גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השווי של אגד הועלה, דמי הניהול לבעלי השליטה זינקו ודיבידנד ענק בדרך לכיסם

דוחות קרן קיסטון חושפים הערכת שווי חדשה לחברת האוטובוסים שבשליטתה - 5.65 מיליארד שקל, גבוה ב־17% מהמחיר בו נרכשה ● דמי הניהול למנהלי הקרן יותר מהוכפלו ל־15 מיליון שקל במחצית השנה ● וגם: המחלוקת סביב הדיבידנד שמבקשת אגד לחלק לבעליה, ובכמה מוערך שווי זכיינית הקו האדום

אוטובוס של אגד / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס של אגד / צילום: שלומי יוסף

פחות משנה לאחר שרכשה את השליטה באגד, שיערכה קרן התשתיות קיסטון את שווי חברת התחבורה הציבורית ל־5.65 מיליארד שקל. מדובר בשווי הגבוה ב־17% מזה שלפיו זכתה קיסטון במכרז לרכישת השליטה באגד בחודש אפריל אשתקד (4.8 מיליארד שקל). הוא גם דומה לשווי שבו נקבה הצעה גבוהה יותר שהוגשה באותו מכרז, ע"י קבוצת קרסו־מגדל־קרן אלומה. הצעת קבוצה זו הוכרזה תחילה כזוכה במכרז. אולם, לאחר זמן קצר היא נסוגה ממנה בשל דרישת הנהלת אגד לתשלום מקדמה של 15% מסכום הרכישה, דרישה שלא נכללה בתנאי המכרז.

בלעדי | המדינה צפויה להתנגד לחלוקת דיבידנד הענק של אגד
ניתוח | השאיר את תנובה מאחור: השקעת הפינטק שמקפיצה את הרווחים של מאיר שמיר
כך מסבירה אגד חלוקת דיבידנד של חצי מיליארד שקל, שירוקן את קופתה

באוקטובר 2022 השלימו קיסטון ושותפיה, קרנות ההשתלמות של המורים והגננות, את רכישת 60% ממניות חברת האוטובוסים (ביתר המניות נותרו להחזיק חברי אגד). כעת, מחזיקה קיסטון בשרשור ב־48% ממניות אגד, והשקעתה בה (בנטרול חוב) עומדת על 1.05 מיליארד שקל. על פי דוחות הרבעון השני שפורסמו השבוע, מדובר בנתח ששוויו צמח ל־1.2 מיליארד שקל.

מי שנהנה במיוחד מעליית השווי באגד היא בעיקר חברת הניהול של קיסטון, בה מחזיקים גיל דויטש, רוני בירם והמנכ"ל נבות בר, הזוכה לדמי ניהול הנגזרים משווי השקעות הקרן (אחוז מהם). כך, ככל שהנכסים משוערכים גבוה יותר, גדל גם התגמול למנהלים. הדוחות הכספיים של קיסטון מלמדים כי התשלום שגבתה חברת הניהול זינקו במחצית הראשונה של השנה בכ־150% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכמו ב־15 מיליון שקל - כמו בשנת 2022 כולה.

עלייה בהכנסות אגד בחציון הראשון

על פי הערכת השווי שביצעה פירמת BDO עבור קיסטון, פעילותה של אגד מוערכת בשווי של 6.1 מיליארד שקל, כשהנדל"ן של חברת התחבורה מוערך ב־1.2 מיליארד שקל. ב־BDO מציינים גם את שווי ההחזקה בתבל (TEVEL), זכיינית הקו האדום של הרכבת הקלה, שהחל לפעול לאחרונה. שווי ההחזקה של אגד בחברה זו (51%) מוערך ב־48 מיליון שקל, הגוזר שווי של קרוב ל־100 מיליון שקל לזיכיון.

ב־BDO מציינים כי לאגד נתח השוק הגדול בענף התחבורה בארץ - 32% מהק"מ ושיעור דומה ממספר הנוסעים, נכון למחצית הראשונה של 2023. בחברה מועסקים 7,018 עובדים (מתוכם 5,141 נהגים), ויש לה צי של 4,200 אוטובוסים, עלייה ביחס ל־3,960 אוטובוסים בסוף יוני אשתקד.

 

הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2023 צמחו ב־10% ביחס למחצית המקבילה והסתכמו ב־2.4 מיליארד שקל. העלייה נבעה מגידול בהכנסות מתחבורה ציבורית בארץ. בנוסף, נרשמה עליה בהכנסות מפעילויות אגד בהולנד ובפולין.

את המחצית הראשונה של 2023 סיימה אגד עם רווח נקי של 171 מיליון שקל, אל מול הפסד של 68 מיליון שקל במחצית המקבילה. הסיבה לשיפור ברווח נבעה מקיטון בהוצאות התפעול לנוכח פרישת עובדים ותיקים, לצד השפעות של שינויים בשערי הזלוטי והאירו ביחס לשקל.

חלוקת הדיבידנד מעוררת מחלוקות

אגד הגישה בתחילת חודש יוני בקשה לביהמ"ש לחלק דיבידנד בגובה של חצי מיליארד שקל, אשר צפוי להזרים 300 מיליון שקל לקופת קיסטון ושותפיה. מדובר בסכום אשר מיועד לפירעון חלק מההלוואה שנלקחה לצורך רכישת השליטה באגד. הסיבה לפניה לביהמ"ש, הוא שחלוקת הדיבידנד "אינה מקיימת את מבחן הרווח, אך מקיימת את מבחן יכולת הפירעון".

זאת לאחר שאת שנת 2021 סיימה אגד עם הפסד של 79 מיליון שקל ואת שנת 2022 עם רווח זעום של 5.9 מיליון שקל. בין הסיבות לכך הן ההסדר עם קרן גמלאי אגד (קג"א) שהוביל להפרשות ענק של 324 ו־294 מיליון שקל בהתאמה באותן שנים.

בגלובס פורסם לאחרונה כי המיזם הכלכלי־חברתי לובי 99 פנה למדינה כי תבחן להציג התנגדות בביהמ"ש לאותה חלוקה שמבקשת קיסטון לבצע באגד. בלובי 99 מציינים כי חלוקת דיבידנד כה גדולה מעלה "חשש ממשי להיעדר יכולת של החברה לעמוד במבחן הפירעון, חשש שמחייב אתכם כשליחי ונאמני ציבור, להתנגד לבקשה". ככל הידוע, ההליך המשפטי צפוי להתכנס לדיון או להכרעת ביהמ"ש לאחר ואם יוגשו ההתנגדויות בשבועיים הקרובים.

גיל דויטש ורוני בירם / צילום: יח''צ

"חלוקת דיבידנדים זו לא מילה גסה"

"המטרה של חברה היא לחלק דיבידנדים. זו לא מילה גסה", אומר לגלובס מנכ"ל קרן קיסטון, נבות בר. "אף אחד לא ישקיע אם זו לא תהיה ההמטרה שלו. הפניה לביהמ"ש היא עניין טכני שנוגע לרישומים של הוצאות. ברמה הכלכלית והעסקית זה 'נון־אישו'. הבנקים וכל מי שאגד חייבת לו כסף נתנו את ההסכמה שלהם בצורה ברורה, כך שאף אחד שצריך להיות מודאג".

לדברי בר, "קיבלנו את אגד לאחר שעברה שינוי תרבותי. מבנה ההון שלה ייצג תרבות ארגונית של אגודה שיתופית, שלא עובדת כמו חברה בע"מ. כיום זו חברה עסקית שמטרתה להגדיל את שוויה ולשרת את בעלי המניות שלה. אגד היא חברה שמייצרת מיליארד שקל בשנה ברווח לפני פחת מסים והפחתות (EBITDA, ח"ש)".

בהקשר של ההליך המשפטי לצורך החלוקה, מוסיף בר: "אנחנו לא חושבים שלמדינה יש סיבה לדאוג או להתנגד לחלוקה. אגד שילמה 1.25 מיליארד שקל למדינה, וזה היה חלק מהעסקה. בעלי המניות באגד מכרו את המניות שלהם ובמסלול שקיבלו זה השפיע על התמורה (מהמכירה, ח"ש) למדינה. המחיר ששולם עבור אגד לקח בחשבון שינוי את מבנה ההון שלה".

המניה עלתה, אך לא שבה למחיר ההנפקה

מאחורי הקמתה של קיסטון עומדות שתי דמויות מוכרות בשוק ההון, רוני בירם וגיל דויטש. מעבר לשליטה באגד, מחזיקה הקרן בקבוצת המפעיל (הפעלת כביש 6 ומנהרות הכרמל), מתקן התפלה באשקלון, פעילויות יצור חשמל והשקעות באנרגיה מתחדשת. על פי דוחות של קיסטון, נכון לסוף המחצית הראשונה של 2023, השווי הנכסי הנקי (NAV) לכל מניה של החברה עומד על 11.6 שקל. אלא שבבורסה נסחרות מניות קיסטון בכחצי משווי זה (6.1 שקל).

בר, מנכ"ל הקרן, זועם על כך. "זו אנומליה", הוא אומר. "ה־NAV למניה הוא מספר שמחושב כלכלית. המחיר של המניה בבורסה לוקח לתוכו גם את מצב רוח של שוק, חוסר היציבות הפוליטי וגורמים נוספים. חברת הניהול רכשה מניות של קיסטון וההחזקות שלה מגיעות כיום ל־15% מהקרן. חברת הניהול ממשיכה לקנות, משום שאנחנו מאמינים שהדיסוננס הזה זועק לשמים. אנחנו חושבים שיש הזדמנות בנייר ולכן קנינו. אם מרחיבים את ההסתכלות על הסקטור כולו, מניית קיסטון רשמה תשואה טובה ביחס למתחרות".

מתחילת השנה זינקה מניית קיסטון בכ־28%. אולם, מאז הונפקה בבורסה ביוני 2021 היא איבדה 36% משוויה. שווי השוק של הקרן עומד על 916 מיליון שקל, נמוך מההון העצמי שנאמד ב־1.65 מיליארד שקל בתום המחצית.

בנוסף, הכנסותיה של קיסטון מדיבידנדים, תקבולים, הלוואות וריבית גדלו במחצית הראשונה של השנה בכ־50% והסתכמו בכ־176 מיליון שקל. העלייה בשווי ההוגן של השקעותיה עמד על 126 מיליון שקל, כפול מבתקופה המקבילה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של הקרן הוכפל ל־204 מיליון שקל.

לדברי בר, "המספרים מדברים בעד עצמם. קיסטון מיישמת את אסטרטגית ההשקעות שלה בהצלחה והדברים באים לידי ביטוי במספרים רבעון אחרי רבעון. הפורטפוליו שלנו מורכב מנכסים איכותיים שממשיכים לייצר תזרים חזק שהולך ועולה, גם בתנאי השוק הנוכחיים. הרוב מוחלט של הנכסים המניבים בקיסטון צפוי להמשיך להניב לטווח הארוך.

"קיסטון מחלקת רווחים למשקיעיה בהתאם לתכנון המוקדם ולהחלטתה לעבור לחלוקה רבעונית ב־2023. הקרן פורעת חובות ומקטינה שיעור מינוף בתקופה של ריביות עולות, ומבצעת השקעות במשך והכול ממקורותיה הכספיים וכושר הייצור של הנכסים. בנוסף, היא פועלת לבצע מהלכים להצפת ערך באגד ובהחזקות הנוספות בפורטפוליו".

עוד כתבות

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

הדוח שחושף: קצב גיוסי ההון בישראל עדיין לא מדביק את העולם

חברות בינה מלאכותית הן הכוח המשמעותי ביותר בחזית ההשקעות בישראל, אך שיעור ההשקעות בהן עדיין נמוך ביחס למגמות העולמיות - כך לפי דוח חדש למחצית הראשונה של 2025 של מכון המחקר RISE Israel בשיתוף חברת המידע IVC ● לצד ההתחזקות של הבינה המלאכותית, הסייבר ממשיך להוות מנוע צמיחה מרכזי

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

סמוטריץ' מקדם הפרטת הרכבת. גורם במשרד התחבורה תוקף: "מנסה לקושש קולות"

משרד האוצר מבקש לפתוח את קווי הרכבת לתחרות מצד מפעילים פרטיים - מהלך שיסמן את תחילת הפרטתה של רכבת ישראל ● במשרד התחבורה צפויים להתנגד בתוקף מחשש לפגיעה בשירות ולפיטורי עובדים

נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

מחירי הטיסות הקצרות ירדו, והרחוקות התייקרו: כמה עולה כרטיס טיסה בנובמבר?

עם פתיחת עונת החורף בתעופה, ולאחר תקופה ארוכה של פעילות מצומצמת, כ-50 חברות תעופה כבר חזרו לפעול מישראל ● הדבר השפיע על מחירי הטיסות ליעדי אירופה, שירדו בעשרות אחוזים, אמנם ביעדים מרוחקים נרשמו עליות חדות

סם אלטמן, מנכ''ל OpenAI / צילום: ap, Aurelien Morissard

אזהרת בועה: מה הסיכוי שה־AI יצדיק את השוויים וההשקעות בו

האם שוק המניות האמריקאי יקר מדי, כמו שמזכירים בכירים בשוקי ההון והכספים בארה"ב, מתי נכון לדבר על בועה, ואיך ייגמר הראלי ארוך־השנים הזה?

מנכ''ל מורגן סטנלי טד פיק ודיוויד סולומון, מנכ''ל גולדמן זאקס / צילום: AP - Seth Wenig

התיקון בדרך? האזהרה של המנכ"לים הבכירים בוול סטריט

המדדים המובילים בארה"ב נסחרים ברמות שיא לאחר עליות בשיעורים דו־ספרתיים השנה, אך בכירי וול סטריט מזהירים כי השוויים "מתוחים מדי" ● מנכ"לי גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן וקפיטל גרופ סבורים שתיקון של עד 15% בשווקים הוא רק עניין של זמן - וזה לאו דווקא רע ● היום נרשמו ירידות חדות

בית ההסתדרות הציונית בתל אביב / צילום: Shutterstock, Vered Barequet

פרשת השחיתות בהסתדרות חושפת: אימפריה של מיליארדים בנדל"ן ובפיננסים

החקירה נגד בכירים בהסתדרות ממחישה את היקף ההשפעה הכלכלית שיש לגוף הוותיק ● לצד תקציבים של יותר ממיליארד שקל בשנה, להסתדרות יש נכסים בתחום הנדל"ן, החינוך, הפיננסים והתרבות - שחלקם עדיין לא חשופים לציבור

מערכת תקשורת לוויינית מסוג OceanTRx4 Mil של אורביט / צילום: אורביט

אקזיט לקרן פימי: אורביט נמכרת תמורת 356 מיליון דולר

אורביט, ספקית מערכות התקשורת לתחום הביטחוני, תתמזג לחברת קראטוס דיפנס האמריקאית תמורת 356.3 מיליון דולר (1.17 מיליארד שקל) ● המחיר משקף פרמייה של 21% על מחיר מניית אורביט בת"א ● המרוויחה הגדולה הצפויה היא קרן פימי של ישי דוידי, המחזיקה בכ-22.4% מהמניות

ישי דוידי / צילום: כדיה לוי

האקזיט ה-76 של קרן פימי: הרוויחה פי 9 על השקעה צנועה של 15 מיליון דולר באורביט

הלילה דיווחה אורביט כי תתמזג עם חברת קראטוס דיפנס האמריקאית תמורת 356 מיליון דולר ● פימי נכנסה להשקעה באורביט ב-2018 והשקיעה סכום של 15 מיליון דולר בלבד

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

המדינה האסיאתית שתרכוש מאלביט מל"טים חדשים מדגם הרמס 900

סינגפור תרכוש מאלביט מל"טים מדגם הרמס 900, שיחליפו את הדגם הקודם שנרכש על־ידה לפני כשני עשורים ● "על בסיס הערכות יסודיות, נמצא כי הרמס 900 עונה בצורה המיטבית על צורכי חיל האוויר", נמסר מהמדינה האסיאתית

דלהי. אחד היעדים המבוקשים ביותר בקרב ישראלים / צילום: Shutterstock

הטיסות הישירות להודו חוזרות, אבל הדרך להורדת מחירים עוברת בעומאן

אייר אינדיה הודיעה כי תחזיר את קו תל אביב־דלהי בינואר הקרוב עם חמש טיסות שבועיות ● המחירים כפולים בהשוואה לכרטיסים שמכרה לפני הפסקת פעילותה בארץ ● הצטרפות ארקיע לתחרות על הקו עשויה לעזור למחירים - אך זו ממתינה לאישור המסלול המקוצר מעל עומאן

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

הדיחו את צוקרברג: אלו הם המיליארדרים הצעירים ביותר בעולם


המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: שלושת מייסדי הסטארט־אפ מרקור גייסו בשווי ענק והפכו למיליארדרים הצעירים אי־פעם בוול סטריט, החברה של הישראלי בצעד גדול לקראת הנפקה, מייסד ויקפדיה נגד הערך של "רצח העם בעזה", וחוזה ענק מהפנטגון לחברת החלל של אילון מאסק ● חדשות ההייטק 

סקויה / צילום: Shutterstock, T. Schneider

עוד טלטלה בקרן סקויה: השותף הבכיר ביותר עוזב

שותפי הקרן הודיעו כי רולוף בותה, השותף הבכיר בסקויה,יעזוב אותה לאחר 22 שנה ● בקרן לא הסבירו את הסיבה לעזיבתו של בותה, אך ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי כמה משותפיו העלו תהיות לגבי סגנון המנהיגות שלו, וכי הוא התבקש לפרוש

הסכם חדש בין ישראל והודו, והדוקו הגרמני על מבצע הביפרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: דוקו גרמני על מבצע הביפרים הישראלי חושף פרטים חדשים, הסכם חדש בין ישראל והודו, וכוננות שיא בבריטניה לקראת משחק כדורגל בהשתתפות מכבי תל אביב ● כותרות העיתונים בעולם 

התחרות בענף תחנות הדלק מתחממת: המהלך החדש של סונול

קבוצת האנרגיה סונול משיקה שפה מיתוגית חדשה לרשת חנויות הנוחות Sogood בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ● חברת התעופה אל על בחרה במותג רנואר כזה שיהיה אחראי לעיצוב המדים החדשים ● וגם: זה המנכ"ל החדש של חברת הבנייה משהב ● אירועים ומינויים

מנכ''ל פייבר מיכה קאופמן, מנכ''לי למונייד דניאל שרייבר ושי ויניגר, ומנכ''ל טאבולה אדם סינגולדה / צילום: יואב הורנונג, בן קלמר, יח''צ

פייבר, למונייד וטאבולה: איך היו הדוחות של הישראליות בוול סטריט?

פייבר, המפתחת זירת מסחר לחיבור בין פרילנסרים למעסיקים, צמחה ב-23% ברווח ● למונייד עקפה את התחזיות ברבעון השלישי ומעלה את תחזית ההכנסות וה-EBITDA ● טאבולה ממשיכה ברכישה עצמית אגרסיבית של מניות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך, עמית גל, הממונה על שוק ההון ובצלאל סמוטריץ שר האוצר / צילומים: יוסי כהן, מארק ניימן(לע''מ), עמית שאבי(ידיעות אחרונות). עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פשרה בנוגע לקופות הגמל להשקעה: המהפכה בתחום החיסכון מתקרבת לחקיקה

במשרד האוצר הציגו את העקרונות המנחים לתקציב 2026, וביניהם קידום רפורמה מקיפה בעולמות החיסכון ● קופות גמל, פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות ינוהלו תחת פלטרפורמה אחת, תוך השוואת תנאי המיסוי השונים ● עד כה ברשות שוק ההון התנגדו נחרצות, וכעת מסתמנת פשרה שתאפשר לעבור לשלב החקיקה ● מי יוכל לשווק את המוצרים, והאם גם הבנקים בתמונה?

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

אחרי שפסלה את ישראל: נורבגיה "תבחן מחדש" את שיקולי האתיקה שלה

קרן העושר הנורבגית התהדרה בכך ששיקולי האתיקה מנחים אותה, והם אלו שהובילו אותה להסיט השקעות מחברות ישראליות באוגוסט האחרון ● אולם לפי כללי האתיקה הנוכחיים, הקרן לא תוכל להחזיק באחוזים בחברות ענק כמו גוגל ומיקרוסופט שעובדות עם ישראל ● שר האוצר הנורבגי: "הגיע הזמן לעבור על תקנות האתיקה מחדש"

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: ap, Richard Drew

מסלול עוקף ישראל: המהלך של ארדואן להקמת מסדרון יבשתי למפרץ

שר המסחר הטורקי הצהיר על פתיחת המסדרון היבשתי למפרץ דרך סוריה וירדן כבר בשנה הבאה ● במקביל, אנקרה פועלת לחדש את מסילת הרכבת החיג'אזית ולהוציא לפועל את "דרך הפיתוח", בניסיון להפוך למוקד הובלה אזורי מול יוזמות הסחר של הודו וישראל

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: מארק ישראל סלם, ''ג'רוזלם פוסט''

איזו ועדה תטפל? השאלה שתקבע את גורל רפורמת השידורים

הרפורמה השנויה במחלוקת שמקדם השר שלמה קרעי עברה משוכה ראשונה ● מה היא כוללת, אילו תחנות צפויות לה, ומדוע מנסים להרחיקה מוועדת הכלכלה?

מורן דאי / צילום: יולי כהן

המנכ"לית החדשה של משרד הפרסום יהושע TBWA: מורן דאי

מורן דאי, ששימשה בתפקידה האחרון כסמנכ"לית שיווק ודיגיטל בסמלת, תחליף את טל צורף שעזבה לטובת תפקיד מנכ"לית חנויות אדידס בזכיינות באלקטרה מוצרי צריכה ● בין הלקוחות הבולטים של יהושע TBWA: טויוטה, מקדונלד'ס, טוטו ווינר ו-IBI