גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיום שני השחור ועד הקורונה: דור הבייבי בום מכור למניות ולא נבהל ממשברים

כשני שלישים מבני ה־65 ומעלה בארה"ב מחזיקים חלק מכספם במניות ● הבייבי בומרס מהווים חלק משמעותי בתיקי המניות, וכשתוחלת החיים עולה, הם מבינים שהם חייבים להמשיך ולהשקיע ● אך גם כשהשוק לא יציב, הם יודעים: "השוק עולה בחזרה לאחר קריסות כלכליות"

הבייבי בומר'ס מהווים חלק משמעותי בתיקי המניות / צילום: Shutterstock
הבייבי בומר'ס מהווים חלק משמעותי בתיקי המניות / צילום: Shutterstock

בכל הנוגע להשקעות, אמריקאים בגילאי ה־65 ומעלה לא מצליחים להיפטר מהמנהג לסחור במניות.

התחרות על המשכנתאות: באיזה בנק תקבלו את ההצעה הכי משתלמת?
לא רק AI: התחומים שצפויים להקפיץ את השווקים בהמשך השנה

כשני שלישים מקבוצת הגיל הזו בארה"ב מחזיקים מניות באופן עצמאי, באמצעות קרנות נאמנות או חסכונות לפנסיה, כך על פי סקר שערך מכון המחקר והניתוח גאלופ באפריל האחרון. מדובר בעלייה לעומת כחצי מהאמריקאים באותה קבוצת גיל לפני המשבר הפיננסי של 2008. למעשה, מדובר בקבוצת הגיל היחידה שמאז המשבר ההוא שיעור מחזיקי המניות מקרבה רק עלה.

לפי התבונה הפיננסית המקובלת, משקיעים אמורים לנוע מנכסי סיכון כמו מניות למקלטים בטוחים כמו איגרות חוב ככל שהם מזדקנים. אבל רבים זנחו את הכלל לניהול התיק "100 פחות הגיל" כשבמשך רוב העשור הקודם היה נראה ששוק המניות הוא המקום היחיד שניתן לקבל בו תשואה, כששיעורי הריבית היו אפסיים.

לפי נתוני השוק של הדאו ג'ונס, מאז התחתית בשוק המניות האמריקאי במרץ 2009, מדד S&P 500 רשם תשואה של יותר מ⁻700%, בהשוואה לתשואה של כ⁻46% במדד האג"ח של בלומברג באותה תקופה.

אפילו כשהריביות עלו בחדות מאז שנה שעברה, וגרמו לאג"ח וכסף מזומן להיראות יותר אטרקטיביים מכפי שנתפסו כבר זמן רב, אמריקאים מבוגרים רבים עדיין אינם מוכנים להיפרד מההימורים שלהם בשוק המניות.

חוו את המשברים פיננסיים על בשרם

"FOMO מתאר גם אותי", אמר שן בטצ'ריה בן ה⁻76, בהתייחסות לפחד לפספס רווחים.

בטצ'ריה, מנהל בחברת שירותים שפרש לגמלאות, אמר שרוב השקעותיו מוחזקות במניות, וחלק מהתיק שלו מוקדש למניות צמיחה מתחום הטכנולוגיה כמו אדובי, אפל ואנבידיה. יש לו פנסיה והוא מקבל דמי ביטוח לאומי, אבל ההכנסה מההשקעות מסייעת לו בהוצאות שמנסות להדביק את קצב האינפלציה.

נציגים נוספים של דור ה"בייבי בום" יצאו לפנסיה והביאו את ההחזקות שלהם במניות יחד איתם, אמר ג'פרי ג'ונס, עורך בכיר בגאלופ. בייבי בומרס מחזיקים 56% מהון מניות התאגידים וקרנות הנאמנות הפדרליות במדינה, על פי נתוני הפדרל ריזרב לסוף 2022.

לאנשים מדור הבייבי בום, שנולדו בעידן השגשוג שלאחר מלחמת העולם השנייה, יש יותר החזקה במניות בהשוואה לדור האילם שקדם להם וחי את השפל הכלכלי הגדול, על פי גאלופ.

אנשים רבים מהדור הזה החלו להשקיע בתקופה בה שוק המניות פרח בשנות ה־80. הם חזו בקריסות של השוק - מיום שני השחור ב־1987, לקריסת בועת הדוט.קום ב־2000 ועד המשבר הפיננסי ב־2008 ופרוץ מגפת הקורונה - אך למדו על בשרם שמניות השתקמו וטיפסו שוב ושוב.

אנשים פרטיים שחוו תשואות גבוהות משוק המניות במהלך חייהם מדווחים על יותר סובלנות לסיכונים פיננסיים ויותר צפויים להשקיע בשוק המניות ולהקצות חלק גדול יותר מתיק ההשקעות שלהם לנכסי הון, על פי מחקר של המרצים ללימודים פיננסיים אולריקה מלמנדייר וסטפן נאגל.

"אנשים מדור בייבי בום הגיעו לפרקם בתחילתו של שוק שורי ברחבי העולם", אמרה ג'ינה בולבין, נשיאת Bolvin Wealth Management Group. "החוויה שלהם עם קריסות כלכליות היא שכשהשוק עלה בחזרה, זה חיזק את הרעיון שמניות הן השקעות בטוחות".

כניסתם לשוק המניות קרתה לצד העלייה בקרנות המדד, שסיפקו אופציות פסיביות ומגוונות להשקעה. קרן הנאמנות הצמודה למדד הראשונה, Vanguard 500, הושקה ב־1976 וקרן הסל הראשונה, SPDR S&P 500, הושקה ב־1993.

"ידענו שנצטרך לממן את הפרישה שלנו"

תוחלת החיים בארה"ב עלתה בכחמש שנים לגברים וכשמונה שנים לנשים בין 1940 ל־1960. מה ש"אילץ" את הפורשים לממן עצמם למשך זמן ארוך ביחס לדור הקודם.

הצמיחה של ברוקרים כמו צ'רלס שוואב בשנות ה־80 הפכה קניית מניות לזולה וקלה יותר. בינתיים, גופי תקשורת כמו Finance News Network ו־CNBC הביאו תוכניות ממוקדות שוק לקהל רחב.

כשמין טו, בן 65, החל לראשונה לקנות מניות, הוא היה צריך ללכת לספרייה לקרוא על ביצועי השוק יום קודם לכן בעותקים של הוול סטריט ג'ורנל שהיו בה. כמהנדס תוכנה בפנסיה, הוא החל להתייחס להשקעות יותר ברצינות לאחר שפוטר בתחילת שנות ה־2000. עד אז, האינטרנט הפך את הנושא של למידת השוק ומסחר במניות לקל מאי פעם.

בשנים האחרונות, התמקד טו בקניית מניות של סחורות שמשלמות דיבידנדים אטרקטיביים כהכנסה לפרישה שלו. לאחר שחי בתקופת האינפלציה הגבוהה של תחילת שנות ה־80, טו העדיף להשקיע במניות על פני להחנות את הכסף בנכסים המקבילים למזומן, כמו קרנות כספיות, בניסיון לעקוף את ההתייקרות ביוקר המחיה.

"המשחק בשוק המניות אינו חף מסיכונים, אבל יש כאלו בכל מקום", אמר טו, שגר בפרברי אטלנטה. "האינפלציה יכולה לאכול את הנכסים שלך די מהר. אני פשוט מנסה לשמור על הכסף שלי עד כמה שאפשר".

הירידה בקרנות פנסיה במימון מעסיקים בשנות ה־80 גם היא עודדה השקעות שמנוהלות באופן עצמאי לאורך השנים. לאחר הצגת מודל 401(k), יותר מעסיקים נהיו אחראיים להעברת כספים לתוכניות הפרישה.

"הדור שלי, הבייבי בומרס, לא קיבל תוכנית עם הטבות מוגדרות", אמרה ננסי טנגלר, מנכ"לית ומנהלת השקעות ראשית ב־Laffer Tengler Investments. "ידענו שנצטרך לממן את הפרישה שלנו, והיינו צריכים להשקיע את הנכסים האלה. היינו צריכים לעשות זאת בעצמנו".

"למדתי על השקעות על ידי זה שהפסדתי כסף"

הנרי רוביטאי, מרצה בפנסיה בן 79 מווינדרמיר, פלורידה, אמר שהוא צריך להכניס בין 45 אלף ל־50 אלף דולר בשנה דרך שוק המניות כדי לממן את סגנון החיים שלו. הוא טען שהשקעה במניות עוזרות לממן את תחביב התפירה של אשתו ואת הביקורים אצל הנכדים ברחבי המדינה. "אני מאמין גדול בטכנולוגיה, היא זו שמשנה את העתיד. לא רק כיף להשקיע בה, אלא כיף לעקוב אחריה", אמר רוביטאי.

הנתון בו משתמשים בגאלופ כדי להעריך בעלות על מניות לא מבחין בין גודל החלוקה של ההחזקות במניות. בכל קבוצות הגיל, רוב ההון במניות של תאגידים וקרנות נאמנות מוחזקים על ידי משקי בית לבנים עם השכלה והכנסה גבוהה.

המשקיעים הפרטיים בקבוצת ההשקעות האמריקאית Vanguard בני 65 ומעלה מחזיקים ב־63% למניות, כך לפי נתוני חברת ניהול הנכסים נכון לסוף ינואר.

במהלך חייו, עזרו ההשקעות של בטצ'ריה לכסות את תשלומי המשכנתה, מימון הפנסיה וחינוך בנו. "למדתי על השקעות על ידי זה שהפסדתי כסף ואז עשיתי כסף", אמר בטצ'ריה. "יש הרבה לקחים ללמוד".

עוד כתבות

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; אופקו הלת' צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • צה"ל יצא לגל תקיפות בלבנון בעקבות רצף אזעקות ביישובים בצפון • תקרית גם באילת: מטרה חשודה שעשתה את דרכה לישראל יורטה לפני שחדרה לשטח המדינה • עדכונים שוטפים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?