גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור החדש של הקרוס-אובר ההיברידי של ניסן מעוצב ומרווח, אבל האם הוא שווה 275 אלף שקל?

הגרסה הבכירה של הדור החדש של הקרוס־אובר מבית ניסאן מציעה מערכת היברידית מתוחכמת, עיצוב בוגר ותא נוסעים מרווח ● אבל מחיר הפרימיום מציב אותו בסביבה תחרותית מאתגרת

ניסאן X-TRAIL הייבריד / צילום: יח''צ
ניסאן X-TRAIL הייבריד / צילום: יח''צ

"עכשיו זה הזמן לרכב חשמלי. אנחנו מאמינים בכך ושמים על האמונה הזו את הכסף…". הדברים הללו לא נאמרו השבוע, אלא באוקטובר 2009. קרלוס גוהן, שהיה אז המנכ"ל הכל יכול של קונצרן רנו־ניסאן (ולימים אסיר נמלט) אמר אותם בהרצאה על מנהיגות שנתן בבית הספר "וורטון" למינהל עסקים בפנסילבניה. כמה חודשים מאוחר יותר הוא אף השיק את ניסאן LEAF, החשמלית המודרנית הראשונה שתוכננה מבראשית לייצור המוני על ידי יצרן רכב גדול ונמכרה במחיר נגיש. באותה עת, ניסאן החלה גם בהכנות להקמת מפעל ענק לייצור סוללות ליתיום ודגמים חשמליים.

אבל אז הגיעה קריסת "בטר פלייס", שותפתה של רנו־ניסאן למהפכה החשמלית, והקבוצה הקפיאה כמעט את כל תוכניות הרכב החשמלי שלה. ניסאן LEAF מכרה מספר זעום של כ־650 אלף יחידות במשך 11 שנה, ונותרה כאנדרטה לאחת ההחמצות הגדולות בהיסטוריה של שוק הרכב.

בשנתיים האחרונות ניסתה ניסאן לבצע "קאמבק" בפלח, עם הקרוס־אובר החשמלי החדש ARIYA. אבל קשיי ייצור בלתי פוסקים ומחירים גבוהים מעכבים גם את התנופה של הדגם הזה. בינתיים, ממשיכה החברה להתמקד בשיווק דגמים היברידיים כדי לנסות ולסגור את הפער בשוק "הירוק". אחד הדגמים הללו הוא ניסאן X-TRAIL החדש, שהגרסה הבכירה שלו מצוידת בהנעה היברידית ייחודית ו"כמעט חשמלית".

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב טיפס כמה מדרגות בסולם היוקרה ונטש את הקווים המשפחתיים־עגלגלים של קודמו לטובת מראה מתוחכם ועתיר זוויות, שמדגיש את ממדיו המכובדים. יש לו חרטום גבוה ומאסיבי עם גריל טרפזי בולט, צמד פנסי חזית מדורגים וכונסי אוויר אנכיים דמויי "נחיריים". פרופיל הצד זקוף ומדגיש את הגובה הנכבד של הרכב (1.72 מ') בסיוע משטחי שמשות גדולים יחסית, גג שטוח, קשתות גלגלים מאסיביות, שסוגרות על חישוקים גדולים, ועמוד גג אחורי דמוי ראש חץ. בסך הכל הרכב נראה הרבה יותר גדול ויוקרתי מקודמו.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים מפגין שאיפות פרמיום, בעיקר בגרסה הבכירה. המושבים הקדמיים והרחבים מרופדים בעור (סינתטי) מחורר עם תפירה דקורטיבית; לוח המחוונים, הדלתות, הקונסול המרכזי ומשענת הידיים מדופנים בחומר רך בגוון שתואם את הריפוד; ומערך הפיקוד בגרסה הבכירה מקיף את הנהג עם מסכים דיגיטליים גדולים, מצויידים ברזולוציה גבוהה וגרפיקה מתוחכמת.

המושבים ממוקמים גבוה ומעניקים תצפית טובה למרחוק ובשורה האמצעית יכולים להכיל ללא קושי שניים־שלושה מבוגרים. צמד המושבים בשורה השלישית, בדגמים שבהם הם קיימים, מיועדים בעיקר לילדים קטנים. כאשר רק חמישה מושבים מאוכלסים נהנים מתא מטען רחב ושטוח בנפח סביר של 485 ליטר. עם שבעה הנפח מצטמק ל־120 ליטר.

 

מולטימדיה ומצלמות

מערכת התפריטים מאורגנת היטב ויש גם פיקוד קולי יעיל ולצידם כמות מכובדת של מתגי שליטה פיזיים "מסורתיים". חסידי הנדסת האנוש המינימליסטית של טסלה ירגישו שהם חוזרים בזמן, אבל אנחנו הרגשנו בנוח עם תפעול שלא מסיח את הדעת מהנהיגה.

הגרסה הבכירה מאובזרת בצורה די מקיפה, כמקובל בפלח המחיר הזה, ויש גם מערך בטיחות וסיוע נהיגה עתיר פונקציות, שפוטרות את הנהג מהתערבות פיזית במטלות נהיגה מתישות בפקקים ועל הכביש המהיר.

מנוע וצריכת דלק

מהנדסי ניסאן תמיד היו ידועים בגישה לא שגרתית לתכנון מערכות הנעה וגם המערכת בגרסה הבכירה של ה־X-TRAIL די ייחודית. זו לא הנעת פלאג־אין עם סוללה שנטענת מרשת החשמל וגם לא גרסה היברידית, שבה מנוע הבנזין יכול להניע את הרכב כאשר הסוללה מתרוקנת. כתחליף, גרסת ההנעה הכפולה מצוידת בשני מנועים חשמליים, אחד על הסרן הקדמי ואחד על האחורי, ובמנוע טורבו־בנזין 1.5 ליטר שלא מניע ישירות את הגלגלים, אלא רק משמש כמעין גנרטור לטעינה רציפה של הסוללה (הקטנה) כאשר היא מתרוקנת.

צריך זמן כדי להסתגל לאופי הפעולה של המערכת הזו. במצב שיוט רגוע על הכביש המהיר או בעת זחילה בפקקים התחושה היא של רכב חשמלי שקט וחלק. אולם די בלחיצה קצת יותר אגרסיבית על דוושת התאוצה, בבחירה במצב הספורטיבי או בהפעלה ממושכת של המזגן כדי "להעיר" את מנוע הבנזין, שנכנס לפעולה וטוען את הסוללה ברצף בליווי זמזום די מוחשי. מכיוון, שאין כאן אפשרות לטעינה ממקור חיצוני, תהליך המעבר בין הנעת הבנזין לחשמל אינו נשלט על ידי הנהג והוא מרגיש די אקראי וכך גם צריכת הדלק.

בתנאים אופטימליים אפשר להתקרב לצריכה ממוצעת של כ־15 ק"מ לליטר. אבל בתנאי עומס כמו נסיעה מהירה ביום חם, שבה מנוע הבנזין נכנס לפעולה באופן תכוף, הצריכה יכולה לרדת גם לפחות מ־10 ק"מ לליטר.

על הכביש

למרות משקל עצמי של כמעט 2 טון והספק כולל של כ־213 כ"ס, הדגם הבכיר מאיץ במרץ בעליות ורושם נתון מכובד של כ־7.2 שניות בתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש. נקודות זכות מגיעות גם למערכת הבלימה העצמית, שמאפשרת נהיגה כמעט ללא נגיעה בבלמים.

על הכביש ה־X-TRAIL ממלא היטב את ייעודו כרכב פנאי משפחתי. המתלים מכוילים לספק נוחות ומנטרלים ברכות וביעילות מהמורות אספלט טיפוסיות מבלי לטלטל את המרכב ואת הנוסעים. נטיית הגוף בפניות הדוקות די בולטת, אבל לא ברמה מרתיעה, וההנעה הכפולה מספקת אחיזה טובה. היינו שמחים לקבל היגוי יותר מהיר ומדויק, אבל זה כנראה המחיר שצריך לשלם ברכבי קרוס־אובר גדולים וכבדים.

יכולת השטח של הרכב די מוגבלות בשל מרווח גחון צנוע יחסית של 20 ס"מ והיעדר מיגון תחתי. הוא יוכל לצלוח ללא קושי שבילי עפר כבושים ולטפס על מדרכות, אך כדאי להסתפק בזה.

מחיר

שאיפות הפרמיום של ה־X-TRAIL החדש באות לידי ביטוי לא רק בעיצוב ובטכנולוגיה, אלא גם במחיר. גרסת הבנזין הבסיסית של הרכב עולה כמעט 200 אלף שקל כאשר הגרסאות הבכירות מפליגות ל־240 אלף שקל ומגיעות לכמעט 275 אלף שקל לגרסה כפולת ההנעה והמאובזרת. תמחור שאפתני, שמציב את הרכב בטריטוריה תחרותית בה נמצאים מותגים עם הרבה יותר סטטוס מניסאן. ממתין לו קרב לא פשוט.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

קיה סורנטו פלאג־אין

ב־317 אלף שקל לגרסת הפלאג-אין של קיה סורנטו יש תא הנוסעים מפואר ומאובזר. להנעה אחראית מערכת פלאג-אין מקובלת עם טווח חשמלי של עד 57 ק"מ.

קיה סורנטו פלאג־אין / צילום: יח''צ

הונדה CR-V הייבריד

במחיר של 238־268 אלף שקל, לדור החדש של CR-V יש מערכת הנעה היברידית שכוללת שני מנועים חשמליים ומנוע בנזין 2 ליטר, שמשמש כגנרטור. ההספק המירבי הוא 183 כ"ס.

הונדה CR-V הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

שני חדי הקרן ילכו למשפט: בקשת וויז למחוק את התביעה של אורקה נדחתה

בתביעה שהוגשה על ידי חד קרן הסייבר הישראלי אורקה סקיוריטי ביולי האחרון, נכתב כי "וויז בנתה את העסק שלה על בסיס תוכנית עסקית פשוטה: להעתיק את אורקה״ ● בית המשפט האמריקאי מחייב את וויז לספק מסמכים שהחברה טרם הסכימה לספק, אשר יחשפו את עיצוב המוצר של וויז שאורקה טוענת שהועתק ממנה

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

ביה"ד הבינלאומי לצדק בהאג הורה לישראל לעצור את הפעולה ברפיח

בעקבות הבקשה שהוגשה ע"י דרום אפריקה, הורה בית הדין הבינלאומי בהאג לישראל לעצור פעולת צה"ל ברפיח, אשר יכולה להשפיע על תנאי החיים של האזרחים והורה לאפשר גישה חופשית לסיוע הומניטרי ● השופטים לא הוציאו צו גורף להפסקת המלחמה חרף הבקשה ● ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים שיחת חירום עם היועמ"שית, שרים ומשפטנים ● בניגוד לדיון הקודם, השופטים כמעט ולא הזכירו את סוגיית החטופים ואירועי 7.10

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט; הנאסד"ק עלה ב-1.1%, אנבידיה הוסיפה 2.5%

נעילה שלילית באירופה ● ההנג סנג צנח בכ-1.4% ● תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בירידות שערים קלות ● מניית יצרנית השבבים הדרום־קוריאנית סמסונג אלקטרוניקס ירדה בכ-3%, לאחר שדווח על בעיות בחלק מהשבבים שלה

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

מימין: סאטיה נאדלה, ביל גייטס, סם אלטמן, ברק אובמה והשחקנית מרגו רובי. המשתתפים נבחרים בפינצטה / צילום: Associated Press, Stephen Brashear, Jordan Strauss, Jacquelyn Martin, Brynn Anderson

המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים

הם מגיעים במטוסים פרטיים, יודעים שאף אחד לא יצטט או יצלם אותם וזוכים למינגלינג עם משקיעי ענק או לטיול פרטי עם אילון מאסק וג'ף בזוס ● ברוכים הבאים לכנסי האח"מים שבהם נסגרות העסקאות הגדולות בעולם, ורק מעטים מורשים להיכנס אליהם

פרויקט הריסה ובנייה מחדש. אינטרס לאומי בקידום הפרויקטים / צילום: Shutterstock

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים

דייר בפרויקט תמ"א 38 בבת ים טען כי הוא זכאי להרחבה של לפחות 6 מ"ר נוספים ביחס לשכניו ● אלא שהוא נזכר לעשות זאת במסגרת תביעה לבית המשפט, אחרי שכבר ניתן נגדו פסק דין ע"י המפקח על הבתים המשותפים ● השופטת דחתה אותו על הסף: "היית צריך לטעון זאת בפני המפקח"

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר, פרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● שפריר מפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגיאופוליטית

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון, ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט–אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

סם אלטמן וסקרלט גוהנסון / צילומים: AP

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול

השקת ChatGPT 4o של OpenAI בשבוע שעבר מזמינה מבט מחודש באחד הסרטים הטובים של המאה ה-21 ● כשבוע אחרי ההשקה הודיעו  OpenAI על החלפת הקול שנבחר לעוזרת הקולית ● הסיבה: השחקנית סקרלט ג'והנסן שלחה לחברה התראה משפטית המורה להחליף מיד את הקול של המערכת, שהיה דומה באופן מחשיד לקולה בסרט HER של ספייק ג'ונז מ-2013

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

"מי שלא יקנה עכשיו דירה לילד כבר לא יוכל לעשות את זה"

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

NIO EL7 / צילום: יח''צ

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

משרדי משרד העבודה של מדינת ניו יורק. פחות משרות חדשות מהצפוי / צילום: Reuters, Anthony Behar

התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות. בכל פעם הגיע אחריה מיתון

התופעה החריגה שבה הריבית על אג"ח לטווח קצר גבוהה מהריבית על אג"ח ארוכות התרחשה שש פעמים בלבד ב–50 השנים האחרונות ● העננים מצטברים: הסבירות למיתון בשיא לפי הפד, נתוני התל"ג והתעסוקה מדשדשים ופשיטות הרגל בעלייה ● השינויים המהירים בריבית בעשור זה וההדפסה המסיבית של פרוץ הקורונה מגיעים בקרוב למאני טיים

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף

מאז נחטף סשה טרופנוב, מהנדס חומרה באמזון, עובדי החברה בישראל ערכו שלל יוזמות הקוראות לשחרורו ● החברה העולמית, לעומת זאת, לא הביעה הזדהות רשמית כלל ● כעת מתברר כי מאחורי הנמכת הפרופיל הציבורי עומדת מדיניות, וכי אמזון אף הנחתה את העובדים שלא להביע תמיכה פומבית

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

וול סטריט 40. בעיגול: דונלד טראמפ / צילומים: Shutterstock, AP

הצניחה בשוק המשרדים מגיעה למגדל של טראמפ בוול סטריט

מגדל המשרדים במנהטן איבד שוכרים ובשנה הבאה מחכה לו תשלום גדול למשכנתה - שצפויה לגדול בשל עליית הריבית ● טראמפ הכיר במצבו של שוק המשרדים בניו יורק כשכתב בתצהיר: "למרבה הצער הוא הלך לעזאזל"

דואר ישראל. בעיגול: שי ויל / צילום: איל יצהר, יח''צ

התחילו מביסלי: כך צמחה האימפריה של האחים ויל, בעלי הבית החדשים בדואר

שמם אינו מוכר לרבים, אך שי וגיל ויל, שסבם נמנה עם מייסדי אסם, חולשים כיום על עסקים המוכרים היטב לכל ישראלי - חברת הגבייה מילגם, האפליקציות הפופולריות פנגו (חניה) וגט (מוניות) וכעת גם השליטה בדואר ישראל ● בדרך הייתה גם הסתבכות נדל"ן ברומניה, החמצה בשוק האנרגיה הירוקה והשקעה במפעל מלט כושל, שהפך לבוננזה נדל"נית ● וגם: הקשרים עם ראש הממשלה לשעבר בנט