גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הסיכוי שבקרוב נראה מנכ"לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? בדקנו

הבורסה איבדה השבוע את המנכ"לית האחרונה שעמדה בראש חברה שנכללה במדד ת"א 35 ● בניסיון להבין מה הסיכוי שזה ישתנה בקרוב, בדקנו כמה סמנכ"ליות מכהנות בחברות האלה, באילו מקצועות ומה הסיכוי שלהן לזנק לעמדה בכירה יותר ● וגם, איזו חברה נשלטת על ידי אישה אבל בהנהלה שלה תמצאו אפס סמנכ"ליות?

מנכ''לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? / אילוסטרציה: אפרת לוי
מנכ''לית חדשה בראש חברה ציבורית גדולה? / אילוסטרציה: אפרת לוי

 

המינוי של אלי כהן השבוע למנכ"ל הבנק הבינלאומי סימל את סוף עידן הנהלת הנשים בבנקים. ויותר מכך, עם מיניו התייתם מדד תל אביב 35 כולו ממנכ"ליות.

עד לפני שנים אחדות, שלושה מבין הבנקים הגדולים בישראל נוהלו בידי נשים (גליה מאור ולאחר מכן רקפת רוסק, לילך אשר טופילסקי וסמדר ברבר צדיק). השינוי הזה, ביחד עם המגמה הכללית בצמרת החברות הציבוריות בישראל, הובילה אותנו לשאלה האם מדובר באירוע נקודתי או שיטתי ומה הסיכוי שהוא ישתנה בקרוב. בניסיון להתחקות אחר תשובות ניתחנו את הנהלות כלל החברות במדד ת"א 35, ביקשנו לבדוק כמה סמנכ"ליות מכהנות בהן כיום ובאלו תפקידים.

לאן נעלמו הנשים?

הנחת המוצא שלנו הייתה שסמנכ"לים של היום הם המנכ"לים של מחר. אולי לא בחברה שבה הם מכהנים או מכהנות כיום, אבל מדובר בנקודת זינוק משמעותית לראש הפירמידה. כך מונה אלי כהן, שכיהן כסמנכ"ל שאחראי על חטיבת ניהול הסיכונים בבינלאומי, ומעמדה זו מונה גם אבי לוי המנכ"ל החדש של בנק דיסקונט. זו דרכו של עולם.

כמה סמנכ"ליות במדד ת"א 35?

להלן התוצאות: בחברות שמרכיבות את מדד תל אביב 35 מכהנות 69 סמנכ"ליות, פחות מ־2 בממוצע לחברה. זאת לעומת 156 סמנכ"לים גברים, יותר מ־4.5 בממוצע (הבדיקה שלנו כוללת גם משנים למנכ"ל, ראו מסגרת). כלומר - קיימת הטייה משמעותית לטובת גברים, אך המצב אינו חמור כמו זה שמשתקף כרגע בצמרת הפירמידה עצמה.

בהנהלות הבנקים קיים יחס לא רע בין גברים לנשים בעמדות הבכירות, עם קצת יותר מ־4 סמנכ"ליות בממוצע לכל בנק, מול כ־6 סמנכ"לים. במקצה הזה בולט במיוחד בנק מזרחי טפחות. הבנק היחיד שיש בו יותר סמנכ"ליות (5) מסמנכ"לים (4).

 

בעוד שלוש חברות בלבד קיימת הטייה לטובת הנשים - נייס, או פי סי אנרגיה, ואנרג'יקס שבה 3 נשים מכהנות כסמנכ"ליות ללא סמנכ"לים ממין זכר כלל. בארבע חברות נוספות מצאנו שוויון בין מספר הסמנכ"ליות למקביליהם הגברים. ב־28 חברות מספר הסמנכ"לים גבוה מזה של הסמנכ"ליות, בהן 4 חברות ללא סמנכ"לית אחת.

התואר סמנכ"ל לא ניתן לכל ההנהלה הבכירה בחברה, ויש לו משמעות. "למילים יש כוח", אומרת מיכל דן הראל, מנכ"לית חברת ההשמה וכוח האדם מנפאואר ישראל. "אי אפשר להתעלם מזה שהתואר סמנכ"ל הוא הבעת אמון והצהרת כוונות. יוצאים מן הכלל הם הארגונים שנמנעים מעצם השימוש בטייטל הזה, ובוחרים בתיאור אחר".

האם דמות נשית בעמדה בכירה היא ערובה למינוי של יותר נשים בכירות? לפחות במדד ת"א 35 התשובה שלילית. בשתיים מתוך ארבע החברות היחידות שבהן מכהנות נשים בתפקיד היו"ר - עזריאלי ומליסרון - קיימת העדפה גברית מובהקת בהנהלות. כאשר במליסרון אין סמנכ"ליות כלל.

ברשות לניירות ערך הציבו לפני שלוש שנים יעד של 35% להשתתפות נשים בדירקטוריונים. אם ניקח את המספר הזה כנקודת ייחוס, הרי שבגזרת הסמנכ"לים רוב החברות במדד תל אביב 35 עומדות במשימה, ולא מעט מהן גם עוקפות אותו, כאשר הממוצע הכללי עומד על כ־30%.

מה מסתתר מאחורי מספרי המאקרו

אלא שמספרי המאקרו החיוביים עשויים להסתיר מציאות קצת יותר מורכבת. השאלה הבאה ששאלנו את עצמנו היא באיזה סמנכ"ליות מדובר, כלומר מה תחומי האחריות שהן מחזיקות בהן. המקפצה הטבעית למשרת מנכ"ל.ית היא תפקיד מעולמות הכספים, השיווק או ניהול הסיכונים - האם נשים מחזיקות בתפקידים כאלה?

 

כאן הבדיקה שלנו מגלה שיותר מחצי מהסמנכ"ליות בחברות תל אביב 35 מכהנות במקצועות של אנשים וכוח אדם או ייעוץ משפטי - 36 מתוך 68 הסמנכ"ליות. לכן, אפשר לומר שהסיכוי שלהן להפוך למנכ"ליות, נמוך יותר.

עד כמה התמונה הזו משקפת את המנכ"לים והמנכ"ליות של מחר? לדברי דן הראל, "בשנים האחרונות יותר סמנכ"לי כספים ממונים למנכ"לים, אך המגמות משתנות עם השנים. הייתה תקופה לא מבוטלת שסמנכ"לי מכירות היו המועמדים המובילים להתמנות למנכ"לים. מה שבטוח זה שהסיכוי של סמנכ"לית משאבי אנוש להפוך למנכ"לית הוא נמוך עד אפסי והדבר נכון גם לייעוץ המשפטי".

המגמה העולמית והמצוק שנשים נופלות ממנו

לפי מחקר משנת 2021 של ארגון WBC, שמקדם נשים בעולם העסקים בארה"ב, רק 6% מהחברות במדד החברות המובילות בארה"ב, S&P500, מנוהלות על ידי מנכ"ליות. רק 26.5% מהסמנכ"לים והמנהלים הבכירים באותן חברות הם נשים.

בבדיקה מאוחרת יותר, מפברואר השנה, נמצא שיפור מסוים. חברת Catalyst, גם היא פועלת בתחום קידום הנשים בעסקים, מצאה כי ב־500 החברות המובילות בוול סטריט מכהנות 41 מנכ"ליות, שהן קצת יותר מ־8%.

 

השבוע דווח בניו יורק טיימס כי רוב חברות הקמעונאות הגדולות שחיפשו הנהגה חדשה מינו גבר לעמוד בראשן. גם בחברות שנוהלו בעבר על ידי נשים כמו ויקטוריה סיקרטס וגאפ, כיסא המנכ"ל ניתן לגברים. למעשה, מתוך 86 חברות קמעונאות ברשימת הפורצ'ן 1,000, שכוללת את אלף החברות הגדולות בארה"ב, רק 13 מנוהלות על ידי נשים. זאת, למרות שנשים מניעות את רוב הרכישות בחנויות ומהוות גם את רוב כוח העבודה בדרגות הנמוכות יותר.

כמו בבנקים בישראל ובחברות הגדולות במשק המקומי, גם בארה"ב נדיר שמנכ"לית מוחלפת על ידי אישה אחרת. כך קרה למשל במקרה של בד בת' אנד ביונד (Bed Bath & Beyond). קמעונאית מוצרי הבית שהגישה בקשה לפשיטת רגל לפני מספר חודשים ונוהלה על ידי המנכ"לית סו גוב. החברה נמכרה במכרז לחברת האיקומרס אוברסטוק. את תפקיד המנכ"ל בגרסה החדשה של בד בת' אנד ביונד קיבל בכיר באוברסטוק.

הסיפור של בד בת' אנד ביונד מייצג במידה רבה את הסיבה לתופעה. בניו יורק טיימס מסבירים כי בתקופות חוסר ודאות, בהן סיכון הופך כמעט למילה גסה, חברות מחפשות מנהלים עם רקורד מוכח, מומחיות פיננסית וכאלה שמפזרים ניחוח של ביטחון, מה שמקדם בעיקר גברים.

 

המגמה הזו נמצאה גם במחקר של כריסטי גלאס, פרופ' לסוציולוגיה באוניברסיטת יוטה, שחוקרת כבר 16 שנה ייצוג מגדר וגזע בתאגידים בארה"ב. גלאס אמרה לניו יורק טיימס כי מחקריה הראו לאורך השנים שנשים מתמנות לעתים קרובות לתפקידי מנכ"ל כשהחברה מחפשת תדמית נועזת מול מצב פיננסי רעוע - תופעה המכונה "צוק הזכוכית". אבל בהמשך, כשהבוץ מעמיק והצרות נערמות, את תפקיד המנכ"ל המושיע תופס גבר. "ההיגיון של 'צוק הזכוכית' בזמן משבר הוא להגיד 'בואו נראה לבעלי המניות, לציבור, ולבעלי העניין שאנחנו הולכים לכיוון חדש", הסבירה גלאס לניו יורק טיימס. "אפקט המושיע הוא דרך לומר, 'בסדר, ניסינו את זה, אנחנו נחזור קצת לסטטוס קוו היציב כדי לנווט את המשבר הזה".

פרופ' תמר אלמור, דיקן הפקולטה למנהל עסקים במכללה למינהל, מצביעה על סיבה נוספת לכך שמינוי של אישה בתפקידי מפתח לא בהכרח מרמז על המשך המגמה: תסמונת מלכת הדבורים (Queen bee syndrome). "כדי להגיע לתפקיד ניהולי בכיר, אישה צריכה להראות שהיא 'יותר גבר מכל גבר אחר', ומנסה להיות מאוד דומה לכל הגברים שבוחרים בה. היא מסגלת לעצמה התנהגויות שנפוצות יותר אצל גברים, כמו לשים את העבודה במקום הראשון", היא מסבירה. "אם יש אישה אחת בתפקיד בכיר בין הרבה גברים, היא הרבה פעמים תהיה זו שלא תקדם נשים אחרות. אלה לא בחירות שנעשות באופן מודע, אבל אנחנו רואים אותן במחקרים". מעגל קסמים של אי־שוויון.

 

קשר מובהק בין גיוון לביצועים

ולסיום צריך להגיד אולי את המובן מאליו. לעובדה שנשים מקבלות פחות מקום במסדרונות ההנהלה הבכירה, יש לא רק משמעות חברתית, אלא גם עסקית. מחקר שפורסם ב־2016 וכלל 2 מיליון חברות באירופה גילה שמספיק להוסיף אישה אחת לדירקטוריון כדי שהתשואה תעלה ב־3%־8%. מחקר שהתפרסם לפני עשור על ידי החברה למחקרי שוק של הדאו ג'ונס והתפרס על פני 15 שנה, העלה ממצאים דומים.

"המחקרים הגלובליים מצביעים על זה שהעסקה של כוח אדם מגוון תורמת משמעותית לביצעים של חברות וליכולת שלהן להיות גמישות ולהסתכל על המציאות בצורה רחבה יותר", אומרת דן הראל.

פרופ' אלמור הרבה יותר נחרצת. "שורה של מחקרים שנעשו לאורך השנים לפי כל מיני מדדים מצביעים על קשר מובהק בין גיוון מגדרי לביצועים עסקיים. עשינו מחקר בינלאומי על דירקטוריות והשקעות מחקר ופיתוח. ומצאנו שככל שיש יותר נשים בהנהלה הבכירה ובדירקטוריון, השקעות קצרות טווח יורדות, והשקעות אסטרטגיות, כמו מחקר ופיתוח, עולות", היא מספרת.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?