גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת המדרוג: "הצעת קרעי דומה למצב ברוסיה"

בעקבות תזכיר חוק התקשורת של השר שלמה קרעי, ועדת המדרוג הודיעה: "מה שמוצע בחוק הוא חסר תקדים ברמה עולמית" ● "אימוץ החוק צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם מלבד רוסיה, שבה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה", אומר רוני ארן, יו"ר הוועדה ● אירועים ומינויים

רוני ארן / צילום: תמונה פרטית
רוני ארן / צילום: תמונה פרטית

ועדת המדרוג הישראלית שלחה את ההתייחסות שלה לתזכיר חוק התקשורת של שר התקשורת שלמה קרעי,  וליתר דיוק לסעיף 81 העוסק בהקמת גוף ממשלתי שיעסוק באיסוף ופרסום נתוני הצפייה - מעין ועדת רייטינג ממשלתית. "מה שמוצע בחוק הוא חסר תקדים ברמה עולמית", נאמר בהודעת הוועדה. 

ניתוח | המרוויחים, המפסידים והמניעים מאחורי חוק השידורים החדש של קרעי
המאבק ברפורמת קרעי: קשת, רשת והתאגיד מקימים את פורום הערוצים הישראליים  
האם חוק השידורים של שר התקשורת קרעי אינו מבוסס על הצעת החוק של קודמו?

"אין מדינה בעולם המערבי שבה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה", אומר רוני ארן, יו"ר ועדת המדרוג. "גם במדינות עם דמוקרטיה מפוקפקת, נתוני הצפייה מופקים על-ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, ולא על-ידי הממשלה.

"אימוץ החוק בכל הנוגע לנתוני הצפייה צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם, מלבד רוסיה, שבה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה. אגב, אפילו ברוסיה המעורבות היא על-ידי השתלטות על ועדת המדרוג, ולא על-ידי פקידים המטפלים בנתונים".

נזכיר כי שיטת המדידה הנהוגה בישראל היא באמצעות מכשירי פיפל מיטר, ולפי הודעת הוועדה, השיטה נהוגה בעוד כ-55 מדינות, ובכולן אין מעורבות ממשלתית. בוועדה מזכירים כי קרעי מדבר על שוק חופשי בתחום השידורים, אך הצעתו בכל הנוגע למדידת נתוני צפייה רחוקה מכך. יותר מזה, לדבריהם, ההצעה מאפשרת "להלאים את נתוני הצפייה ולפתוח פתח לבצע בהם מניפולציות פוליטיות ואחרות".

לפי הבנת הוועדה את המנגנון המוצע, המועצה תהיה מחוברת לנתונים של הפלטפורמות הרב-ערוציות השונות ותעשה שימוש בנתונים הגולמיים במטרה לאסוף נתוני אמת לצורך טיוב המדידה. אלא שלפי התפיסה המקצועית בוועדה, הנתונים שיתקבלו לא יהיו נתוני אמת, ואף "רחוק מכך". לדוגמה, אם ממיר פועל ו"מושך" שידור של ערוץ מסוים, הטלוויזיה לא בהכרח פועלת. וגם אם היא פועלת, זה לא אומר שמישהו צופה בה באותו הרגע.

בעיה נוספת, לפי הוועדה, היא שהנתונים נמסרים על-ידי הפלטפורמות הרב-ערוציות, שכעת יוכלו לשלב פרסומות בתכנים שלהן. בכך, הן יהפכו למתחרות ישירות של כלל הערוצים שמקור ההכנסה הבלעדי שלהם הוא מכירת פרסום, מה שמציב אותן בניגוד עניינים מובנה.

לסיכום, בוועדה מציינים כי במסמך הערכות והשפעת הרגולציה (RIA) אין התייחסות לנושא המדרוג ולהיבטים המקצועיים, המתחייבים על-מנת לבסס את אמון המפרסמים בשידורי הטלוויזיה. לכן, עמדת הוועדה היא שיש להסיר את סעיף 81 לתזכיר.

נציין כי יממה לתום תקופת התגובות לתזכיר החוק החדש, גם ארגון העיתונאים ומועצת העיתונות מציגים את עמדתם בעניין. בארגון העיתונאים מגדירים את החוק כ"איום ממשי על חופש העיתונות, עצמאות כלי התקשורת, פגיעה באיתנות הכלכלית של חברות החדשות, וכן ניסיון פסול נוסף להביא לפגיעה בשידור הציבורי". במועצת העיתונות אומרים כי החוק "פוגע פגיעה אנושה בחופש העיתונות והתקשורת ובזכות הציבור לדעת ומכרסם ביסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

משר התקשורת שלמה קרעי לא נמסרה תגובה.

נבו טרבלסי

אזור התעשייה 1

אלקטרה פאוור (לשעבר סופר גז) מקבוצת אלקו, העוסקת באספקת חשמל וגז למשקי הבית, השיקה השבוע מוקד שירות לקוחות אינטגרלי בהשקעה של כ־10 מיליון שקל. כ־60% מהסכום הושקעו בבניית המתחם הפיזי, וכ־40% הושקעו במערכות המידע והטמעת כלים טכנולוגיים מתקדמים. המוקד החדש פועל ממטה החברה בנתניה וכולל כ־100 נציגי שירות ומכירות, שיתנו מענה לכ־450 אלף לקוחות.

בעקבות הרפורמה במשק החשמל, החל מתחילת 2023 אלקטרה פאוור מספקת פתרונות ומסלולי אנרגיה חסכוניים ומותאמים אישית למשקי הבית בישראל. באפריל האחרון חתמה החברה על הסכם עם אנרג'יקס לרכישת חשמל "ירוק" בהיקף של 500 מיליון שקל למשך 20 שנה, החל משנת 2024.

מייקי זלקינד מבעלי אלקו וחן מלמד, מנכל אלקטרה פאוור / צילום: דור סבג

"מדובר ביריית פתיחה למהפכת השירות שאנו מחוללים בענף שירותי האנרגיה שלנו בהשקעה של משאבים רבים", מסביר חן מלמד, מנכ"ל אלקטרה פאוור. "המטרה היא לתת מענה כולל תחת קורת גג אחת, בדגש על תהליך שירות מהיר וחדשני".

אזור התעשייה 2

השוק שמחזר אחרי המטיילים

השחקנית החדשה בשוק הציוד לטיולים מתרחבת: Trek Market פותחת סניף שמיני, בהשקעה של 2 מיליון שקל. הרשת כבר השיקה שני סניפים ב-2023 וצפויה להשיק השנה עוד שניים - בביג כפר החורש ובקניון שבעת הכוכבים אילת - כך שסך ההשקעה יעמוד על 10 מיליון שקל.

שבתאי קמחי / צילום: פז פטל

הסניף החדש ממוקם בתלפיות, משתרע על שטח של כ-260 מ"ר, ויוגדר כסניף הדגל בהיותו הגדול ביותר של הרשת. לדברי שבתאי קמחי, המנכ"ל והמייסד, "ההחלטה לפתוח סניף דגל דווקא בירושלים נובעת מהחיבור החזק שיש לציבור הדתי עם הרשת, כמי שמחפש מוצרים שיחזיקו לאורך זמן במחיר שפוי."

הרשת, שהוקמה ב-2020, פועלת בשוק צפוף, שכולל בין היתר את הרשתות "למטייל", "ריקושט", "חגור" ו"שבילים", לצד חנויות פיזיות רבות וחנויות אונליין. טרק מרקט מתמחה במותגים בינלאומיים (רובם ביבוא ישיר ובלעדי) של תיקים, אוהלים, ציוד לקמפינג, ביגוד וציוד לחיילים. הסניף החדש כולל גם מחלקת עודפים.

חדשות טובות

בעקבות שיתוף-פעולה עם מיזם "שווה פיתוח", תלמה משיקה אריזה חדשה לקורנפלקס המותאמת לאנשים עם מוגבלויות עם פתיחה קלה יותר ומידע תזונתי מונגש באודיו.

במסגרת השינוי הוחלף "רוכסן" הקרטון, שנמצא עד כה בראש האריזה, במנגנון פתיחה פשוט יותר וגם השקית הפנימית קלה יותר לפתיחה. בנוסף, יודפס על האריזה קוד QR שבאמצעות אפליקציות ייעודיות ינגיש בשמע (אודיו) בשלוש שפות, את המידע התזונתי והאלרגני לאנשים עם לקות ראייה ו/או עיוורון.

רועי ומליה אברג'יל לצילומי אריזה נגישה תלמה / צילום: משה נייס

לרגל המהלך צולם קמפיין בכיכובם של רועי אברג'יל ובת זוגו מליה. הקמפיין מתאר סיטואציות יומיומיות כמו התארגנות בוקר, וממחיש כיצד האריזה הנגישה מסייעת להפיכת השגרה לקלה יותר.

מיזם "שווה פיתוח" נוסד ביוזמת הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי, "ג'וינט ישראל-מעבר למגבלות" ועמותת "ציונות 2000", במטרה ליצור מרחב צרכנות נגיש לכולם, בליווי של עמותות נוספות בקהילה.

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי