גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ESG במציאות משתנה: "ה-ESG הפך להיות מצפן מוסרי וערכי לאורו אנחנו בוחנים את המהלכים העסקיים שלנו"

במסגרת כנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט, התקיים פאנל שעסק ב-ESG במציאות משתנה, בהנחיית שירלי קנטור, מומחית לאחריות תאגידית, אימפקט ושיווק חברתי ●  בפאנל השתתפו ברק נרדי, סמנכ"ל וראש חטיבת אסטרטגיה, כספים החזקות בדיסקונט; ועמליה אדלר-וקסמן, סמנכ״לית בכירה ל־ESG גלובלי בטבע

ברק נרדי, עמליה אדלר-וקסמן ושירלי קנטור בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף
ברק נרדי, עמליה אדלר-וקסמן ושירלי קנטור בכנס ESG / צילום: שלומי יוסף

"אני חושבת שהכנס היום מוכיח שנושא ה-ESG הגיע למקומות הכי גבוהים ושם מקומו. נדבר עליו היום כגישה ניהולית אסטרטגית". כך פתחה הבוקר שירלי קנטור את הפאנל, אשר עסק ב-ESG במציאות משתנה. הפאנל התקיים במסגרת כנס ה-ESG של גלובס ובנק דיסקונט, שנערך במרכז הכנסים של הרצוג.

מנכ"ל שיבא: "הרופאים שלנו רוצים לעשות אימפקט עולמי"
מנכ"לית מיקרוסופט ישראל: למדינה יש פוטנציאל להפוך למעצמת קיימות
מנכ"ל מקינזי: "עובדים עם הגופים הכי מזהמים. רק ככה משפיעים"

למה בחרו בחטיבת האסטרטגיה כאחראית על תחום ה-ESG?
"זאת החלטה לא טריוויאלית, החלטנו לעשות קפיצת מדרגה בחשיבות של ESG בארגון מתוך הבנה שיש קשר מאוד משמעותי בין הדברים. כחלק מהמלך, מינינו בעלת תפקיד שתהיה אחראית על התחום במשרה מלאה. הסיבה שהעברנו את התחום לחטיבת האסטרטגיה מגיעה מתוך תפיסה שזאת חטיבה מאוד משמעותית, ולכן זה ישתלב בלב ליבו של הארגון". כך אמר ברק נרדי, סמנכ"ל וראש חטיבת אסטרטגיה בדיסקונט, אשר באופן בלתי־צפוי אחראי על תחום ה-ESG, על אף שהדבר לא נהוג בחברות אחרות. עוד הוסיף נרדי: "מדובר בעולם מאוד עשיר ורצינו להימנע מפיזור אחריות בין חטיבות. גיבשנו אסטרטגיה ותוכניות עבודה, ולאחר מכן הפכנו את ה-ESG למצפן מוסרי וערכי שדרכו אנחנו בוחנים מהלכים עסקיים שדיסקונט עושה".

עמליה אדלר-וקסמן, סמנכ"לית בכירה ל־ESG גלובלי בטבע, השיבה לשאלה: "כמעט כל מה שנאמר פה נכון גם אצלנו בטבע. אני חושבת שאם אנחנו מסתכלים על ESG והמקום האסטרטגי שלו, זאת בעצם הדרך למדוד את כל מה שנעשה שהוא לא פיננסי. חברה שמציגה הישגים בתחום ה-ESG מציגה עצמה כרצינית בכל דבר שהיא עוסקת בו, גם מעבר לשורת הרווח. הדבר השני שהופך אצלנו לאסטרטגיה זה השקיפות והדיווחים החוצה, הציפייה היום מחברות היא להיות כמה שיותר שקופות לגבי מה שהן עושות".

אילו ציפיות אתם שומעים בשיחות עם משקיעים, עובדים פוטנציאלים ולקוחות? האם המשקיעים מחפשים את המידע הזה?
"לגמרי" אומרת אדלר-וקסמן. "היו לנו לא מעט שאלות בנושא ה-ESG במפגשים עם משקיעים, שצולבים אותנו עם שאלות שקשורות לאסטרטגיה. בנוסף, מאוד חשוב להם שנקבל את תווית ה-ESG איפה שאפשר לקבל, כמו בלומברג או יאהו, שם ניתן לראות את המדדים. עולם המשקיעים מבחינתנו הוא מאוד משמעותי וגם הנפקנו אג"ח קיימות".

אנחנו בתקופה מאוד סוערת, מלאה באי וודאות, ודיברתם על החשיבות של ערכים בחברה. איך זה בא לידי ביטוי? איך אתם משתמשים ב-ESG גם כסט ערכים וגם כפרקטיקה לקבלת החלטות?
"לקוחות חווים שנים מאוד מטלטלות" אומר ברק. "אנחנו מחפשים איך להקל עליהם, דוגמה לכך היא שביטלנו את הריבית לעו"ש עד 2000 ש"ח, הקפאנו את ריבית המשכנתה, אנחנו קשובים לצרכים של הלקוחות ומחפשים עוד אזורים שאפשר לבוא לקראתם. בנוסף, אנחנו שמים דגש על גיוון אוכלוסיות מאותגרות תעסוקה. %15 מהעובדים שלנו מגיעים מהאוכלוסיות האלה ושמנו יעד להגיע ל25%".

"היום יש אוכלוסיות שלא מקבלות שירות מספיק טוב, עצמאיים ועסקים זעירים נופלים בין הכיסאות. בנק דיסקונט כבנק מסורתי וגדול הקים סטארטאפ בשם גרינלנד שהמטרה שלו לתת אשראי דיגיטלי לסקטורים האלה. אנחנו מבינים שכגורם גדול במשק יש לנו תפקיד לעצב את פני החברה. בנק דיסקונט אמר שלא יתן אשראי לעסקים שעושים אפליה, אך עם זאת לפעמים יש מתח בין השיקולים העסקיים להחלטות העסקיות, אבל הדברים האלה תמיד עולים בישיבות הנהלה".

איך ה-ESG משמש אצלכם כמצפן? איך המחויבות הערכית והתוכנית האסטרטגית עוזרת לכם לקבל החלטות? והאם זה מוכיח את עצמו מבחינה עסקית? אנחנו יודעים שזאת השקעה מאוד גדולה.
"צריך לחשוב על זה באופן ארוך טווח", אומרת עמליה. "מה שחשוב זה שהתחומים שמתמקדים בהם צריכים להיות קשורים לליבה העסקית. התחייבנו בטבע להשיק שמונה תוכניות גלובליות שמביאות תרופות לא נגישות, היום אנחנו לוקחים את זה צעד קדימה. אנחנו מאמינים שבסופו של דבר ה-ROI המרכזי שלנו זה היכולת להגיע עם התרופות הכי איכותיות בצורה הכי נגישה לאותם חולים, הרי יש קשר הדוק בין סביבה לבריאות. לכל הדברים האלה ביחד יש מיינדסט שהחולה המטופל עומד במרכז".

"אנחנו מאמינים שהיכולת שלנו לגייס את הסכומים המשמעותיים שגייסנו הייתה קשורה לעובדה שהיו לנו יעדי ESG. האסטרטגיה חייבת להיות קיימת. אם אנחנו מדברים על הלקוחות שלנו, היום כשאנחנו מתקשרים עם לקוחות, חלק מהסינון של חברות פארמה או מכרזים ממשלתיים הוא הסתכלות על מדדי ESG שבלעדיהם אנחנו לא יכולים למכור ללקוחות. אחד הדברים שעולים מאוד חזק בשיחות שלנו עם משקיעים, זה הרצון שלהם להבין אם לחברה יש היתכנות עתידית שקשורה באופן הדוק ל-ESG" אומרת עמליה.

ברק מוסיף: "בארץ, המשקיעים עדיין פחות מתעסקים בזה. עולות הרבה שאלות על ESG, וזה תופס נפח יותר משמעותי. הנושא הזה חשוב, בטח ללקוחות הצעירים יותר. יש סקרים ונתונים מוכחים שלקוחות נותנים לזה משקל. אחרונים חביבים זה העובדים, האוכלוסייה הצעירה יותר - מאוד חשוב להם להבין מה הארגון עושה בנושא. התרומה הישירה היא שזה משפר רמת מחוברוּת של עובדים. מעבר לזה שזה מייצר סביבת עבודה מגוונת, שמייצרת אימפקט ותרומה רעיונית, אנחנו כבר רואים ירידה באחוזי הנטישה והעזיבה של עובדים וזה שווה הרבה כסף, והעיסוק הזה מפתח שריר שגורם לארגון להיות אנושי יותר, רגיש יותר וטוב יותר, שיביא לביצועים טובים יותר". 

 *** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק דיסקונט  

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני