גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השבוע ה-26 למחאה: נמשכות ההפגנות; ביום שני תתכנס ועדת החוקה לדון בביטול עילת הסבירות

הערב מתקיימות הפגנות נגד המהפכה המשפטית בעשרות מוקדים, בקפלן בתל אביב מתקיימת ההפגנה המרכזית ● יאיר לפיד בהפגנה ברעננה: "אם עילת הסבירות תבוטל, כל הגבולות ייחצו" ● ביום שני תמשיך לדון ועדת החוקה בביטול עילת הסבירות, ובמקביל יתקיימו הפגנות מחוץ לטרמינל 3 בנתב"ג

הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלעד פירסט
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, הערב / צילום: גלעד פירסט

הערב נמשכות ההפגנות ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, זה השבוע ה-26 ברציפות. המחאה נמשכת בשל קידום הליכי החקיקה שיגבילו את הביקורת על החלטות הממשלה.

מובילי המחאה הודיעו על "עליית שלב" ויפגינו ביום שני מחוץ לטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון. באותו היום תתכנס ועדת החוקה להמשיך ולדון בביטול "עילת הסבירות" לגבי החלטות ממשלה, שרים ונבחרי ציבור. משמעות החקיקה היא כי ביהמ"ש לא יוכל להתערב בהחלטות או מינויים לא סבירים באופן קיצוני. ועדת החוקה צפויה להצביע השבוע על ביטול העילה לקראת קריאה ראשונה במליאה.

בעקבות ההפגנות: רה"מ כינס דיון בנושא הגבלות במרחב הציבורי

השבוע כינס ראש הממשלה דיון בנושא הגבלות במרחב הציבורי בעקבות ההפגנות המתקיימות נגד שרי הממשלה ולאחר ההפגנה הסוערת שהתקיימה השבוע מתחת לביתו של שר המשפטים יריב לוין במודיעין. במהלך ההפגנה חסמו המפגינים את הרחוב והבעירו צמיגים ושישה מהם נעצרו.

הערב ואחר הצהריים מתקיימות הפגנות בעשרות מוקדים, הצפוני ביותר בצומת הגומא והדרומי ביותר באילת. בקפלן בתל אביב מתקיימת ההפגנה המרכזית, בה ינאמו ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, מורן זר קזנצשטיין מובילת ארגון 'בונות אלטרנטיבה', ומשה רדמן, יזם הייטק וממובילי המאבק. את ההפגנה תנחה העיתונאית העצמאית אור-לי בר-לב. קודם לכן התקיימה צעדת מחאה מכיכר הבימה להפגנה המרכזית.

מוקדי הפגנה מרכזיים נוספים הם: חיפה, ירושלים, אשדוד, באר שבע ונתניה, לצד צומת כרכור, צומת העוגן, רמלה, קיסריה, כרמיאל, רחובות ונס ציונה. במחאה לוקחות חלק ארגון "בונות אלטרנטיבה" שמובילות את מיצג השפחות למען זכויות נשים, השבוע עוכבה לחקירה מייסדת התנועה מורן זר קצנשטיין יחד עם פעילה נוספת, לאחר שהפגינה מתחת לביתה של השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בעצרת מחאה ברעננה הערב / צילום: אלעד גוטמן

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בעצרת המחאה ברעננה: "בסיבוב הזה הם מנסים להעביר את הרפורמה בשלבים. שיטת הסלאמי. צריך את עילת הסבירות כי רק בישראל שרים נתפסים שוב ושוב במינוי מקורבים, בתפירת מכרזים, בשחיתות מכל הסוגים, ולא עולה בדעתם להתפטר.

"אם עילת הסבירות תבוטל, כל הגדרות ייפרצו, כל הגבולות ייחצו. אנחנו צריכים את עילת הסבירות, מפני שיש לנו ממשלה לא סבירה. אנחנו צריכים אותה מפני שבית המשפט הוא קו ההגנה האחרון על הדמוקרטיה הישראלית", אמר לפיד.

מפגינים בצומת נהלל הערב / צילום: צביקה גולן

לפני שהחלה ההפגנה המרכזית בתל אביב מפגינים ממחאת הסטודנטים חסמו את איילון לכחצי שעה ופונו על ידי המשטרה.

בתל אביב נעצר מפגין שריסס גז פלפל לעבר מפגינים אחרים ברחוב דה וינצ'י, בנוסף נעצרו שני מפגינים שירדו לאיילון.

מובילי המחאה המכונה "כוח קפלן" אמרו לפני ההפגנה הערב כי "הבליץ המחודש של החקיקה יפגוש את כוח קפלן ועם ישראל כולו נחוש מתמיד לעצור את החקיקה הדיקטטורית. אנו נכנסים ליולי של התנגדות נחושה עוצמתית שבסופה ישראל תישאר דמוקרטיה. האיומים על מערכת המשפט הם איום על ערכי השוויון והחופש של מגילת העצמאות".

צעדה מכיכר הבימה להפגנה בקפלן, הערב / צילום: אלון קורנגרין

4 החלקים המרכזיים ברפורמה

הרפורמה במערכת המשפט, עליה הכריז שר המשפטים יריב לוין בינואר השנה כוללת ארבעה חלקים מרכזיים ומכונה על ידו "רפורמת המשילות". כל חלקי הרפורמה נועדו למנוע או להפחית ביקורת על החלטות והליכי חקיקה של הממשלה.

הנושא הראשון והשנוי ביותר במחלוקת הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שלקואליציה יהיה רוב בוועדה לבחירת השופטים. במושב הכנסת הקודם הגיע הליך החקיקה בעניין זה עד לשלב האחרון, לפני קריאה שניה ושלישית במליאה. בעקבות גל המחאה, בלם ברגע האחרון ראש הממשלה נתניהו את סיום הליך החקיקה.

הנושא השני הוא הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים, ע"י חקיקת "פסקת ההתגברות" על החלטות בית משפט. התיקון לחוק אושר במרץ השנה וקובע כי ניתן להתגבר על פסילת חוקי על ידי בית משפט ברוב של 61 חכרי כנסת. וכי ביטול חוקים על ידי בג"ץ יעשה רק בתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. החקיקה קודמה במושב הכנסת הקודם ואושרה בקריאה ראשונה במרץ. השבוע התראיין ראש הממשלה ל"וול סטריט ג'ורנל" ואמר כי פסקת ההתגברות ירדה מהפרק "זה בחוץ" אמר, בניגוד לאמירות של שרים בממשלתו.

הנושא השלישי הוא שינוי סמכויות היועצים המשפטיים בממשלה. במושב הנוכחי הונחה הצעת חוק פרטית בעניין.

הנושא הרביעי הוא ביטול עילת הסבירות לגבי הממשלה ונבחרי ציבור, תיקון חקיקה שצפוי לעבור עד סוף החודש. במקביל, קידמה הממשלה חוקים נוספים, בהם: חוק הנבצרות שעבר סופית במרץ השנה ומונע אפשרות להוציא ראש ממשלה אלא מטעמים רפואיים או נפשיים, ובכך מונע אפשרות לדון בנבצרות נתניהו; "חוק דרעי 2" המונע מבג"ץ להתערב במינויים מכל סיבה שהיא שאושר בקריאה ראשונה ונעצר, וחוק מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) שינתק את המחלקה מהפרקליטות ויכפיף אותה ואת חקירות הפרקליטים לשר המשפטים. החוק אושר קריאה טרומית ועבר להכנה לקראת קריאה ראשונה.

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות