גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשוק מעריכים: דיפלומט היא רק הראשונה, היכונו לעוד גל עליות מחירים

הערכת דיפלומט כי תיאלץ לבצע העלאת מחירים נוספת בהמשך השנה, מחזקת את ההערכות כי צפויה התייקרות רוחבית בקרוב, בעיקר נוכח פיחות השקל ● אי.בי.אי: "הפוקוס של הציבור בימים אלה בנושאים הפוליטיים והמשפטיים, וזה מהווה סביבה נוחה להעלאות המחירים"

סניף סופרמרקט בתל אביב / צילום: בר לביא
סניף סופרמרקט בתל אביב / צילום: בר לביא

בסוף השבוע למד הציבור כי אחת היבואניות הבולטות בתחום מוצרי המזון והטואלטיקה, דיפלומט, מעריכה שתבצע העלאות מחירים בהמשך השנה. לפי ההערכות, ולמרות שחלק מהדוחות הכספיים של חלק מהספקיות הבולטות לרשתות השיווק טרם פורסמו, דיפלומט לא לבד. אחרי החגים, באוקטובר הקרוב, צפוי גל של העלאות מחירים, בשל חולשה מתמשכת של השקל ולצד התייקרויות במחירי חומרי גלם נוספים.

דוחות דיפלומט מגלים: החברה נערכת להעלאת מחירים נוספת 
ישראל נמצאת בצמרת יוקר המחיה במדינות ה-OECD 

להערכת שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונאות בבית ההשקעות אי.בי.אי, זו המגמה המסתמנת. אחיעז מדגישה כי "מתחילת השנה, בחודשים ינואר עד יולי, כבר עלו המחירים בענף הקמעונאות בכ־5% לפי נתוני סטורנקסט".

ירידה רק במשקאות

לחברת סטורנקסט ישנן ארבע קטגוריות שמרכיבות את המחירים למוצרים השונים ברשתות הקמעונאיות: טיפוח הפרט, מזון, משקאות ומוצרים לבית. לדברי אחיעז, עיקר ההתייקרויות מתחילת השנה הגיעו משני הסקטורים הראשונים. במקביל, בתחום המשקאות נרשמה ירידה, על רקע ביטול מס הסוכר, ובתחום המוצרים לבית נרשמה עליה מתונה של 1% בלבד, על רקע ביטול המס על כלים חד פעמיים. לדבריה, "בכל שנת 2022 עלו המחירים באותו שיעור. להערכתי, נראה איזושהי התחזקות בקצב העלאות המחירים לאחר עונת החגים. בדרך כלל הספקיות מעלות את המחירים בעונה זו. בחלק מהמקרים ההעלאות מתבטאות גם דרך 'דילול מבצעים' ללקוחות, לצד מהלכי הקטנת אריזות. אבל שתי הדוגמאות האלה שקולות מבחינת הצרכן להעלאות מחירים. עם זאת, אני לא חושבת שנראה גל, אלא שהמגמה תתחזק".

אחיעז מדגישה כי הסיבה המרכזית היא "החלשות השקל מול הדולר והיורו". השקל נסחר כיום סביב 3.8 שקל לדולר, עליה של 8% ביחס לתחילת השנה ושל 15.5% בתוך שנה. מול היורו מדובר במגמה חזקה אף יותר. מתחילת השנה התחזק היורו ב־8.6% מול השקל ובתוך שנה ביותר מ־25%, והוא נסחר סביב 4.1 שקלים כיום.

"ככל שיעבור יותר זמן שבו נהייה בסביבת שערי מטבע שכאלה, זה בהחלט תומך בהעלאות מחירים לצרכן", מציינת אחיעז. "חשוב להוסיף כי אלה לא רק יבואניות, כמו דיפלומט, אלא גם יצרניות שמייצרות בארץ. הן מייבאות חלק מחומרי הגלם שלהן מחו"ל, ואלו הושפעו בעקיפין משערי המטבע. עבורן גם העלייה בגובה הריבית מכבידה על הוצאות המימון, מה שדוחף אותן לנסות ולייקר את המחירים".

מגמה עולמית

יוקר המחיה בישראל, כמו במקומות רבים אחרים בעולם, חווה עלייה משמעותית בשנתיים האחרונות. הזרמות הכספים האדירות לשוק בשנות הקורונה, העלייה במחירי התשומות ובמחירי השילוח (שחזרו מאז למצב נורמלי), כמו גם תוספת הביקוש בעקבות החסכונות ומהענקים הממשלתיים שאנשים צברו וקיבלו בתקופת המגיפה, הביאו לגל של התייקרויות שהגיע לכל משקי הבית בישראל (ובעולם).

מגוון רחב של חברות הודיעו בחודשים האחרונים על התייקרויות בסל הקניות הישראלי: דיפלומט, יוניליוור, שסטוביץ', שטראוס ואפילו חברות המשקאות הקלים - למרות הורדת המס. גם מוצרי החלב המפוקחים והלא מפוקחים התייקרו משמעותית, ומחיר הלחם המפוקח עלה אף הוא.

נעם וימן, מנכ''ל דיפלומט / צילום: קרן בן ציון גפני

ביום חמישי האחרון הודיעה דיפלומט, המייבאת לארץ מותגים כגון טונה סטארקיסט, מטבלי היינץ ומוצרי ג'ילט וטייד, כי "למיטב ידיעתה של החברה חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך השנה. משכך ולאור הימשכות היחלשות השקל אל מול האירו והדולר החברה צופה כי תיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, שאם לא תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות". לפי שעה, התוצאות רחוקות מלבשר על הרעה בתוצאות. דיפלומט חתמה את הרבעון השני עם עליה של כ־10% במכירות במגזר הפעילות בארץ ל־480.8 מיליון שקל. שיעור הרוח המגזרי בישראל השתפר מ־3.4% ברבעון השני אשתקד ל־3.6% ברבעון השני שחלף אז עמד על 17.3 מיליון שקל.

ההמתנה של חברה כמו דיפלומט עד "אחרי החגים" היא כרוניקה מוכרת, בעיקר מחשש לזעם ציבורי במידה ונראה התייקרויות מאסיביות לפניהם. לדברי אחיעז, "החברות מעלות את המחירים כשאפשר. מכיוון שהפוקוס של הציבור מתמקד בימים אלה בנושאים הפוליטיים והמשפטיים, זה מהווה סביבה נוחה להעלאות המחירים".

 

בלון ניסוי

ההערכות של דיפלומט בדוחות הכספיים כי היא עומדת בפני העלאות מחירים הגיעו ימים ספורים לאחר שרשות התחרות הודיעה לחברת שטראוס, למנכ"ל שלה לשעבר, גיורא בר־דעה, ולסמנכ"ל הכספים אריאל שטרית, כי בכוונתה להגיש כתב אישום נגדם בכפוף לשימוע. זאת, משום שבדוח הכספי לרבעון הראשון של שנת 2021, שפורסם בחודש מאי באותה השנה, ציינה שטראוס כי היא שוקלת להעלות את המחירים.

שטראוס דיווחה באותם ימים כי לאור העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית, היא נערכת לאפשרויות שונות, ובמקרים מסוימים תבחן עדכון של מחירי המכירה. לדברי רשות התחרות מדובר היה בסוג של "בלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים", מה שמעלה חשד לעבירה של ניסיון להסדר כובל.

אבל מנגד, בתחילת אוגוסט 2022 פרסמה רשות ניירות ערך מסמך של סגל הרשות, בכל הנוגע להשפעות האינפלציה ועליית הריבית על הגילוי והדיווח הכספי. ברשות הדגישו כי החברות צריכות ליידע את בעלי המניות כיצד בכוונתן להתמודד עם נטל האינפלציה.

לפי עמדת הרשות לניירות ערך, חברה ציבורית צריכה לכלול בדוח הכספי ניתוח של השפעת האינפלציה על התוצאות שלה. "על התאגיד להתייחס ולנתח את הסיכונים לתוצאות החברה בעתיד ככל שתימשך מגמת האינפלציה. במסגרת הניתוח על הדירקטוריון להתייחס למאפייני ההכנסות/עלויות ולהשפעת האינפלציה על אותם רכיבים וכן לתאר את תכניותיו להתמודדות עם אינפלציה". במילים אחרות, שטראוס תוכל לטעון כי ניסתה להסביר למשקיעים שלה את השפעת האינפלציה על האפשרות להעלאת המחירים של מוצריה.

***חזקת החפות: האישים המוזכרים בפרשת שטראוס הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התוכנית למטרו כבר אושרה. אז למה סמוטריץ' דורש דיון מחודש?

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר