גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש חברות שמוכתרות כיוניקורנים, אך הן מעולם לא הגיעו לשווי של מיליארד דולר"

חברת הסייבר פרימטר 81, שנרכשה בשבוע שעבר בכחצי מיליארד דולר בלבד, הייתה עבור ערן בילסקי אחד האקזיטים הראשונים כשותף בכיר בקרן אנטרי ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע זו דווקא תקופה טובה להשקעות, ולמה הוא בטוח שלתואר יוניקורן כבר אין שום משמעות ("זה עניין שיווקי")

ערן בילסקי, קרן אנטרי קפיטל (Entree Capital) / צילום: יוסי כהן
ערן בילסקי, קרן אנטרי קפיטל (Entree Capital) / צילום: יוסי כהן

בגיל 27 מצא את עצמו ערן בילסקי בישיבות הדירקטוריון של כמה מחברות ההייטק המעניינות והמבטיחות. אחרי שגויס לבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן כפרח פיננסים צעיר כמה שנים קודם לכן, הפך בילסקי - כיום בן 35 - לאחד השותפים הצעירים ביותר בתעשיית ההון־סיכון הישראלית, כאשר במקרים רבים הוא מוצא את עצמו כאדם הצעיר בחדר. "אנשים יכולים לראות אותי ולחשוב לעצמם 'מי זה הילד הזה?' אבל ברגע שאני פותח את הפה, אנשים אומרים לעצמם 'אוקיי, אני מבין למה הוא יושב פה'".

כעת, שבוע לאחר שצ'ק פוינט הכריזה כי תרכוש את חברת הסייבר פרימטר 81, שמאבטחת את השימוש בחיבור מרחוק לעובדי הארגונים, הוא מסמן את אחד האקזיטים הראשונים שלו כשותף בכיר בקרן אנטרי. למרות היקפה, העסקה מהווה מעין ניצחון חמוץ מתוק, שכן שוויה של החברה נאמד ביוני 2022 במיליארד דולר - כפול מהסכום בו נרכשה.

 

כמו יזמי החברה, גם בילסקי איננו מתייחס עדיין לפרטי העסקה, אך בראיון לגלובס הוא נותן את נקודת מבטו על המצב הנוכחי בשוק שבו הריבית גבוהה ומסביר מדוע בתנאים שכאלו, גם מכירה ב־50% מהשווי המוערך מהווה עסקה טובה.

"כאשר הריבית נמוכה היא דוחפת משקיעים מוסדיים להשקיע באזורים מסוכנים יותר", מסביר בילסקי. "נוצר מצב שבו המון כסף נשפך אל עבר קרנות ההון סיכון, מה שהוביל לזה שאנשים גייסו הרבה יותר ממה שהם היו צריכים עם הרבה פחות הוכחות. כיום, בניגוד לעבר, עסק שיש לו שני מיליון דולר הכנסות ומוערך בשווי של 950 מיליון דולר, לא יכול לגייס כסף במכפיל 450. אז הוא יעשה הורדת שווי, וזה בסדר.

"לפעמים מדברים על זה כאילו כלו כל הקיצים אבל זוהי דרכו של עולם - זה קורה גם בסייבר וזה בסדר. זאת עדיין תוצאה טובה למשקיעים וליזמים. יש גם עסקאות פחות טובות ויש גם חברות שייסגרו, אבל אני לא רואה פה משהו שהוא יוצא מגדר הרגיל. צריך לזכור, רוב הסטארט־אפים נכשלים, זאת המציאות".

בילסקי מזכיר גם את הייחודיות של עולם הסייבר בישראל. "יש לנו פה כישרון כמו שאין בשום מקום אחר בעולם, ויש גם הרבה מרכזי מחקר ופיתוח של חברות גדולות, מיקרוסופט למשל, אז יש פה גם עשרות רוכשות פוטנציאליות".

 

"הסמנטיקה לא חשובה, אלא המספרים עצמם"

דרכו של בילסקי אל לב זירת קרנות ההון סיכון, לא הייתה שגרתית. לאחר שסיים תואר ראשון במנהל עסקים ומימון באוניברסיטת רייכמן, הוא התקבל לג'יי.פי מורגן, התאגיד הבנקאי הרב לאומי שמחזיק גם בתואר הבנק הגדול ביותר בארה"ב. לאחר הכשרה בלונדון חזר לעבוד במטה בארץ.

לדבריו, בנקודה זו הוא הרגיש כי אינו מגשים את הייעוד שלו. השינוי הגיע בעקבות פגישה מקרית בין אשתו של אבי אייל, המייסד ושותף בקרן אנטרי, לבין סבתו של ערן, שתיהן בעלות שורשים דרום אפריקאים. האחרונה התגאתה בנכדה המוכשר והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה. בגיל 35, הוא כבר יושב בבורדים של חברות מוכרות.

למרות שהוא מסרב להיכנס לפרטי העסקה שנחתמה בין צ'ק פוינט לפרימטר 81, בילסקי מתייחס לשני היזמים העומדים מאחורי החברה - עמית ברקת ושגיא גידלי. "אנחנו מכירים אותם הרבה זמן, הם סוג יזמים שאני מאוד אוהב. בחברה הקודמת שהקימו, SaferVPN, הם הצליחו להגיע ל־2,3 מיליון דולר בלי לגייס כסף בכלל. את כל ההתחלה של פרימטר הם מימנו מהרווחים שלהם, ממש כמו פעם".

ביולי 2022 פרימטר 81 זכתה לתואר הנכסף "חד קרן", אך בילסקי מצנן את האווירה סביב המושג הזה. "זאת לא הסמנטיקה, אלא המספרים עצמם. יש יוניקורנים שמעולם לא הגיעו לשווי של מיליארד דולר, והם מוכתרים ככאלה. יש חברות שאני מושקע בהן וכתוב שהן הגיעו לשווי של מיליארד דולר ואני יודע שלא - זה 900 מיליון דולר. יש גם הרבה חברות שהגיעו לשווי הזה אבל הן לא ימשיכו להיות יוניקורנים.

"זה עניין שיווקי - כולם רצו להיות יוניקורן, כולם שאפו לתואר הזה. אבל היוניקורן האמיתי זה מי שיש לו הכנסות או טכנולוגיה פורצת דרך".

"התקופה הכי טובה להיות בה משקיע עם כסף"

גיוסי הענק במכפילים גבוהים מידי והערכות השווי שאינן נאמנות למציאות, שאפיינו את השנים האחרונות, מעלות תהייה לגבי אחריותן של קרנות ההון־סיכון ובנקי ההשקעות. "זה ברור שיש להן חלק במציאות הזו", מסביר בילסקי. "אי אפשר להסתיר את העובדה שכאשר חברה מנפיקה, הקרנות והבנקים מרוויחים. אם כי לנו, הקרנות, התהליך מסובך מעט יותר, גם אנחנו שחקניות בזירה ואם הנפקנו משהו ותוך חודש הוא מתמוטט - לא הרווחנו פה כסף".

נדמה כי כיום קרנות ההון־סיכון נחשבות לסחורה הכי פחות חמה.
"אני דווקא חושב אחרת. כאשר הריבית גבוהה, כדאי לשים כסף במקומות פחות מסוכנים. כמו כן, הרבה קרנות לא העריכו נכון את הנכסים שיש להן בפורטפוליו. בעיניי, הקרנות הטובות עדיין יעשו השקעות טובות.

"אגב, דווקא עכשיו, בגלל שפחות הון מנוסה זורם לתעשייה הזאת אז לא כל אחד יכול לגייס ואז יש זמן לעשות הערכות נכסים כמו שצריך. בתקופות כאלה יש את ההזדמנויות הכי טובות ובתקופות כאלה קמות החברות הכי טובות. אנחנו בתקופה הכי טובה להיות בה בתור משקיע עם כסף בכיס".

"ישראלים יקימו חברות מדהימות, השאלה איפה"

בטח ראית את שלל הדוחות שהתפרסמו לאחרונה, עם כוכבית עגומה במיוחד כלפי תעשיית הטק המקומית. מתי לדעתך זה ישתחרר?
"הנבואה ניתנה לשוטים אבל מה שחשוב זה שיש פה חברות חזקות שימשיכו להיות חזקות. אני יכול להגיד ברמת ביטחון מאוד גבוהה שחברות מדהימות יוקמו על ידי ישראלים, אבל יכול להיות שבגלל המצב הנוכחי חלק יבחרו להקים את החברה בארה"ב, או לעבור אליה מוקדם".

אתם אלו שמעודדים את היזמים שלכן להקים חברות בחו"ל?
"העולם הוא לא שחור ולבן. יש הרבה מאוד משקיעים ומוסדיים שהחליטו לא להשקיע פה. אגב, גם בעבר היו חרמות על התעשייה המקומית. למשל, חרם של קרן ההון של נורבגיה. לפני חודש, הייתי בארוחת ערב עם אחד המנהלים הבכירים של קרן אירופאית, והוא אמר לי שאם הממשלה ממשיכה בקו הנוכחי, הקרן שלהם תוציא מפה את כל המשאבים שלה ותסגור את הפעילות.

"בתור ישראלי, זה מאוד כואב לשמוע. אבל הוא אמר שאם נגיע למצב הדומה למתרחש למשל בפולין - הקרן תסגור את הפעילות שלה בארץ. עד כמה התהליך הזה מתרחש עכשיו וכמה ימשיך לקרות - אני לא יודע. תלוי במה שהממשלה והאופוזיציה יחליטו.

"כרגע אנחנו לא מגייסים קרן נוספת אבל אני יכול להגיד שבסוף ישראל היא מדינה אטרקטיבית עם יזמים אטרקטיבים. אני מאמין שהמשקיעים שלנו ימשיכו לסמוך עלינו שאנחנו יודעים לעשות את ההשקעות הנכונות ולהביא להם את התשואה שהם מבקשים".

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר? לפי בית המשפט, התשובה היא לא

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואין ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע בצה"ל, והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע שהאישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע שפנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שניה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תחשב כ"הכנסה ראשונה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות' הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020