גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התנודות הקיצוניות בשווקים דחפו לשיא את הפופולריות של הזהב

התנודות הקיצוניות בשוקי המניות והאג"ח בארה"ב דחפו לשיאים את הפופולריות של המתכת היקרה בקרב משקיעים רגילים ● אולם, בוול סטריט מעריכים שהעליות במחירי הזהב לא יימשכו עוד זמן רב, וכי הריביות הגבוהות יגדילו את התחרות מול אפיקים אחרים על התשואה

מטילי זהב / צילום: Associated Press, Mike Groll
מטילי זהב / צילום: Associated Press, Mike Groll

ג'ו סוסאנו הפסיד אלפי דולרים מכספי הפרישה שלו כשהימר על מניות ביוטכנולוגיה בתחילת 2021. כעת מהנדס האינטגרציה בן ה־44 ממסצ'וסטס שם את כספו באפיק השקעה שערכו מחזיק מעמד כבר זמן רב: מטבעות זהב.

"מתכות יקרות הן סוג של ביטחון שנותן לי לישון בלילה, כי אני מחזיק בהן ואף אחד לא יכול להזיק לי", אמר סוסאנו. "לא אמצא את עצמי בתור לפת לחם איפשהו".

סוסאנו לא לבד. יותר משנה של אינפלציה, העלאות ריבית, קריסות בנקים ושיגעון בשוק ההון האמריקאי משכו הרבה משקיעים פרטיים למתכות דוגמת כמו זהב וכסף.

שלושה אירועים, שלוש יבשות, יממה אחת: אי-הוודאות העולמית גוברת 
ימים סוערים בשוק האג״ח: איך תושפע ישראל ואיפה כדאי להשקיע

מחירי הזהב עלו בכ־8% השנה לכ־1,970 דולר לאונקיה, כולל העלייה ממרץ שנגרמה עקב משבר הבנקים, שהביא את המחיר קרוב לשיא שנרשם ב־2020 בסך 2,069.40 דולר לאונקיה.

 

אחוז האמריקאים שמאמינים שזהב הוא ההשקעה הטובה ביותר לטווח ארוך זינק השנה מ־15% ב־2022 ל־26% השנה, על פי דוח של גאלופ ממאי. לעומתם שיעור אלו המעדיפים מניות ירד ל־18% מ־24% בשנה שעברה, והמעדיפים אג"ח גדלו בהיקפם מ־4% ל־7%.

המטבעה בארה"ב מכרה מטבעות בשווי 5.56 מיליון אונקיות זהב מאז פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020, בהשוואה ל־3.26 מיליון בתקופה של ארבע השנים שקדמו לכך. מאט מלאו, מנהל בבית המסחר למתכות יקרות SchiffGold, מספר שהכנסות החברה הגיעו לשיא בתחילת האביב.

"בהחלט הייתה צבירה הדרגתית על ידי כמעט כל סוגי המשקיעים - מוסדיים ופרטיים", אמר ג'ורג' מילינג־סטנלי, מנהל אסטרטגיות זהב ב־State Street Global Advisors.

חוף מבטחים משחר ההיסטוריה

הזהב נחשב כבר מאות שנים לנכס צובר ערך, החל מתקופת תות אנך אמון ועד כריסטופר קולומבוס, ובמשך מאות שנים תפקד כבסיס לכסף עצמו. עדיין יש טונות של זהב בפורט נוקס (אתר האחסון המבוצר של מטילי מתכת בארה"ב), למרות ההחלטה של הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון לסיים את ההצמדה בין הדולר לזהב ב־1971. משקיעים מודרניים לעיתים קרובות רואים זהב כהגנה יציבה יחסית נגד אינפלציה או טלטלות בשוק.

להחזיק זהב משמעותו לוותר על הרווחים במניות ועל תשלומי דיבידנד, או על ההכנסה מריבית שמביאות איגרות חוב. יועצים פיננסיים לעתים קרובות ממליצים למשקיעים להקצות חלק מהכסף לזהב, אבל לרוב אחוז קטן מסך הפרוטפוליו.

מה שנמצא מאחורי המשיכה של זהב לאחרונה הוא שמשקיעים רבים חוששים שהראלי של שוק המניות השנה מרוכז בכמה מניות טכנולוגיה, מה שמותיר את המדדים פגיעים לנסיגה אם אפילו חברה אחת או שתיים יעשו צעד שגוי בדרך. אג"ח ממשלתיות שוב נמכרות ב־Selloff. הדולר ירד משיא של 20 שנה שאליו הגיע בשנה שעברה, כך שכיום יותר זול למשקיעים זרים לרכוש זהב, המתומחר בדולרים.

סקוט וולדרידג', בן 43, אמר שמשבר הבנקאות השנה עודד אותו להגביר את הרכישות של מה שמכונה "עיגולי זהב", מטבעות המוטבעים על ידי חברות פרטיות. הוא יצא לגמרי משוק המניות והאג"ח ב־2018, משחשש שתנודתיות השוק תפגע בתשואות שלו.

"כשאתה קונה מתכות ומחזיק אותן, זה לא משנה אם המחיר עולה או יורד, אתה עדיין מרגיש טוב לגבי זה", אמר וולדרידג', נהג מונית המתגורר באינדיאנפוליס. "ירידה במחיר של מתכת יקרה משמעותה שיש לך הזדמנות לקנות יותר, ועלייה משמעותה שהשווי נטו שלך עולה, כך שזה ווין־ווין".

חששות מהאטה בזמן המגפה הביאו את הזהב ב־2020 לשיאים, אבל המחירים ירדו ב־2021 והיו ברובם שטוחים ב־2022, ואכזבו את מי שקיוו להקלה מהמחירים הגבוהים יותר לצרכנים.

כ־20% מהמשקיעים האמריקאים מחזיקים כיום גם זהב בתיקי ההשקעות שלהם, וההקצאה הממוצעת לזהב היא 14% מהתיק, כך דווח בסקר של SPDR שיצא ביוני. יותר מחצי מהמשיבים לסקר אמרו שהם צפויים להגדיל את ההקצאה לזהב בשישה עד 13 החודשים הבאים, כך נכתב בדוח.

בוול סטריט לא מצפים שהעליות יימשכו עוד זמן רב. רבים צופים שריביות גבוהות יותר ימשיכו עוד זמן מה, ויפעילו לחץ על זהב בכך שיגדילו את התחרות מול השקעות המשלמות תשואה כמו אג"ח. אנליסטים של HSBC צופים שזהב ייסחר בין 1,850 דולר ל־1,970 דולר השנה. בבנק אמריקה חוזים מחיר של 1,923 דולר עד סוף השנה.

לא כל הנוצץ מציג רווחים גדולים

משקיעים משכו כ־2.07 מיליארד דולר מאז סוף מרץ 2020 מקרן הסל SPDR Gold Shares, קרן הסל הגדולה ביותר המגובה בזהב אמיתי, שיש לה כ־56 מיליארד דולר בנכסים בניהולה. לקרן נכנסו כספים בגובה כ־10.36 מיליארד דולר בתקופת ארבע השנים שלפני כן.

ג'ון אינגרם, שותף ומנהל השקעות ראשי ב־Crestwood Advisots מבוסטון, נותר זהיר לגבי הזהב, שהוא אומר שלא שווה להוציא עליו כסף כי לרוב הוא לא מציג רווחים משמעותיים. "זו דרך מאוד יקרה לגדר תיק השקעות", אמר אינגרם. "אולי כבר עדיף לקנות איגרות חוב".

ברט וויליאמס, בעל כמה נכסי מקרקעין בן 62 מאלבקרקי, ניו מקסיקו, זהיר לגבי השקעות במתכות יקרות לאחר שקנה אשתקד מטבעות כסף בעצת יועץ פיננסי. המתכת הציגה עלייה צנועה של 3% בטרם ירדה השנה ב־1.5%.

"קיבלתי הרבה כסף (סילבר) נוצץ, אבל לא רווח", אמר וויליאמס. "לו הייתי יכול לסחור בו, הייתי נפטר מכולו בשנייה תמורת נכס נדל"ן".

סוסאנו דווקא, אוגר את מטבעות הזהב שלו לעת עתה. הוא עדיין חש את הצריבה של הפסדיו ממניות, אז הוא החליט לא לגעת באחד מתיקי ההשקעות בחשבונות הפנסיה שלו עד שיוכל להעסיק מנהל השקעות מקצועי.

"כואב לי הלב להיזכר בזה. מה חשבתי לעצמי?" מקונן סוסאנו. "הפסדתי המון כסף, אז שיניתי דיסקט והתחלתי לחפש דרך להתייצב, ושיהיה לי משהו שאני לא צריך לחשוש לגביו בשום צורה".

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח