גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרדוקס הכלכלי של צרפת: השאיפות בשמיים, פרברי המהגרים בתחתית

המהומות בצרפת בימים האחרונים אילצו את הנשיא מקרון לנטוש מפגש פסגה שבו עמד לבצר את מעמדה כאחד משני הקטרים הכלכליים של האיחוד ● אבל תמרור האזהרה העיקרי הוא חברתי, והוא נעוץ בעובדה שדור שני ואפילו שלישי למהגרים עדיין חש עוינות כזו כלפי המדינה

מפגינים בפריז חוסמים רחוב בפחים / צילום: Associated Press, Lewis Joly
מפגינים בפריז חוסמים רחוב בפחים / צילום: Associated Press, Lewis Joly

קרוב לשני עשורים עברו מאז מה שכונו "מהומות המהגרים" בצרפת ב-2005, ונראה כי לא הרבה השתנה במדינה. אז, שני צעירים אפריקאים התחשמלו למוות כשהסתתרו ממרדף משטרתי. כעת, צעיר ממוצא צפון-אפריקאי נורה למוות על ידי שוטר, כשניסה לחמוק ממנו.

הרוב הימני בביהמ"ש העליון בארה"ב מנחית מהלומות על ממשל ביידן
המייסדים נטשו ועובדים פוטרו: מה עובר על ווייז עשור אחרי האקזיט הענק?

אז, הפרברים העניים שבהם התרכזו קהילות מהגרים מרחבי העולם רתחו מזעם בעקבות הטענות לגזענות ולאלימות משטרתית. כיום, המהומות התפשטו במהירות ברחבי צרפת, בעיקר בקרב ריכוזי מהגרים אבל לא רק, בטענות נגד המשטרה והממשלה.

ה"בנלייה", אותם פרברים מוזנחים-יחסית בערים המרכזיות, מוקדים של פשע וסחר בסמים, נשארו החצר האחורית של צרפת, למרות הזמן שעבר.

אתמול נרשם לילה חמישי של פרעות ברחבי צרפת. מה שהחל בעיירה נאנטר הסמוכה לפריז ביום שלישי אחרי הצוהריים, אחרי שתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות הראה כי שוטר על אופנוע ירה למוות בנאהל מרזוק, צעיר בן 17 ממוצא אלג'יראי-מרוקאי, התפשט במהירות ברחבי המדינה.

ליון, מרסיי, שטרסבורג, רואן וערים אחרות הפכו למוקד לעימותים ליליים. ספריות הוצתו. כך גם בתי ספר ומשרדי מס ועיריות מקומיות. אוטובוסים וקרונות חשמלית נשרפו. סופרמרקטים, חנויות יוקרה וטכנולוגיה נבזזו בחסות המהומות. קרוב ל-1,000 בני אדם נעצרו כמעט מדי לילה בשבוע האחרון. אנדרטה לזכר יהודים שגורשו למותם על ידי הנאצים חוללה בנאנטר.

הנזקים טרם הוערכו

הנזקים הכלכליים גדולים, אך טרם הוערכו: חנויות אפל וסניפים של LVMH, בין היתר, שנבזזו, שיתוק התחבורה וסגירה לעסקים של רחובות ראשיים כמו שדרות השאנז אליזה במרכז פריז. יותר מ-45 אלף שוטרים נפרסו מדי לילה בלילות האחרונים כדי להתמודד עם המתפרעים. תמונת המצב עד כה לפי משרד הפנים הצרפתי: 45 שוטרים פצועים, 577 כלי רכב שהוצתו, 74 בניינים שנשרפו ו-871 מוקדי שריפה ברחובות.

אבל ההשלכות העיקריות הן חברתיות. לפי הערכות המשטרה ומשרד הפנים, כ-30% מהמתפרעים שנעצרו הם קטינים. הגיל הממוצע של העצורים הוא 17. העובדה כי מי שנולדו בצרפת להורים מהגרים, או שהם אפילו דור שלישי להגירה, מרגישים עוינות כזו למדינה שבה הם חיים, היא תמרור אזהרה לצרפת.

הממשלה פנתה בימים האחרונים להורים בדרישה שידאגו שילדיהם לא ייצאו לרחובות. "זו אחריותכם ההורים", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון. שר הפנים הבטיח להילחם ברשתות החברתיות שדרכן נחשפים הצעירים למעשי הוונדליזם. אולי משהו בכל זאת השתנה: "יש עכשיו ברשתות תחרות מי יהיה יותר קיצוני, מי יהרוג שוטרים, מי יבזוז יותר", אמר אתמול לטלוויזיה הגרמנית חוקר צרפתי.

להבות מימין ומשמאל

מי שלא סייע להפחית את הלהבות הציבוריות הייתה האופוזיציה במדינה. משמאל קראה קואליציית NUPES לממשלה לפעול נגד אלימות משטרתית. מימין דרשה מרין לה פן מהחזית הלאומית דיון חירום בהשתתפות כל נציגי המפלגות כדי לחזק את המשטרה.

מועמד הימין הקיצוני לנשיאות לשעבר, אריק זמור, הכריז כי זוהי תחילתה של "מלחמת אזרחים" בצרפת. הימין בצרפת הוא זה שאמור "ליהנות" אלקטורלית מההתפרעויות, בטענה לחוסר משילות ולאוזלת יד של המשטרה. גם מחוץ לצרפת, כל מפלגה פוליטית ניסתה לנצל את המהומות לטובתה: ראש מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" הימנית-קיצונית במדינת המחוז תורינגיה, ביורן הקה, צייץ כי "צרפת רק מקדימה את מה שיקרה בגרמניה".

המהומות הנוכחיות גרמו לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, לנטוש פסגה של מנהיגי האיחוד האירופי בסוף השבוע, ולבטל ביקור חשוב שרבים ציפו לו בגרמניה. זה היה אמור להיות הביקור המקיף והמשמעותי ביותר של נשיא צרפתי במדינה השכנה בשני עשורים.

הביקור היה אמור לעסוק באוקראינה, בתעשיית נשק אירופית משותפת, במדיניות אנרגיה, ולבצר מחדש את מעמדה של צרפת כאחד משני הקטרים המובילים את האיחוד האירופי, לצד גרמניה. הוא היה אמור לשקף את השאיפות של צרפת לעבור לתפקיד עולמי מוביל. במקום זאת, מקרון נאלץ להישאר בבית כדי להתמודד עם עוד גל של אלימות ברחובות, כמו מחאת האפודים הזוהרים, כמו המאבק נגד העלאת גיל הפרישה.

החלום הצרפתי על קדמה וחדשנות מתנפץ על תמונות של ביזה ואלימות ברחובותיה, שנפוצות ברחבי העולם.

האתגר של מקרון

בינתיים כבר בוטלו כמה אירועים מרכזיים: קונצרט גדול שאמור היה להתקיים בסטאד דה פראנס בפריז בסוף השבוע נדחה; תערוכות אופנה שתוכננו להתקיים השבוע בפריז; התחבורה הציבורית המקומית בלילות שותקה ברחבי צרפת מחשש לפגיעה בכלי הרכב; ורבים חוששים לשלומו של הטור-דה-פראנס, שאמור לעבור בשבועות הקרובים בכמה מוקדים שבהם עשויה להיות מחאה.

מקרון ניסה להקדים תרופה למכה. הוא עצמו גינה כמעט מההתחלה את הירי, בניגוד לסרקוזי ב-2005 שרק הגביר את הלהבות בעזרת קריאות "לנקות את הפרברים". מקרון מיהר לומר כי מדובר במקרה "בלתי ניתן להסבר" ו"בלתי ניתן לסליחה", למרות שהשוטר היורה כבר התנצל על התקרית. השוטר נמצא באופן חריג במעצר וצפוי לעמוד לדין בחשד להריגה.

המציאות היא שהפרברים הצרפתיים עניים יותר, ההישגים החינוכיים בהם נמוכים יותר ושיעור האבטלה בהם גבוה יותר מאשר הממוצע הצרפתי. התושבים בהם מרגישים אפליה לרעה, וחשים שההזדמנויות הניתנות לתושבים "הלבנים" של צרפת חסומות בפניהם. ממשלת מקרון הציגה אומנם תוכנית לשדרג את מעמדם ואת החיים בהם, אך היא טרם תפסה תאוצה וטרם זכתה לתקציבים המתאימים.

האתגר של מקרון ושל השלטונות בצרפת יהיה לנסות ולהתמודד עם המחאה האלימה, מבלי ליצור תגובת שרשרת כתוצאה ממקרים אלימים נוספים. זה מה שקרה ב-2005. אז, העימותים נמשכו שבועות, וכללו הכרזת על מצב חירום. בתום המהומות נספרו אז קרוב לעשרת אלפים מכוניות שנשרפו, יותר מ-200 מבני ציבור ופצועים רבים. צרפת עדיין לא שם, וייתכן כי מגמת הרגיעה של הלילה האחרון תימשך, אבל את חביות הנפץ שהם הפרברים היא עדיין לא למדה לנטרל.

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו