גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשקיף שחושף: רשות ני"ע בוחנת את הסכמי הניהול הדשנים בקרנות הנדל"ן

קרן רנט איט, המשקיעה בפרויקטים של דיור להשכרה בערי הפריפריה, פועלת לגיוס 100 מיליון שקל באג"ח כנגד שיעבוד על נכס שרכשה בכרמיאל ● את הקרן ייסד ומוביל שרון תוסיה-כהן, ומעורבים בה גם אהרן פוגל, יובל כהן וכן שורה של גופי השקעה ובעלי הון

הפרויקט של רנט איט בשכונת הפרחים בקריית גת / צילום: מצגת החברה
הפרויקט של רנט איט בשכונת הפרחים בקריית גת / צילום: מצגת החברה

קרן ריט חדשה בדרכה לבורסה בתל אביב: רנט איט הגישה טיוטת תשקיף לגיוס 100 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח. הקרן מתמקדת בהשקעות בתחום המגורים להשכרה, וכספי ההנפקה מיועדים להשלמת המימון לרכישת נכס בכרמיאל.

הטלטלות בבורסת ת"א: מומחים מייעצים מה לעשות עם הכסף
צ'ק פוינט עקפה את תחזיות הרווח למרות היחלשות בצמיחה
מה קורה לדירוג אשראי של מדינות שהמונים מוחים ברחובותיהן | יואב קרני, פרשנות

האג"ח שיונפקו יישאו ריבית צמודה למדד בשיעור קבוע שייקבע במכרז. הבטוחות לאג"ח יהיו שיעבוד קבוע ויחיד על הנכס הנרכש בכרמיאל, שעליו בנויים פרויקט להשכרה ארוכת-טווח, הכולל 100 יחידות דיור וכ-920 מ"ר של מסחר - נכס המוערך בשווי של כ-155 מיליון שקל.

 

רנט איט הוקמה בתחילת שנת 2022, ומעורבים בה מספר גופים ודמויות מוכרות בשוק ההון. מייסד הקרן הוא שרון תוסייה-כהן, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן איירפורט סיטי/נצבא, והוא מוביל אותה כמנכ"ל לצד רו"ח יוחאי אבטן, סמנכ"ל הכספים (לשעבר משנה למנכ"ל אאורה השקעות).

חברת הניהול, שבה בעל המניות הראשי הוא המנכ"ל תוסייה-כהן, זכאית למנות מחצית או יותר מהדירקטורים בקרן, ולפיכך היא נחשבת בעלת השליטה בה. יו"ר הדירקטוריון הוא אהרן פוגל - לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר חברות מובילות במשק כמגדל ביטוח, צים, נס טכנולוגיות ועוד.

שרון תוסייה-כהן, מייסד קרן רנט איט / צילום: מצגת החברה

עם הקמתה אשתקד הבטיחה החברה גיוס של 275 מיליון שקל מגלריה מרשימה של משקיעים: פועלים אקוויטי, כלל ביטוח, קבוצת יסלזון-פוקס-עיני (בהובלת משפחת יסלזון, המחזיקה בחברות איסכור ויקבי כרמל) ומבטחים השקיעו בה 60 מיליון שקל כל אחת, ומחזיקות כיום 20% מהמניות כל אחת. במקביל, יובל כהן, מייסד קרן פורטיסימו, השקיע 20 מיליון שקל (מחזיק 8.4% מהקרן), ושמואל בראשי, שותף בפורטיסימו, השקיע 5 מיליון שקל (2%). כהן ובראשי הם חברי דירקטוריון בקרן, יחד עם מיכה יסלזון.

אסטרטגיית הקרן, נכתב במצגת שפרסמה, היא "השקעה בנדל"ן מניב למגורים, ובכך לאפשר למשקיעים להשתתף, באופן לא ישיר, ברכישה והחזקת דירות להשכרה, תוך פיזור סיכונים והצמדה אופטימלית למדד המחירים לצרכן ולמחירי הדיור ותוך ניצול הטבות מס ייחודיות".

שוק הדיור להשכרה המוסדי בישראל, מוסיפים ברנט איט, "נמצא בתחילת דרכו ומהווה פתרון הולם לשוק שבו קיימת עלייה קבועה ומבנית במחירי הדירות. עלייה זו מהווה מחסום כניסה לביקוש לבעלות פרטית על דירת מגורים, ומסיטה את הביקושים לשוק אלטרנטיבי של דיור להשכרה. השקעה מוסדית בדיור להשכרה לטווח ארוך מהווה חלופה לגיטימית לרכישת דירה".

בהתייחסו לעסקת רכישת הנכס בכרמיאל אומר המנכ"ל תוסייה-כהן, כי "התשואה שמקבלים על ההשקעה באמצעות דמי השכירות קרובה ל-4%, צמודה למדד. תשואה זו מאפשרת לנו לעשות עסקה מאוד יפה גם בתנאי השוק של היום". לדבריו "הנכס עצמו והתזרים ממנו מהווים החזר מאוד אטרקטיבי, הוא ב-100% תפוסה ויש רשימת המתנה".

מתכננים רכישת נכסים נוספים?
"כן, המטרה לרכוש עוד. קראנו עד היום ל-156 מיליון שקל מתוך 275 מיליון שקל שגייסנו. בהחלט יש הזדמנויות וככל שעובר הזמן הן יותר ויותר מעניינות. ברור שעם שערי הריבית במשק התשואה חייבת להיות מותאמת. התקופה היום יותר מאתגרת, אבל כמות הלידים שאני מקבל גדולה יותר ובתנאים יותר אטרקטיביים מאשר בעבר".

דמי ניהול של 0.5% משווי נכסי הקרן

חברת הניהול של רנט איט תהיה זכאית לדמי ניהול שנתיים השווים לכ-0.5% מסך שווי הנכסים של הקרן, כולל מזומנים ושווי מזומנים. הזכאות תחל רק ממרץ 2024.

נושא דמי הניהול השמנים בקרנות הריט הנסחרות בבורסה עלה לאחרונה לכותרות, בין היתר בשל מאבק שמנהלים בעלי מניות מוסדיים (הפניקס, מור) בקרן הריט מגוריט, שם זכאית חברת הניהול לתגמול בהיקף של 1% מנכסי הקרן, המגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה, בדומה לקרנות ריט נסחרות נוספות.

בתשקיף רנט איט נכתב בעניין זה, כי "לחברה נמסר כי רשות ניירות ערך מקיימת בחינה עקרונית בקשר להסכמי הניהול בקרנות השקעות במקרקעין, ולפיכך בטרם הרישום למסחר של מניות החברה והצעתן לציבור, תפעל החברה להתאים את הסכם הניהול להערות רשות ניירות ערך (ככל שיהיו)".

ההסכם עם היו"ר פוגל הוא לשירותי יו"ר ב-10% משרה, בתמורה חודשית של 10,000 שקל בתוספת מע"מ, בגין התקופה המתחילה מיום תחילת תקבולי דמי הניהול. תוסייה-כהן מועסק על ידי חברת הניהול בתשלום חודשי של 70 אלף שקל מתחילת קבלת דמי הניהול. על כל 300 מיליון שקל נוספים שהקרן תגייס הוא יקבל העלאת שכר של 10,000 שקל ברוטו, עד לשכר חודשי מקסימלי של 100 אלף שקל ברוטו.

אהרון פוגל, יו''ר קרן RENT IT / צילום: איל יצהר

119 דירות בקריית גת, 16 קומות בנתניה

לרנט איט יש כיום שלושה נכסים, והיא עדיין לא רשמה הכנסות. הראשון הוא מגדל מגורים בשכונת הפרחים בקריית גת, עם 119 יחידות דיור, המיועד לאכלוס בפברואר 2024, בפיקוח דירה להשכיר. היקף ההשקעה בפרויקט עמד על 180 מיליון שקל והיתרה להשקעה היא 27 מיליון שקל.

נכס שני הוא מגדל מגורים בשכונת נווה ים בנתניה, שבו יש לה 16 מתוך 18 קומות (68 יחידות דיור) והאכלוס הצפוי בו הוא בינואר 2026, גם כן בפיקוח דירה להשכיר. היקף ההשקעה בפרויקט הוא 206 מיליון שקל, עם יתרה להשקעה של 156 מיליון שקל.

הנכס השלישי הוא בשכונת רמת רבין בכרמיאל, ושם מדובר על ארבעה בניינים בני 7 קומות כל אחד, עם 100 יחידות דיור. הפרויקט כבר מאוכלס בפיקוח דירה להשכיר. היקף ההשקעה בנכס כ-135 מיליון שקל, ושוויו כאמור 155 מיליון שקל.

לפי מצגת שפרסמה הקרן, כל הדירות בפרויקט מיועדות להשכרה למגורים בלבד, כשהיזם מתחייב להשכיר את הדירות למשך כל תקופת ההשכרה (15 שנים). על 25% מהדירות יש שכר דירה מפוקח, כשאחת לשלוש שנים תוצא שומה ושכר הדירה יעמוד על 80% מגובה השומה למטר.

"קצב עלייה גבוה יותר בשכר הדירה"

בתשקיף מפרטת החברה בנוגע לכלכלה הישראלית, וכותבת כי ברבעון הראשון ל-2023 ישנם סימנים להאטה בקצב הצמיחה, ומזכירה את ההשפעות האפשריות של החקיקה המשפטית על הכלכלה כפי שפרסם בנק ישראל.

נתונים שהיא מצרפת על שוק הדיור מראים שב-2018, כ-64.6% מהישראלים גרו בדירות בבעלותם ו-30.4% בדירות שכורות.

לדבריה, "לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גובה שכר הדירה נמצא בעלייה מתמדת, שכר הדירה עולה בעקביות בשנים האחרונות, ובחודשים אוגוסט 2022 עד פברואר 2023 שיעור השינוי היה גבוה יותר (7%)".

בנוגע לעליית הריבית נכתב כי יש לה "העלייה המשמעותית במחיר ההון יחד עם עלייה קלה בלבד במחירי השכירות למגורים מביאה לירידה בביקושים לייזום פרויקטים לדיור להשכרה. במקביל, עליית מחיר ההון וייקור המשכנתאות מביאה לירידה בכוח הקנייה למגורים ולירידה בביקוש לדיור.

"סך ההשפעה של עליית הריבית במשק היא קיפאון בשוק הדירות מחד, יחד עם מגמה אפשרית של עלייה בביקוש לדיור להשכרה ולעלייה במחירי השכירות".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל