גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור המוזר על הפגישות ש"נעלמו" מהיומן של יו"ר החברה הממשלתית

יומנו של יו"ר נגה סמי תורג'מן נחשף במסגרת בקשת חופש מידע, אך התברר כי פגישות מסוימות לא הופיעו בו: מארוחה עם בכיר בענף האנרגיה ועד לביקורים של אנשי צבא ● עתירה שמתנהלת בימים אלה חושפת פרטים על היעדר ביקורת פנימית בחברה ● נגה: לומדים את העתירה

סמי תורג'מן, יו''ר חברת נגה והפגישות שנעלמו / איור: גיל ג'יבלי צילומים: רפי קוץ, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט,יוסי וייס, חברת החשמל
סמי תורג'מן, יו''ר חברת נגה והפגישות שנעלמו / איור: גיל ג'יבלי צילומים: רפי קוץ, מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט,יוסי וייס, חברת החשמל

ביום רביעי האחרון נערך טקס חגיגי בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, להשקת הזרמת הגז הטבעי לתחנה שהתבססה עד כה על שריפת פחם מזהם. שר האנרגיה ישראל כ"ץ ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הצטלמו אוחזים בידית הברז, כביכול פותחים את זרם הגז מהצינורות אל מערכת ייצור החשמל.

"ואז מערכת החשמל התחילה לקרוס": מנכ"ל נגה מספק תחזית עגומה לעתיד המשק הישראלי | ראיון  
ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו | ניתוח

אלא שבפועל היה מדובר בהצגה. גז לא זרם במלוא העוצמה בצינורות, כפי שהופתע לגלות כ"ץ רק במהלך האירוע. מדוע? בכירים בחברת החשמל הטילו את האחריות על נגה, החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל. "נגה לא אישרו בגלל גל החום המתוכנן", הם טענו.

אחרי שכבר התעכבו ביותר משנה בהסבת יחידת הכוח הראשונה ברוטנברג לגז טבעי, בחברת החשמל לא רצו לדחות את הטקס עוד רגע אחד. ל"חניכת" הגז הטבעי ברוטנברג הגיעו נציגים רבים מכל קצוות ענף האנרגיה, למעט אנשי נגה שנעדרו. בחברת החשמל הזמינו את בכירי נגה בהתראה קצרה במיוחד, ערב האירוע. הטקס, שאמור היה להיות תצוגת תכלית של ענף האנרגיה, הפך להצצה אל המאבקים הפנימיים בין הגורמים הממשלתיים שאמורים לשתף פעולה לאספקת החשמל התקינה.

עתירה מנהלית שהוגשה בשבוע שעבר נגד נגה חושפת פרטים מעוררי תמיהה על ההתנהלות בחברה. את העתירה הגיש עו"ד אלעד מן, יועמ"ש עמותת "הצלחה" לבית המשפט המחוזי בחיפה, בבקשה להורות לנגה למסור על פי חוק חופש המידע נתונים אודות פגישות "נעלמות" שקיים יו"ר החברה סמי תורג'מן, היקף המשרה שלו, תפקוד הביקורת הפנימית בחברה ועוד.

עמותת הצלחה כבר פנתה בפברואר האחרון לנגה כדי לבקש את יומני הפגישות של תורג'מן ושל מנכ"ל החברה, שאול גולדשטיין. ואכן, חודש לאחר מכן נמסרו היומנים. בלו"ז המדווח של תורג'מן, שחולש על התקופה שבין ינואר אשתקד לפברואר השנה, מתועדות פגישות עם דמויות מוכרות רבות.

ביניהן, פגישה ביוני 2022 עם שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שלושה ימים בלבד לאחר שהתפטר מתפקידו כיו"ר יונט קרדיט, בצל הפרשה בה נעלמו צ'קים ומיליארדי שקלים ממאזן חברת האשראי החוץ־בנקאית.

להבדיל, תורג'מן, שהוא אלוף במיל', אירח פעמים רבות אנשי צבא בכירים בולטים, בהם צמד הרמטכ"לים לשעבר, גבי אשכנזי וגדי אייזנקוט, שהגיעו ביחד ולחוד. תורג'מן כיהן לצדם במטה הכללי כאלוף פיקוד דרום לפני עשור.

הפגישה שמעוררת תהיות

הפגישות המופיעות ביומן מעניינות, אבל מסקרנות במיוחד הן אלה שקיים תורג'מן ומשום מה לא נמצא להן זכר ביומן. בכתב העתירה מצורפת תכתובת בין עו''ד מן לבין נגה, לאחר שהתברר לו כי היומנים שהועברו לידיו הם חלקיים בלבד. הוא הביא דוגמה בולטת: "למרשתי ידוע על פגישה שקיים היו"ר ביום ה־10.1.2023 במסעדת מיטבר, עם מר אורי אדלסבורג, שאינה מופיעה ברישומי היומן".

היעדר ציון הפגישה הזו מעורר תהיות. אדלטק בבעלות אדלסבורג היא יצרנית חשמל משמעותית בישראל. ב־2020, למשל, רכשה בצוותא עם שיכון ובינוי את תחנת הכוח רמת חובב מחברת החשמל תמורת 4.25 מיליארד שקל. אדלסבורג הוא גם אחד מבעלי המניות בתחנת הכוח דוראד (18.75%), שסכסוך ביניהם הוליד לפני כחודש פסק בוררות, הקובע כי אדלסבורג והשותפה הטורקית זורלו יצטרכו להחזיר לקופת דוראד כחצי מיליארד שקל.

באדלטק לא מכחישים את קיום הפגישה: "סמי תורג’מן ונגה אינם הרגולטור של אדלטק", הגיבו לפניית גלובס, "מר אדלסבורג מקיים כעניין שבשגרה מפגשים עם גורמים רבים במשק החשמל".

הקשר לתחנת כוח אשכול

לפי גורמים המצויים בפרטים, תורג'מן ערך פגישות נוספות רבות עם אנשי צבא בכירים במשרדי נגה, שלא דווחו ביומן. מן ביקש פירוט מלא של הפגישות שקיים תורג'מן במשרדי נגה עם קצינים בכירים בעבר ובהווה. "ככל שפגישות אלו אינן נוגעות לתפקידו של היו"ר בחברה, אנא הבהירו מדוע התקיימו במתקני החברה", ביקש - ולא נענה.

מדוע למעשה צריך הציבור להתעניין במה שמופיע (ובמה שלא מופיע) ביומנים של סמי תורג'מן? הממשלה הקימה את נגה לפני כשנה וחצי ותלתה בה תקוות גדולות. החברה אמורה הייתה להפוך לספינת הדגל של הרפורמה במשק החשמל, שתחליף את חברת החשמל בניהול המערכת הארצית, תוביל את פיתוחה ותדאג לאספקת חשמל סדירה לכל מקום בישראל. בפועל, החברה מתמודדת עם קשיים מאז הקמתה וסופגת ביקורת לא פעם מהגופים שעמם היא עובדת.

המחשה לחשיבות ניהול מסודר של מערכת החשמל התקבלה ביום שישי, 2 ביוני, עת כ־300 אלף בתי אב נותקו מהרשת בהפסקת חשמל חריגה בהיקפה, שנגרמה ביום שהעומס היה נמוך יחסית - מה שמעיד על כמה הפסקת החשמל הנרחבת ההיא הייתה מיותרת אם היה תכנון מסודר יותר.

לעיתים, לא נשמרה הפרדה מלאה בין הפגישות עם החברים הוותיקים מצה"ל והפגישות המקצועיות בענייני משק החשמל. מבין 4 פגישות שקיים תורג'מן עם אבי בניהו - דובר צה"ל בעברו שהפך מאז ליועץ תקשורת בכיר - בולטת אחת שמופיעה תחת הכותרת "אבי בניהו+OPC", והתקיימה בהרצליה התקיימה ב־9 במאי אשתקד.

יש מי שמעלים את השאלה האם נוצלה ההיכרות המוקדמת בין השניים כדי לקדם אינטרסים של OPC אנרגיה, חברה שמפעילה תחנות כוח שנמצאות תחת הבקרה של נגה. קבוצת OPC שבשליטת עידן עופר היא גם אחת משתי המתמודדות העיקריות במכרז התקוע למכירת תחנת הכוח אשכול.

המתחרה השנייה היא קבוצת דליה אנרגיה. במסגרת יומנו של תורג'מן, ניתן גם לראות כי קיים שלוש שיחות טלפון ופגישה אחת עם עלי ברנע, שותף בחירם־אפסילון, שמחזיקה 25.66% מההון בדליה אנרגיה. החברה שתופסת את הכותרות בימים אלה בשל מעורבותה במכרז, לאחר שנסוגה מהצעתה הראשונית האסטרונומית בסך כ־12 מיליארד שקל, קיימה איתו פגישה ב־16 באוגוסט אשתקד בנושא "תחנות כוח חדשות". 45 דקות בלבד לאחר מכן - קיים תורג'מן ישיבה עם סמנכ"לים בנגה אודות "משמעויות המכרז באשכול". אותו מכרז - שכולל הקמת תחנה חדשה במתחם אשכול - לא מוזכר קודם לכן או לאחר מכן ביומן הישיבות.

בד בבד, תורג'מן קיים לא פחות מעשר פגישות עם בכירים במוטורולה. מתוכן, שש פגישות מצויינות מיומנו מתקופה זו עם "מייקה ר' חטיבה בטחונית מוטורולה", כשהכוונה ככל הנראה מאיר (מייקה) מסטאי, ראש חטיבת התקשוב והסייבר הביטחוני של מוטורולה. פגישות נוספות התקיימו עם מנכ"ל מוטורולה אברהם בן דוד.

היעדר ביקורת פנימית

רשות החברות הממשלתיות צמצמה בתחילת השנה שעברה את אחוזי המשרה של היו"ר תורג'מן מ־100% ל־50%. העתירה מזכירה כי לפי חוזר הרשות, גם פעילות הלשכה של היו"ר הייתה אמורה בהתאם לרדת לחצי משרה - ומרמזת שתנאי הלשכה של תורג'מן לא הוגבלו כנדרש.

בחברה כמו נגה, שעל בעיות הניהול בה כבר כתבנו בעבר, מתבקשת נוכחות של ביקורת פנימית חזקה ועצמאית. ואולם, לפי העתירה, "לא נערכו דוחות ביקורת ב־2022". לפי טענות גורמים המכירים את הנעשה בחברה, החל מדצמבר 2022 לא כונסה ועדת הביקורת.

יועמ"ש "הצלחה" אלעד מן מסר כי "לאחר תקופה ארוכה של אי מענה והבטחות שווא לקבלת מידע נוסף על זה שכבר נמסר, לא היה מנוס מהגשת העתירה. כמו תמיד, במקרים של העדר מענה, עולה התהיה מה הסיבה לו ונוכח השאלות והנושאים שעלו בפניית ההמשך - ראוי לשאול האם מסירת המידע הייתה חושפת אי תקינויות שונות שהחברה או בעלי תפקיד בה, מבקשים להימנע מהן ומדיון ציבורי בהן".

מנגה נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה במשרדי החברה בימים האחרונים, ואנו לומדים אותה. לעצם העניין, היינו בקשר רציף עם עמותת "הצלחה" ואף עדכנו אותם שנעביר התייחסות מסודרת. חבל שהיד קלה על ההדק בהגשת עתירות סרק, אבל אנו נגיב לעתירה בבית המשפט".

עוד כתבות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים