גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טרנד "הנערה העצלה" כובש את הרשתות החברתיות, זה מה שעומד מאחוריו

עבודה מהבית, בוס רגוע ויום שנגמר מוקדם - הרשתות החברתיות מתמלאות לאחרונה בהאשטג "נערה עצלה", שתחתיו מוצגות משרות נוחות למדי ● הקונוטציה אומנם שלילית, אך היא מגיעה כקונטרה לתרבות העסקים הרעילה בארה"ב

האשטג ''נערה עצלה'' / צילום: Shutterstock
האשטג ''נערה עצלה'' / צילום: Shutterstock

 

יש שיגידו שהחלטתה של ויקטוריה בילודו לעבוד כמשווקת דיגיטל בפרילנס הייתה צעד לתיקון האיזון בין העבודה לחיים. אם שואלים אותה, היא מכנה זאת "משרת הנערה העצלה".

בית ספר פרטי לרפואה: תרופה למחסור או מכה למקצוע?
ראיון | שיעורים בניהול ממפקד צוללת גרעינית בצי האמריקאי 
מה מונע מאיתנו להיות יצירתיים ואיך אפשר להתגבר על זה? 

בילודו, בת 23, נהגה לעבוד עשר שעות ביום כטכנאית סביבה, ועזרה לנקות אדמה רדיואקטיבית תמורת 26 דולר לשעה. כעת, היא עובדת בערך שלוש שעות ביום בקידום מוצרי מייק־אפ וטיפוח העור ברשת.

היא אומנם מרוויחה פחות משהרוויחה בעבר, אבל בזמן החופשי הרב שלה, היא עושה התעמלות, מדיטציה, ומשחקת עם החתולים שלה - ג'ינקס ופאנג. המגורים עם החבר שלה בבלוויל, אונטריו, עוזרים לה להתמודד עם ההוצאות. "יש לי באמת חיים מאוד רגועים בהשוואה למה שהיו", היא אומרת.

אך המקרה של בילודו רחוק מלהיות היחיד. בחודשים האחרונים עשרות נשים משוויצות ברשת החברתית בסידורי העבודה שלהן על ידי שימוש בתגית #lazygirljob. לחובבות הרעיון, העבודה האידיאלית לנערות עצלות היא משרה שאפשר לעשות מהבית, עם בוס רגוע, יום שנגמר ב־5 אחר הצהריים בדיוק ושכר שהוא בין 60 ל־80 אלף דולר בשנה - מספיק כדי לחיות בנוחות כמבוגר צעיר, אבל לא מספיק כדי להרגיש שאנו חייבים לתת שעות נוספות. נשים ותיקות שהתנסו בכך מציינות שתפקידים כמו "שותפת שיווק דיגיטלי", "מנהלת הצלחת לקוחות" ו"מנהלת משרד" הם הימורים טובים להשגת סגנון החיים של הנערה העצלה.

שביל הזהב שמוצא את האיזון בין החיים לעבודה

לתופעה הזו, שהיא במהותה ההיפך מלהיות "משקיענית", יש גם כמובן מבקרים. לשיטתם, לשאוף למשרת נערה עצלה אינה הגישה הנכונה לבניית קריירה בעלת משמעות. אבל נשים צעירות רבות שתייגו עצמן ברשת כ"נערות עצלות" אומרות שלא זו שאיפתן. לאחר ששמעו סיפורי אימה על עבודת יתר, הן מרוצות בתפקידים שלהן ונהנות מזה שהצליחו למצוא את שביל הזהב באיזון בין חיים ועבודה.

ההאשטג "נשים עצלות" הוביל בחודשים האחרונים לקרוב ל־18 מיליון צפיות בטיקטוק. ברשת החברתית הסרטונים מראים לעתים קרובות נשים מקלידות על המחשב, ובאותו הזמן טקסט על המסך מספר אודות ההטבות שהן נהנות מהן - כמו מנהל שהוא לא מיקרו־מנג'ר שדורש כבוד והיררכיה או לוח זמנים ללא לחץ שמאפשר להוציא את הכלב לטיול באמצע היום.

כמו "ההתפטרות השקטה" שהייתה לפניה, משרת הנערה העצלה היא שרטוט מחדש של הגבול בין חיים לעבודה. עבור בני העשרים והשלושים, הגבול הזה היטשטש לאחר מגפת הקורונה (המונח הספציפי הזה נוצר לאחר שורה ארוכה של מגמות שעוסקות בנשים, כולל girlboss, ו־"girl dinner" שנועדו להיות מצד אחד סוג של ביקורת עצמית ומצד שני לעודד ולתת השראה).

"יש למונח קונוטציה שלילית אבל זה יכול לפתוח שיחה"

מאיפה בכלל הגיע המונח "מקצוע של נערה עצלה"? גבריאל ג'אדג', משפיענית קריירה בת 26, אומרת שהיא טבעה את המושג בחודש מאי. ג'אדג', שחשבונות הטיקטוק, האינסטגרם והלינקדאין שלה מתמקדים באיזון בין חיים לעבודה, מציינת שהיא ידעה שתהיה קונוטציה שלילית ל"עצלה", אבל זה יכול לפתוח שיחה. לדבריה, משרות לנערות עצלות אינן תפקידים בהם אפשר להתרשל אלא מסלולי קריירה בהם "האיזון בין חיים לעבודה מרגיש כל כך מצוין שזה כמעט נותן תחושה של עצלות".

גבריאל ג'אדג'. ה''נערה עצלה'' הראשונה / צילום: צילום מסך טיקטוק

לפני שהפכה למשפיענית קריירה בטיקטוק, ג'אדג' עבדה במשרת נערה עצלה משלה בדנבר, כמנהלת חשבונות בחברת טכנולוגיה. התפקיד הזה בעבודה מהבית הביא עימו שכר נאה והגיע עם הטבות כמו קרדיטים פיננסיים לשיעורי כושר ומנוי בספא, אמרה. ולא רק שלא היו לה שעות נוספות, גם לא היו שעות שגרתיות של 09:00 עד 17:00 - היא פשוט יכלה להתנתק ברגע שהמטלות שלה לאותו יום הסתיימו.

אחרי שנה, כשגל הפיטורים בחברה שלה גרם לכך שהעובדים הנותרים הצטרכו לעשות יותר עבודה ללא העלאת שכר, היא החליטה להתפטר. פתאום, המשרה כבר לא הייתה משרת נערה עצלה. בערך בתקופה הזו, התוכן שלה ברשתות חברתיות החל לצבור תאוצה.

בוסים ביקורתיים, שכר נמוך וחשש לצאת מחופשה

ע"פ סקר עולמי של מקומות עבודה שערך השנה מכון גאלופ, שישה מכל עשרה אנשים אומרים שהם לא נותנים בעבודה את המאמץ המקסימלי שלהם. בסקר שכלל יותר מ־120 אלף מבוגרים עובדים, התלונה הגדולה ביותר של העובדים הייתה התרבות של מקום העבודה.

הרבה גברים העלו תגובות בפלטפורמות אנונימיות יחסית, כמו קהילת "אנטיוורק" ברדיט, על מנת להתלונן על החסרונות שבתפקידים שלהם - הם מתלוננים על בוסים ביקורתיים, שכר נמוך ותחושה שהם מפחדים לצאת לחופשה.

מייקל דורווין, אסטרטג רשתות חברתיות בכיר, אומר שאינו "אנטיוורק", אבל הוא מאמין שתרבות העסקים של ארה"ב יכולה לעתים להיות רעילה. הוא לא מבין למה שאישה תתייג עצמה כ"נערה עצלה", אם כי הוא מבין את האתוס של התנועה. "אני חושב שנשים צעירות יותר משתמשות במונח הזה והן לא מבינות את הנזק שזה יכול לעשות", אמר דורווין, בן ה־54.

דורוון עצמו נהנה מעבודה די נוחה. המסע האישי שלו לאיזון בין חיים לעבודה בזמן מגפת הקורונה הוביל אותו לסוג של עבודת רשת חברתית מרחוק, שהרבה נערות עצלות יכולות לשאוף אליה. המשרה גמישה מספיק כך שהוא יכול לעשות לבת שלו קוקיות בשיער לפני שהוא לוקח את הילדים לבית הספר ואוסף אותם אחר כך לתורים אצל רופאים או מפגשי משחק עם חברים. "הילדים שלי לא זוכרים תקופה בה אבא לא היה בבית כשהם חזרו הביתה", אמר.

אמבר רוז גיליאם, בת 21, מציינת שהיא שונאת את המונח משרה של נערה עצלה, אבל היא "מסכימה עם האנרגיה שמאחורי זה". היא עובדת בחברת נדל"ן בה זכתה לקידום פעמיים, ולאחרונה הפכה לעוזרת מנהלת פרויקט בשכר של 63 אלף דולר בשנה. גיליאם מתארת את תפקידה - לקשר בין מנהלי פרויקטים ומנהלי חשבונות כדי לוודא ציות פיננסי ורגולטורי - כתפקיד החלומות.

לסיים את המשימות "הקשות ביותר" של היום לוקח לגיליאם בין שעתיים לשלוש, היא אומרת. בשאר שבוע העבודה שלה, באורך 40 שעות, היא "on call", מה שמותיר לה זמן וגמישות לעבוד ממיאמי, שיקגו ולאס וגאס, ולעשות קורסים ב־LinkedIn Learning. לאחרונה סיימה קורסים המלמדים איך לעבוד חכם יותר ולא קשה יותר, ועל איך להגביר פרודוקטיביות עם כלי AI.

הבוסית של גיליאם, קיארה גלזגו, אומרת שהתפקיד צפוי להתפתח לשבוע עבודה עמוס עם יותר הכשרה. אבל בכל זאת, גלזגו רוצה שהצוות שלה ירגיש מאותגר מבחינה מקצועית מבלי להגיע לרף השחיקה. כל עוד העבודה נעשית, לא אכפת לה איך אנשים מארגנים את היום שלהם. גיליאם מעריכה את האוטונומיה: "מעולם לא עניתי לקריאה או לשיחה מחוץ לשעות המוגדרות של המשרה שלי".

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק