גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעצמת הרכב החשמלי החדשה: ישראל לוטשת עיניים למרוקו

בענף הרכב גובר כיום העניין ביבוא כלי רכב ורכיבים ממרוקו, שהפכה בשנים האחרונות לבסיס מתפתח של ייצור רכב עבור יצוא לאירופה ● מותג הפרימיום הסיני החשמלי החדש ZEEKR יקים "מרכז חוויה" ייעודי במרכז הארץ ● חברת דלק מוטורס החלה לשווק בישראל את מאזדה CX90 החדש ועוד חדשות מענף הרכב

מרוקו הופכת למעצמת רכב חשמלי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
מרוקו הופכת למעצמת רכב חשמלי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בענף הרכב גובר כיום העניין ביבוא כלי רכב ורכיבים ממרוקו, שהפכה בשנים האחרונות לבסיס מתפתח של ייצור רכב עבור יצוא לאירופה, בעיקר מתוצרת רנו ודאצ'יה, ומותגים שונים של קבוצת סטלנטיס, ובהם פיג'ו, סיטרואן ואופל. ב-2022 יוצרו במרוקו כ-472 אלף כלי רכב, עלייה של כ-10%.

הפרדוקס הסיני: המותגים כובשים את הכביש אבל לא את הצרכנים
גרים רחוק מתחנה של הקו האדום? לא לכולם יהיה פשוט להגיע אליה
טסלה מכה את התחזיות, אך נתון אחד מטריד את המשקיעים

לישראל יוצאו עד כה כלי רכב בהיקף מוגבל, בעיקר דגמים מסחריים של דאצ'יה. ואולם, בשנה האחרונה החלה ממשלת מרוקו ליישם תוכנית, שמטרתה להפוך את המדינה בשנים הקרובות לבסיס ייצור לכלי רכב חשמליים ו"ירוקים", ולבסיס לייצור וליצוא של סוללות לרכב חשמלי. ממשלת מרוקו מעניקה תמריצים שונים, והתוכנית כבר נושאת פירות.

בין השאר הודיעה קבוצת רנו בחודש מרץ השנה על כוונתה להקים במרוקו את פס הייצור של רכב הפנאי החדש דאצ'יה JOGGER, שיהיה הרכב ההיברידי הראשון שמיוצר במדינה. הרכב יגיע לישראל בשנה הבאה.

סטלנטיס משקיעה מאות מיליוני אירו בהרחבת הייצור במרוקו

במקביל הודיעה קבוצת סטלנטיס על השקעה של מאות מיליוני אירו בהרחבת כושר הייצור של המפעל שלה במדינה, לכ-400 אלף כלי רכב בשנה. הקבוצה מתכוונת לייצר במרוקו החל מ-2024 כלי רכב חשמליים עירוניים, וביניהם גם העירונית החשמלית הזעירה "פיאט טופולינו" החדשה, שמיועדת להגיע גם לישראל כאשר תושלם התקינה המתאימה (L7).

בחודש שעבר הודיע גם תאגיד ייצור הסוללות הסיני GOTION, שמספק סוללות לחלק גדול מתעשיית הרכב בסין ובמערב, על כוונה להקים במדינה מפעל ייצור סוללות לרכב חשמלי בהשקעה כוללת של מיליארדי דולרים. יצרני רכב סיניים שונים בוחנים להקים במדינה מפעלי ייצור עבור אירופה.

בענף הרכב מעריכים כי האטרקטיביות ליבוא רכב וסוללות ממרוקו תגדל, לאור הגישושים לכינון הסכם סחר חופשי בין המדינות. הדבר עשוי להביא בעתיד לביטול המכס בגובה 7% על יבוא כלי רכב וסוללות לרכב ממרוקו לישראל .

בחודשים האחרונים נערכו מספר פגישות גישוש בין בכירים מענף הרכב בישראל לגורמי עסקים וממשל במרוקו. ביוני נפגשו איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אבי קנת, סמנכ"ל הסחר, ואלברט מאלה, בכיר באטלס קפיטל, עם בכירים ברנו מרוקו ועם שר התעשייה המרוקאי, ריאד מזור, ומנהל תחום הרכב במשרד איידה פתחי. בשיחות נדונה הגברת עידוד יצוא הרכב ממרוקו לישראל. גם גורמים שמייבאים לארץ מותגי סטלנטיס אומרים כי "הנושא בבחינה".

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה, כי "אין כרגע מהלכים אופרטיביים לכינון הסכם סחר חופשי עם מרוקו".

מפעל דאצ'יה בטנג'יר, מרוקו / צילום: יח''צ יצרן

יבואנית ZEEKR תקים למותג "מרכז חוויה" במיליוני דולרים

מותגי הפרימיום הסיניים החדשים שיתחילו לפעול השנה בישראל ממשיכים להעלות את ההשקעה השיווקית של היבואנים. השטף של כלי רכב מסין כבר הגדיל משמעותית את היקף ההשקעה של הענף בפרסום בשנתיים האחרונות, ואת ההשקעה באולמות תצוגה חדשים ברחבי הארץ. ב-12 החודשים האחרונים בלבד הושקו מספר קמפיינים בהיקף של מיליוני דולרים, לביסוס חדירה של מותגים חדשים מסין. ואולם, זו כנראה רק ההתחלה.

השבוע דיווחה העיתונות הסינית כי כחלק מהסכם, שנחתם בין מותג הפרימיום החשמלי החדש ZEEKR של קבוצת גילי ובין היבואנית קבוצת יוניון, תקים היבואנית בישראל "מרכז חוויה" ייעודי למותג במרכז הארץ, שיכלול מערכות מולטימדיה ותצוגה עתידניות בהשקעה של מיליוני דולרים. זאת לצד "מערך שירות ייחודי". העיצוב והמיתוג יבוצעו תחת פיקוח של חברת המיתוג הבינלאומית שתכננה את מרכזי התצוגה המקבילים של ZEEKR בסין.

גם קבוצת קרסו מוטורס תקים בחודשים הקרובים מרכזי תצוגה ממותגים, למותג הפרימיום הסיני XPENG ששיווקו יחל השנה, בהתאם לסטנדרטים שמכתיבה היצרנית בחו"ל. בין השאר תקים הקבוצה אולמות תצוגה ל-XPENG במעוין שורק, בתל אביב/הרצליה ובחיפה.

נחתה בישראל: החל השיווק של ספינת הדגל היוקרתית של מאזדה 

חברת דלק מוטורס החלה לשווק בישראל את מאזדה CX90 החדש, שהוא הדגם הגדול, המפואר והיקר ביותר של המותג, שנמכר בישראל עד היום. הרכב, שאורכו 5.1 מטרים וגובהו 1.73 מטרים, ניצב על בסיס גלגלים באורך 3.12 מטרים, ויכול להכיל שישה או שבעה נוסעים בשלוש שורות, בהתאם לתצורה הנבחרת.

להנעה אחראי מנוע טורבו בנזין בנפח 3.3 ליטרים, שמייצר 345 כ"ס ומניע את כל הגלגלים בסיוע תיבה אוטומטית של שמונה מהירויות. מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול ומערכת מולטימדיה, ורמת האבזור גבוהה מאוד בכל הגרסאות, וכוללת ריפוד עור, מושבים חשמליים, וילונות נשלפים, חלון גג פנורמי ועוד.

לרכב יש גם מערך בטיחות מתקדם עם חיישנים היקפיים. הדגם עם שבעה מושבים עולה כ-385 אלף שקל, ואילו הדגם המפואר יותר, עם שישה מושבים, עולה 399 אלף שקל.

מאזדה CX90 / צילום: יח''צ

המותג הסיני ה-21 בדרך לארץ: קרוס-אובר של SWM עם מנוע בנזין

דלהום מוטורס הודיעה כי קיבלה את זיכיון היבוא של מותג הרכב הסיני SWM, שהוא אחד מיצרני הרכב הדו-גלגליים הגדולים בסין. פעילות הרכב של המותג מצומצת יותר כרגע, והיבוא יתמקד בשלב הראשון בשני דגמים, ובראשם קרוס-אובר בנזין עם בסיס גלגלים באורך 2.75 מטרים ומנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין בהספק של 160 כ"ס, עם תיבה אוטומטית בת שש מהירויות.

במקביל, משווקת גם מסחרית בגרסה להובלת מטענים או נוסעים, עם טווח נסיעה של עד כ-280 ק"מ. שני הדגמים ישווקו עם תקינה אירופית שמוגבלת לכמות יבוא של עד 400 מכוניות בשנה, וקיבלו אישור יבוא ממשרד התחבורה. היבואן צופה כי בשנה הבאה יופיעו גם דגמים עם תקינה אירופית מלאה.

לפני כמה חודשים נמסר על מגעים של דלהום לייבא מותג רכב חשמלי שמיוצר על בסיס דגם של SERES הסינית. ואולם, התקינה האירופית לא צפויה לפני סוף 2024. הרכב משווק בספרד ללא מערכות בטיחות אקטיביות, במחיר של החל ב-29 אלף אירו. SWM היא המותג הסיני ה-21 שמשווק בישראל או שהצהיר על כוונות לשווק עוד השנה.

קרוס-אובר של SWM / צילום: יח''צ

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?