גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההזדמנויות שמותגים מחמיצים: מהתור הארוך ועד הכובע של השליח

לצד ערוצי המדיה המסורתיים והדיגיטליים, יש עוד הרבה נקודות מגע שניתן למנף ולספר באמצעותן את סיפור המותג ● ניצול נכון שלהן בונה את האמון עם הצרכנים, מגדיל את כוונות הקנייה ואת הנכונות לשלם יותר, ובסופו של יום - משפר את הרווחיות

קמפיין מקדונלד'ס שבו הוצמדו מצלמות לכובעי השליחים / צילום מסך מיוטיוב
קמפיין מקדונלד'ס שבו הוצמדו מצלמות לכובעי השליחים / צילום מסך מיוטיוב

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים משותף של סוכנות המיתוג KATI THANDA

תאלס, אבי הפילוסופיה המערבית, טבע את המונח "הכול מים", בחיפושו אחר הראשית, המקור לכל הדברים. המים, לפי תאלס, מסבירים את היווצרות היקום, כמו גם את טבעו. מאז, פילוסופים רבים אחרים ביקשו לענות על השאלה מה המקור לכל הדברים, והציעו תשובות שונות כמו האינסוף, אוויר, הכול זורם, היש ועוד. 

מנכ"ל אדידס ישראל מסביר איך הוא מתכוון לנצח את נייקי 
מה אפשר ללמוד מהאיש שהציל את ברבי
האם השליטה של ענבי טלי בדרך להתערער?

אם נתצפת על החיים שסביבנו, כפי שעשה תאלס בסביבות 585 לפני הספירה, נמצא לצד מים ואוויר "יסוד" יחסית חדש, שמלאו לו רק כ־100 שנים. הוא נמצא על הקיר בסלון, על השולחן במשרד, ברחובות על גבי שלטים ואוטובוסים, ואצלנו בכיס או בכף־היד - המדיה. הכול מדיה.

הגישה שהכול מדיה רחוקה מלהיות פילוסופית. זוהי גישה מעשית שבאה לתת לארגונים מענה לצורך עסקי לבנות מותג חזק ורווחי לאורך שנים. היא גם מבקשת להסתכל על מדיה בצורה הרבה יותר רחבה מהמקובל.

למנף את הסיפור

עולם הפרסום צמח מסחרית מרכישה של אינצ'ים וזמן מסך. לכן, בעבר, אנשי שיווק ופרסום נטו להתייחס למדיה במובן הצר של אותם אמצעי פרסום בתשלום - טלוויזיה, רדיו ועיתונות. מה שנקרא "תקשורת המונים", שנתנה (ועודנה נותנת) למותגים במה קטנה תמורת כסף גדול כמפרסמים או כנותני חסות.

עולם הדיגיטל לימד אותנו שאפשר גם אחרת, וליד מודלים חדשים של פרסום בתשלום נפתחה ההזדמנות למותגים לפתח ולהחזיק מדיה בבעלותם (owned media): אתרי אינטרנט, אי־קומרס, פודקסטים, ערוצי וידאו דיגיטליים, בלוגים, ניוזלטר, קטלוגים דיגיטליים, וובינרים ועוד.

אלא שבעולם החדש, הכסף הגדול לא מספיק, והוא לא תמיד קובע. התוכן הוכתר בתור "המלך החדש", והיכולת לקבל חשיפה ולבלוט תלויה בתכנים, ברלוונטיות שלהם לקהלי היעד ובאופן שבו הם מסוגלים לא רק למשוך את תשומת־הלב, אלא גם לשבות את הלב ולייצר מעורבות.

כל זה לא חדש ובעיניי גם לא מספק, מכיוון שיש עוד ערוצי מדיה, פיזיים ודיגיטליים, שאנחנו לא מתייחסים אליהם ככאלה, ולכן נוטים לפספס אותם ואת ההזדמנויות שנטועות בהם. משום שלמעשה התפיסה ש"הכל מדיה" גורסת שכל ממשק של הארגון עם העולם, כל נקודת מגע (touch point) של הארגון עם קהלי המטרה שלו - פנימיים וחיצוניים - היא מדיה.

הקיר במשרד, המעלית, המוקד הטלפוני, השליח, החבילה, ה־SMS שמודיע ש"הזמנתך נקלטה", דף השגיאה באתר, התור הארוך וכמובן המוצר והאריזה - כל אלה הם מדיה שניתן למנף ולספר באמצעותה את סיפור המותג.

מדיה על גלגלים

במקדונלד'ס, למשל, הפכו את השליחים בקולומביה ל"מדיה". החברה חיברה מצלמות נסתרות לכובעים האדומים שלהם, ואלו תיעדו את הרגע שבו אנשים מקבלים את המשלוח - מתוך הבנה שחלק משמעותי מחוויית הלקוח הוא הציפייה, וההגעה של השליח מהווה "רגע של אושר" או "כאוס שמח", כפי שמכנים זאת ברשת.

לאחר מכן הפכו תמונות הלקוחות לקמפיין, וחלקן אף נתלו בסניפי הרשת. המהלך, אגב, זכה השנה במדליית ברונזה בפסטיבל הפרסום אריות קאן בקטגוריית Outdoor.

במותג המשקפיים Warby Parker הבינו שגם הצרכנים עצמם הם מדיה. החברה מאפשרת להזמין 5 זוגות משקפיים אונליין עם משלוח חינם ולהחזיר אותם ללא עלות - מהלך שנועד לא רק להתמודד עם החסם של הזמנת משקפיים אונליין, אלא כדי למנף את ה"מדיה" הזאת כחלק מסיפור המותג "glasses on people's faces".

צרכנים מרכיבים את המשקפיים, כותבים עליהם ברשתות החברתיות, וכך מסייעים ל־Warby Parker לעשות דיסרפשן באופן שבו אנשים רוכשים משקפיים.

בסוכנות Miami Ad School מצאו דרך יצירתית וויראלית להשתמש במשאיות של Fedex לא רק ככלי לביצוע השליחויות, אלא כמדיה על ארבעה גלגלים.

באמצעות קמפיין הומוריסטי תחת המסר "always first", הם הצליחו להעביר את סיפור המותג באופן הרבה יותר משכנע ומושך תשומת־לב מסתם משאית ממותגת עם לוגו או מודעה בעיתון. במקרה הזה המוצר והמדיה חד הם - המשאית גם מספקת את הסחורה וגם מספרת סיפור על כך.

המשותף לדוגמאות האלה הוא מינוף של נקודות מגע שבין כה וכה קיימות בין המותג לעולם שבחוץ בתור מדיה להעברת סיפור המותג, ולטובת עיצוב חוויית לקוח טובה ומתמשכת.

מותגים כמו ציפורים

תפיסת "הכול מדיה" צריכה להיות מהפכנית מבחינת הארגון. ברמה הטכנית, היא מאפשרת למצוא הזדמנויות לא מנוצלות כדי לקדם את המותג במקום (או בנוסף) לרכישת מדיה בכסף. אבל זה לא לב העניין.

אימוץ מלא של התפיסה מבקש לשים את סיפור המותג בחזית, ולהשתמש באופן שוטף בכל מה שהחברה עושה, כל מה שנמצא בבעלותה ובסביבתה ככלי להפצת הסיפור - עד שלא ניתן להבחין האם היא משתמשת בסיפור המותג כדי לקדם את המוצר/השירות, או שהסיפור כאילו "מנצל" את המוצר ככלי להפצת מסרים.

כשכל זה נעשה מנקודת המבט של הצרכנים, גם חוויית הלקוח נעשית מבודלת ושלמה. ובמילותיו של אגדת הפרסום ג'רמי בולמור, שנפטר השנה, "אנשים בונים מותגים כמו שציפורים בונות קן, משאריות וקש שהם נתקלים בהם". הציטוט הזה מסכם את הרעיון שכל נקודות המגע עם הצרכן (השאריות והקש) צריכות לעבוד יחד כדי לבנות את המותג השלם.

כאמור, לא מדובר פה בפילוסופיה גרידא, אלא בחשיבה עסקית. מחקרים מעידים על חשיבותו של סיפור קוהרנטי, שנבנה לאורך כל נקודות הממשק עם הצרכן, ועל נחיצותו לבניית אמון בין מותגים לצרכנים, להגדלת כוונות קנייה ונכונות לשלם יותר בעבור אותו המוצר ובסופו של יום לרווחיות המותג.

אז מה צריך לעשות? דבר ראשון, לחדד את סיפור המותג. חבל לבזבז מדיה על סיפור לא מספיק ברור, לא קוהרנטי או לא רלוונטי לצרכנים. זכרו שסיפור המותג הוא התשובה לשאלה "מהו התפקיד של המותג בעולם" - שזה גדול יותר ממה שהמוצר אמור לעשות.

עכשיו פרטו לעצמכם את כל נקודות המגע שלכם עם כל קהלי המטרה - פנימיים (העובדים בארגון, למשל) וחיצוניים. איפה המותג מתכתב עם הסביבה שלו? איפה הוא פוגש את הקהלים? נסו להכין רשימה ארוכה ככל הניתן, גם של נקודות מפגש שלא התייחסתם אליהן עד כה כאל מדיה.

לבסוף, הקדישו מחשבה יצירתית למפגשים אפשריים בין סיפור המותג לבין נקודות המגע. יש לכם הזדמנות לפגוש את הקהל שלכם בהרבה מאוד ממשקים, בסיטואציות ובצמתי החלטה שונים. נצלו אותה. 

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם