גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחה לניהול עסקים משפחתיים עונה על השאלות שמטרידות יורשים

פרופ' איוון לנסברג הוא מומחה בינלאומי המייעץ לעסקים משפחתיים כיצד להתנהל נכון ● בראיון לקראת כנס גלובס להמשכיות עסקית בחברות משפחתיות שייערך ביום חמישי הקרוב בתל אביב, הוא מסביר אילו מהלכים כדאי לנקוט כדי לוודא יציבות והמשכיות ● הראיון המלא בסוף השבוע במגזין G

איוון לנסברג / צילום: יח''צ
איוון לנסברג / צילום: יח''צ

הסדרה "יורשים" המשודרת ב־HBO, הגיעה באחרונה לסיומה לאחר ארבע עונות שופעות תככים ומזימות. היא העלתה למודעות ועוררה שיח ציבורי בנוגע לאתגרים הטמונים במעברים בין־דוריים של עסקים משפחתיים, בוודאי כשמדובר באימפריות רבות עוצמה.

שוק התעסוקה עדיין הדוק, אך יש סימנים להתקררות
קיצוצים אבל בחכמה: כך צריכות חברות לנהל עלויות באי ודאות כלכלית  

עד כמה דינאמיקה המשפחתית שתוארה ב"יורשים" קרובה לאירועים מן המציאות? יש להניח שהמציאות, לפעמים, מתעלה לפעמים על מה שנראה על המרקע.

אבל המומחה לעסקים משפחתיים, פרופ' איוון לנסברג - שותף־מייסד בפירמה הבין־לאומיות LGA - רואה גם הרבה מקרים אחרים, ומעודדים בהרבה.

"האמת, היה לי קשה לצפות בסדרה", הוא אומר בראיון מיוחד לגלובס. "האופן שבו היא מתארת את היורשים - כחסרי כישורים וכשקרנים - זה חוטא לכל אותם יורשים, בנות ובנים, שפגשתי לאורך הקריירה שלי שהיו מתחשבים ומסורים".

 

לנסברג, מנהל אקדמי של התוכנית למנהלים בעסקים משפחתיים, בבית הספר למינהל עסקים קלוג שבאוניברסיטת נורת'ווסטרן, לימד לפני כן בבית הספר לניהול של אוניברסיטת ייל במשך שבע שנים. השבוע הוא ישתתף בכנס "מדור לדור: כנס המשכיות עסקית בחברות משפחתיות" של גלובס, ויישא בו את ההרצאה הראשית. מדובר בהרצאה ראשונה של לנסברג בפני קהל ישראלי המורכב מעסקים משפחתיים.

עוד לגבי "יורשים", המשיך לנסברג ואמר: "יש משפט בספרדית שאומר: 'אם תגדל עורבים, הם ישלפו את העיניים שלך'. כך שאב המשפחה בסדרה, בעל השליטה, הוא תרם בהתנהגותו לסוג הילדים שהיו לו. אני מתכוון לאופן שבו הוא תימרן אותם. כך שמצד אחד, הסדרה היא בידור טוב והיא פתחה פתח לשיחות שחשוב לקיים. מצד שני, היא לא עשתה טוב לדימוי של עסקים משפחתיים, והציגה את הסיפור באופן מעוות. זו קריקטורה".

 

"צריך לבחון אם הילד קידם או פגע בחברה"

לנסברג (69), שנולד וגדל בבירת ונצאולה - קראקס, השתייך בעצמו למשפחה שייסדה עסק משגשג. אביו הקים חברת ביטוח שהפכה לדבריו "לקונגלומרט הביטוח הגדול ביותר בכל אמריקה הלטינית". 18 שנים אחרי ייסוד החברה, אחיו הצטרף אליה כיורש אך לא התאים לתפקיד והעסק התערער.

החברה עדיין קיימת, "אבל היא שבריר ממה שהייתה". עבור לנסברג, זו הייתה חוויה מעצבת. "אבי לא היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן כדי לשלוף את אחי מהתפקיד. הייתה כאן דינאמיקה משפחתית שלמה, כי גם אמא שלי הייתה ברקע ואמרה: 'אתה לא יכול לעשות את זה לבן שלנו'".

החוויה המשפחתית שלך מחדדת את השאלה: מה עושים הורים כשהם נאלצים לומר לבן או לבת שירשו את העסק 'אתם לא מתאימים לתפקיד', אבל לא רוצים לפגוע ברגשותיהם?
"הדרך לעשות זאת היא באמצעות דאטה, נתונים, שמראים אם הילד הוסיף או פגע בערך החברה. כך שעוד בטרם החלו בתפקיד, צריך לומר לילדים בבירור: הנה היעדים שלכם, ואנחנו נמדוד אתכם לפיהם. לא מתחילים שיחה כזו ממקום של שיפוטיות, אלא ממקום שבו מראש יצרנו את התנאים לכך שהדאטה תאפשר לקבל החלטה מושכלת".

מה בנוגע לילדים שאולי עושים עבודה טובה, אבל מרגישים שהם מתנהלים בצלם של אב או אם דומיננטיים ומתקשים לקבל קרדיט עבור כישרונם?
"כתבתי על זה מאמר שנקרא: 'מבחן הנסיך'. ילדים שנכנסים לעסק, צריכים להרוויח את הסמכות שבידם. היא לא ניתנת מן המוכן. הם צריכים לתת לביצועים לדבר. עוד מרכיב חשוב הוא צניעות. כי אז, מה שהחל כנכות מסוימת - נניח, 'היא פה רק כי היא הבת של הבוס' - הופך דווקא לנכס. מה שיאמרו על היורשת הוא: 'היא מקצועית ונהדרת, ובנוסף היא הבת של הבוס'. כבן או בת שנכנסים לעסק, אין מנוס מלהיות צנועים, נדיבים ומכבדים כלפי אחרים. קשה יותר להיות בן משפחה בעסק מאשר לא בן משפחה בעסק".

"המגדר משחק תפקיד בבחירת היורש, זה שגוי"

בשנים האחרונות בישראל צפו כמה מקרים של סכסוכי ירושה מרים במשפחות האצולה בישראל - למשל, אצל המשפחות עופר וורטהיים - בגלל חלוקה לא שוויונית של ההון המשפחתי. האם חלוקות לא שוויוניות מסוג זה הן בגדר "זרע פורענות" שיש להימנע ממנו בכל מחיר?

לנסברג סבור שגם אם לא מייצרים חלוקה שהיא מדויקת "ברמה האגורה", עיקרון הצדק צריך להתקיים. "אם לא מנסים להשוות, הייתי אומר, לייצר צדק גולמי (rough justice), אז לעתים קרובות זה מתכון לצרות".

ייתכן, לדבריו, מצב שבו לא מחלקים את העסק שווה בשווה בין כל הילדים, אבל מפצים את אלה שקיבלו פחות "דרך נכסים אחרים כך שהערך האולטימטיבי יהיה פחות או יותר אותו הדבר".

עד כמה הסוגיה המגדרית משחקת תפקיד בהעברת בין־דורית של עסקים? במילים אחרות, עד כמה ערכים פטריארכליים שעליהם גדל הדור המייסד, האב למשל, עשויים לעצב את הבחירה לראות בבן, ולא בבת, כיורש?
"היא בהחלט משחקת תפקיד, וחבל שכך כי כשזו ההטיה, אז בזבוז הכישרון של נשים - כדירקטורות, כמנהלות, הוא עצום. בחברה משפחתית, כולם מפסידים מזה. ביצוע שיפוט על בסיס מגדר נראה לי שגוי לחלוטין. כמה מהיורשות הכי מצליחות שפגשתי לאורך השנים, היו נשים. להתעלם מהסקטור הזה - זה מתכון לצרות".

"חברות משפחתיות מראות המשכיות גבוהה"

ישנה אימרה מפורסמת לגבי עסקים משפחתיים ולפיה: דור ראשון בונה, דור שני משמר ודור שלישי הורס. מה דעתך?
"זה סוג של פולקלור שקיים בכל תרבות, אבל המחקר העדכני מראה שהוא כנראה לא נכון. צריך להשוות את ההמשכיות של חברות משפחתיות לחברות לא משפחתיות. כשעושים זאת, מתברר שחברות משפחתיות מראות המשכיות גבוהה יותר. אופק ההשקעה שלהן הוא לטווח ארוך ולכן הן גם מקבלות החלטות לטווח ארוך.

"אלה עסקים שחושבים על הילדים וחושבים על הנכדים. גם מבחינת ניהול הסיכונים, חברות משפחתיות זהירות יותר. הן לוקחות על עצמן פחות חובות. הן גם מודעות מאוד לאיכות המוצרים שלהן, כי האיכות היא שיקוף של המשפחה. איכות היא מרכיב חשוב".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות מיתר, KPMG ופירמת הייעוץ LGA 

עוד כתבות

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

שבועיים לאחר הפרסום בגלובס: רה"מ הנחה לבחון ביטול שטרות 200 שקל

לפי גורמים המעורים בנושא, ישנה תמיכה נרחבת של גורמי המקצוע במהלך, שעשוי לסייע למלחמה בהון השחור ולגביית מסים נוספת של מעל 20 מיליארד שקל בשנה ● לצד תמיכת גורמי המקצוע, ישנה גם ביקורת - בין היתר, סביב האפשרות של פגיעה בפרטיות שהכסף המזומן מאפשר

תקלה מסתורית בוואטסאפ תקפה מספר רב של משתמשי אייפון בארץ / צילום: Shutterstock, Wachiwit

תקלה בוואטסאפ: האפליקציה קורסת למשתמשי אייפון

באג מסתורי גורם לכך שאפליקציית וואטסאפ באייפון קורסת בכל הפעלה ואינה נטענת ● לא ברור מה גרם לתקלה והאם יש קשר לעדכון שיצא השבוע למערכת ההפעלה של האייפון, ה-iOS 18 ● מניטור האתר downdetector, עולה כי התקלה מתרחשת בעיקר בישראל

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

הקריירה שלו נתקעה, והוא הפך לחוקר מוביל שיסייע לכם לצאת ממצבים כאלה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

בניין אינטל / צילום: Shutterstock

ישראל החליטה לבדוק כמה היא תלויה באינטל ואז גנזה את הדוח

לפני חמש שנים החלו באוצר לחקור את ההשלכות של סיטואציה שנראתה אז היפותטית למדי, בה אינטל תקפיא את השקעותיה בישראל ● אותו מחקר אמנם נגנז, אך התרחיש קרוב היום מתמיד, כשחברת השבבים מצויה במשבר ועשויה לחזור בה מתוכנית הפיתוח למפעל החדש בקרית גת ● כעת, הבכירים שגיבשו במהלך השנים את מדיניות המענקים וההטבות מודים בצורך בשינוי, ומחשבים את הסיכונים: "השוק הישראלי ייפגע"

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

מספר ההזמנות בעליאקספרס גדול פי שלושה מזה של המתחרים שיין וטימו

כחמישית מהישראלים קנו באוגוסט לפחות פעם אחת באתר הקניות הסיני עלי אקספרס ● בניגוד למגמה הכללית, מועדוני הצרכנות רושמים עלייה בהזמנות ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית אישרה לנתניהו ייצוג נפרד בעתירות להקמת ועדת חקירה ממלכתית

היועצת המשפטית לממשלה כתבה לנתניהו, כי ועדה ממלכתית היא הכלי הייעודי והייחודי ההולם לחקר ה-7 באוקטובר ● במקביל הודיעה היועמ"שית לבג"ץ כי היא מתנגדת לבקשת בן גביר לייצוג נפרד בעתירה נגד קידום רפ"ק מאיר סויסה

יותר ממחצית האוכלוסייה מדווחת כי התפקוד בעבודה נפגע בעקבות המלחמה / צילום: Shutterstock

כך השפיעה המלחמה על תפקוד הישראלים בעבודה

יותר ממחצית האוכלוסייה מדווחת כי התפקוד בעבודה נפגע בעקבות אירועי השנה החולפת ● כ־5,000 איש צפויים להשתתף במרוץ השנתי של מועדון "חבר", שייצא ביום שישי הבא (27.9) מהספורטק בת"א ● ארגון בני ברית ועמותת האמנים מציגים את התערוכה של הציירת פני בלאושטיין באולם בני ברית ברחובות ● גוגל פותחת מחזור חדש באקסלרטור ה-AI האירופי שלה, שבו יקחו חלק 15 סטארט-אפים, מהם שלושה ישראלים ● אירועים ומינויים

אסרה נומאני / צילום: תמונה פרטית

המוסלמית שלמדה מקרוב את הברית המסוכנת של האסלאמיסטים והשמאל הרדיקלי: "זה עוד יתפוצץ"

היא גדלה בבית מוסלמי שמרני וסיקרה את פקיסטן עבור הוול סטריט ג'ורנל. אבל רק כשחברה הטוב, העיתונאי דניאל פרל, הוצא להורג, היא התחילה לחקור לעומקו את האיום האסלאמיסטי ● אסרה נומאני ספגה מאז בעצמה איומים על חייה, לאחר שגוללה בספרה את החיבור בין האסלאם הקיצוני לשמאל הרדיקלי: "לפי ההיגיון שלהם, אם ישראל היא המדכאת, חמאס חייב להיות המדוכא"

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר ● דלתא איירליינס הקפיאה את פעילותה בישראל עד סוף 2024 ● לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

המאצ'י צרוב עם אגס מוחמץ / צילום: אסף קרלה

האיזאקאיה התל אביבית גייג'ין: מינימליזם יפני מסורתי עם טוויסט עכשווי

טיפול מוקפד וניצוץ של חדשנות יוצרים בר אוכל יפני בועט ומלא שיק ● כדי לשבוע מהמנות המדויקות תצטרכו להזמין הרבה מהן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

בגיל 38: צמד החברים מבית הספר היסודי שחתמו השבוע על אקזיט ענק, על משחק קוביות

סופרפליי הישראלית, שנמכרה לפלייטיקה בעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית הגיימינג, הוקמה ב–2019 על ידי יוצאי פלייטיקה עצמה ● לשניים, שהכירו בבית הספר, לא היה רקע בגיימינג, אבל זה לא הפריע להם לבנות חברה שנמכרה במחיר שיכול להגיע ל–2 מיליארד דולר

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

הפריה חוץ-גופית במעבדה / צילום: Shutterstock, bezikus

התחתן בשנית וביקש להשתמש בעוברים מאשתו המנוחה. מה קבע ביהמ"ש?

אלמן ואשתו השנייה ביקשו להשתמש בעוברים מוקפאים מאשתו המנוחה - 20 שנה לאחר פטירתה ● האם תקנות הפריה חוץ-גופית מפלות גברים, ומדוע בית המשפט לענייני משפחה דחה את הבקשה?