גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השר שהכריע, הבולדוזר שהניע וזו שגזרה את הסרט: האנשים של הקו האדום

בתום שנים של דחיות, חילופי האשמות ותשעה שרי תחבורה, הקו האדום בגוש דן נפתח ● חזרנו אל דמויות מפתח בפרויקט התשתית הענק והיוקרתי בתולדות המדינה: מהשר שהוציא אותו לפועל ועד ל"האיש שידע להזיז את כולם"

מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן
מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

אחרי שנים רבות של דחיות, עיכובים, ויכוחים, צפיות ולא מעט רעשי רקע, הגיע הרגע המיוחל:פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה במרכז הארץ. גלובס חוזר אל האנשים המרכזיים שעמדו מאחורי פרויקט התשתיות הענק והיקר ביותר שנעשה בישראל: החל מישראל כ"ץ, דרך רון חולדאי ועד לשרת התחבורה מירי רגב, שבסוף גזרה את הסרט.

למדו את הלקח? מה הסיכוי שהקווים הבאים של הרכבת הקלה יהיו מוכנים בזמן
היינו בנסיעת המבחן של הרכבת הקלה. זה מה שחשבנו

ישראל כ"ץ  "השר שהלאים"

בשנת 2007 נפל דבר. בתום מכרז שפרסמה המדינה לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, נחתם הסכם עם קבוצת MTS - שותפות בין חברות ישראליות וזרות ובהן אפריקה ישראל, אגד, סימנס הגרמנית ו־CCECC הסינית. שנה לאחר מכן, פרץ משבר כלכלי עולמי והשותפות לא הצליחו להגיע לידי סגירה פיננסית כדי להתחיל את ביצוע הפרויקט, שהקמתו אמורה הייתה להסתיים בתוך חמש שנים. הקבוצה הציעה למדינה להגיע להסדר לפיו הפרויקט יפוצל לחלקים שונים, וכך השותפים יוכלו להגיע לסגירה פיננסית מלאה בעבור כל צד. אלא שבמשרד האוצר סירבו להצעה.

 

בינתיים, במשרדי הממשלה התחוללה מהומה: במשרד ראש הממשלה חשבו שתהיה זו בכייה לדורות להלאים את הפרויקט; באוצר הדעות היו חלוקות ושר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ, דפק על השולחן והכריע לגבי הלאמת הפרויקט.

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"המחיר שהמדינה הייתה משלמת על פער המימון של מאות מיליוני שקלים לעומת הנזק מבחינת עלויות והזמן להקמת הפרויקט, פשוט לא בר השוואה וזה נזק מטורף", אומרת מיכל פרנק, לשעבר מנכ"לית משרד התחבורה ומי שכיהנה באותם ימים כבכירה במשרד ראש הממשלה. "היום יותר מתמיד אנחנו יודעים שצריך לתת לשוק הפרטי לעשות את מה שהוא יודע לעשות". גורם אחר שהיה מעורב בקבלת ההחלטות סביב הפרויקט, הוסיף: "היו חילוקי דעות בממשלה, ובסופו של דבר אין ספק שהמציאות הייתה גרועה מכל תחזית שאפשר היה לצפות".

לצד הביקורת על ההלאמה, צריך לציין שכ"ץ הוא זה שהוציא את הפרויקט לפועל, לאחר שנים רבות של דיבורים ודחיות בלתי פוסקות. בשנת 2015 פוצץ את גשר מעריב והעבודות החלו. אולם, בתור השר הממונה הדומיננטי ומי שכיהן במשך עשור בתפקיד, חלק מהכישלונות רשומים על שמו: החל ממינויים שינויים במחלוקת ועד דרך ביקורות על טוהר מידות. כמו כן, כ"ץ קידם באיחור את הקו האדום, כשהמטרופולין כבר הגיע לכאוס תחבורתי.

רון חולדאי "מושל הקו"

הקו עובר בין חמש רשויות מקומיות, אבל רשות אחת בולטת מעל כולן. "אם ישאלו בעתיד למה הפרויקט יצא לדרך, יבינו שזה קרה בזכות עיריית תל אביב ובזכות ראש העיר", אמר בעבר מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "זאת לעומת ערים אחרות שעיכבו את הפרויקט".

תל אביב פרסה שטיח אדום לעבודות הרכבת הקלה שמיררו את חיי התושבים ובעלי העסקים. שרי תחבורה ואוצר התחלפו והפקידות עברה אין סוף גלגולים, אבל ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, תמיד היה שם. חולדאי ליווה את הקו האדום מאז תחילת כהונתו, ובקדנציה האחרונה שלו הוא אף ספג ביקורת ציבורית נרחבת על העבודות שלא נגמרות.

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב / צילום: איל יצהר

חולדאי דרש - וקיבל - את שינוי התכנון ולהוריד את הרכבת מתחת לקרקע כדי לא להפריע לבעלי הרכבים. כתוצאה מכך, קיבלנו רכבת תת־קרקעית שלא מעשירה את המרחב העירוני כמו רכבת קלה, והשקעה תשתיתית יקרה מדי ביחס לשירות שהיא מציעה.

יהודה בר און "הבולדוזר"

גורמים רבים בענף מאמינים שאם יש אדם שהביא לכך שעבודות הרכבת הקלה בגוש דן יצאו לפועל, הוא מנכ"ל נת"ע המיתולוגי, יהודה בר און. האיש שנודע בפתיל קצר למדי, הציב שעון עצר שתקתק בכניסה למשרדי החברה עד ליום הפתיחה.

למרות ריבוי השחקנים שמעורבים בפרויקט שהתנהל בין גופי המדינה ומחוצה לה, ה"בולדוזר ידע להזיז את כולם", כך לפי גורמים שעבדו מולו.

יהודה בר און / צילום: תמר מצפי

בשנת 2019, כשהפרויקט חווה טלטלה בעקבות התפטרות בר און וחמישה סמנכ"לים בנת"ע לאחר מחלוקות ממושכות מול הדירקטוריון, בראשות רם בלינקוב, שדרש עוד סמכויות. כתוצאה מכך, במשך חודשים החברה התנהלה בעצלתיים.

חיים גליק "המנהל"

לאחר חודשים ללא הנהלה ומעט מאוד אנשים שהסכימו להיכנס לתופת התשתיתית של נת"ע בעיצומו של הפרויקט הלאומי הגדול ביותר בתולדות המדינה, בחר דירקטוריון החברה בחיים גליק לתפקיד המנכ"ל החדש. גליק הגיע ללא ניסיון רלוונטי בתחום התחבורה, וקודם לכן כיהן כמנכ"ל עיריית ראשון לציון ומנכ"ל אוניברסיטת בר אילן.

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: כדיה לוי

חודשים בודדים לאחר מינויו, הודיעה נת"ע על דחייה בהשקת הרכבת הקלה של 13 חודשים, וצורך בתקציב של יותר ממיליארד שקלים. בהמשך כהונתו, נת"ע לא עמדה שוב ושוב בתאריכי היעד לפתיחה. במקביל, מחלקות שונות בנת"ע לא שיתפו פעולה זו עם זו ומנהליהן החליפו מהלומות. כל זאת, כשאגף המטרו בה לא עבד לשביעות רצון הממשלה, וכשהאחראים על הקו הסגול לא היו מתואמים עם אלו של הקו הירוק.

אולם, למרות הביקורת, גליק ראה בהפעלת הרכבת משימת חייו. הוא מי שעומד בסופו של דבר בראשה של חברה שהוציאה את הפרויקט לפועל, גם אם באיחור.

מירי רגב "גוזרת הסרט"

משנת 1997 החל להתקדם על הנייר רעיון הרכבת הקלה, ובשנת 2002 הממשלה אישרה את תכניותיו. חמישה ראשי ממשלה כיהנו מאז ותשעה שרי ושרות תחבורה. כעת, מי שגוזרת את הסרט היא מירי רגב. היא ערכה השבוע נסיעה מיוחדת לעיני עיתונאים, הייתה בקיאה בחומר ורשמה הערות. אבל האמת שהיא לא הייתה שם, בטח שלא באופן מספק, כמוה גם כל שרי ושרות התחבורה מאז כהונתו של ישראל כ"ץ. היא לא גיבתה את נת"ע מול ראשי הרשויות ולא הייתה מעורבת מספיק, כמו גם קודמיה. אך רגב המשיכה להלום בחברה שעמדה בפני שוקת שבורה.

בשיאן של העבודות לפתיחת הקו בישורת האחרונה ולאחר נסיעת מבחן מוצלחת, רגב איימה להפקיע מידי נת"ע את פרויקט המטרו כדי שהחברה תתמקד בקווים הירוק והסגול. זאת למרות שייתכן שחלק מהעיכובים בקו הסגול נוגעים לשרה עצמה ישירות, כשלא הסכימה לחתום על צווי הפקעה למבנים בכפר שלם שעליהם עובר התוואי. כתוצאה מכך, ההכרזה על תוצאות המכרז של השלב השני בפרויקט נדחה בשנה.

ומה הלאה? תלוי את מי שואלים. "אני יודעת שחיים (גליק, א"ז) פעל רבות והשקיע המון משאבים", אמרה השרה השבוע. "אבל לגבי המטרו, אני רוצה שבנת"ע יתרכזו בקידום הקווים הירוק והסגול, ולכן כרגע חלק מהפרויקט יצאו לכיוון נת"י (נתיבי ישראל) ואת ההמשך אשקול". גליק הגיב: "אחדד מה שאומרת השרה כדי שאני אבין: המטרו נשאר בנת"ע ואם חברות אחרות יעשו חלק, הן יעבדו בכפוף לנת"ע שעובדים בה מאות אנשים שמיומנים בעבודה. ברשותך, אם פירשתי נכון - תגידי לי כן", ניסה - ללא הועיל. "אנחנו נדבר על הפרשנות שלך בינינו", השיבה השרה.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים