גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניות של חברות סיניות צונחות, והמשקיעים מזהים הזדמנות חדשה באופק

הכלכלה בסין מדשדשת לאחר שנים בהן היא צמחה ● יותר ויותר משקיעים שמחפשים חשיפה למניות של חברות סיניות, החלו להשקיע בחברות בעלות פוטנציאל גבוה, אך נסחרות במחיר נמוך - או במלים אחרות, מבצעים "השקעות ערך" ● מה עומד מאחורי האסטרטגיה השנויה במחלוקת?

בורסת בייג'ין / צילום: ap, Ng Han Guan
בורסת בייג'ין / צילום: ap, Ng Han Guan

מנהלי תיקי השקעות רבים טוענים שמשקיעים שעדיין מחפשים חשיפה לסין, פונים יותר ויותר לאסטרטגיה בשם "השקעות ערך". מדובר באסטרטגיית השקעה במניות שנסחרות במחיר נמוך לעומת מה שהן באמת שוות, במקום לחפש חברות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה. המטרה של משקיעים אלו היא לזהות חברות שנסחרות בחסר ביחס לשווי האמיתי שלהן.

ניתוח | סין כבר לא תיראה אותו דבר: 40 שנות צמיחה הסתיימו, וגלי ההדף מכים בעולם
המניה שקפצה ב-300% בשבועיים והקשר הישראלי
הצעד שגרמניה שוקלת במלחמה באינפלציה: הקפאת שכר הדירה לשלוש שנים

המעבר "מצמיחה לערך" משקף את השינוי החד בגורלה של הכלכלה הסינית, שמדשדשת לאחר שנים של צמיחה. הייצוא והייצור נחלשו בשנה החולפת, שוק הדיור נמצא במצב גרוע והמחירים לצרכנים החלו לנוע לטריטוריה של דפלציה. בעוד שמניות אמריקאיות טיפסו השנה, מדד MSCI סין, מדד נרחב של מניות סיניות, ירד ביותר מ־7%.

מניות עליבאבא וטנסנט כמשל

"בתקופות חלשות מבחינה כלכלית, משקיעים פונים יותר למניות ערך, כלומר מניות שיש להן הערכות נמוכות יחסית אבל עם תזרים מזומנים טוב ודיבידנדים. אנחנו רואים את זה קורה בסין מאז שנה שעברה", אומר הה שי, מנהל תיקים ב־Nous Capital China Value Fund. "באופן מסורתי, מניות צמיחה רשמו ביצועים טובים יותר ממניות ערך כבר עשרות שנים", מוסיף נונו פרננדס, שותף ומנהל תיקי אקוויטי בחברה מבוסטון GW&K Investment Management. "אבל מאז פברואר 2021, המגמה התהפכה".

ואכן, נכסים בקרנות המתמקדות במניות ערך סיניות עלו ב־2 מיליארד דולר ברבעון השני והגיעו לכ־11 מיליארד דולר בסך הכול, כך על פי נתוני Morningstar. זרימת משקיעים לקרנות האלה הייתה שווה כ־18% מנכסיהן, התזוזה הגדולה ביותר לתוך קרנות ערך סיניות מאז סוף 2016.

 

היחלשות הכלכלה הסינית גורמת לכך שאפילו חברות שפעם נחשבו ל"שחקניות צמיחה טבעיות", מושכות משקיעי ערך. לדוגמה, חברת המסחר האינטרנטית, עליבאבא, הייתה אחד מסיפורי ההצלחה של הפריחה הכלכלית בסין שנמשכה עשור. אבל מניותיה בבורסה איבדו כמעט שני שליש משוויין מאז סוף 2020, כשבייג'ינג החלה לקדם צעדי רגולציה המגבילות חברות אינטרנט.

כיום מכפיל הרווח של מניות עליבאבא הוא בערך פי 10 (לעומת 28 בראשית 2021), כך עולה מניתוח של FactSet. "עליבאבא היא כעת גם מניית צמיחה וגם מניית ערך", סבור קולין ליאנג, מנהל תיקים המתמקד בסין ב־Redwheel, חברה לניהול נכסים. ריאן כהן, המוכר כמשקיע מניות מם (מניות ויראליות, מניות שמושכות צעירים ברשתות חברתיות) בגלל שהימר על גיימסטופ וחברות אחרות, קנה נתח בשווי כמה מאות מיליוני דולרים בעליבאבא, כך דווח בעבר בוול סטריט ג'ורנל. כעת, הוא רוצה שהחברה תרכוש מניות בחזרה, מה שיעזור להעלות את מחירן.

גם ענקית הרשתות החברתיות, טנסנט (Tencent), היא דוגמה למניה שיש לה גם מאפיינים של חברת צמיחה וגם של חברת ערך. שווי השוק של מניות החברה זינק בחצי ב־2020, אבל מאז החל להידרדר. היא הפסידה בשנה שעברה רבע מערכה, וכיום נסחרת במחיר של בערך פי 17 מהרווחים הצפויים לה (לעומת 40 בראשית 2021).

"עליבאבא וטנסנט הן חברות באיכות גבוהה מאוד שאינן מוערכות דיין, לפחות בנקודה זו, לעומת מה השווי האמיתי שלהן", אומר מאט וואכר, מנהל השקעות ראשי ב־Morningstar Investment Management, Asia-Pacific.

הבדל מובהק בין שני סוגי המשקיעים

הוויכוח בין משקיעי ערך ומשקיעי צמיחה נמשך שנים רבות, ונראה שניתן להסביר אותו בין היתר על ידי נטייה ואופי המשקיע. כלומר, חלק מהמשקיעים מעדיפים את הביטחון שיש בחברות בעלות רווחים אמינים, הרבה מזומנים ומודלים עסקיים יציבים. אחרים מתלהבים ממציאת סיפורי הצלחה הבאים.

דניאל ג'אנג, מנכ''ל עליבאבא / צילום: Reuters, CFOTO/Sipa USA

אולם, עבור משקיעי ערך יש סיכון לא מבוטל. משקיעים שמעדיפים מניות זולות מתמודדים עם "מלכודת הערך", כינוי למניות שנראות כל כך זולות שקשה להתעלם מהן - אבל נשארות זולות גם אחרי שקונים אותן. לכן, משקיעים זרים נוקטים כיום במשנה זהירות לגבי השקעות בסין. משקיעים קטנים בתוך המדינה חוששים גם הם.

"חלק נאלצים להיחשף למניות בסין"

הרשויות בסין ניסו למנוע את ירידת שוק המניות בסדרת צעדים עליהם הכריזו ביום ראשון, כולל קיצוץ משמעותי במס שנגבה על כל פעולת מסחר במניות. זה גרם לראלי עם פתיחת המסחר ביום שני, אבל רוב הרווחים התמסמסו עד שפעמון הסגירה צלצל. לכן, משקיעים ואנליסטים רבים סבורים שיש לנקוט בצעדים רחבים יותר כדי להתמודד עם הבעיה הגדולה ביותר של סין - הכלכלה המדשדשת שלה.

אבל למרות הבעיות, סין עדיין צפויה להיות אחת הכלכלות הגדולות הצומחות הכי מהר בעולם השנה. משקיעים רבים עדיין יחפשו את המסלול הטוב והבטוח ביותר בשוק המניות של המדינה, ששוויו הכולל הוא 12 טריליון דולר. ועדיין, הכלכלה לא צפויה להגיע ליעד הצמיחה הרשמי של הממשלה, כ־5%, על פי חישובי כלכלנים בברקלייס, סיטי ו־UBS, שהורידו את ההערכות שלהם לצמיחה הכלכלית של סין.

"חלק ממנהלי קרנות זרים רוכשים מניות ערך בגלל שהם מחויבים לחשיפה כלשהי לסין, אבל הם רוצים לנקוט בגישה שמרנית יותר", אומר קן וונג, מומחה לאקוויטי אסיאתי בתיקי ההשקעות של Eastspring Investments. "לכן, הם עושים זאת על ידי השקעה במניות ערך או במניות של חברות הנמצאות בבעלות הממשלה. האם הם יכולים להימנע לגמרי מהשקעות בסין? לא, הם לא. משקיעים ישאירו את הנכסים שלהם במניות ערך או במניות של חברות בבעלות המדינה עד שהסימנים יצביעו לכיוון יותר חיובי. אם הכלכלה הסינית תראה סימני התאוששות, משקיעים יעברו בחזרה להשקיע במניות צמיחה".

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי