גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המיט חורבן": העליון שלח את אמיר ברמלי ל-14 שנים בכלא והעביר מסר מהדהד

אחת מהפרשות החמורות בשוק ההון נפתחה מחדש כאשר בית המשפט העליון התערב באופן חריג בעונש שהוטל על אמיר ברמלי ● זאת בשל הנזק העצום שנגרם למאות משקיעים, הפגיעה באמון בשוק ההון וההתנערות מאחריות ● וגם: מה חשבו השופטים על הנימוקים שהביא ברמלי לזכותו?

אמיר ברמלי בבית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר
אמיר ברמלי בבית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

בשבוע שעבר בית המשפט העליון החמיר בעונשו של אמיר ברמלי, הבעלים של בית ההשקעות רוביקון וקרן קלע, שהורשע בהונאת מאות משקיעים בהיקף אדיר של 340 מיליון שקל. עונש המאסר בן 10 שנים הוארך ל־14 שנים, והקנס הועמד על 600 אלף במקום 400 אלף שקל.

"טרף קל": 250 מיליון שקל כבר התאדו בפרשה שמטלטלת את שוק ההון בישראל
עילית רז מסתבכת בארה"ב? פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק בדרך לבדיקה בינלאומית | חשיפת גלובס

ההחמרה היא חריגה בשני מובנים: ראשית, ככלל ערכאות ערעורים ממעטות להתערב בפסקי דין, וגם כשהן מתערבות, הן לא ממצות את הדין עם הנאשם. שנית, העונש עלה ב־40% מהעונש המקורי, שיעור דרמטי שנדיר לראות.

השופטים יוסף אלרון, אלכס שטיין ויחיאל כשר הסבירו כי העונש שהטיל השופט חאלד כבוב, היום שופט העליון, הוא קל בצורה מפליגה ולא הולם את חומרת המעשים של ברמלי. עוד הם ציינו כי גם בעונש החדש הם לא ממצים עמו את הדין. 

 

כספים של פנסיונרים שנעלמו כלא היו

לעמדת השופטים, מדובר בעבירות שגורמות נזק מקביל וקשה - נזק כלכלי של סכומי עתק למשקיעים, ונזק לשוק ההון. השופטים הדגישו כי ברמלי "המיט חורבן" על הקורבנות ומשפחותיהם, וכי בציבור המשקיעים ישנם אזרחים ותיקים ופנסיונרים, שחסכו כל חייהם כספים עד להשקעתם. כספים אלה היו אמורים להוות את המשענת היחידה לעת זקנה, שתספק להם בריאות, דיור ורווחה - ואלה נעלמו כלא היו. צוין כי הפגיעה היא מעבר לכלכלית, וכי רבים מהם מנפגעי העבירה חווים בעיות בריאותיות ונפשיות ומתארים תחושות חרדה ודיכאון.

על הנזק שנגרם לשוק ההון אמרו השופטים כי העבירות "פוגעות באמון הציבור בשוק ההון, וכפועל יוצא מכך מדללות את התמריץ להשקיע בשוק ומבריחות ממנו משקיעים פוטנציאליים". הם ביקשו לשלוח את המסר המרתיע למי שמבקש לנצל את מעמדו ומונע מרדיפת־בצע. במקביל ציינו כי העונש צריך להתחשב בכך שמדובר בעבירות שיש קושי לגלותן, אלא בשלב מאוחר מדי. שיקול נוסף היה שברמלי לא לקח על עצמו אחריות בשום שלב והתייחס בביטול להאשמות.

בתיקים כלכליים כמעט תמיד מדובר באנשים נורמטיביים, וכאשר מגיע השלב בו בית המשפט נדרש להחליט על עונשם, הם מציגים אורח חיים נורמטיבי שמאופיין בתרומה לחברה, זאת לצד פגיעה קשה במשפחה בשל המאסר הממושך. השופטים לא התרשמו מטיעון זה וציינו כי הם לא מתעלמים מהפגיעה הקשה בילדיו ובמשפחתו של ברמלי, אך הם מבקשים להרתיע את מי שמבצע עבירות כלכליות בשל הרצון להתעשר באמצעות ניצול בוטה של עמדת כוח, ידע ותחכום.

מה קרה בפרשות הונאה אחרות?

בפרשת המעילה בבנק למסחר הורשעו פקידת הבנק אתי אלון ואחיה עופר מקסימוב במרמה וגניבה בהיקף של 254 מיליון שקל. על אלון ואחיה נגזרו 17 שנות מאסר, ועל אלון נגזר גם קנס של 5 מיליון שקל.

אומנם בפרשת הבנק למסחר סכום הגניבה נמוך מהיקף הסכומים בעניינו של ברמלי, אך הנסיבות שונות, וניתן לאבחן בין הפרשות. מתוך סכום העתק של 340 מיליון שקל, ברמלי העביר לכיסו כ־19 מיליון שקל. יתר הכספים הועברו להשקעות שבחר, בניגוד להבטחות למשקיעים. אתי אלון גנבה את כל כספי לקוחות הבנק והעבירה את הכספים לאחיה.

יועץ ההשקעות ערן מזרחי נדון ל־12 שנות מאסר, לאחר שהורשע בשנת 2013 בהונאת לקוחותיו בהיקף של 58 מיליון שקל. גם קורבנותיו של מזרחי נותרו חסרי כל, והוא לקח את הכספים כשידע שאין בכוונתו להשקיע אותם כלל.

בפרשת הונאת המשקיעים של "קרן אור", יחיאל טפירו נדון ל־40 חודשי מאסר, לאחר שהעליון הפחית את עונשו מחמש שנים. טפירו הורשע בגניבה בסכום של כ־45 מיליון שקל, מרמה בסכום של 80 מיליון שקל ופרסום ללא תשקיף. כבוב, שהיה השופט גם בתיק זה, הסביר את הפער בין העונש לברמלי (10 שנים) לבין טפירו. מעבר לפער בסכומים, כרבע, ברמלי ידע מהרגע הראשון שהכספים שלקח מהמשקיעים לא יושקעו למטרות שהבטיח. לטפירו, לעומת זאת, היתה תוכנית עסקית, וכמחצית מכספי ההשקעות נכשה לפי ההרשאה שניתנה.

בפרשת פלד־גבעוני, קבוצת חברות ציבוריות קרסה עם חובות של יותר מ־800 מיליון שקל, בעלי השליטה הורשעו, אך העונש הכבד ביותר הוטל על מי שנחשב ליועץ החברות ומי שהגה את התוכנית הפלילית טל יגרמן. בית המשפט העליון התערב בשנת 2016 בעונש של טל יגרמן והחמיר אותו מ־4 ל־6 שנות מאסר, 18 שנה לאחר ביצוע העבירה. הוא הורשע יחד עם נוספים בכך שנטל במרמה עשרות מיליוני שקלים מכספי הקבוצה והעביר לחברות פרטיות כדי לממן רכישת שליטה בחברות נוספות. אף אחד מהמקרים הללו לא מתקרב להיקפים ולנסיבות של פרשת ברמלי.

קבלת דבר במרמה, גניבה או גם וגם?

ברמלי העביר את ההשקעות של לקוחותיו לאפיקים שהוסתרו מהם וכללו שימושים אישיים. בגין מעשים אלה הוא הורשע בעבירה של גניבה בידי מורשה, שלצידה 7 שנות מאסר מקסימליות. בערעור הוא טען שהיה נכון להרשיעו במקום בעבירה קלה יותר של מרמה בנסיבות מחמירות - עבירה של 5 שנים בצידה, ורק לגבי סכום מצומצם של 62 מיליון שקל.

שופטי העליון דחו את הטיעון. הם קבעו כי שתי העבירות מתקיימות במקביל, וכי ניתן להרשיעו על שתיהן בנפרד, אך מאחר שהמרמה נבלעת בגניבה, היה נכון להרשיע בעבירה החמורה - גניבה בידי מורשה.

עבירת המרמה מתקיימת כי ברמלי הציג גרסאות שקריות. המשקיעים העבירו 340 מיליון שקל, ולולא שקריו, לא היו בוחרים להשקיע אצלו. באשר לעבירה של גניבה בידי מורשה - נקבע כי ברמלי קיבל לידיו כספים, יחד עם ייפוי־כוח של המשקיעים לשימוש מוגדר, וגנב את הכספים לשימושו כאשר עשה בהם שימוש בלתי מורשה במהלכים שתוכננו מראש, זאת בזמן שהוא מסתיר מהמשקיעים את מעשיו.

המשקיעים היו משקיעים בכל מקרה?

בנוסף טען ברמלי כי אין קשר סיבתי בין מצגי השווא שהציג לבין מרבית היקף ההשקעה. לטענתו, 65% מתוך 360 משקיעים השיבו כי לו היו יודעים שכספם מועבר לחברות הקשורות לברמלי ולהשלמות הון לטווח קצר, כפי שנאמר להם, הם עדיין היו משקיעים.

בית המשפט העליון דחה בדעת הרוב את הטענה. השופטים קבעו כי נאשם נותן את הדין על מעשיו ועל תוצאות כפי שהתרחשו במציאות - להבדיל מעולם אלטרנטיבי של תרחישים היפותטיים שלא התממשו.

במציאות - איש מהמשקיעים לא נתן את הסכמתו לכך שברמלי יעביר את כספים להשקעות אחרות ויעשה עם הכסף כרצונו. העובדה שהם אמרו שהיו משקיעים בכל מקרה - אינה הסכמה. מספיק שהשקרים שלו "השפיעו השפעה ניכרת ואפקטיבית" על ההחלטות שלהם.

השופט יחיאל כשר חשב אחרת. בדעת המיעוט הוא כתב כי לאור תשובת חלק מהמשקיעים, אין קשר סיבתי בין מצג המרמה לבין קבלת הכספים, והגיע למסקנה כי לגבי חלק מהכסף הנסיבות מקלות מדעת הרוב, ולכן חשב שיש להחמיר את העונש ל־12 שנות מאסר ולא ל־14 שנים. 

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו