גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגובה המזונות ועד נרמול אפליה: חוקי הקואליציה שיפגעו כלכלית בנשים

הדיון במזונות עשוי לעבור לבתי הדין הרבניים, שיוכלו גם לדון בשלל נושאים אזרחיים ● התיקון של חוק איסור אפליה יאפשר הדרה של נשים • והמשמורת על ילדים קטנים תהפוך לקלף מיקוח בהליכי גירושים ● הקואליציה הניחה שורה של חוקים שיביאו להגברת כוחם של בתי הדין הרבניים - ולפגיעה בנשים • בדקנו מה תהיה ההשפעה הכלכלית שלהם

מפגינות של "בונות אלטרנטיבה" מול הרבנות הראשית בתל אביב / צילום: רוני להב, "בונות אלטרנטיבה"
מפגינות של "בונות אלטרנטיבה" מול הרבנות הראשית בתל אביב / צילום: רוני להב, "בונות אלטרנטיבה"

דיוני ועדת החוקה בדבר שינויי הרוחב במערכת המשפט דוחקים מסדר היום התקשורתי מהלכי חקיקה רבים שעליהם הכריזה הקואליציה במגוון רחב של גזרות. מה מכל אלה יעבור בסופו של יום ומה יסתיים בהצהרות בלבד, קשה בשלב זה לצפות. חלק מהצעות לא עתידות להיות מקודמות במושב הקרוב.

אך הרוח הנושבת ממסדרונות הקואליציה ברורה: נשים לא רק נדחקו הצדה מתפקידי המטה הבכירים ומהמשרות המיניסטריאליות, ישנם דברי חקיקה רבים שעלולים לפגוע בהן. כן, גם במישור הכלכלי. מה על השולחן? בדקנו.

היועמש"ית בהרב-מיארה: מופעל עלינו לחץ להטות את שיקול-דעתנו
עורך דין שהתפשר בשם לקוחותיו ולקח לעצמו את הכסף יושעה לצמיתות
עצת עו"ד תגן על חברות מפני קנס של 100 מיליון שקל? פסק הדין שמעורר מחלוקת

החקיקה: כריכת הדיון במזונות ילדים לדיוני גירושים בבתי הדין הרבניים

מי מקדם: שר הדתות מיכאל מלכיאלי

מהות החקיקה: לאפשר לבתי הדין הרבניים לדון במזונות ילדים יחד עם הדיון במתן הגט (סמכות "כריכה"), גם בלי הסכמת שני ההורים.

סטטוס החקיקה: הוכן תזכיר חוק.

הפגיעה הכלכלית בנשים: התשובה לשאלה אם הצעת החוק הזו מסבה פגיעה כלכלית לנשים היא מורכבת, וניתן לחלק אותה לשלושה חלקים: האם בטווח הקצר בתי הדין הרבניים יפסקו מזונות נמוכים יותר מאשר הערכאות האזרחיות? האם הגברה של "מרוץ הסמכויות" בין בתי הדין הרבניים לערכאות האזרחיות היא בעלת השלכות כלכליות על נשים? והאם עצם העברתו של דיון בעניינן של נשים למערכת דין דתית מיטיב איתן?

התשובה לשאלה הראשונה איננה חד-משמעית ותלוית מקרה, אך בהחלט ייתכנו מקרים שבהם נשים יקבלו מזונות גבוהים יותר בבתי הדין הרבניים מאשר בבתי המשפט האזרחיים, נניח אם האישה מרוויחה לא פחות מהגבר.

"בתי הדין הרבנים פשוט לא שינו גישה. לעומת זאת, בית משפט לענייני משפחה לאור הלכות של בית משפט העליון שינו גישה, ויש הסתכלות על הכנסות האישה", מסבירה עו"ד ליאת שקלרז, המתמחה בדיני משפחה. "לכן יכול להיווצר מצב בו האב ירוויח 100,000 אלף שקל לחודש, ובית המשפט יקבע שהוא ישלם רק 600 שקל לילד, רק בגלל שהאם מרוויחה למעלה מ-10,000 שקל".

עם זאת, התפיסה של חלוקת נטל ומשימות שוויונית בין בני הזוג, שמנחה בעיקרו של דבר את גישת בתי המשפט למשפחה היום, אינה קיימת בבתי הדין הרבניים. לדבר הזה יש כמובן משמעות כלכלית כלפי נשים.

התשובה לשאלה השנייה יותר ברורה. "מרוץ סמכויות" הוא סיטואציה שבה ההחלטה אם בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה יקיים את הדיון בסוגיות שקשורות בגירושים (רכוש למשל), תלויה בשאלה מי מבני הזוג פנה קודם לאיזה מהגופים. כלומר, אם אחד מבני הזוג הספיק לפנות ראשון לבית הדין הרבני - הדיון יתקיים שם. בשנת 2019 בית המשפט העליון אשרר את ההלכה משנות ה-60 שלפיה מזונות ילדים אי-אפשר לכרוך לתביעת גירושים בבית הדין הרבני, אך אם החקיקה תעבור - המאבק על גובה המזונות יהיה חלק מ"מרוץ הסמכויות".

מעבר להשפעה של המרוץ על העמקת הסכסוך בין הצדדים, יש לו גם השלכות כלכליות. "כשיש מצב של סרבנות גט, הגברת מרוץ הסמכויות תמיד תשחק לרעת הנשים", מסבירה פרופ' רות הלפרין-קדרי, ראשת מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן. "מרוץ הסמכויות מעצים את הנשק הטקטי שיכול להיות בידי גברים סרבני גט".

ואשר לשאלה השלישית, צריך לזכור שבבתי הדין הדתיים מכהנים רק גברים, שנסמכים על דין שעוצב ונוסח בידי גברים, ואשר תפיסתם היא ככלל שמרנית, למשל בכל מה שנוגע למשטור מיני. האם טוב לנשים להתדיין שם, גם אם במקרה קונקרטי הן יוכלו לקבל יותר? אם לסמוך על פסק הדין של בית הדין הרבני שקבע שניתן לפגוע רכושית במי שלא גילתה נאמנות מינית בנישואים - התשובה לכך שלילית.

החקיקה: תיקון לחוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים

מי מקדם: חברי הכנסת אורית סטרוק, אופיר סופר, אוהד מלכה ומשה סלומון, הציונות הדתית

מהות החקיקה: לבטל את האיסור הקיים היום נגד אפליה מטעמי דת באספקת שירותים ומוצרים ובכניסה למקומות ציבוריים. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי אפליה בהספקת מוצר או שירות ציבורי במתן כניסה למקום ציבורי או במתן שירות במקום ציבורי לא תיחשב כאפליה אסורה, אם הדבר נעשה לשם מניעת פגיעה באמונתו הדתית של העוסק או באמונתו הדתית של חלק מציבור לקוחותיו.

סטטוס החקיקה: הונחה לדיון מוקדם.

הפגיעה הכלכלית בנשים: נשים יכולות להיפגע מהחוק הן כעוסקות והן כצרכניות. ניתן יהיה להימנע מלשכור את השירותים שלהן, לבחור שלא לתת להן שירות או להתנות את השירות בתנאים שיסירו לכאורה את הפגיעה הדתית שגלומה בהן. כן אפשר יהיה לייצר אירועים וכנסים ללא שירת נשים או לגברים בלבד, שנשים כלל לא יוכלו לקחת בהן חלק.

החקיקה: ביטול חזקת הגיל הרך

מי מקדם: ח"כ טלי גוטליב, הליכוד

מהות החקיקה: חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי ככלל, המשמורת על ילדים עד גיל 6 בסכסוכי גירושים תהיה אצל האם, אלא אם בית המשפט קובע אחרת. החקיקה מבקשת לבטל את זה.

סטטוס החקיקה: הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם.

הפגיעה הכלכלית בנשים: חזקת הגיל הרך היא נושא מורכב. ישנם מקרים שבהם חזקה שמעניקה לאם אוטומטית את המשמורת אינם מתאימים. אולם ביטול של החזקה, בטח באופן גורף, עלול להפוך את המשמורת על הילדים לקלף מיקוח כלכלי בהליכי גירושים: תוותרי על הדרישות הכספיות שלך ותקבלי את המשמורת על הילדים.

החקיקה: הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים לדון בסכסוכים אזרחיים

מי מקדם: ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית וחברי הכנסת ישראל אייכלר, אורי מקלב, יעקב אשר ויינון אזולאי מיהדות התורה (הוצעה קודם לכן בין היתר על-ידי ח"כ אבי מעוז, הציונות הדתית) 

מהות החקיקה: לאפשר לבתי הדין הרבניים לפסוק גם בסכסוכים אזרחיים, כמו סכסוכי עבודה, סכסוכי שכנים, סכסוכים בין עוסקים וצרכנים ובגדול כמעט כל סכסוך על כסף - לפי דין תורה. הצעת החוק מבקשת להקנות לבתי הדין הרבניים סמכויות בוררות, ולכן אם הצדדים מסכימים - אפשר להוציא את הוויכוח מבית המשפט - ולהעביר אותו לבית הדין הרבני. 

סטטוס החקיקה: הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לחקיקה. אך על-פי גורמים בקואליציה, היא לא צפויה להיות מקודמת בכנס הקרוב.

הפגיעה הכלכלית בנשים: בתי הדין הרבניים מורכבים מדיינים גברים שמכריעים על סמך ההלכה האורתודוקסית שעוצבה גם היא על-ידי פוסקים גברים.

הפגיעה הכלכלית בנשים היא כפולה: ראשית, בדין שיחול עליהן, שיכול לתת להן פחות ממה שיגיע להן בערכאה אזרחית. "דין תורה לא מכיר בזכויות עובדים למשל או בדיני העבודה המודרניים ודיני המגן בתחום", מסבירה פרופ' הלפרין-קדרי. "הדיינים לא לומדים משפטים ולא מכירים אותם".

שנית, בשל הלחץ שיכול להיות מופעל עליהן שיסכימו לדון בבית הדין הרבני ולא בבית המשפט האזרחי. הליכים על-פי הצעת החוק טעונים הסכמה של שני הצדדים, אך הסכמה שכזו עשויה להיות קלף מיקוח, ומי שלא רוצה למצוא את עצמה בבית הדין הרבני, יכולה לשלם מחיר כלכלי וחברתי על הסירוב.

"ה'אנד גיים' הוא הקמת מערכת שיפוט מקבילה לחלוטין שלכאורה תלויה בהסכמת הצדדים, אבל אנחנו יודעים מספיק על הסכמות כאלה כשיש לחצים חברתיים ופערי כוח אינהרנטיים בין הצדדים", טוענת הלפרין-קדרי. "במערכת הזו נשים לא קיימות בכלל. איך ייתכן שבמאה ה-21, מדינה שהיא דמוקרטיה ליברלית מרחיבה סמכות של מערכת שהיא מלכתחילה נטולת נשים לחלוטין?".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?