גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש מספיק משפיענים לכולם: כך הפך השיווק החדש לתופעה חוצת ענפים

מתחילת השנה תיעדה חברת יפעת MI יותר מ־5,000 שיתופי פעולה של 200 מותגים עם משפיענים, בתקציב שיווקי כולל 150 מיליון שקל ● איך זה עובד, ומיהם המותגים הבולטים

מספיק משפיענים לכולם / אילוסטרציה: Shutterstock
מספיק משפיענים לכולם / אילוסטרציה: Shutterstock

בשנים האחרונות הפכה העבודה עם משפיענים ומובילי דעה ברשתות החברתיות לאחד הכלים המשמעותיים ביותר של מנהלי שיווק רבים. גם אם היא עדיין אינה נפוצה בכל הענפים, היא תופסת אחיזה ביותר ויותר זירות. אמנם מדובר בתקציבים נמוכים לעומת פרסום במדיה המסורתית, אך האפקט אדיר וההשפעה היא על עולם הפרסום כולו.

לפי מני אברהמי, מנכ"ל יפעת מחקרי מדיה, 2023 היא שנת פריצה לקטגוריות חדשות בעבודה עם משפיענים, ומדובר בדרמה גדולה לתחום. אם עד כה העבודה עמם נעשתה בעיקר בתחומי הלייף סטייל, האופנה, הבישול ומכשירי החשמל, כיום מצטרפים לתחום גם חברות בנייה, רכבת ישראל, משרדי ממשלה ומוסדות ציבוריים. "זו תהיה צורת שיווק שבכל הקטגוריות יצטרכו לעבוד איתה", הוא מציין.

מתחילת השנה תיעדה חברת יפעת MI יותר מ-5,000 שיתופי פעולה של 200 מותגים עם 1,500 משפיענים, בתקציב שיווקי כולל 150 מיליון שקל. לצד התרחבות הפעילות בהשוואה לשנים קודמות, בולטת גם העובדה שמותגים רבים העבירו בשנה האחרונה את כל תקציב הפרסום שלהם לעבודה מול משפיענים. בנוסף, קמו מותגים חדשים הודות לפעילות בלעדית עם משפיענים.

הטכנולוגיה של יפעת MI מבוססת הן על יכולת ניטור של תמונות וסרטונים ברשת, כולל סטוריז ורילז באינסטגרם וסרטונים בטיקטוק, והן על איתור של כל המותגים המופיעים בתכנים אלה, באמצעות פענוח טקסט, ניתוח שמע, זיהוי לוגו האשטאג, סאונד ופילטרים. כיום החברה מנהלת מעקב אחרי 3,000 משפיענים מובילים. היא מזהה את כל הפעילות השיווקית שלהם, ויודעת מול אלו מותגים הם עובדים בזמן נתון. היא גם יודעת לזהות עם אילו ערכים המשפיענים מזוהים, והאם קיימת התאמה בין ערכי המשפיען וערכי המותג.

כך בוצע הדירוג

במיוחד עבור מדד המותגים זיהו ביפעת אילו מותגים מובילים את פעילות הפרסום באמצעות משפיענים בכמה קטגוריות מרכזיות, מי משקיע בעיקר או רק בשיווק משפיענים, וכמובן מי מוביל את היקף הפרסום בכל קטגוריה. הדירוג מבוסס על מדידה שנערכה בין יולי 2022 ליוני 2023.

לשם כך נבחרו קטגוריות מרכזיות שבהן הפעילות היתה אינטנסיבית יותר בשנה האחרונה, ושם דורגו המותגים הפעילים ביותר. הדירוג מתבסס על מספר החשיפות שלהן זכה המותג באמצעות פרסום משפעינים, ולוקח בחשבון את כמות העוקבים של אותו משפיען, כמות הפעימות לה זכה המותג ורמת המעורבות שהוא יצר. בעזרת כל אלה נבנה מדד ה-MIV שנע בין 1 ל-10 ומדרג את האימפקט שמשפיענים מייצרים למותגים, ומדרג אותם ביחס למתחרים.

בעוד שבענפי הפיננסים, המזון והמשקאות, מכשירי החשמל, רשתות השיווק והתיירות, כלל השחקנים הגדולים בוחרים בעיקר בפרסום מסורתי לצד עבודה עם משפיענים, בענפי האופנה והטיפוח המשפיענים הם ממש חלק בלתי נפרד מתוכניות העבודה השיווקיות השנתיות. כל קטגוריה במדד נמדדת עצמאית, כך שמס' 3 באופנה, למשל, אינו זהה למס' 3 בפיננסים.

לא נאמנים למותג אחד

לפי דירוג יפעת, 10 החברות שעבדו הכי הרבה השנה עם משפיענים הן סופר-פארם, טרמינל איקס, רנואר, לוריאל, אלקליל (יבואנית אסתי לאודר, מאק, קליניק ועוד), סמסונג, תנובה, עדיקא, דלתא וטוונטי פור סבן - כלומר בעיקר מענפי הטיפוח והאופנה, לצד נציגה אחת לענף התקשורת ונציגה אחת לענף המזון.

אחת הסוגיות המרכזיות היא שמותגים רבים מתייחסים למשפיענים כאל פרזנטורים שמייצגים את המותג בתוכן מיצובי או מכירתי, בעוד מותגים אחרים מתייחסים אליהם כאל מדיה, שבאמצעות התוכן שלהם ניתן להגיע לקהלים רחבים ומפולחים. שתי נקודות המבט אינן מדויקות.

בשונה מהפרזנטורים, מרבית משפיעני הרשת אינם נאמנים למותג אחד, ועובדים לא פעם עם כמה מותגים מתחרים באותה הקטגוריה. חוסר הנאמנות בא לידי ביטוי גם בחוסר עקביות של המשפיענים, ואצל חלקם גם בחוסר מקצועיות שעלול לפגוע במותג.

מצד שני, אותם משפיענים רוכשים עבור המותג קהל עוקבים מסוים, ואז הופכים לשגרירים שלו - ולעתים משדרים יותר אמינות אפילו מהפרזנטורים שעל מסך הטלוויזיה. במקביל, צורת העובדה מולם התפתחה: רבים מהם מבקשים להיות שותפים לא רק בפרסום התוכן, אלא גם בתהליך היצירה, הקריאייטיב וההפקה.

בחירת המשפיענים הנכונים לקידום המותג מורכבת ממשתנים רבים, וביניהם כמות העוקבים, הפילוח שלהם, המסרים שהמשפיען מעביר, תחומי העיסוק/ההתמחות, המקוריות ביצירת התוכן ועוד.

האופנה והטיפוח דומיננטיים

בענף האופנה, הפרסום ברובו המכריע הוא מכירתי - באמצעות מתן קוד קופון לרכישה. המותגים המובילים בתחום זה הם טרמינל X, רנואר, דלתא ועדיקא. המשפיעניות המובילות הן אדל בספלוב עם יותר מ-550 אלף עוקבים, עינב כהן עם כ-120 אלף עוקבים, יובל כספית עם כ-100 אלף, דנה קובלסקי, נופר אלבז ועדן קוזי. לצדן מעניין למצוא את החרדית חני ויינברגר, שמקדמת את מותגי האופנה דלתא, רנואר וקרייזי ליין, ופונה ל-60 אלף עוקבים.

בענף זה ישנם מספר מותגים העובדים עם משפיענים בלבד, ובהם זי ספורט, מיס נורי ואיתי ברנדס. ענף נוסף שבו מספר מותגים עובדים עם משפיעניות בלבד, ומדלגים על הפרסום המסורתי, הוא ענף הטיפוח. בין המשפיעניות החזקות ביותר בתחום נמנית דנה זרמון, שהתגלתה בדוקו-ריאליטי ItGirls ומאז מינפה את הפרסום בשורה של מהלכים - שבין היתר הולידו 593 אלף עוקבים. השנה עבדה זרמון עם ד"ר סמואלוב, אלקליל, פרוקטר אנד גמבל, לוריאל וד"ר פישר.

משפיענית נוספת היא דנית גרינברג, יוצאת "האח הגדול" עם 470 אלף עוקבים. גרינברג עבדה השנה בעיקר עם אלקליל וגם עם ג'ו מלון ומדיליין. מירן בוזגלו - שהתפרסמה בזכות הסדרה "הבוזגלוס" ב-yes, וגם היא ידעה למנף את ההצלחה על המסך - מחזיקה ב-460 אלף עוקבים ועבדה השנה עם אלקליל, ארגניה וג'ו מלון. למעין אדם 292 אלף עוקבים, והיא עבדה עם קיי קאר, ארגניה וג'ו מלון.

אחת הפעילויות המעניינות במהלך השנה החולפת הייתה נבחרת הקיימות של לוריאל, שאותה מובילה מלכת היופי לשעבר לירן כוהנר, אשר לה 264 אלף עוקבים. חברות הקוסמטיקה משתפות פעולה גם עם אמניות מייק אפ - אלקליל, למשל, עבדו השנה עם ריקי פרץ ועם נטע ארט.

ענף נוסף שבלט השנה בעבודה עם משפיענים הוא ענף התיירות, שבו מרבית הפרסומים הם חווייתיים - המשפיען מוטס לחו"ל או מתארח במלון, מה שמייצר לגוף המפרסם עלות לא מבוטלת. כך, חברת התעופה אל על, שיצאה השנה במהלך מיתוג מחדש, בנתה נבחרת משפיענים שמלווה את המותג, בין היתר בטיסה לאירוויזיון וליעד החדש שלה - טוקיו.

לצד זאת בלט גם אתר הכרטיסים לורד טיקטס, שהטיס משפיעניות כמו דנית גרינברג, יובל כספית ודניאל עמית להופעות בלונדון, וקיבל חשיפה משמעותית.

עוד כתבות

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● עם זאת, היא ציינה כי ניתן להאריך לתקופה קצרה נוכח התחייבות גלנט למצות את פוטנציאל הגיוס ● ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להאריך את הוראת השעה בשלושה חודשים - בהתאם לעמדת היועמ"שית

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

נשיא התאחדות התעשיינים, ד''ר רון תומר / צילום: יח''צ

מחלוקת במגזר העסקי סביב הגבלת היבוא מטורקיה: האם ישראל בדרך למלחמת סחר?

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, תומך בהצעה להטיל מכס של 100% על היבוא מטורקיה: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב" ● מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר, שחר תורג'מן, מתנגד נמרצות להגבלות על הסחר עם טורקיה ומזהיר מפני הידרדרות ל"מלחמת סחר שתחילתה בטורקיה וסופה לא ידוע"

סיכום שווקים / צילומים: איל יצהר,AP, MATT MONFREDI, בן קלמר, איתי רפפורט, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רשות ני"ע רוצה לשנות הגדרה אחת שתשפיע על כל עולם ההשקעות - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהל ההשקעות שמסביר למה שוק המניות הישראלי לא מתרומם ● שינוי שישפיע על אלפי מיליונרים: האם הרף להגדרת "משקיע מתוחכם" עומד לרדת ● איך יכול להיות ש-17 שנה חלפו מאז הונפקה חברה קיבוצית בבורסה ● וגם: האם טורניר היורו והאולימפיאדה יקפיצו את מניות מותגי הספורט?

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

עוד 110 אלף שקל לדירה: האזור המפתיע שהוביל בעליות המחירים

בהיעדר פעילות ממשלתית בתחום, הציבור לא מאמין שמחירי הדירות ירדו - וגם הריבית הגבוהה לא עוצרת אותו מלחזור לקנות דירות ● התוצאה - מחירי הדירות חזרו לעלות לאחר שב-2023 רשמו ירידה ● זהו המחוז שהוביל את עליית המחירים

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

בני לנדא / צילום: Miguel Gutierrez

בגיל 78, היזם הסדרתי שמספק הצצה ל"בונקר" הסודי שלו

16 שנה אחרי שהוקמה, מכירות חברת הדפוס של בני לנדא הגיעו בשנה האחרונה להיקף של 100 מיליון דולר, ואם שואלים אותו, פוטנציאל השוק שלה עומד על 35 מיליארד ● וזה רק טיפה בים בממלכה של היזם הסדרתי ● כעת הוא חושף טפח מהאימפריה שבנה, מסביר מה מפריע לו במשקיע הישראלי, ובטוח שהאיום האמיתי לא נמצא באיראן: "אם הכלכלה שלנו תקרוס, גם ההגנה תקרוס"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; אל על זינקה בכ-12%, אופקו הלת' צללה בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי