גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מודי אומר שהאמון ההדדי עם ארה"ב 'חסר תקדים' ורוצה שלניו דלהי יהיה תפקיד יותר מרכזי בהובלת העולם

בריאיון עם וול סטריט ג'ורנל, ראש הממשלה ההודי קורא לעשות שינויים במוסדות כלל־עולמיים ● הכתבה המלאה בתרגום בלעדי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Saurabh Das
נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Saurabh Das

הקשרים בין ניו דלהי ו־וושינגטון חזקים ועמוקים מתמיד, אמר ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, בשעה שהודו פועלת לבצר את מה שמודי תופס כמקומה הראוי בבימה העולמית, בתקופה של טלטלה גיאופוליטית. בריאיון לקראת ביקורו הרשמי הראשון בוושינגטון, אחרי תשע שנים בתפקיד, אמר מודי כי בין מנהיגי ארה"ב והודו "שורר אמון חסר תקדים". הוא שיבח את שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות כ"עמוד תווך חשוב של השותפות שלנו", שלדבריו כוללת גם מסחר, טכנולוגיה ואנרגיה.

פוטין לא נפל, עדיין, אבל הוא המפסיד החד משמעי של ההתקוממות הצבאית הקצרה 
הריקוד של כלכלת החוב לא יוכל להימשך לנצח. זה מה שיקרה ביום שאחריו 
שיא של שנה: המהלך של בלקרוק שעומד מאחורי קפיצת הביטקוין 

מודי צפוי לחתום בוושינגטון על עסקאות לייצור בהודו של מנועי סילון שישמשו במטוסי קרב קלים מתקדמים, ולרכישת כלי טייס בלתי מאוישים מסוג פרדטור מארה"ב. הרכישה, בהיקף של מיליארדי דולרים, תגביר את מאמצי המעקב המודיעיני באוקיינוס ההודי ובאזור הגבול השנוי במחלוקת בין הודו וסין, בהרי ההימלאיה.

המערב מצוי בעימות מול מוסקבה, ובאופן הולך וגובר גם מול סין, וניו דלהי צפויה להרוויח מכך. וושינגטון חיזרה אחרי הודו בשאיפה שזו תהווה משקל־נגד אסטרטגי לבייג'ינג. ארה"ב פעלה להעמיק את הקשרים הביטחוניים למרות שהודו מבצעת רכישות גדולות של נפט רוסי בהנחה, ומספקת למוסקבה תמיכה כלכלית בזמן שהיא מנהלת את המלחמה באוקראינה.

מודי - שמרבה לנאום אך עורך הרבה פחות מסיבות עיתונאים וריאיונות - שוחח עם הוול סטריט ג'ורנל על מדיניות החוץ של הודו, על מאמציה לבנות כלכלה יותר מודרנית ובת קיימא ועל מגוון נושאים אחרים. הריאיון שנמשך קרוב לשעה נערך במשרד במעונו הרשמי רחב הידיים, בלב ניו דלהי.

 

זמנה של הודו הגיע

המסר הכללי של מודי הוא, החל מתפקידה בפוליטיקה עולמית ועד לתרומותיה לכלכלה העולמית - זמנה של הודו הגיע. הוא ביקש להציג את ניו דלהי כמנהיגה הטבעית של 'הדרום הגלובלי', היא מסונכרנת עם השאיפות הזנוחות של מדינות מתפתחות ומסוגלת להעניק להן קול.

"מגיע להודו שיהיה לה פרופיל ותפקיד הרבה יותר גבוה, מעמיק ונרחב", אמר מודי, שלבש קורטה צהובה וז'קט בצבע חום בהיר. בגינה בחוץ קראו טווסים.

המנהיג בן 72 קורא לשינויים באו"ם ובארגונים בינלאומיים אחרים על מנת להתאים אותם לסדר עולמי שנעשה רב־קוטבי באופן הולך וגובר, וכדי שייתנו ייצוג נרחב יותר למדינות הפחות עשירות ולסדרי העדיפויות שלהן, מהשפעות שינוי האקלים ועד צמצום חובות.

בניגוד לחזון אי־ההזדהות שקידם המנהיג ההודי ג'ווהרלל נהרו בשנותיה המוקדמות של המלחמה הקרה, מדיניות החוץ של מודי דוגלת בריבוי בריתות. הוא מבקש לקדם את האינטרסים של הודו מתוך שיתוף פעולה עם מגוון מעצמות עולמיות, כולל אלה שבעימות אחת עם השנייה.

מודי הוא אחד מראשי הממשלה הפופולריים ביותר שהיו בהודו. הוא ומפלגת בהארטייה ג'נטה שלו זכו בבחירות הארציות ב־2014 וב־2019 בפערים נוחים. בשנה הבאה ייערכו בחירות כלליות, ומודי נהנה משיעורים גבוהים של שביעות רצון מתפקודו.

יריבים פוליטיים ופעילי זכויות אדם האשימו את מפלגתו של ראש הממשלה, ששורשיה בלאומנות ההינדית, בטיפוח קיטוב דתי ונסיגה בדמוקרטיה. הם הצביעו על נושאים כמו מגבלות שהוטלו על העיתונות וביטול האוטונומיה של חבל קשמיר, כדי להגביר את שילובו בהודו של האזור בעל הרוב המוסלמי.

מודי אמר שהודו לא רק סובלנית כלפי הגיוון שבה אלא מעלה אותו על נס. "במשך אלפי שנים, הודו הייתה הארץ בה אנשים מכל הדתות והאמונות מצאו חופש לדו־קיום בשלווה ולשגשוג", כתב בהודעה. "תמצאו אנשים מכל אמונה בעולם חיים יחד בהרמוניה בהודו".

בחזית הכלכלית, מודי זכה לשבחים על כך שביטל ביורוקרטיה, הקל בכללים וסלל דרך להגדלת ההשקעות הזרות הישירות. הודו עקפה את סין כמדינה המאוכלסת ביותר בעולם. מעבר לכך, האוכלוסייה שלה צעירה, מה שמבטיח דיבידנד דמוגרפי משמעותי.

להרוויח מהמתחים

הממשלה השקיעה המון בחינוך ובתשתיות, וצפויה להרוויח מכך שחברות בינלאומיות מעוניינות לגוון את אתרי הייצור ושרשראות האספקה בתקופה של מתחים גיאופוליטיים. אפל היא אחת החברות שמבצעות השקעות חדשות משמעותיות בדרום הודו, הספקית שלה 'פוקסקון' מתכננת לבנות מפעלי ייצור חדשים במדינות קרנאטקה וטלנגאנה ומרחיבה את ייצור האייפון במדינת טאמיל נאדו.

"הרשו לי להבהיר שאנחנו לא רואים את הודו כתופסת את מקומה של אף מדינה אחרת. אנו רואים זאת כתהליך שבו הודו זוכה במעמד הראוי לה בעולם", אמר מודי. "העולם היום יותר מחובר ומדינות יותר תלויות זו בזו מאי פעם. כדי ליצור חוסן, צריך להיות יותר גיוון בשרשראות אספקה".

דבר אחד שמשותף גם לארה"ב וגם להודו הן מערכות יחסים עם סין שנעשו יותר ויותר מתוחות בשנים האחרונות, עם העמקה של היריבות הצבאית והכלכלית. בעבור הודו, האתגר ניצב ממש על מפתן הדלת, והמתחים הגוברים מתמקדים במחלוקת ארוכת־שנים עם בייג'ינג על הגבול בין המדינות שאורכו יותר מ־3,000 ק"מ, המכונה 'קו השליטה המעשית'. שתי המדינות בונות תשתיות ושולחות יותר חיילים לאזור מאז תקרית קטלנית בין הצדדים בהימלאיה ב‏־2020. בכירים הודים האשימו את סין בהפרת הסכמי הגבול, ושתי המדינות ערכו 18 סבבים של שיחות צבאיות מאז 2020, במטרה למנוע מהמחלוקת להסלים לסכסוך נרחב יותר.

"בשביל לקיים קשרים הדדיים נורמליים עם סין, שקט ושלווה באזור הגבול הם חיוניים", אמר מודי. "אמונת היסוד שלנו היא לכבד את המשילות והרציפות הטריטוריאלית, את שלטון החוק ופתרונות שלווים לחילוקי דעות. במקביל, הודו מוכנה לחלוטין ומחויבת להגן על ריבונותה ועל הכבוד העצמי שלה".

משרד ההגנה הסיני לא השיב לבקשת תגובה.

ההתקרבות לארה"ב

בהתקרבות לוושינגטון, הממשלה ההודית הייתה צריכה להתגבר על ספקנות עמוקה לגבי ארה"ב שראשיתה בימי המלחמה הקרה, אז ניו דלהי הייתה קרובה יותר למוסקבה לאחר שוושינגטון סירבה למכור להודו נשק ב־‏1965. ארה"ב הפכה תחת זאת לתומכת צבאית בשכנתה ויריבתה של הודו, פקיסטן.

מערכת היחסים של הודו עם ארה"ב התחזקה בשנים האחרונות בין היתר בגלל קשרים כלכליים. המסחר בין שתי המדינות הגיע לשיא של 191 מיליארד דולר ב־2022, והפך את ארה"ב לשותפת הסחר הגדולה ביותר של הודו. ארה"ב ניצבת במקום השלישי מבחינת השקעות זרות ישירות הודו, ואחד מחמשת יעדי ההשקעה העיקריים מהודו.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי / צילום: Shutterstock

במקביל, הודו שמרה על קשרים קרובים עם רוסיה, שעדיין מספקת כ־50% מהציוד הצבאי במדינה, כולל כלי נשק, תחמושת, טנקים, מטוסי קרב ומערכות הגנה אווירית S-400. וושינגטון לחצה על הודו לצמצם את התלות שלה במוסקבה לקבלת נשק, ובארה"ב יש מי שמתחו ביקורת על כך שממשלת מודי לא נוקטת עמדה נחרצת יותר נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. הודו נמנעה בהצבעות לגינוי הפלישה שנערכו במועצת הביטחון.

"אני לא חושב שהתפיסה הזו נפוצה בארה"ב", אמר מודי, ביחס לביקורת על עמדתה כלפי רוסיה. "אני חושב שהעמדה של הודו ידועה ומובנת לכל העולם. לעולם יש ביטחון מלא שהעדיפות העליונה של הודו היא שלום".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נשיא סין ג'ינפינג ונשיא רוסיה פוטין / צילום: Shutterstock

בכל הנוגע למלחמה באוקראינה, "יש אנשים שאומרים שאנחנו ניטרליים. אבל אנחנו לא ניטרליים. אנחנו בצד של השלום". אמר מודי. "על כל המדינות לכבד את החוק הבינלאומי ואת הריבונות של מדינות". מחלוקות יש לפתור בעזרת "דיפלומטיה ודיאלוג", לא מלחמה, אמר מודי.

הוא אמר כי שוחח כמה פעמים עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ועם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הוא אמר שלאחרונה דיבר עם זלנסקי בשולי פסגת ה־G7 ביפן במאי. "הודו תעשה מה שהיא יכולה" ותומכת "בכל המאמצים הכנים להביא לסיום הסכסוך ולהבטיח שלום ויציבות בני קיימא", אמר.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

מודי קשר הרבה מהבעיות בעולם, בהן טרור, מלחמות באמצעות שליח ונטיית ההתפשטות, לכישלון של המוסדות העולמיים שנוצרו בזמן המלחמה הקרה להתאים עצמם. לדבריו, קבוצות אזוריות וקטנות יותר נכנסו לוואקום הזה. הוא אמר שמוסדות עולמיים כמו האו"ם חייבים להשתנות.

"הביטו במדינות החברות במוסדות מרכזיים - האם הם באמת מייצגים את קולם של ערכים דמוקרטיים?", אמר. "מקום כמו אפריקה - האם יש לו קול? להודו יש אוכלוסייה כל כך ענקית והיא נקודה של אור בכלכלה העולמית, אבל האם היא נוכחת?".

הוא אותת על רצונה של הודו להיות במועצת הביטחון של האו"ם, והצביע על תפקידה של הודו בתרומת חיילים למבצעי השכנת שלום ברחבי העולם. "חייבת להיות הערכה של החברות הנוכחיות" במועצה "והעולם צריך לשאול את עצמו אם לא הגיע הזמן שגם הודו תהיה שם".

עלייתו של מוכר התה

מודי לעתים קרובות משרטט קו מקביל בין עלייתו שלו לזו של מדינתו. הוא נולד בעיר קטנה במדינה המערבית גוג'ראט שלוש שנים אחרי שהודו זכתה לעצמאות, ונזכר שבתור ילד עבד בדוכן תה משפחתי. את צעדיו הראשונים בפוליטיקה עשה לאחר שהצטרף לראשטריה סוויאמסווק סאנג, או RSS, ארגון המזוהה עם הלאומנות ההינדית. פעילותו בארגון ואחר כך במפלגת בהארטייה ג'נטה זכו לתשומת של ראש ממשלה מה־BJP, אטאל ביהארי ואג'פאיי, שבחר בו כראש ממשלת גוג'ראט ב־2001. כפוליטיקאי, מודי נוטה להצית רגשות עזים גם בקרב תומכיו וגם בקרב מתנגדיו, אבל אף אחד לא מערער על כך שהדרך שעשה מדוכן התה מרשימה ביותר.

בעבר מודי לא קיבל אשרת כניסה לארה"ב לאחר שבפרעות ב־2002 בגוג'ראט נהרגו יותר מ־1,000 איש, רובם מוסלמים. ב־2012, ועדת חקירה שמינה בית המשפט העליון של הודו אמרה שלא מצאה ראיות כי מודי פעל שלא כשורה. ארה"ב אמרה כי תעניק לו אשרת ביקור לאחר שנבחר לראש ממשלת הודו ב־2014.

באותה שנה נשא נאום בהינדי במדיסון סקוור גארדן בפני קהל משולהב של יותר מ־18 אלף איש שקורא בשמו. בשנים שעברו הגיע עוד כמה פעמים לארה"ב, כולל הופעה בפני הקונגרס ב־2016 ועצרת "Howdy, Modi" עם הנשיא דונלד טראמפ ביוסטון ב־2019. השבוע הוא חזר לביקור רשמי.

גם בהודו יש תחושה שזמנה של המדינה על הבימה העולמית הגיע. ברחבי הבירה ההודית, תמונתו של מודי מופיעה על שלטים המפארים את פורום G20, ובחלקם מופיע המוטו שבחרה הודו לתורה כנשיאת קבוצת המדינות, "עולם אחד, משפחה אחת, עתיד אחד".

"אני ראש הממשלה הראשון שנולד בהודו החופשית", אמר מודי. "וזו הסיבה שתהליך החשיבה שלי, ההתנהגות שלי, מה שאני אומר או עושה, הכל מקבל השראה ומושפע מהמסורות והמאפיינים של המדינה שלי. משם אני שואב את כוחי".

"אני מציג את המדינה שלי לעולם כפי שהיא, ואת עצמי, כפי שאני", אמר.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

על קודקודו של הר בגליל מצאנו משקה חלומי עם מרכיב סודי ועיסוי תאילנדי מסורתי

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"