה להביע איזושהי הסתייגות מן החורבן שרוסיה ממיטה על אוקראינה.

יש לה יחסי שכנות מסובכים משלה, עם סין. 3,000 ק"מ של גבול משותף שולחים תזכורות תקופתיות על פוטנציאל התלקחות. מודי מדגיש את הצורך להכיר בריבונות ובשלמות טריטוריאלית. סין אינה מכירה בריבונות הודו על נתחים ניכרים של שטחה. התנהגותה של סין כלפי טייוואן תהיה מבחן להתנהגותה האפשרית כלפי הודו.

כמובן, חרדת הודו לשלמות טריטוריאלית אינה מוחלת באופן שווה, בוודאי לא על אוקראינה.

מודי הוא סוכן נוסע של הודו. הוא רוצה השקעות, והוא רוצה שהמשקיעים יאפשרו להודו לייצר בעצמה את המוצרים שהם מנסים למכור. זו הדרך היחידה אל ליבה של הודו ואל ליבו. לאפל למשל היו נחוצות שנים ארוכות כדי להבין את זה. קשה להאמין, אבל רק בשנה שעברה היא נכנסה רשמית לשוק ההודי. ביום הראשון של ביקורו בארה"ב, מודי נועד עם אילון מאסק, והזמין אותו לסור לביקור.

הצלחתו של מודי להלך קסמים על מארחיו בדמוקרטיות המערביות מרשימה במיוחד לנוכח שיעור התרחקותה של הודו מן האידיאלים של הדמוקרטיה המערבית. מודי מצמצם ללא הרף את מרחב הפעולה והנשימה של האופוזיציה.

יש לו עכשיו עדיפות עליונה אחת: לנצח בבחירות של השנה הבאה. כמובן, הוא אינו שונה ממנהיגים אחרים, המכלכלים את מדיניותם על פי צורכיהם האלקטורליים. אבל הודו אינה כאחת הארצות. כל אחת מ-29 מדינותיה מייצגת קוסמוס של בעיות.

רודף יריבים פוליטיים

מודי לא ויתר על היעד המוצהר שלו זה שנים: "לנקות" את הודו ממפלגת הקונגרס, אשר משלה בכיפה ב-55 מ-67 השנים הראשונות של הודו, עד 2014. איבת מודי למפלגה הזו חורגת הרבה מן הגבולות של יריבות פוליטית. כרוך בה תיעוב עמוק.

השבוע נמחק שמו של ראש הממשלה הראשון, ג'ווהרלל נהרו, מן המוזיאון שהוקם באתר ביתו במרכז ניו דלהי. שוו בנפשכם את בנימין נתניהו מוחק את שמו של בן גוריון מן הבית בשדה בוקר.

מודי גם חוזר ומשתמש בזרועות אכיפת החוק כדי לרדוף יריבים פוליטיים. הבולשת הפדרלית נשלחת לחקור ולעצור, ופוליטיקאים בכירים של האופוזיציה מוחזקים במעצר לאורך זמן, ללא משפט.

לפני שבוע, הבולשת פשטה על ביתו של שר בממשלת טאמיל נאדו, מדינה דרומית חשובה מאוד, שבירתה היא צ'נאיי. הוא נגרר מביתו ב-2 לפנות בוקר על חשדות של הלבנת כספים. בתוך שעות אחדות הוא הובהל אל בית החולים, ורופא ציווה על ניתוח מעקפים.

למודי יש בעיה. מפלגתו נמצאת באופוזיציה בכל מדינות הדרום. עתה זה היא סבלה תבוסה מהממת באחת המדינות האלה, קארנאטאקה, שבנגלור היא בירתה. הוא רוצה שליטה מלאה, גם בזירה הארצית וגם בזירה המקומית; והוא מוכן להרחיק לכת בהשגת השליטה הזו, באמצעים אלקטורליים יותר או פחות.

כלכלת "היגוי אוטומטי"

היועץ הכלכלי הראשי של ממשלת הודו, אנאנתה נגסוואראן, הכריז בשבוע שעבר, כי כלכלת הודו מתקדמת עכשיו ב"היגוי אוטומטי". אין לאיש כל צורך לדאוג, מובטחת לה תקופה בלתי מופרעת של צמיחה, 6.5%-7% בשנה, במשך 10 עד 15 שנים, "כמו סין בין 1979 ל-2008", מבלי שיהיה עליה לחשוש מפני התחממות-יתר. כל נזקי הקורונה היו כלא היו, אמר היועץ הראשי.

התוצר המקומי הגולמי צמח בשנה שעברה ב-7.2%, הגבוה בעולם כפי שההודים אינם חדלים להזכיר, והוא, היועץ הראשי, סמוך ובטוח שהמספר יהיה גבוה אפילו יותר עד ינואר 2026.

קצת קשה להאמין שכלכלן בכיר ידבר כך. עצם ההשוואה עם סין ב-1979 היא מופרכת על פניה. נגסוואראן לא דיבר ככלכלן רציונלי, אלא כתעמלן מפלגתי, תשעה חודשים לפני הבחירות. זה כנראה המסר שהממונים עליו רוצים לשמוע.

הקלות שבה רצונם מתמלא מלמדת כל כך הרבה על מצב העניינים בהודו. לפיתת הברזל של נרנדרה מודי ושל שותפו העיקרי, שר הפנים רב הכוח אמיט שאה, סביב צווארה של הודו משאירה מקום מוגבל להפליא לוויכוח חופשי, בתוך הממשלה או מחוצה לה.

אבל כל זה נדחק עכשיו אל השוליים. מסע מודי לוושינגטון, כולל נאום בקונגרס, הוא מסע ניצחון לכל דבר.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"