גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוסיה גוזלת מאפריקה חיטה ומוכרת לה נשק ושכירי חרב במקום

מפגש הפסגה של פוטין עם הנשיאים האפריקאים נערך בסימן סגר על הנמלים שאחראים ליצוא הדגנים של אוקראינה, ולאחר הפיכה צבאית פרו־רוסית בניז'ר ● במהלך הפסגה נחתמו 40 עסקאות נשק עם האורחים ● אם אין חמאה, תאכלו תותחים

לפסגה הגיעו 17 הנשיאים האפריקאים הנוכחים, לעומת 43 בפסגה הקודמת ב־2019 / צילום: Reuters, TASS
לפסגה הגיעו 17 הנשיאים האפריקאים הנוכחים, לעומת 43 בפסגה הקודמת ב־2019 / צילום: Reuters, TASS

צירופי הנסיבות היו מדהימים ומועילים. ולדימיר פוטין זימן את מנהיגי אפריקה לפגישת פסגה בפטרבורג. ועידות כאלה מתוכננות מבעוד מועד. אבל הוא החליט לסיים הסכם עם אוקראינה על יצוא דגנים דרך נמלי הים השחור שבוע ופחות לפני בוא האפריקאים.

במשך ארבעה לילות הוא שלח מל"טים איראניים ושיגר טילי שיוט חומקי־מכ"ם נגד אודסה, מוצאה העיקרי של אוקראינה לים. הוא כתש את מתקני הנמל והבעיר ממגורה שהיו בה 70 אלף טון דגנים. ליתר ביטחון הוא גם הרס מתקני נמל על נהר הדאנובה.

הלקח של צרפת והונג קונג: מה קורה לדירוג אשראי של מדינות שהמונים מוחים ברחובותיהן | פרשנות
קללת אפריקה: ארצות כורעות תחת חובות, המונים נמלטים ורבים שוקעים במצולות | פרשנות

את הדגנים האלה פוטין גוזל בראש ובראשונה מעניי העולם, ובמיוחד מעניי אפריקה, בימים של בצורת קטסטרופלית בקרן המזרחית של היבשת, בימים של רעב בניגריה, בימים של מלחמת אזרחים הרת אסון בסודאן. ואז הוא אומר לאורחיו שאין להם מה לדאוג, רוסיה הניבה יבול עצום, והיא תתחיל לחלק חיטה לנזקקים בעוד ארבעה חודשים.

ובשעה שאפריקה מתחבטת בקשיי שלטון ומשילות, ידה הנסתרת של רוסיה בוחשת בניז'ר, הארץ הענקית ודלילת האוכלוסים בסהרה, ומפילה את הממשלה הדמוקרטית האחרונה בחלק הזה של היבשת. מוסקבה מסתתרת מאחורי הודעת גינוי חסודה להפיכה הצבאית, אבל ראו זה פלא ברחובות עיר הבירה מופיעים למחרת מאות מפגינים נושאי דגלים רוסיים.

וחודש אחד לאחר התקוממותם של שכירי החרב מכוח ואגנר, הבעלים יבגני פריגוז'ין, מופיע בפטרבורג, ומצטלם בחברת נציג מן הרפובליקה המרכז אפריקאית (רמ"א). הוא אומר למצלמות, כנראה מבלי למצמץ, שההפיכה בניז'ר היא "מהלומה ניצחת לניאו־קולוניאליזם" המערבי.

הריסות של בניין אחסון תבואה באודסה, לאחר שנפגע מטיל רוסי / צילום: Associated Press, Libkos

תמונת מחזור של דיקטטורים

קצת קשה להאמין למראה האוסף הזה של מעשים ושל מחדלים, של תוקפנות גסה, של ציניות, של רשעות ושל עודף קריצות. אפילו לחלק מאורחיו האפריקאים של פוטין קצת נמאס ממנו, והם אמרו לו שהגיע הזמן לסיים את המלחמה "על יסוד צדק והיגיון". הם אפילו הציעו תכנית שלום, שאת פרטיה איננו יודעים. פוטין הבטיח לעיין בה בכובד ראש.

רבת אירוניה הייתה תמונת המחזור של 17 הנשיאים הנוכחים (בפסגה הקודמת, ב־2019, היו 43). רודן רוסיה התחכך בחביבות ברודן מצרים, שהוצב לידו. אצל בעלי זיכרון התעוררה אולי האסוציאציה של גמאל עבד א־נאצר עומד לצדו של ניקיטה חרושצ'וב לפני 60 שנה ויותר, ומדבר איתו על סוציאליזם, על שוויון, על התקדמות המין האנושי (וגם כמובן על הבסת המערב ועל החרבת הציונות).

שירותים ביטחוניים לעריצים

למרבה חוסר ההפתעה, כניסתה המחודשת של רוסיה לאפריקה התרחשה באמצעים צבאיים. כוח ואגנר, לאחר שרכש ניסיון בסוריה, הציע את שירותיו למשטרים רופפים או לקצינים תאבי־שלטון בארצות קטנות־אוכלוסים, חלשות ופגיעוֹת. הפגיעוּת הגדולה ביותר נוגעת לחתרנות איסלאמיסטית.

שירותים ביטחוניים לעריצים אינם המצאה רוסית, או סובייטית. גם ארצות במערב הגישו אותם. ישראלים מתמחים בהם זה שנים. אבל עכשיו נראה בעליל שרוסיה, או קבלני־משנה מטעמה, עוסקים לא רק בהגנה על משטרים, אלא גם בהפלתם ובהחלפתם.

מה יוצא להם מזה? הארצות העניות האלה מבורכות בדרך כלל באוצרות טבע, גם במינרלים נדירים. זו משוואה קלאסית של ימי הקולוניאליזם האירופי: שירותים תמורת מינרלים.

מעניין שבמקביל מתרחשת גם פעילות מיסיונרית. בעוד שהסובייטים הפיצו את מרקס, הרוסים מפיצים את הצלב. בבאנגי, עיר הבירה של הרפובליקה המרכז אפריקאית, כנסייה קתולית המירה את האפיפיור בפטריארך של מוסקבה.

צריך להגיד שביטחון אישי וקיבוצי נמצא בהחלט בעדיפות גבוהה בארצות ידועות הסבל האלה, על הפיכותיהן, התקוממויותיהן, מלחמות האזרחים שלהן והטרור. דמוקרטיה לא היטיבה איתן. זה בהחלט מתיישב עם טעמה של רוסיה ועם עדיפויותיה. דמוקרטיה לא היטיבה גם איתה.

שאלת הרלוונטיות של דמוקרטיה לאפריקה היא בת 65 שנה לפחות. היא נענתה בשלילה ב־30 השנה הראשונות שלאחר העצמאות. בנקודה מסוימת, בתחילת שנות ה־70, נשארה רק דמוקרטיה מתפקדת אחת בכל היבשת (בוצואנה, בדרום). מעט מעט הן התחילו לחזור, לאחר התמוטטות הקומוניזם המזרח אירופי. אבל ההתלהבות שככה, רוב הדמוקרטיות נעשו כאלה רק למראית עין, ואת חילופי השלטון מכוח בחירות חופשיות אפשר למנות על אצבעות יד אחת.

שבועיים לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, דיפלומט זוטר בשגרירות רוסיה ברמ"א התייצב במשרדו של נשיא בית המשפט העליון, וציווה עליו לבטל את ההגבלה החוקתית על אורך כהונתו של נשיא הרפובליקה, כדי שהנוכחי, ידיד מוסקבה, יישאר על מכונו ללא הגבלת זמן. הוא סירב. שבעה חודשים אחר כך, הנשיא הדיח אותו, ורמ"א הפכה בזה ל"ואסאלית של רוסיה", בלשונו של דיפלומט מערבי.

אנשי כוח ואגנר "נעים כאוות נפשם ברחובות, בפנים רעולות, בכלי רכב ללא לוחיות רישוי, רובים אוטומטיים על כתפיהם", דיווח רוג'ר כהן ב'ניו יורק טיימס' בדצמבר שעבר.

רמ"א, כמו שכנותיה, שילמה מחיר כבד על מלחמת פוטין נגד אוקראינה. מחירו של שמן בישול קפץ ב־50%. הרעב התפשט, וארגוני סיוע בין לאומיים מתקשים להפיץ מזון לנוכח המחסור בדלק.

ביידן הציע 15 מיליארד דולר

קשה לדעת אם רגשות פרו־רוסיים משקפים את דעת הקהל, או רק את העדפות האליטה. אבל אפריקה הפגינה בדרך כלל אדישות מוחלטת לגורל אוקראינה. האפריקאים (כמו גם רבים אחרים בזה המכונה 'הדרום הגלובלי', מהודו עד ברזיל) שומרים טינה למערב על שנות הכיבוש והניצול, וזוכרים ש"רוסיה מעולם לא כבשה ארץ אפריקאית כלשהי". הם אינם מתעניינים בארצות ובעמים הלא־אפריקאים שרוסיה כבשה, ניצלה, דיכאה והרגה.

בעצרת האו"ם, רק חצי מארצות אפריקה הצביעו לטובת גינוי רוסיה על הפלישה, או על הסיפוח של חלקים מאוקראינה.

הנשיא ביידן ניסה להטות את לב אפריקה, זימן את מנהיגיה לבית הלבן והציע תכנית סיוע של 15 מיליארד דולר. המנהיגים האפריקאים לא התרשמו. רוסיה לא עזרה להם בשום עניין חוץ משיורם האישי. אבל נראה שזה מספיק להם לפי שעה. במהלך הפסגה בפטרבורג נחתמו 40 עסקאות נשק עם האורחים. אם אין חמאה תאכלו תותחים. בתיאבון.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב וידין ענתבי ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס