גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איש לא צפה את הטרנד הזה שכובש את עולם האופנה

הביקוש בתעשיית האופנה לידועניות ודוגמניות מבוגרות גדל בשנים האחרונות ● הן נוכחות יותר ויותר במגזינים, במסעות הפרסום, במסלולי התצוגות וברשתות החברתיות

מלמעלה ובכיוון השעון: הלן מירן, ג'וני מיטשל, ג'ואן דידיון וג'יין פונדה. צילומים: ויקיפדיה
מלמעלה ובכיוון השעון: הלן מירן, ג'וני מיטשל, ג'ואן דידיון וג'יין פונדה. צילומים: ויקיפדיה

רורי סטרן היא עורכת האופנה של הוול סטריט ג'ורנל ובעלת הטור "אאוט אוף ברנד"

פרנסס דאנסקומב בת ה־90 החלה לדגמן רק בגיל 82, אחרי מותו של בעלה. כשהבת שלה, דוגמנית בשנות ה־60 לחייה, הציעה לה להצטרף אליה לביקור בסוכנות דוגמניות, היא גיחכה. "את בטח צוחקת". היום היא מבינה ש"זה היה זמן די טוב להתחיל לדגמן, בגלל שזה לא עלה לי לראש".

נעלי ספורט לבנות הן פריט חובה בכל ארון
המוצר הקוסמטי הזה הוא הנמכר ביותר בעולם והוא משגשג דווקא בתקופות מיתון
פריטי לבוש המזוהים עם מעמד "הכסף הישן" עושים קאמבק

נשים בכל הגילאים רוצות לראות עצמן בפרסומות

לאחר מלחמת העולם השנייה, בגיל 15, עזבה דאנסקומב את בית הספר ולא הייתה לה קריירה משמעותית לפני שהחלה לדגמן. כיום, אחרי כמה שנים שהיא מדגמנת, היא כבר הצטלמה בבגדים תחתונים, נעלה נעלי "פראדה" במגזין "Hunger" וכיכבה על השער של Harper’s Bazaar הבריטי. דאנסקומב, שגרה בסורי בבריטניה, אומרת שהייעוד שלה הוא לפעול למען נשים מבוגרות יותר. "אני מאוד מתרגזת כשעורכי אופנה מקדמים את הבגדים הכי משעממים לקבוצות גיל מבוגרות יותר", אמרה. "האם הם לא מודעים למה שקורה כרגע? אנחנו מגיעות לחזית".

דאנסקומב היא חלק מגל כסוף חדש ששוטף את תעשיות האופנה והטיפוח. בשנים האחרונות, מותגי אופנה יוקרתיים, מותגי טיפוח ורשתות בגדים החלו להשתמש בדוגמניות יותר מבוגרות. ממש מבוגרות. חלק מהן מפורסמות ומהן הן אלמוניות.

נראה שיותר ויותר מותגים מבינים, סוף כל סוף, שנשים בכל הגילאים רוצות לראות עצמן בפרסומות.

הפרזנטוריות הכסופות של ענקיות האופנה והטיפוח

בין הפרזנטוריות של מותג הטיפוח "לוריאל": הלן מירן, בת 77, ג'יין פונדה, בת 85 וויולה דיוויס, בת 57. מיי מאסק, אמו של אלון מאסק, הפכה ב־2017 לנערת השער המבוגרת ביותר של מגזין "קאבר גירל". היא היתה אז בת 69. בית האופנה "סלין" ליהק את הסופרת כסופת השיער ג'ואן דידיון לפרסומות שלו ב־2015. ב"איב סן לורן" צילמו את המוזה של המעצב המנוח, בטי קטרו, בת 78, ואת ג'וני מיטשל, בת 79. דוגמניות מעל גיל 50 הולכות כיום על המסלולים של בתי אופנה ומעצבים כמו "ולנטינו", סימון רושה, "בלנסיאגה", רייצ'ל קומי ועוד.


גם באגף הגברים זה קורה. "פראדה" שכרה את שירותיהם של השועל הכסוף ג'ף גולדבלום, בן 70, ואת וינסנט קאסל, בן 56.

"תרבות עם אובססיה לנעורים היא פשוט משעממת" אמרה המעצבת הניו יורקית רייצ'ל קומי, שהדוגמניות והדוגמנים שלה מייצגים את כל הגילאים. אפילו באתר המקוון שלה, עולם בו מוצגים צילומים של הדוגמנים והדוגמניות הקונבנציונליים ביותר, קומי שילבה אנשים ייחודיים מכל הגילאים. "העובדה שאני מלהקת אנשים מכל הגילאים היא טבעית. אנחנו מעצבים לאנשים בכל הרגעים והשלבים של חייהם".

סטנדרטים של יופי רודפים נשים

ההיגיון הבריא הזה עוד לא נפוץ בתעשיית האופנה, בה רוב הדוגמניות הן בסוף שנות נעוריהן או בתחילת שנות ה־20 לחייהן. למרות שאין מעקב אחר הגילאים של דוגמניות, האתר Fashion Model Directory מעריך שהגיל החציוני של דוגמניות ב-2019 היה 23. דו"ח בנושא גיוון של Fashion Spot זיהה רק 2 דוגמניות מעל גיל 50 במסלולי התצוגות של קולקציות סתיו 2022.

במאמר שהתפרסם ב־1996 במגזין של "הניו יורק טיימס" אודות ג'יימס קינג, דאז דוגמנית בת 16, תיארה ג'ניפר איגן את הפרדוקס הגלום בשיווק אופנה באמצעות נערות צעירות: "ילדות בגיל העשרה עושות סימולציה של בגרות שהן עדיין לא חוו. בעתיד הן יהפכו לנשים מבוגרות שירגישו נרדפות על ידי סטנדרטים של יופי ונעורים שלעולם לא יוכלו לעמוד בהם. ברוכות הבאות לעולם ההשתקפויות של תרבות הדימויים".

שנתיים לפני שהמאמר של איגן התפרסם, הדוגמנית והשחקנית איזבלה רוסליני פוטרה מ"לנקום" בטענה שהיא הזדקנה. בשנות ה־80 וה־90, רוסליני הייתה היתה הפרזנטורית של חברת הקוסמטיקה הצרפתית. אבל כשהגיעה לגיל 42 ב־1994, החוזה שלה הסתיים באופן בוטה.

"נשים חולמות להישאר צעירות, אז כשאת בת 42 את כבר לא יכולה לייצג את החלום הזה", אמרה רוסליני בסרט התיעודי About Face מ‏־2012 ובכמה ראיונות. "אני חושבת שהם עשו טעות", הסבירה לצ'רלי רוס בשנה שעברה. באקלים הנוח יותר של ימינו, רוסליני בת ה־71 החלה שוב להופיע בפרסומות של לנקום. "אז האם החלומות של נשים השתנו?" שאלה רוסליני את רוז לגבי השינוי. "הן כבר לא רוצות להיות צעירות - הן רוצות להיות זקנות".

בתגובה, פרנסואז להמן, מנכ"לית לנקום, אמרה שרוסליני היא "ההתגלמות המושלמת של ערכי המותג של לנקום - יופי חיובי ורב עוצמה".

הדוגמניות שהמשיכו לעבוד עם התבגרותן

כמה מהדוגמניות היותר מבוגרות נמצאות באור הזרקורים כרגע, כוכבות עם אורך חיים יוצא דופן כמו פט קליבלנד וג'רי הול, שהחלו את דרכן כדוגמניות צעירות בשנות ה־60 וה־70, בהתאמה. חייה ופועלה של בת'ן הרדיסון, בת 80 ואחת מדוגמניות העל הראשונות, שהחלה לעבוד בתעשיית האופנה בשנות ה־60, עומדים במרכז "יופי בלתי נראה", סרט תיעודי שיוקרן בינואר בפסטיבל סאנדנס. געגוע נוסטלגי לאופנה של שנות ה־90 מניע כעת גם עניין בדוגמניות מהתקופה ההיא: כריסטי טרלינגטון, נעמי קמפבל וסינדי קרופורד, כיום בשנות ה־50 לחייהן.

אבל כשנראה שהביקוש לדוגמניות מבוגרות יותר נמצא בשיאו - במגזינים, במסעות הפרסום, במסלולי התצוגות וברשתות החברתיות, לפנים המוכרים האלה מצטרפות גם דוגמניות חדשות.

ג'ורג'יה מייקלי־שריידר, מנהלת תחום הדיגיטל והמדיה בסוכנות הדוגמניות­Ford Models אומרת כי הסוכנות שלה עושה אודישנים לדוגמניות מבוגרות כדי לעמוד בביקוש בשנים האחרונות. מותגים שבעבר רצו רק דוגמניות רזות וצעירות נפתחים יותר ויותר: "אנחנו רואים יותר לקוחות שמבקשים באופן ספציפי דוגמניות מבוגרות יותר. כאן, בסוכנות, זה לגמרי משהו חדש".

רבקה ולנטיין הקימה ב־2015 את סוכנות הדוגמניות הלונדונית Grey Model Agency, במטרה לטפל בביקוש הגובר לדוגמניות מבוגרות יותר. היא מתמחה, כפי שהיא מתארת זאת, ב"דוגמניות מעל גיל 50 שהפנים שלהן מספרים סיפור" (דאנסקומב היא אחת הדוגמניות שלה). מאז שהשיקה את הסוכנות, היא אומרת, "ראינו פיצוץ בסוגי הדוגמניות המבוגרות יותר שמתפרסמות, כולל פאשניסטיות עם שיער כסוף ושפנפנות יוגה אנדרוגיניות. "כולן מתבאסות מזה שעד היום דילגו עליהן", היא אומרת, "אבל מעבר לכך, הן שוק שבוי למותגים שהלקוחות שלהם לא הצליחו להגיע אליהם דרך ערוצי השיווק הישנים".

עוד כתבות

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

הכסף זורם בקצב כפול מב־2023: טרנד הנאסד"ק סוחף את קרנות הנאמנות

בין ינואר למאי השנה גייסו קרנות הנאמנות העוקבות אחרי מדד נאסד"ק 100 כ־750 מיליון שקל - מדובר בסכום הגבוה פי שניים מבכל שנת 2023 ● המדד מוטה הטכנולוגיה מושך יותר ויותר ישראלים, אם כי עדיין מדובר בכסף קטן ביחס לנהירת המשקיעים לאח הגדול מדד S&P 500 ● בשוק מסבירים כי מדובר בדרך טובה להשיג תשואות גבוהות, אבל גם מזהירים מפני הסיכונים

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

ביומד / אילוסטרציה: Shutterstock

טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

כנס הסרטן האמריקאי השנתי ASCO מתרחש בימים אלה בשיקגו, ובשני ימיו הראשונים כבר סיפק כמה כותרות משמעותיות ● וגם: חברת מודרנה קיבלה את אישור השיווק למוצר הראשון שלה אחרי תקופת הקורונה ● השבוע בביומד

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

מטוס של קטר איירווייז / צילום: Nicolas Economou

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב

קטאר איירווייז היא "חברת התעופה של השנה" של 2024, עפ"י אתר AirlineRatings.com ● לחמשת המקומות הראשונים בדירוג הגיעו רק חברות שלא פועלות כיום בישראל ● אילו חברות תעופה נכנסו לדירוג, כמה מהן הפסיקו את פעילותן בישראל מאז המלחמה, ומי הן חברות הלואו קוסט המובילות בעולם?

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הסתיים הדיון בבג"ץ; השופט סולברג: גיוס בני הישיבות הוא צורך קיומי

נציג היועמ"שית: הניסיון להעביר את שיקול־הדעת לצבא - מנוגד לדין ● השופט סולברג על התנגדות הממשלה לגייס 3,000 חרדים: "צעד בסיסי ומינימלי" ● נציג הממשלה טען כי זכותה לשלם לישיבות גם בהיעדר חוק לפטור מגיוס ● השופט גרוסקופף: "יש תנאי לתמיכות בתלמידי הישיבות, והוא שלא משתמטים מגיוס שלא כדין" ● נציג איחוד הישיבות טען לאכיפה בררנית אל מול האוכלוסייה הערבית ● עדכונים שוטפים

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר | בדיקת גלובס

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

לאה ופנר, מנכ''לית ההסתדרות הרפואית בישראל / צילום: יח''צ הר''י

"זו הייתה שמורת טבע של דו־קיום. עד ה־7 באוקטובר"

עד ה־7 באוקטובר, מערכת הבריאות הישראלית הייתה "חוף מבטחים של דו־קיום", כפי שהגדירה מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, לאה ופנר ● אבל בחודשים האחרונים התעוררו בתוכה רגשות עזים של כעס וחשדנות בין ערבים ליהודים, ולפי ופנר, "יש דלק באוויר ואסור לטאטא רגשות טעונים מתחת לשטיח" ● האזינו

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר

בני זוג שחיו כידועים בציבור נפרדו לאחר כשבע שנים, במהלכן נולדו להם שני ילדים - האישה דרשה זכויות בחברות שהקים בעלה ● כונסי נכסים ביקשו לפתוח מחדש הליך התמחרות לרכישת קרקע לאחר שחברה כבר זכתה בו, בשל קבלת הצעה גבוהה יותר ● וגם: למי שייכת דירת מרתף משותפת לבעלי הבניין, שנמכרה מספר פעמים? ● שלושה פסקי דין בשבוע