גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאות אלפי דירות ורק 7 קנסות? משתלם להעלים מס בישראל

מתוך כ־800 אלף דירות מושכרות בישראל, רק 7 מקרים של העלמות מס עלו בתוך שנה בחכת האכיפה של רשות המסים ● ומה עושים עם אותם עבריינים שבקושי נתפסים? קונסים אותם לכל היותר בעשרות אלפי שקלים, גם אם העלימו מיליונים מקופת המדינה ● וגם: מי היו כוכבי השבוע?

הפשע משתלם בשוק השכירות / איור: גיל ג'יבלי
הפשע משתלם בשוק השכירות / איור: גיל ג'יבלי

הפשע משתלם. זה לא חדש, אבל פה ושם יש הזדמנות לראות זאת בצורה מובהקת ומייאשת. פושעים שיוצאים נשכרים, לא בגלל ראיות חסרות או פספוס טכני, אלא סתם כי נרמלנו עבריינות. כי אם הגדר פרוצה, "לאו עכברא גנב אלא חורא גנב", בלשון חז"ל, בתרגום חופשי מארמית: לא העכבר גנב, אלא החור גנב.

5 דברים שגיליתי שכדאי לדעת לפני שלוקחים משכנתה | דעה
גבעתיים תחילה? המהלך שיכול להשפיע על ההתחדשות העירונית בכל הארץ 

השבוע קיבלנו את ההזדמנות הזו מרשות המסים, שפרסמה את החלטות הכופר שניתנו בשנת 2021, בדגש על התיקים שנסגרו מול מעלימי המס בשוק השכירות. נתונים שהראו מה קרה למי שלא שילם, ומתישהו, איכשהו, נתפס בכל זאת בחכה.

לפני המספרים, נזכיר שהמחוקק הלך כברת דרך לקראת משכירי הדירות ב־30 שנה האחרונות, משיקולי מדיניות שונים. הבעיה היא, שכשהסיכוי לתפוס מעלימי מס קלוש, קשה לשכנע לשלם מס, גם כשהוא מוזל. המדינה - שלא באמת יודעת מי משכיר דירה ובכמה - תלויה בעיקר ברצונם הטוב של המשכירים לדווח לה. במשרד האוצר מעריכים שכך הקופה הציבורית מאבדת עשרות מיליוני שקלים לפחות מדי שנה. לא בכדי, גם חוק ההסדרים האחרון ניסה להכניס חובת דיווח מכל משכירי הדירות, כולל אלו שלא הגיעו לרף המס (5,471 שקל בחודש). הנחת המוצא היא שבניגוד למעשה הפסיבי של הימנעות מדיווח, רוב האנשים לא ימהרו להגיש אקטיבית הצהרה כוזבת לרשויות. בהצעת החוק נכתב: "בעלי דירה רבים נהנים מהכנסה שאינה אמורה להיות פטורה, אך מסיבות שונות אינם מדווחים על כך".

מקל ההרתעה הוא בעצם גזר

ובינתיים, כל עוד הסיכוי לתפוס עבריינים קטן, נשארנו עם מקל ההרתעה. מה ייעשה למי שבכל זאת נתפס. ברוב מוחלט של המקרים, מעלימי המס הללו עוברים למסלול תשלום כופר, כלומר קנס, כחלופה להליך הפלילי. נניח שזה לגיטימי, בהינתן העומס על בתי המשפט. ברשות המסים אגב לא יודעים לומר כמה מקרים מתנהלים בכל זאת במסלול הפלילי, "שכן אין הבחנה בנתוני המחשב בין תיקי שכירות לתיקי מס הכנסה אחרים".

הבעיה היא שקנסות הכופר הללו מגוחכים, הן מבחינת הכמות, והן מבחינת גובה הקנס (שמצטרף כמובן לתשלום המס שהועלם). שימו לב עד כמה זה מביך: לפי נתונים שפורסמו השבוע, בשנת 2021 ניתנו קנסות ל־7 מעלימי מס בשוק השכירות. זו לא טעות. 7. מתוך כ־800 אלף דירות מושכרות במדינה. התירוץ הרשמי של רשות המסים הוא האטת ההחלטות בתקופת הקורונה, שגלשה לשנת 2021. בשנת 2018 אכן ניתנו יותר קנסות - 25 - אך עדיין מדובר בכמות זניחה. הסך הכולל של הקנסות ב־2021 עמד על 690 אלף שקל בשנה, בגין העלמות מס בסכום של 5.2 מיליון שקל - פירורים. בממוצע, מדובר על פחות מ־100 אלף שקל לכל עבריין, וגם הוא מעוות. קנס חריג בסך 73.8 אלף שקל - שניתן לאריה ורוזה שפירא, זוג פנסיונרים מתל אביב, שגם העלימו הכנסות משכירות וגם ניסו להתחמק ממס רכישה בסך כולל של כ־300 אלף שקל - הקפיץ את הממוצע.

אין סיבה לשלם מס, פרט לאזרחות טובה

למה הקנסות כל כך נמוכים? תירוצים לא חסר. הזוג שפירא, למשל, שגם העלימו מס רכישה וגם מס שבח, זכה להקלה בוועדה בנימוק של "מצב בריאותי". אביבה ואנדרי אוחיון, פנסיונרים מהמרכז שהעלימו מס מהשכרת דירות בסך כולל של 1.4 מיליון שקל, קיבלו קנס של 50 אלף שקל, בין השאר בנימוק של "מצב בריאותי ואישי".

במקביל, ב־2021 ניתנו בסה"כ 7 קנסות נגד ישראלים שבחרו להתחמק מתשלום מס רכישה, שמחושב לפי מחיר הנכס הנרכש. הפיתוי הרי עצום - לדווח לרשות המסים שהדירה נרכשה במחיר נמוך יותר, מה שמפחית בהתאם את גובה המס. ועם זאת, לפי רשות המסים, סך הקנסות על שבעת מעלימי מס רכישה ב־2021 הגיע ל־101.5 אלף שקל (מלבד 73.8 אלף השקלים ששילם הזוג שפירא על העבירה הכפולה).

בשורה התחתונה, נראה כי נשארנו רק עם אזרחות טובה. קשה למצוא סיבה אחרת לשלם פה מס.

כוכבי השבוע

בלתי מספיק: אין תעודות או מורים, אבל לאף אחד לא אכפת

כל ישראלי יכול להרגיש שמדובר בימים גורליים. שאזרחי המדינה ומנהגיה עסוקים כעת בוויכוח ומאבק חשובים מאין כמותם על דמותה של המדינה היום ובעשורים הקרובים. נושאים ברומו של עולם. נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית.

אבל חוץ מהרום, יש גם קרקע. מלבד החזון הגדול, מישהו חייב לדאוג לשוטף היומיומי. למשל להציל את מערכת החינוך הקורסת פה: תלמידי התיכון לא קיבלו תעודות בסוף שנת הלימודים האחרונה ולאף אחד לא אכפת, רשויות מקומיות מגלגלות רעיונות להכשרת תלמידי תיכון כמורים (מה שיחסל עוד יותר את כבוד המקצוע), ויו"ר ארגון המורים רן ארז קרא להם השבוע להתכונן לשביתה ארוכה החל מספטמבר - ואף אחד לא קפץ. אלה החיים עצמם. ויודעים מה? בעצם חינוך ילדינו זה לגמרי רומו של עולם. לא פחות מיוקר המחיה ואפילו לא מעילת הסבירות או ביטולה.

מצוין: יש גם סיבות לאופטימיות מנתוני המשכנתאות 

בחודש יוני 2023 ירד רכיב הפריים במשכנתאות של הישראלים לנתח של 19% בלבד מסך המשכנתאות - רמה שלא הייתה פה לפחות עשור, ולעומת 40% מהמשכנתאות ביולי אשתקד שהיו צמודות לריבית בנק ישראל (הפריים עומד על 1.5% מעל אותה ריבית). ההלוואה הצמודה למדד המחירים לצרכן ירדה ביוני מתחת ל־30% מסך המשכנתאות, לראשונה מאז אוקטובר 2022. בסה"כ, המשכנתאות שצמודות למסלולים הכי תנודתיים ולא ודאיים כרגע לבעלי החוב - צמודי המדד וריבית בנק ישראל - ירדו מתחת ל־50% ביוני 2023, לעומת 64% באפריל 2022, כשרק הוחל בהעלאות הריבית.

מדובר בתעודת כבוד ללווה הישראלי. שכבר לא מתפתה ליטול הלוואות זולות בתיאוריה, שמתבררות מאוד מהר כיקרות ומסוכנות. ורק במקביל, נזכיר לכל מי ששוקל ליטול הלוואה או למחזר אחת, שגם הריבית על המסלולים השונים ניתנת למיקוח.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

חייל צה"ל נפצע קל במטח הרקטות הלילי לאזור מירון ● דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?