גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד כה הכלכלה בעיקר שילמה מחיר על הרכבת הקלה. עכשיו היא צפויה להרוויח מיליארדים

במהלך השנים שבהן בוצעו העבודות על הרכבת הקלה במרכז, עסקים קטנים רבים שילמו מחיר, ויש הטוענים כי לא פוצו כראוי ● אך ניסיון העבר מלמד שפתיחת הקו האדום תחזק את המסחר ואת שוק העבודה באזורים שבהם הוא עובר, ותביא תועלת של מאות מיליוני שקלים מדי שנה

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב לפני שנתיים. עסקים קטנים רבים שילמו מחיר / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב לפני שנתיים. עסקים קטנים רבים שילמו מחיר / צילום: איל יצהר

עד כה תושבי גוש דן בעיקר שילמו מחירים על עבודות הרכבת הקלה שנמשכו שנים - בדמות רעש, אבק והתניידות קשה מאוד בעיר. יותר מהתושבים שילמו בעלי עסקים לאורך התוואי, שלא תמיד פוצו באופן הולם על ידי המדינה. ואולם כעת, עם פתיחת הרכבת הקלה, ולאור הניסיון הקודם, נראה שהעסקים ישגשגו יותר מבעבר: המסחר ברחובות עשוי להתחזק, שוק העבודה ייפתח ועל פי ההערכות הפעילות המשקית תרוויח תועלות של מאות מליוני שקלים לפחות מדי שנה.

 

מאחר שתוכניות הקו האדום אושרו בממשלה כבר ב-2002, העבודות הכלכליות שנעשו סביבו כבר לא רלוונטיות. ואולם, דוח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, ושהתבסס על עבודות שנעשו באוצר, הראה שבכל שנה שבה הקווים הירוק והסגול (שני הקווים האחרים ברשת הרכבות הקלות) לא פועלים, נגרם נזק של 1.14 מיליארד שקל למשק, כך שניתן להעריך שהקו האדום יניב תועלת משקית של מאות מיליונים בשנה.

שלט מתחילת העבודות שמכריז על היעד / צילום: גיא ליברמן

סני זיו, חוקר במכון אהרון, סבור שייתכן כי מדובר אף בהערכת חסר: "לא ערכנו תחשיב לקו האדום, אבל כן למערכת המטרו, וראינו שם החזר שנתי על השקעה ביחס של אחד לחמש. נוסף על כך, משרד התחבורה בוחן תועלת משקית לפי חיסכון בזמן, ואלו רק חלק מהתועלות המשקיות מפרויקטים מסוג זה, ולכן סביר שהסכומים גבוהים יותר".

מקצרים את זמני הנסיעה וממריצים את העסקים

לדברי זיו, תועלות נוספות קשורות בייעול שוק העבודה. "אגלומרציה הוא מצב שבו נוצרת יעילות מציפוף עובדים ועסקים על פני אזורים קטנים יותר. פה אנחנו לא מקטינים את האזור, אלא את זמני הנסיעה, ולכן אפקטיבית מצמצמים את האזור. שוק העבודה מתייעל מכך, כי זמני הנסיעה יורדים, ובמהלך יום עבודה קל יותר לנוע לפגישות, וכל המחקרים מראים שכתוצאה מהקטנת המרחק האפקטיבי פריון העובד עולה דרמטית".

"האגלומרציה מגדילה את התחרות בין חברות גם על המוצרים שלהן וגם על כוח האדם", הוא מסביר. "הקו האדום רץ לאורך הרבה מאוד מרכזים כאלו, מפתח תקווה דרך מרכז העסקים באיילון ומנשיה ועובר לבת ים, והחיבור בין המרכזים מביא תועלות גדולות מאוד, שיאפשרו גם התאמה טובה יותר בין מעסיקים ועובדים, כי במקרה של מעסיק בפתח תקוה, שצריך עובד עם מיומנויות מסוימות שמתגורר בבת ים, ההעסקה תשתלם ותתאפשר".

נוסף על כך מונה זיו תועלות כלכליות נוספות: השפעה חזקה על עליית ערך של נדל"ן מסחרי; הפחתת נסיעות ברכב פרטי, אם כי בעתיד יתווספו נסיעות נוספות, אבל בינתיים, לפחות, הסעות של מטענים מתבצעות במהירות גדולה יותר, שיפור באיכות הסביבה, צריכה פחותה של אנרגיה ומניעת תאונות דרכים - לכל אלו השלכות כלכליות.

הקו האדום, 2017 / צילום: נת''ע

ואולם, זיו מזהיר כי הקו האדום לבדו לא יספיק לאורך זמן, וההשלכות הכלכליות החיוביות שלו לא יורגשו לטווח ארוך מבלי להוסיף תשתיות נוספות. "אפילו אם נלך על כל קווי הרכבת הקלה, בעוד 20 שנה נהיה בתפוסה של 200% בהן. אנחנו משק ייחודי בכך שהאוכלוסייה שלנו גדלה בכ-2% בשנה, שאין דבר כזה כמעט בשום מקום בעולם וגם התוצר שלנו גדל משנה לשנה, ולכן הביקוש לנסיעות גדל בצורה משמעותית, ויגדל עוד יותר, כך שגם השפעה של טכנולוגיות שונות לא תפחית משמעותית מהביקוש, ולכן חייבים להשלים את כלל קווי מערכת המטרו ומעבר להם".

פיצוי ניתן רק לעסקים שלצד התוואי התת־קרקעי

ואולם, מעבר לתועלות הכלכליות, נדמה כי עסקים רבים שילמו את המחיר. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הטיח בראשי הערים: "נהגתם כמעט בהפקרות בהתייחס לעסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה ומעבודות התשתית בעורקי התחבורה. הקרן היחידה, שפעלה בת"א, כמעט ואינה פעילה".

לדבריו, בדומה לפיצוי הניתן לעסקים במצב מלחמה, יש לפצות עסקים שמחזור עסקיהם רשם ירידה של 25%. עם תחילת העבודות על הקו האדום הוקמה קרן פיצויים על ידי עיריית תל אביב ומשרד האוצר, ואולם, ביתר הערים לא הוקמה קרן כזו.

עבודות בתחנת אלנבי, 2018 / צילום: נת''ע

תנאי הקרן הם כאלו שרק עסקים הממוקמים ליד התוואי התת-קרקעי זכאים לפיצוי. כלומר, עסק ברחוב מנחם בגין זכה לפיצוי, בעוד שעסק בציר ז'בוטינסקי או בשדרות ירושלים - לא זכה. בעיריית תל אביב פנו למשרד האוצר בדרישה לממן יחד גם פיצויים ליתר העסקים - אך נענו בשלילה. באוצר ככל הנראה חששו מיצירת תקדים שיחייב פיצויים גם בפרויקטים אחרים, וגם נטען שם כי הפיצוי יגיע בדמות הצמיחה המשמעותית בפדיון העסקים עם פתיחת הרכבת.

במהלך השנים נגעו דיווחים רבים בכלי התקשורת בעסקים שנסגרו תחת עול העבודות והקושי בנגישות אליהם. ואולם, הרכבת הקלה אכן יכולה להביא תרומה משמעותית למסחר העירוני.

"ההשפעה של הרכבת על המסחר העירוני היא דרמטית", אומר יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בחברת בילד אסטרטגיה. לדבריו, "רכבת קלה ברחוב מסחרי ממתנת תנועה, וזה צעד שעוזר מאוד להליכתיות, וכשאנשים מסתובבים בחופשיות ומשוטטים, הם גם נכנסים לחנויות וקונים יותר. זה רק המעגל הראשון; לאחר מכן ערך הנכסים עולה, ערך השכירות עולה ואז משתלם מאוד לפתח את המקום ולהשקיע תשומות כדי להמשיך למנף את ערך הקרקע, וזה מעגל שמזין את עצמו".

היום הראשון לעבודות, תחנת אלנבי, 2015 / צילום: נת''ע

לדבריו, שדרות ירושלים יוכלו ליהנות מאוד מהשינוי הזה, בעוד שבמקטע התת-קרקעי אין אפקט של מיתון תנועה. "ועדיין, יש שם יתרונות כמו הגעה מהירה למקום עבודה והתמקמות של מוקדי מסחר ותעסוקה, כי העובדים יגיעו בקלות, ורואים את מגדלי המשרדים שכבר צמחו לאורך הקו. בבת ים הקו אומנם עילי, אבל מוקף גדרות, והוא יעיב על הפיתוח הכלכלי שהוא יביא. יחד עם זאת, הרכבת מחברת את העיר לעוד מקומות ולעוד הזדמנויות".

היועץ הכלכלי איתי שפרן, מנכ"ל חברת גט סטטוס, מסביר שבת ים נמצאת בהליכי התחדשות עירונית אינטנסיביים בעקבות הרכבת, ואלו יגדירו שימושי תעסוקה ומסחר בהיקפים משמעותיים. לדבריו, אפשר ללמוד מהמקרה הירושלמי. בבירה, לפני יותר מעשור כבר החלה לפעול רכבת קלה. "הקו הירושלמי חיבר את תושבי העיר אל מרכזי העסקים, ולאחר הפתיחה ראינו בירושלים עלייה בהיקפים של 50%-60% בפדיונות ובדמי השכירות במסחר, לכן לא פלא שהנכסים שעל ציר הקו שווים פי שניים או פי שלושה ממקומות אחרים בעיר".

"נגישות תחבורתית היא המפתח לשגשוג עירוני"

רני רוזנהיים, ראש מינהל אסטרטגיה וחדשנות בעיריית ירושלים, שופך אור על התועלות הכלכליות הרבות שהביאה איתה הרכבת הקלה. "נגישות תחבורתית היא המפתח כשמדברים על הצלחה ושגשוג של מרכזים עירוניים, ונגישות מביאה פיתוח כלכלי דרמטי", הוא אומר. "מרכזי הערים יהיו יותר ויותר עמוסים, והרכבת שומרת על נגישות וודאות למרות העומס, ומאפשרת גם מגוון כלכלי, כי הנגישות שלי מתרחבת מסביבתי הקרובה גם למקומות שלא הגעתי אליהם קודם, מבלי לחשוב פעמיים".

הרכבת בשדרות ירושלים ביפו / צילום: נת''ע

לדברי רוזנהיים, הרכבת גם מביאה פיתוח של המרחב העירוני, ול"לקוחות" נוח יותר להסתובב ולרכוש. גם בעלי העסקים יעדיפו להתמקם במרחבים נעימים ומושקעים. "אנו רואים שינוי בתמהיל העסקים. נפתחים יותר עסקים מיוחדים, מסעדות, בתי מלון ומרכזי עסקים לאורך התוואי, ועסקים מסורתיים, שפחות צריכים את הרחובות המסחריים, זזים למקומות אחרים. תנאים טובים להליכתיות ולשהייה במרחב מייצרים כלכלה עירונית חזקה יותר". ואכן, מאז פתיחת הקו נפתחו לאורך הציר 40 מלונות. מעבר לכך, רוזנהיים מציין כי "העירייה מעודדת זאת במענקים להחלפת חזיתות המבנים ולפעילות תרבות".

למרות שתכנון הקווים גם בירושלים וגם בגוש דן לא מיטבי, כך שהרכבת עוברת מתחת לקרקע ובין אוטוסטרדות, ולפעמים גם מוקפת גדרות, כבר כעת אפשר לראות פיתוח כלכלי משמעותי, שיש לו פוטנציאל רק להוסיף ולגדול.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון