גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לכל אחד ואחת מהעובדים יש קול ייחודי שחשוב לשמוע"

כך פועלת שטראוס לקידום תעסוקה שוויונית ומגוונת לנשים, בחברה הערבית, בחברה החרדית ובקרב אנשים עם מוגבלות

צילום: באדיבות שטראוס
צילום: באדיבות שטראוס

הכתבה בשיתוף שטראוס

בתחום האחריות התאגידית, ערכים הם דבר מדיד. הנתונים, לכאורה, הם מהות הסיפור. אם לוקחים, למשל, את תחום הגיוון וההכלה בשטראוס, אפשר לזהות בכל קטגוריה נתונים מרשימים בכל קנה מידה: שיעור הנשים בדירקטוריון (66.6%) ובתפקידים ניהוליים (48.4%), שיעור העובדים והעובדות מהחברה הערבית בכלל החברה (23%) ובתפקידים ניהוליים ומקצועיים בפרט (7%) ושיעור העסקת עובדים עם מוגבלות (ב-75% מהצוותים בחטיבת המלוחים משולבים עובדים עם מוגבלות). אבל גיוון והכלה הם נושא מורכב ומשמעותי יותר מהמספרים היבשים, מודה בכנות נגה שגב נדיר, מנהלת פיתוח ארגוני ולמידה בקבוצת שטראוס. מבחינתה, ובהתאם לאידיאולוגיה של שטראוס, "כל אחד ואחת מהעובדים מהווה קול ייחודי שחשוב לשמוע".

מעלים את העובדים והעבודות למרכז הבמה

התפיסה הזו באה לידי ביטוי, בין השאר, בפרויקט הרצאות TED שיזמה שטראוס כדי לעודד את העובדים להשמיע את קולם. במסגרת הפרויקט עלו על הבמה עובדות ועובדי החברה ששיתפו את החוויות והאתגרים האינדיבידואליים שלהם: עובדת ערבייה בחיג'אב סיפרה בהומור משולב בכאב על כך שהיא נכנסת לישיבות ואנשים תוהים למה המנקה הצטרפה, ואילו עובד ממוצא אתיופי שיתף כי הוא נתקל בתגובות של אנשים שלא מעלים בדעתם שהוא מכהן כמנהל.

בנוסף, יזמה החברה סדרת סרטונים שמבוססים על הפורמט הטלוויזיוני המצליח "סליחה על השאלה" בהשתתפות עובדים מקבוצות שונות - ערבים, חרדיות, עובדים עם מוגבלות ועוד. "השיח הזה צריך להישמע, כי הוא מייצר תרבות מכילה ונותן המון כוח", מסבירה שגב נדיר. "כשנותנים במה לסוגים שונים של אנשים ולזוויות שונות, עולות השאלות הכי קשות, מורכבות וחשובות. כל אחת ואחד מאתנו היה גם רוב וגם מיעוט ברגע מסוים. אפילו ישבתי עם ילדיי בבית, הראיתי להם את הסרטונים ואמרתי להם שהם חייבים לצפות וללמוד".

נגה שגב נדיר / צילום: עזרא לוי

משפיעים על הקהילה

כיום ברוב העולם כבר מודעים לחשיבות נושא הגיוון וההכלה במגזר העסקי. "הצורך בחברה עסקית נובע בין היתר מהערך העסקי שיש בגיוון, מסבירה שגב נדיר. "כחברה שמוכרת לכל הקהלים במדינת ישראל ובעולם, אנחנו צריכים להכיר היטב את הצרכנים שלנו ואת זה נוכל לעשות רק אם נביא את נקודות המבט השונות לתוך הארגון".

לדבריה, האתגר הגדול ביותר בתחום נובע מכך שהחסמים החברתיים והתרבותיים מתקיימים ביתר שאת מחוץ לארגון, "אבל לנו יש את חלקת האלוהים שלנו, במובן הרחב של הביטוי, בכך שאנחנו משפיעים על הקהילה בכמה מעגלים - על העובדים והעובדות עצמם; על המשפחות שלהם, שכן אפילו סביב השאלה מה אנחנו מביאים בתור מתנת לידה יכול להיווצר שוני תרבותי או מגדרי; על שרשרת האספקה, גם סביב החלטות כמו איפה אנחנו קונים שוקולד וקפה; וכמובן על הצרכנים, בכל מה שקשור למסרים פרסומיים ושיווקיים שעוברים באופן לא מודע - כמו אישה שמשמשת כרכזת משק או אוחזת בהגה בפרסומת - ואף עשויים להשפיע על הדרך שבה נגדל את הילדים והילדות שלנו".

"אנחנו מסתכלות על זה במונחים של בניית הזדמנויות", אומרת שי ביאליק, דירקטורית קיימות גלובלית ואתיקה בקבוצת שטראוס. "שוויון הוא מעגל בתוך בניית הזדמנויות. כדי ליצור שוויון צריך קודם כל להקים במות, לדאוג להזדמנויות ולייצר תודעה. חשוב לנו שהעבודה שלנו בקהילה תתכתב עם מה שקורה בחברה בעזרת הדגשים של העובדים שלנו שמהווים חלק מאותה קהילה. מבחינתי, המדד הכי טוב להצלחה עם עבודה בקהילה הוא כשאני רואה שזה חוזר לחברה. העבודה בתפר של פריפריה חברתית וגאוגרפית, הקשבה לעובדים שלנו ובסופו של דבר יצירת הזדמנויות זו הנקודה שבה חשוב לנו להשקיע".

שי ביאליק / צילום: באדיבות שטראוס

תומכים באוכלוסיות שסובלות מתת-ייצוג

במסגרת המאמצים לייצר שוויון הזדמנויות לקידום תעסוקה מגוונת, פועלת שטראוס במישורים רבים בקרב אוכלוסיות שונות. הנה כמה דוגמאות:

- תוכנית "מובילות בשיווק", שבמסגרתה 7 נשים חרדיות למדו את תפקיד מנהלת המותג וחלקן נקלט לעבודה בחברה, מה שמאפשר לנו טוב יותר להכיר את הצרכים ונקודת המבט של הקהל החרדי.
- תוכנית "זינוק" בשיתוף מיזם קו-אימפקט, קו משווה וקרן רוטשילד, שמעניקה לסטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית גשר בין ההשכלה האקדמית לכניסה לשוק העבודה לתפקיד הראשון ומחזקת את המיומנויות הרלוונטיות לעובדים כיום.
- פרויקט "קודואתי" בשיתוף עמותת אמנינא, שמספק מענה לאלפי נערים ונערות ביישובים ערביים.
- שיתוף פעולה עם עמותת שוות לפיתוח מנהיגות בקרב נערות בנהריה ועכו.
- קורס יזמות ופתיחת עסק קולינרי בשיתוף יוזמות עתיד באזור כרמיאל ודיר אל אסד.
- קורס לימודי ניהול משרד לנשים שהעבירו מנהלות משרד משטראוס ליוצאות זנות בשיתוף המכללה.

צילום: סטודיטיו סי ג'ניק

"מה שמיוחד בפרויקט 'קודואתי' (בתרגום מערבית: ההשראה שלי, המודל שלי לחיקוי)",מספרת ביאליק, "זו העובדה שהוא נולד לפני שנתיים מתוך פורום העובדים מהחברה הערבית שדיברו על האתגרים בקהילה, בעיקר של בני הנוער שעלולים ליפול לפשיעה מתוך חוסר מעש ואין להם מספיק השראה למחשבות על העתיד. יזמנו מפגשים בבתי הספר עם גברים ונשים מגוונים ומצליחים מהחברה הערבית שעשו דברים קצת אחרת כדי לעורר בנערים ובנערות השראה ותקווה. אנחנו מקבלים המון תגובות מדהימות מהיישובים".

צילום: באדיבות שטראוס

לדברי ביאליק, לשטראוס חשוב במיוחד להעמיק את הפעילות הקהילתית שלה בצפון הארץ. "אנחנו מרגישים המון אחריות כלפי הצפון, המקום שבו נוצרנו. במסגרת שיתוף הפעולה עם עמותת 'שוות' פתחנו סניפים בנהריה ועכו שבהם אנחנו מקדמים מנהיגות נשית. אחד הפרויקטים שאנחנו גאות בו במיוחד הוא 'תופסות את הכיסא' שבו נערות בנות 14 מגיעות למפגש עם מנהלים ומנהלות בשטראוס ומרגישות איך זה להיות בתפקיד ניהולי בארגון עסקי ליום אחד, להבין את כוח ההשפעה ולפתח מסוגלות של חשיבה ורצון לחתור לתפקידים משפיעים".

צילום: באדיבות שטראוס

משלבים - ומרוויחים

העסקת אנשים עם מוגבלות היא אתגר שדורש העלאת מודעות ויצירת התאמות נדרשות. אך לצד האתגר, בשטראוס מאמינים שזה חלק מערכי החברה, וחלק מהאפשרות שלה להשפיע על חייהם של אנשים וגם להשפיע על הביזנס. "עובדים עם מוגבלות נמצאים במגוון התפקידים בשטראוס", אומרת שגב נדיר, "ולמרות שהרגולציה בתחום זה נמצאת יחסית בראשיתה, שמנו לעצמנו יעדים נרחבים. גם כאן, אנו רואים את הערך של נקודת המבט הייחודית של אדם עם מוגבלות שמביא לתוך הארגון, למשל שינוי אריזות החטיפים כך שיתאימו לפתיחה על ידי אדם עם מוגבלות בידיים.

הכללתם של עובדים ועובדות מאוכלוסיות מגוונות בשטראוס חשובה גם ברמת הפרקטיקה העסקית ומתבטאת בשולחנות עגולים וקבוצות מיקוד של עובדים מעת לעת למטרות מחקר ופיתוח. כך, למשל, החליטו בשטראוס לשנות אריזה של מוצרים מלוחים לכזו שניתן לפתוח גם בעזרת יד אחת בלבד, בעקבות העלאת המודעות לנושא על ידי אנשים עם מוגבלויות. "הרגולציה של הכללת אנשים עם מוגבלות היא עדיין בשלבי אכיפה ראשוניים", טוענת שגב נדיר, "ולכן, היכולת שלנו להכניס אותם פנימה לארגון משפיעה לטובה על איכות החיים שלהם. אנחנו מעסיקים אותם במוקדים ובפסי ייצור, משלבים אותם באופן חכם ומרוויחים המון מהידע והיכולות שלהם".

צילום: באדיבות שטראוס

שיח השולחנות העגולים מציף לא פעם בעיות וקשיים ומזרז את הפתרון. "אנחנו מכנסים את העובדים והעובדות ומבקשים משוב בנושאים שונים כדי להבין מה עובד טוב ומה פחות", מספרת שגב נדיר. "שיעור ההערות הפתוחות בסקרים פנים־ארגוניים אצלנו הוא גדול במיוחד, כי העובדים יודעים שמקשיבים להם ולוקחים אותם בחשבון. כשמקשיבים לעובדים ולעובדות מאוכלוסיות מגוונות, אפשר להתנהל טוב יותר ביחס לתרבויות, מנהגים ומסורות שונות ולהתאים את עצמנו גם לחגים נוצריים ומוסלמיים, אפשר לדאוג לזה שיציבו תוך שבוע עמודי תאורה בדרך החשוכה לחניה כדי להעמיק את תחושת הביטחון בקרב העובדות במשמרות הלילה ואפשר ללמוד מהם איך לפנות לצרכנים בחברה החרדית או בחברה הערבית. צריך להבין משהו חשוב: תהליכים ארגוניים נבנים תמיד בדמות הרוב וההדרה מתקיימת ביסודה. השאלה היא האם אנחנו משתפים עם זה פעולה - והתשובה היא לא. המטרה שלנו היא לקדם תפיסת עולם שלפיה יש מקום לכל הקולות וכל אחד ואחת יכולים להשפיע".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

הקנצלר שולץ (משמאל) ליד מל''ט הרון TP של התעשייה האווירית. הראשון מהסדרה שגרמניה חוכרת / צילום: Reuters, IMAGO/Thomas Bartilla

טילים, מל"טים ומערכות הגנה "מייד אין איזראל": ביקור בסלון האווירי של ברלין

הסדר מתערער והעולם מתחמש, ולתעשיות הביטחוניות הישראליות יש היצע מגוון שהוכיח את עצמו בשדה הקרב ● בסלון האווירי של ברלין נראה כי למרות ההפגנות נגד המלחמה בעזה, והשחיקה במעמדה של ישראל כשותפה לגיטימית, ניסיון מבצעי הוא עדיין מילת קסם בנוגע למכירת נשק

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות, בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח

מפגינים נגד הממשלה חוסמים צמתים מרכזיים ברחבי הארץ ● צה"ל הודיע על הפוגה טקטית בלחימה באזור רפיח לצורך הכנסת סיוע ● הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עזבו את היורדים מהארץ ותתחילו לדאוג מהכסף הענק שבורח מכאן

הישראלים מעבירים לקרנות הפנסיה החדשות כ-5 מיליארד שקל להשקעה מדי חודש, רובם המוחלט מוזרם לחו"ל ● ברמת החוסך, מתבקש לפזר סיכונים, אולם זו הסיבה המרכזית להיכחדות התעשייה הישראלית, ולכך שמי שקונה נייר בתל אביב עלול להיתקע איתו כשירצה למכור

הצבא העממי של סין / צילום: ap, Heng Sinith (עיבוד תמונה)

סין בונה שותפויות לקראת מה שעלול להיות המלחמה הבאה

התמנון הסיני בוחש בכל ושולח זרועות של שיתופי פעולה למדינות רבות וחזקות בעולם ● נפט, סחר ושיקולים אסטרטגיים מובאים בחשבון בניסיון להתעצם ● ובסבך החזיתות סין לא מסירה עיניים מטייוואן, והאיום מרחף מעל ראשה: אם תעז להכריז על עצמאות, סין תתקוף בכל העוצמה ● גלובס ממפה את המדינות שסין חברה אליהן ואת אלה שהיא שמה על הכוונת חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים, והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה והיחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

"בלי כסף של אף אחד": הצצה לבונקר הסודי של בני לנדא

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"