גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתון המדאיג שמסתתר מאחורי התקררות האינפלציה בגוש האירו

על אף המתרחש בכלכלה האמריקאית, אינפלציית הליבה בגוש האירו סטטית, ואינפלציית השירותים נמצאת בשיא של עשורים - מה שמראה שעליות המחירים "דביקות יותר" ועשויות לחייב העלאות ריבית נוספות ● אנליסטים: "כל העיניים נשואות למחירים במגזר השירותים"

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Christoph Hardt
כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Reuters, Christoph Hardt

בעוד כמה שבועות ייסגר אחד מבתי הקפה הפופולריים ביותר בשכונת פרנצלאואר ברג שבברלין. הסיבה? הוצאות העסק. השכירות החודשית של המקום טיפסה לאלפי אירו לחודש, הבעלים חשים כי כבר אינם יכולים להעלות עוד את המחירים - אחרי שמחיר קפוצ'ינו זינק מפחות מ־2.5 אירו ליותר מ־3.5 בתוך שנה - ושכר העובדים עלה בגלל מצוקת כוח אדם. במקום לשנות את אופי המקום ולגבות הרבה יותר, הבעלים הכריזו כי הם מעדיפים לפרוש.

ההחלטה של הבנק המרכזי של יפן שעלולה לזעזע את השווקים | WSJ
מה עומד מאחורי ההתחזקות של השקל?
בזמן שבכל העולם נלחמים באינפלציה, בסין גוברים החששות מדפלציה | WSJ

זוהי רק אנקדוטה אחת המספרת את סיפורה של אינפלציית השירותים ששוטפת את אירופה, כמעין "גל שני" אחרי אינפלציית המזון והאנרגיה מחד, ובתגובה לעליות השכר בשוק, שנועדו לפצות עליהן מנגד. סמוך לבית הקפה הזה כבר מציע בית קפה אחר קפוצ'ינו בקרוב ל-4 אירו.

העסקים בכלכלת השירותים - שמסעדות ובתי קפה הם חלק ממנה, ושחלקה בכלכלה הלך וגדל בעשורים האחרונים - הולכים ומעלים מחירים כדי להתמודד עם העליות שנוצרו בשנה וחצי האחרונות בתשומות ובשכר.

תהליך זה הופך את האינפלציה ל"דביקה" ועלול להקשות על הורדתה על ידי הבנק המרכזי, ה־ECB במקרה הנוכחי. המנעד של ההתייקרויות רחב: מתחום התיירות, דרך מחירי הביטוחים והטיפול הרפואי ועד למחירי המינויים לשירותי סטרימינג.

התמונה האירופית מדאיגה במיוחד

בתחילת השבוע התפרסמו אומדני האינפלציה החודשיים של גוש האירו לחודש יולי, המראים כי הבעיה קיימת ברמה האירופית. מדד האינפלציה אומנם המשיך את מגמת ההאטה שלו (המחירים עדיין עולים, אבל בקצב איטי יותר) - מגמה שהחלה בנובמבר לפני תשעה חודשים ונמשכת באופן עקבי - והוא ירד כעת ל־5.3% בחישוב שנתי. אבל שני נתונים מדאיגים נכללים בפרסום החדש.

הנתון הראשון הוא שקצב אינפלציית השירותים נמצא במגמת עלייה, והיא עומדת כעת על שיא של כל הזמנים (מאז שהאירו אומץ רשמית) עם 5.6%. השני הוא כי אינפלציית הליבה (המתחשבת במגזר השירותים יחד עם מגזר המוצרים התעשייתיים), נשארה סטטית על 5.5%, ואינה מפגינה מגמת ירידה.

 

התמונה האירופית מדאיגה במיוחד אם משווים את הדינמיקה של האינפלציה למה שמתרחש בארה"ב. שם, שלושה חודשים לאחר שיא באינפלציה הכללית שנרשם ביולי אשתקד, גם אינפלציית הליבה התחילה לרדת, והיא נמצאת מאז במגמת ירידה ברורה שהגיעה ל־4.8% בחודש שעבר. באירופה, לעומת זאת, שיא האינפלציה נרשם כבר באוקטובר אשתקד, אבל אינפלציית הליבה שבה לעלות לפני חודשיים ונותרה ברמה גבוהה.

אחת התוצאות של מצב זה היא שלמרות ירידת האינפלציה הכוללת, בבנק האירופי המרכזי נזהרים מלהכריז על סוף מחזור העלאות הריבית, שנועד לדכא אותה.

בארה"ב התמונה אולי מעודדת, וגוברות ההערכות כי הפד יצליח במשימתו להביא את הכלכלה האמריקאית ל"נחיתה רכה" - להימנע מהתרסקות כלכלית כתוצאה מהעלאות הריבית. אבל המטוס האירופי עדיין חג באוויר, ולא ברור איזו נחיתה צפויה לו.

נתוני התמ"ג האירופיים שהתפרסמו השבוע גם הם לא מציירים תמונה אופטימית במיוחד. גוש האירו צמח ברבעון השני של השנה ב־0.3% אחוזים בלבד. בנוסף, אומדן מדויק יותר של הנתונים לגבי הרבעון הראשון של השנה הראה כי במקום צמיחה שלילית של 0.1%, למעשה כלכלות גוש האירו נשארו סטטיות עם צמיחה של 0%.

מבחינת הכותרות, המשמעות היא כי גוש האירו לא היה במיתון. מבחינה מעשית, הצמיחה היא אפסית. בארה"ב, לשם השוואה, צמחה הכלכלה ברבעון השני של השנה ב־2.4%.

המשמעות של הנתונים הללו היא סיכויים גוברים להמשך מאבק של הבנק האירופי המרכזי באינפלציה באמצעות העלאות ריבית. "האינפלציה בתחום השירותים ממשיכה במגמת העלייה, בעוד העלאות שכר ממשיכות להגדיל את עלויות התשומות בעבור יצרני השירותים השונים. בנוסף, הביקוש לשירותים גבוה יותר מאשר הביקוש לסחורה, מה שמאפשר העלאות מחירים משמעותיות יותר", כתב הבנק ההולנדי ING בניתוח בזק של הנתונים שפורסמו השבוע.

צפויות העלאות ריבית נוספות?

התחזית הכוללת של הבנק ושל סוכנויות דירוג ובנקי השקעות, היא שמגמת האינפלציה האירופית תרשום לבסוף ירידה. אך ייתכן כי הדבר ייארך זמן רב יותר בהשוואה לארה"ב, ואולי אף יחייב את הבנק המרכזי האירופי להעלאות נוספות. בחודש הבא יתאספו נגידי ה־ECB בפגישה, שבניגוד לרבות אחרות לפניה, תוצאותיה עדיין לא ידועות. הם ידונו בשאלה אם יש להעלות עוד את הריבית, או להמתין. "הדאגה מפני אינפלציה בתחום השירותים תישאר המפתח העיקרי להבנת הצעד הבא של הבנק", כתבו האנליסטים של ING.

הדים לכך ניתן למצוא בדבריה של נשיאת הבנק המרכזי, כריסטין לגארד. בראיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו", לא שללה הנשיאה את העובדה שהבנק עשוי להעלות עוד יותר את ריבית הבסיס בשוק האירו (העומדת כעת על 3.75%, בהשוואה ל־5.5% בארה"ב). "המניעים של האינפלציה משתנים", היא אמרה, "גורמים חיצוניים כמקורות אינפלציה נחלשים, אך מנגד לחצי מחירים פנימיים הופכים להיות מנועים חשובים של האינפלציה".

בארה"ב הסיכון למיתון ירד בקרוב ל־20%, לפי גולדמן זאקס. באירופה, עם זאת, אין נתון מקביל, אך התמונה לגבי שתי הכלכלות הגדולות ביבשת, גרמניה וצרפת, אינה חיובית. מדד מנהלי הרכש ומדד מצב הרוח העסקי במדינות נמצא בשפל של קרוב לשנתיים. "יש סיכון מוגבר שהכלכלה הגרמנית תהיה במיתון במחצית השנייה של השנה", אמר הכלכלן הראשי של הבנק המסחרי של המבורג. הוא ציין כי מצב ההזמנות העסקיות במדינה הוא "הנמוך ביותר מאז התחלת מגיפת הקורונה". גרמניה רשמה 0% צמיחה ברבעון השני של השנה.

"הנתונים מצביעים גם על התקררות משמעותית של הכלכלה הצרפתית", אמר אנליסט אחר מבנק זה. הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, איטליה, רשמה התכווצות של 0.3% ברבעון האחרון.

השאלה היא מה יהיה חשוב יותר בעיני הנגידים מפרנקפורט: אינפלציית השירותים הגוברת בקצב איטי, או הדשדוש־בואכה־מיתון של גוש האירו. "יחד עם נתונים מפחידים בנוגע לעליות שכר ברבעון השני, אנחנו סבורים כי הנצים ב־ECB ידחפו בהצלחה להעלאה נוספת וסופית בספטמבר, לפני שהנתונים יפנו באופן מוחלט נגדם", אמר אנליסט מחברת הייעוץ הכללית Pantheon Macroeconomics לתקשורת האירופית, "אבל זה רחוק מלהיות ודאי".

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"