גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו IX1: חשמלי, מפואר ועומד בציפיות

הקרוס־אובר החשמלי והקומפקטי של ב.מ.וו שומר על העיצוב, השימושיות והיוקרה של אחיו מונעי הבנזין ● אבל המחיר גבוה יותר בעשרות אלפי שקלים

הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו / צילום: יח''צ
הקרוס־אובר החשמלי של ב.מ.וו / צילום: יח''צ

בשנת 2010 נמצא שוק הרכב החשמלי בחיתוליו. בקליפורניה ניסתה חברת סטארט־אפ צעירה בשם טסלה, להשלים את פיתוח הדגם הסדרתי האמיתי הראשון שלה, מודל S, שיועד למיליונרים של החוף המערבי. רנו־ניסאן הייתה עדיין שבויה עמוק בקונספציה של "בטר פלייס" (שנכנסה לשוק בסערה ובהמשך קרסה), ואילו שאר תעשיית הרכב המשיכה להתייחס לפלח הרכב החשמלי בתור קוריוז חולף. אבל באותה התקופה בדיוק החליט מישהו בהנהלת ב.מ.וו, שהעולם כבר בשל למכונית חשמלית מהפכנית: קומפקטית, מרווחת, נגישה יחסית וירוקה.

ניתוח | יבואני הרכב החשמלי בדילמה: להמר על כל הקופה או להמתין לוודאות
בדיקת גלובס | הקיץ השנה פקוק יותר: עלייה דו־ספרתית בעומסים בגוש דן

ב.מ.וו I3 שיצאה לשוק בספטמבר 2013 הייתה מכונית חשמלית שכמותה לא נראתה עד אותה עת, והאמת שגם לא מאז. אורכה היה פחות מ־4 מ', אבל היה לה חלל פנים של מכונית גדולה יותר. המרכב שלה נבנה מחומרים פלסטיים מתקדמים וברי מיחזור, וכך גם רוב תא הנוסעים. היא הציעה טווח של יותר מ־300 ק"מ בחלק מהגרסאות ואופציה להתקנה של מנוע בנזין קטן ומודולרי כגנרטור להארכת טווח. אפילו תהליך הייצור שלה התבצע באמצעות אנרגיות בנות קיימא.

אבל למרות שהיא יוצרה במשך כמעט עשור (עד קיץ 2022) והצליחה למכור כ־250 אלף יחידות, המכונית מעולם לא כיסתה את עלויות הפיתוח האדירות שלה ולא הייתה רווחית. ב.מ.וו למדה את הלקח, והדגמים החשמליים הנוכחיים שלה מאמצים קו הרבה יותר ריאלי ושמרני שמחובר להגיון הכלכלי.

 

עיצוב חיצוני

קחו למשל את הקרוס־אובר IX1, שהוא הדגם החשמלי הקומפקטי ביותר שמציע כיום המותג ב.מ.וו. העיצוב שלו דומה עד זהה לזה של ב.מ.וו X1 מונע הבנזין שעליו הוא מבוסס, למעט גריל שונה וכמה עיטורים קוסמטיים. המרכב בנוי ממתכת מקובלת, כשהיא והרכב לא מנסים להדהים את סביבתם עם תצורה אווירודינמית חלקלקה. הדגם נראה יוקרתי ועתיר סטטוס כמו כל מכונית של ב.מ.וו, וזה בדיוק מה שהרוכשים רוצים.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים של ה־IX1 דומה בממדיו ובעיצובו לזה של גרסאות הבנזין והפלאג־אין עם סף נוח לכניסה וליציאה תודות למפתן גג גבוה יחסית. תנוחת הישיבה מעניקה נקודת תצפית בגובה סביר מעל פני הכביש, ומשטחי הזכוכית הגדולים מעניקים ראות טובה לכל הצדדים לצד תחושת אווריריות בתא.

מרווח הפנים לא עצום כמו בטסלה Y, אבל מתוכנן היטב עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים מלפנים. המושב האחורי יאכלס ברווחה שני מבוגרים ממוצעי קומה, אם כי הנוסע ביניהם יצטרך להתמודד עם מסעד גב נוקשה ועם בליטת תמסורת במרכז רצפת הרכב. תא המטען עמוק ושימושי באופן מפתיע עבור מכונית חשמלית ובעל נפח של 490 ליטר, רק כ־60 ליטר פחות מגרסת הבנזין.

רמת הגימור והאבזור לא מחצינה עושר ויוקרה כבחשמליות של מרצדס או ג'נסיס, אבל היא איכותית ונדיבה ותואמת את הסטנדרטים הגבוהים של ב.מ.וו. יש משטחי דיפון מפלסטיק רך, עיטורים ממתכת מלוטשת, מושבי ספורט חשמליים מעוצבים עם תמיכה טובה, אופציה לדיפון עץ בטקסטורה טבעית, תאורת אווירה מתוכננת היטב, מערכת קול איכותית וכמובן חבילה מקיפה של מערכות סיוע אקטיבית.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד מאמץ את הסגנון העדכני של החשמליות של ב.מ.וו עם שני מסכי תצוגה רוחביים שיוצרים רצף חזותי מרהיב שמקיף את הנהג בקימור קל. הגרפיקה ברורה וקלה לקריאה תוך כדי נהיגה ויש גם מערכות זיהוי קולי מהטובות בשוק, לפחות עבור מי ששולט בשפות זרות.

הנדסת האנוש מאמצת את הקונספט האופנתי ונטול המתגים הרווח בחשמליות בימינו ואפילו השליטה במערכת האקלים ובמערכת הקול דורשת להסיט את המבט. מימין לנהג ממוקם קונסול "צף", אולי כמחווה ל־I3 הזכורה לטוב. הוא כולל בתוכו את מתג השליטה בהילוכים ובורר לתוכניות נהיגה.

מנוע וצריכת דלק

הרכב מגיע כרגע עם תצורת הנעה אחת, שכוללת שני מנועים (הנעה כפולה) בהספק משולב של עד כ־313 כ"ס, מומנט של כ־50 קג"מ וסוללה עם קיבולת ריאלית של כ־65 קילוואט־שעה וטווח של עד 429 ק"מ ב־WLTP.

בנסיעה, ברירת המחדל היא הזרמת כוח מתונה ולינארית עם תגובה די עצלה של דוושת התאוצה לטובת הגדלת הטווח. במצב התכנות הזה אפשר להשיג כמעט 380 ק"מ בין טעינות, כשהמזגן פועל במזג אוויר הגיוני. מדובר בנתון מכובד בהחלט, שמעיד על הנדסה רצינית. בתנאי החום הקיצוניים של יולי־אוגוסט אפשר לצפות לירידה של 20%־30% מהטווח המוצהר. המערכת תומכת בטעינה מהירה של עד 150 קילוואט, מה שבתיאוריה אמור לקצר את זמן ההמתנה בעמדת הטעינה.

מי שירצה לחוות את פוטנציאל הביצועים, שעליו שילם לא מעט כסף, יצטרך לבחור במצב הספורטיבי. כאן התגובה ללחיצה על דוושת התאוצה היא מיידית והמכונית מתעופפת קדימה. הזינוק מאפס ל־100 אורך 5.6 שניות והמהירות נצברת בקצב מענג אם כי ללא הדרמה האקוסטית, שאנחנו רגילים לקבל בדגמי הביצועים של ב.מ.וו. כל זה, כמובן, במחיר של קיצור הטווח.

על הכביש

ההיגוי אמנם לא מרגיש חד ומתקשר כמו בדגמי הבנזין של ב.מ.וו וזו גם לא מכונית לשעשועי כביש "קרביים", אבל המרכב שומר על איזון מרשים בעת פניות הדוקות. הבלמים הדרגתיים, העברות המשקל על כבישים מפותלים נעימות והרכב מעניק לנהג ביטחון ויציבות במהירויות גבוהות, גם תחת רוחות צד עזות.

השגת נוחות נסיעה גבוהה ברכב ששוקל קצת יותר משני טון לפני נוסעים ומטען, היא לא משימה טריוויאלית ורוב היצרנים משיגים את זה באמצעות ריכוך משמעותי של בולמי הזעזועים. ב.מ.וו בחרה באופציה של מתלים עם שיכוך משתנה ונשלט אלקטרונית, שמנטרל היטב את רוב סוגי המהמורות אם כי יש בפלח מכונית יותר נוחות ומבודדות. קרוב לוודאי, שוויתור על חבילת ה־M ספורט המוקשחת, בה צויד רכב המבחן שלנו, ישפר עוד יותר את ספיגת הזעזועים.

מחיר

המחיר של ב.מ.וו IX1 מתחיל בכ־361 אלף שקל ונוסק אל מעל 380 אלף בהתאם לחבילה. זהו מחיר גבוה בכמה עשרות אלפי שקלים מגרסת הבנזין של ה־X1, לה אותו סטטוס כביש ושימושיות, מינוס הביצועים והחיסכון. אבל המחיר אינו חריג בהשוואה לדגמים חשמליים מתחרים של מותגי יוקרה מבוססים ועבור הלקוחות בפלח הייחודי הזה הסטטוס הוא המהות. האלמנט הסביבתי והחיסכון בדלק מהווים בונוסים. וזו אולי הסיבה מדוע טסלה עדיין לא הצליחה "לשבור" את השוק של מותגי הפרמיום הגרמנים, למרות יחס מפרט־מחיר עדיף. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

מרצדס EQA250 PLUS

380 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של מרצדס EQA250 פלוס. המכונית קצרה וצרה יחסית ובעלת תא נוסעים איכותי ומרווח. סוללה של 70 קילוואט מספקת טווח של עד 510 ק"מ

מרצדס EQA250  PLUS / צילום: יח''צ

ג'נסיס GV60

330 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ג'נסיס GV60 החשמלית. ויש לה עיצוב מודרני ובעל נוכחות ותא נוסעים מפואר ומרווח. גרסת המנוע האחורי משיגה טווח של עד 517 ק"מ.

ג'נסיס GV60 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי