גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגבולות שכדאי לכם להציב לפני שאתם יוצאים לחופשה

חופשות מהעבודה הן חיוניות לצמצום השחיקה, הגברת האנרגיה ושיפור הבריאות והרווחה הכללית ● אך לפעמים אנשים לא מצליחים להתנתק, כך שהם מוצאים עצמם משיבים למיילים במקום לבלות עם הילדים ● כך תציבו גבולות ברורים, תוך שמירה על מקצועיות ופרו־אקטיביות

מתכננים לצאת לחופשה? / צילום: Unsplash, ron fung
מתכננים לצאת לחופשה? / צילום: Unsplash, ron fung

 

 

לקוח שלי, שאקרא לו סטיב, לא יצא לחופשה אמיתית כבר יותר מעשר שנים. כמובן, הוא טייל עם משפחתו. אבל כמנהל תפעול בכיר, הוא תמיד הרגיש שהוא חייב להישאר מחובר, כי באופן בלתי נמנע משהו יצוץ בזמן שהוא שוכב על כיסא נוח אי־שם רחוק מהמשרד. אז הוא היה בודק את הודעות הדואר האלקטרוני שלו כל בוקר וכל ערב, מקבל שיחות לפי הצורך ומתכנן את ה"חופשה" שלו סביב העבודה - כלומר, עד שנשחק.

"חזרתי לאותו גלגל עכברים בלי להיטען מחדש. רמות האנרגיה שלי פשוט המשיכו לרדת עם כל חופשה שהחמצתי, ואז הגעתי לתחתית". הוא שם לב שהוא בקושי מצליח לקום מהמיטה, מפחד מימי שני בבוקר ואין לו סבלנות לילדים שלו.

להתנתק מהעבודה כשיוצאים לחופשה נשמע הרבה יותר קל ממה שזה באמת. התרבות בחלק מהחברות אולי מצפה שתישאר מחובר, תגיב למיילים או תלך לפגישות כדי לקדם את העסק. אבל מחקרים וטקסטים מלפני יותר ממאה שנים מראים שלצאת לחופשה - כלומר, להתנתק לגמרי מהעבודה - חיוני להפחתת השחיקה, הגברת האנרגיה והמעורבות ושיפור הבריאות והרווחה הכללית, ואלה בתורם מובילים לפרודוקטיביות עקבית יותר.

אז איך מתנתקים מהעבודה בעת החופשה כדי ליהנות מכל היתרונות האלה? הנה חמישה טיפים לקביעת גבולות ברורים בצורה מקצועית.

תקדימו תוכנית כיסוי למכה

ברגע שהחופשה שלכם אושרה, הבהירו למנהל שלא תהיו זמינים במהלכה. אתם לא צריכים לשתף לאן אתם נוסעים או מה אתם עושים, אלא הקדישו זמן להסביר כיצד החופשה תועיל לעסק עם חזרתכם. לדוגמה, האם האנרגיה שתרוויחו מהניתוק תאפשר לכם לנקות את הראש כדי שתוכלו להתמקד טוב יותר בפרויקט הגדול הקרוב?

השיחה הזו יכולה לכלול בנוסף תוכנית לכיסוי היעדרותכם. הכינו את התוכנית הזו במסמך, בייחוד אם אתם נוסעים לחופשה ארוכה. מי איש הקשר לחירום באיזה נושא? מי ידאג שכל מה שצריך לקרות עד תאריך מסוים אכן יקרה? שאלו את המנהל שלכם אם הוא צריך משהו מעבר לתוכנית שהכנתם. ככל שיותר תשתפו איתם פעולה כדי להתכונן, כך הם יהיו פחות לחוצים לגבי הכיסוי - וסביר יותר שתיהנו מהזמן החופשי ללא הפרעה.

ייתכן שכתבתם את זמני החופשה שלכם במערכת המעקב של החברה, אבל בהמשך המנהל שלכם לא יזכור את המועד, והעמיתים לא יידעו שיצאתם מהמשרד עד שהמענה האוטומטי שלכם יענה להם במקומכם. אז ברגע שהחופשה שלכם מאושרת, שלחו למנהל שלכם, חברי צוות ואנשים אחרים שאתם עובדים איתם הזמנה "לכל היום" בדואר האלקטרוני בתאריכים האלה שכתוב בה "[השם שלכם] מחוץ למשרד - לא זמין".

אל תדחו באופן פשוט פגישות שנקבעו לשבוע החופשה שלכם. שלחו הודעות דואר כדי שהאנשים המנהלים פגישות אלה יידעו שלא תהיו שם ושאלו אותם אם הם צריכים מכם משהו לפני שאתם יוצאים. זה יראה שאתם אחראים כלפי השותפים שלכם וייתן לכם אפשרות להודיע להם שלא תהיו זמינים או נוכחים. אם הפגישה קורית בזום, מיקרוסופט טימס או פלטפורמת תקשורת אחרת, בקשו ממנהלי הפגישה להקליט אותה בשבילכם. אם הפגישה היא אישית, בקשו ממנהל הפגישה לשלוח לכם הערות ולהדגיש כל נושא שתצטרכו לטפל בו כשתחזרו מהחופשה.

יישרו קו עם המנהל

רוב האנשים לא יכולים לעזוב את התפקיד מבלי שמישהו ימשיך בעבודה שלהם או יגיב למצבי חירום. חיוני להיות ברור בהודעה בה אתם אומרים שאתם מחוץ למשרד, מה יהיה זמין בהיעדרכם. וודאו שאתם משתמשים בשפה קשוחה אך מקצועית. אם אתם מעבירים מסר רך, כמו למשל לומר ש"אהיה איטי בתגובות", העמיתים שלכם יצפו שתגיבו להם. בהודעה על היעדרות מהמשרד צריך להיות כתוב שלא תהיה לכם גישה לדואר אלקטרוני ולא תהיו זמינים עד חזרתכם בתאריך [X].

 

יישרו קו עם המנהל שלכם לגבי למי יש לפנות במקרה חירום ומי יטפל בפניות חשובות אחרות אך לא דחופות במקומכם. תכללו פרטי קשר עבור כל אדם שיהיה אחראי להשיב לשאלות בשמכם. ואם אתם משתמשים בערוץ תקשורת כמו סלאק, זום או מיקרוסופט טימס, תכתבו את המידע הזה גם בסטטוס שלכם שם.

שלחו תזכורת אחרונה

שבוע לפני החופשה שלכם, שלחו הודעת דואר אלקטרוני למנהל שלכם, חברי הצוות ובעלי עניין אחרים והודיעו להם שתהיו בחופשה ומתי אתם חוזרים. הזכירו להם שלא תהיו זמינים. במקרה הצורך, הסבירו להם איפה יוכלו למצוא מידע שאולי יצטרכו ומי יוכל לענות להם בהיעדרכם. סוג כזה של תזכורת מראה את המקצועניות שלכם ואת ההבנה שלכם שהעסק ממשיך להתנהל גם כשאתם לא שם. זה גם יעזור לצמצם את כמות הנושאים הלא מטופלים שתצטרכו לטפל בהם כשתחזרו.

עמיתים יכבדו אתכם על כך שאתם קובעים גבולות ברורים מתי שאתם בחופש ועל כך שתהיה פרו־אקטיביים ותוודאו שאתם מותירים אותם מוכנים להצליח גם בהיעדרכם. הכי חשוב, מרגע שקבעתם את הגבולות, עמדו על כך שאתם נאמנים להם! אל תקראו הודעות טקסט או דואר אלקטרוני, בגלל שברגע שתפתחו את הדלת לעבודה, כמעט בלתי אפשרי לסגור אותה שוב.

לגבי סטיב, הוא יישם את העצות האלה ויצא לחופשה של שבוע חודש שעבר שם בילה עם ילדיו. ההתנתקות לגמרי עשתה הבדל עצום באנרגיה והמעורבות שלו לא רק בעבודה, אלא גם בחייו בבית.

"חזרתי מרוענן, כאילו הייתי מוכן להתמודד עם הכל - אפילו תיקונים שצריך לעשות בדירה". הוא מתבדח על כך שהוא וורקהוליק משוקם בגלל שיתרונות הריפוי ממצב כזה גדולים מכדי שיהיה אפשר להתעלם מהם.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

עופר מלכה ומירי רגב / צילומים: איל יצהר, קובי גדעון-לע''מ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב

עופר מלכה הוגדר על ידי גורמים שעבדו מולו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה כמי ש"התאמץ לא לקבל החלטות אלא בהנחתות שהגיעו ממירי רגב" ● בתחקיר "המקור" נחשפה זיקה עמוקה שלא דווחה בין השרה למי שעד לא מזמן היה מועמדה למנכ"לות רשות שדות התעופה

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה ● מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? ● גלובס עושה סדר

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן