גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברות שמכניסות מיליונים ואז מתחננות לסיוע מהמדינה

חברות אוטובוסים מתלוננות בפני משרד התחבורה על מחסור חמור באלפי נהגים, ונסיעות מתוכננות לא יוצאות לדרכן ● אלא שבדיווחים למשקיעים הן מתגאות במציאות שונה בתכלית, רווחית ויציבה, ואפילו מחלקות דיבידנדים של מאות מיליוני שקלים ● כך הפך מנגנון הסבסוד של המדינה לחלק מבעיית התחבורה הציבורית

אוטובוס של אגד / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס של אגד / צילום: שלומי יוסף

השימוש בתחבורה ציבורית נמצא במגמת ירידה כבר שנים רבות, חרף התקציבים הרבים שמופנים לסבסודה. העלייה בשימוש בכלי רכב פרטיים שגודשים את הכבישים, לצד הירידה באיכות השירות בגלל מחסור חמור בלפחות 4,000 נהגים, הובילו למשבר חמור בענף. כבר בשנת 2001, כחלק מהניסיון להתמודד עם הבעיות השונות, השיק משרד התחבורה רפורמה בתחבורה הציבורית, שנועדה להגביר את התחרות בין המפעילות. עד לאותה שנה, 95% מהענף נשלט על ידי שתי חברות בלבד - אגד ודן.

יעדים ומציאות לחוד: מה מסתתר בתוכנית העבודה של הממשלה ל-2023? 
תכניות העבודה של משרדי הממשלה מלאות בחורים בנתונים
השלב האחרון של המלחמה באינפלציה הוא הקשה מכולם, וזו הסיבה  

כחלק מהרפורמה, במשרד חתמו מול החברות על הסכמים עם שורה של חברות פרטיות. במשרד התגאו: עלות ההפעלה ירדה, והשירות השתפר. מאז כבר פועלות 28 חברות שמפעילות את התחבורה ציבורית ומתחרות על מכרזי הפעלה שמפרסם משרד התחבורה. מאז, מידי תקופה, המדינה מפרסמת מכרזים לאשכולות של יישובים ברחבי הארץ, והחברות הפרטיות מגישות הצעות לתפעול התחבורה הציבורית באותו אשכול למשך עשור ויותר. הסבסוד שמעניקה המדינה לשירות באוטובוסים מסתכם ב־10 מיליארד שקל (שמתוכם 3.5 מיליארד שקל מיועדים לתפעול הקווים של אגד ודן).

אלא שגורמים בענף מעידים כי חברות רבות מתקשות לעמוד בתנאי הזיכיון. לשיטתן, המחסור בנהגים מונע מהן לעמוד בדרישות ופוגע ברווחיותן, וכי מדובר בבעיה ענפית המונחת לפתחו של משרד התחבורה. המשרד ער לטענות האלו. לשם כך, בתקציב המדינה לשנים 2023־2024 נקבע כי 300 מיליון שקל יועדו להעלאת שכר הנהגים על חשבון תוספות קווים ותדירויות.

אלא שקרנות הון שרוכשות חברות תחבורה ציבורית, דווקא מתגאות בפני המשקיעים על רווחיות הענף, יציבותו והכספים הרבים שהן מקבלות מהמדינה. כלומר, בשעה שחברות פרטיות מגלגלות את הסיכונים בתחום אל המדינה וטוענות לחוסר רווחיות, הקרנות שרכשו אותן מתגאות במציאות הפוכה.

החברות זוכות לגיבוי גם מבלי לעמוד בתנאים

בחציון השני של השנה שעברה, למעלה מ־2% מנסיעות האוטובוסים המתוכננות ברחבי הארץ לא יצאו לדרכן. כלומר, כמעט 330 אלף נסיעות בסך־הכול. בחציון השני של השנה, 5.37% מהנסיעות המתוכננות של מטרופולין לא יצאו לדרכן, שניה לחברת דן (6%). גם באלקטרה־אפיקים המצב דומה, עם נתון שעומד על 3% בתקופה המדוברת. בינתיים, משרד התחבורה לא פסל חברות מניהול התחבורה הציבורית באשכולות, אף לא כאלו שחרגו מתנאי הזיכיון. לכן, מלבד הסנקציות שייתכן ואינן מספיק משמעותיות, נדרש גם שינוי בתנאי המכרזים כך שלא יתמרצו את החברות למרוץ לתחתית.

עם זאת, אותן חברות עדיין נהנות מעלייה בהכנסות. בקרן ג'נריישן קפיטל, אשר רכשה את חברת מטרופולין, מסבירים את הפער בפשטות: לנוכח הקושי לגייס נהגים, משרד התחבורה אישר את דילול קווי התחבורה הציבורית בהיקף של עד 3%, אך ההכנסות לא נפגעו והחברה תוגמלה כאילו אותן נסיעות יצאו בפועל. כך, מטרופולין רשמה גידול בהכנסות בשנה שעברה בסך 17.6 מיליון שקל.

"לאורך השנים מטרופולין מספקת הכנסה תזרימית ורווחיות קבועה, צמודה ויציבה. כל זאת בענף בעל סיכוני ביקוש נמוכים ומתווי התקשרויות מוגנים", כתבו במצגת למשקיעים בקרן ג'נריישן. עוד מציינים בקרן כי "הענף מקבל גיבוי ממשלתי מלא", וכי ישנן הגנות מ"שינויים במחירי הדלק והביטוח וכן הגנה חלקית מפני עלייה בשכר נהגים".

על פי נתוני הקרן, הכנסותיה מהתחבורה הציבורית עמדו בשנת 2022 על כ־935 מיליון שקל וכ־165 מיליון שקל EBITDA (רווחים לפני ריבית ומסים). כמו כן, צוין במצגת כי בשנה שעברה חולק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל, ושנה קודם לכן בסך 58.5 מיליון שקל מפעילות התחבורה הציבורית בלבד. בשנת 2025, הקרן צופה הכנסות של 1.7 מיליארד שקל וכ־378 מיליון EBITDA.

מטרופולין גם מתגאה בהצעותיה הנמוכות ומציינת כי "היא זכתה במכרזי אונו־אלעד והשרון בהצעות כספיות נמוכות משמעותית מהצעות מתחרות בזכות איכות התכנית התפעולית והעסקית". לעומת זאת, בחציון האחרון של שנת 2022 היא דורגה שניה מהסוף על ידי משרד התחבורה וכמעט 20 נקודות מתחת לממוצע הארצי (54 לעומת 72).

באותו מכרז אגב, נקבע כי "שכר היסוד שיוצג על ידי המציע ישקף את השכר הסביר שלפי דעתו יאפשר לקלוט, לגייס ולהעסיק את מספר הנהגים הנחוצים להפעלת האשכול".

אוטובוס של מטרופולין / צילום: איל יצהר

מחלקות דיבידנדים ונהנות מהכנסות קבועות

תמונה מצב דומה אפשר ללמוד מפרסום של קבוצת אלקטרה, שבבעלותה חברת אלקטרה־אפיקים. החברה מדווחת כי המדינה מעניקה "סובסידיות למפעילות לרבות בקשר עם העלאת משכורות נהגים והצטיידות באוטובוסים חדשים", וכן כי במהלך תקופת הזיכיון "נהנית המפעילה מתזרימי מזומנים משמעותיים מהמדינה, שבעיקרם אינם תלויים בביקוש לשירות, שכן התשלום העיקרי מתבסס על ק"מ נסועה ולא על כמות נוסעים". ייתכן שנתונים אלו יכולים להסביר את סכום הרכישה ששילמה אלקטרה בעבור השליטה (51%) בחברת אמנון מסילות, בעלת חברת אפיקים, בעלות של 74 מיליון שקל.

"החברות שזכו במכרזים ומפעילות את האוטובוסים הינן חברות רווחיות שנהנות מהכנסות קבועות ויציבות ואף מחלקות דיבידנדים", אומרת עו"ד ורו"ח, אלה תמיר שלמה, מלובי 99. "הן אלו שמעסיקות את הנהגים - ולא המדינה, ולכן הן אלו שצריכות לדאוג לתנאי הנהגים ובמיוחד לשכר שיאפשר להן לגייס את הנהגים החסרים כדי למלא את ההתחייבויות שלהן לפי תנאי המכרז, ולא משרד התחבורה. לא ייתכן שבזמן שהחברות גורפות לכיסן את כל ההכנסות, הן ממשיכות להשית על הקופה הציבורית את העלויות".

עו''ד ורו''ח אלה תמיר שלמה, לובי 99 / צילום: רפי קוץ

התנאים המיוחדים של אגד

גם חברת אגד, מהוותיקות בענף, מתכוונת לחלק דיבידנד משמעותי של חצי מיליארד שקל, המהווים 70% מתוך ההון העצמי שלה, לבעלי מניותיה החדשים - קרן קיסטון (המחזיקה ב־60% ממניותיה). עם זאת, יש לציין כי אגד חתמה על הסכמים שונים מול המדינה מאלו של יתר המפעילות הפרטיות, שכן הסכמים אלו נועדו להגן עליה ועל עובדיה. בשנים הקרובות, חלקה של הפעילות המעוגנת בהסכמים אלו אמור להצטמצם, לצד עלייה בפעילות שתשען על מכרזים, ולכן עלויות התפעול יותאמו, לפי הערכות, לאלו הנהוגות בשוק. עניין נוסף מפריד את אגד מהחברות האחרות והוא העסקים המניבים הנוספים שלה כמו נדל"ן למשל.

חרף ההבדלים המשמעותיים, אגד בעצמה מציינת שעיקר הרווחיות שלה מובטחת בזכות ההסכמים מול המדינה, וכי לחברה "רמת רווחיות תפעולית טובה מאוד". עוד נטען כי יש לה יכולת גבוהה לגייס נהגים חדשים בזכות מענק הצטרפות, בתי ספר שפתחה, קמפיינים ותגמולים במסגרת ההסכם עם המדינה, ולטענתה אין לה כלל בעיה בגיוס נהגים.

כמו כן, באגד טוענים כי שיעור הנסיעות שלא יוצאות בזמן עומד על 0.5% בלבד, שבגינם היא משלמת קנסות בסכום של מיליוני שקלים בודדים, "שנחשבים כחלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה".

הרווחיות עולה, השירות יורד

אין חולק על כך שישנן בעיות יסוד בתחבורה הציבורית בישראל שלא תלויות בחברות המפעילות, כמו למשל מהירות הנסיעה האיטית כתוצאה ממחסור בנתיבי התחבורה הציבורית. גם המחסור בנהגים הוא בעיית יסוד שהיא חלק מבעיה רחבה יותר של בעלי תפקידים שונים במשק. החברות גם חשופות לסיכונים אחרים, כמו העלייה בשיעור הריבית שעלולה להשפיע על הרווחיות שלהן. כל זאת, מבלי להרחיב על העובדה כי העלאת שכר הנהגים לא בהכרח תמשוך עובדים נוספים לענף, כשאלימות נגד נהגים הפכה לשגרה, והתנאים הנלווים, כמו הפסקות, לא בדיוק אידיאליים.

ועדיין, קשה להתעלם מהנתונים שמציגות החברות על רווחיותן, לעומת השירות שהן מציעות ולא עומדות בו במקרים רבים. "נתוני ה־OECD מראים שהשירות בתחבורה הציבורית בישראל הוא הגרוע ביותר מבין המדינות החברות", אומרים בארגון "כוח לעובדים" שמאגד חלק מהנהגים בחברות. "האחריות כאן כפולה: מצד המדינה שלא לוקחת אחריות, משמרת את שיטת המכרזים ומקיימת אותם כמכרזי רצפה. ומן הצד השני, החברות שלא משקיעות מעבר למינימום הנדרש. מעורבותן של הקרנות מעידה על השקעה בבעלי המניות, אך לא בציבור".

שרון בן יהודה, מנכ"לית פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, דוחה את הטענות. "נושא הנהגים זו בעיית שורש בתחבורה הציבורית שגוררת אחריה הרבה בעיות אחרות. כבר היום יש מחסור אדיר של לפחות 4,000 נהגים. אם מישהו היה מוצא פתרון, לא הייתה חברה שלא הייתה מגייסת אותם. ההליכים הבירוקרטים גורמים לכך שרק מחצית המועמדים שורדים את התהליך ולא כי הם לא מתאימים, אלא בגלל התמשכות התהליך. חצי מהמועמדים לא מגיעים לסוף בגלל אורך התהליך וזה אחרי השקעה, כסף ומשאבים".

לדבריה, "למפעילים חשוב מאוד לעמוד בכללים שמחויבים במכרז כי יש עליהן קנסות דרקוניים. בשונה מאגד ודן, להן יש הסדרים מול המדינה, החברות הפרטיות נמצאות במצב לא פשוט ומאז משבר הקורונה גם מספר הנוסעים ירד משמעותית. לכן, רוב החברות נמצאות במצב פיננסי קשה ורובן לא מושכות דיבידנד, והמגרש לא מאוזן כי עלות ההפעלה שלנו לא נמוכה משל אגד. כדי להשקיע בשירות צריך לפתור את בעיית הנהגים. מדובר באירוע סבוך והמדינה צריכה לשבת אתנו ולחשוב על פתרונות, אבל כל מכרז מוסיפים עוד שירות וכבר היום אין מספיק נהגים".

"בעיה לאומית שתלויה בבירוקרטיה ממשלתית"

מחברת אלקטרה־אפיקים נמסר בתגובה: "הדוחות הכספיים שמפרסמת אלקטרה כחברה מדווחת הנם בשם הקבוצה, שמטבע הדברים כוללים חברות בת רבות ועל כן אינם משקפים את הנתונים הכספיים של חברת אלקטרה־אפיקים. תופעת המחסור בנהגים הינה בעיה לאומית שאנו מתמודדים איתה כבר שנים אשר נובעת מסיבות שונות שרובן אינן תלויות בשכר הנהג, אלא בתהליכים ביורוקרטיים ממשלתיים הגורמים למצב בו תהליך ההכשרה של נהג אורך בין חצי שנה לשנה. בנוגע לשכר הנהגים, הרי שיש הגיון בשכר בסיס אחיד שאם לא כן, תיווצר תופעת קניבליזציה בין החברות, דבר שבהכרח ייפגע בסופו של דבר בנהג".

מחברת אגד נמסר בתגובה: "גם כשאגד תשלים את מהלך הצמצום, היא עדיין תהיה 25% מהשוק. יותר מכל מפעיל אחר. אגד לא התחילה אתמול את הליך ההתכווצות שלה. מאז שהחזיקה מעל ל־80% בשוק התחבורה בישראל התכווצה לגודלה הנוכחי (כ־34%) ועדיין שומרת על יתרונה התחרותי והאיכות. אין סיבה נראית לעין שירידה של עוד 9% יעשו את ההבדל".

מקרן ג'נריישן וחברת מטרופולין לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון