גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעד שגרמניה שוקלת במלחמה באינפלציה: הקפאת שכר הדירה לשלוש שנים

כ־45% מהתושבים בגרמניה חיים בשכירות ארוכת־טווח ● בשנה האחרונה המחירים זינקו ובממשלה מעוניינים להילחם בתופעה באמצעות רגולציה ● בין ההגבלות שנשקלות: הגנה על דיירים מפינוי והגבלת העלאות השכירות ל־6% בשלוש שנים ● מי צפויה להתנגד למהלך?

בניין מגורים בברלין / צילום: Shutterstock
בניין מגורים בברלין / צילום: Shutterstock

הממשלה הגרמנית שוקלת להטיל הגבלות חמורות על העלאת מחירי השכירות במדינה, כדי להתמודד עם העליות החדות שנרשמו בתחום זה בשנה האחרונה. המפלגה הסוציאל־דמוקרטית (SPD), העומדת בראש הקואליציה, צפויה להעלות לדיון ממשלתי שורת הצעות הכוללות הקפאה דה־פקטו של שכר הדירה הקיים לשלוש השנים הקרובות באזורי ביקוש, הגנה על דיירים מפני פינוי (אפילו אם בעלי הדירה מעוניינים לעבור אליה בעצמם), וקנסות כספיים על משכירים שיעברו על החוק.

פריז נפרדת מהקורקינטים השיתופיים. האם העודפים בדרך לתל אביב?
למה גרמניה, הולנד ופינלנד רוצות דווקא את הנשק הישראלי  

ההצעות, שכמה מהן פורסמו בתקשורת הגרמנית בימים האחרונים, צפויות להיתקל בהתנגדות מצד המפלגה הליברלית (FDP) השותפה בקואליציה. חיכוכים בעבר בתוך הממשלה הגרמנית הובילו לריכוך יוזמות שונות. "אנחנו צריכים להעניק מרחב נשימה לדיירים", אמרה סגנית סיעת ה־SPD בפרלמנט הגרמני על רקע הצגת היוזמה, "אנחנו זקוקים להקפאה של שכר הדירה בשלוש השנים הקרובות".

זינוק במחירי השכירות

הרקע לשורת ההצעות של המפלגה, שנדונו ואושרו בתחילת השבוע בקונגרס מיוחד בוויסבאדן, הוא הזינוק במחירי השכירות שנרשם בגרמניה בשנה וחצי האחרונות. עידן הכסף הזול שהסתיים במהירות באירופה ובמערב, העלויות הגדלות של העבודה והחומרים, וריביות העתק שבנקים גובים כעת בעבור משכנתאות בשל העלאות ריבית הבסיס, השפיעו באופן דומה על שווקי הנדל"ן ברחבי אירופה. מספר העסקאות והתחלות הבנייה צנח, מחירי הדירות והבתים למכירה ירדו בחדות, אבל מחירי המגורים בשכירות רק הלכו ועלו. מחירי השכירות בכלכלה הגדולה באירופה עלו ב־7% בשנה האחרונה, כאשר בברלין הם זינקו ב־20% ובמינכן ב־18%.

מחירי השכירות המטפסים הם בעיה משותפת לכלכלות רבות במערב, אך בגרמניה היא חריפה במיוחד בגלל השיעור הגבוה של משקי הבית החיים בשכירות. קרוב ל־45% מהתושבים חיים בשכירות ארוכת־טווח, בשוק שאופיין עד לשנים האחרונות ביציבות, בפיקוח־מחירים וברגולציה מחמירה המסדירה את היחסים בין השוכרים לבעלי הדירות. כעת, עליות המחירים החדות בתחום השכירות אינן משפיעות רק על משקי הבית, יכולת ההחזר שלהם וההכנסה הפנויה שנותרת להם, אלא גם תורמות לעליית מדד המחירים, ועל ידי כך גורמות לתהליך היזון־חוזר שדורש העלאות ריבית נוספות.

בעוד שבארה"ב ובישראל למשל מעריכים כי התופעה תלך ותדעך, בגרמניה הקואליציה השולטת מעוניינת להיאבק בתופעה באמצעות רגולציה, והדבר מיתרגם לשורת הצעות מצד המפלגה הסוציאל־דמוקרטית. הנושא יעלה גם לדיון בפסגת הקואליציה בטירת מזברג שבברנדבורג שנפתחת השבוע, אחרי חופשת הקיץ ולפני החזרה של הממשלה והפרלמנט לתפקוד מלא. השנתיים האחרונות של הקואליציה הגרמנית התאפיינו בכיפופי־ידיים הדדיים, בחילוקי דעות פומביים ולעתים בשיתוק פוליטי, והיא נמצאת בשפל מבחינת תמיכה בציבור, ותחת לחץ להציג יוזמות חדשות.

החרפת ההגבלות

לפי הדיווחים, ההצעות כוללות את החרפת ההגבלות הקיימות כבר כעת בתוכנית "בלמי השכירות" שאומצה על ידי הממשלה הפדרלית עוד ב־2015. אם עד כה הורשו בעלי הדירות להעלות את השכירות באזורי ביקוש בעד 15% על פני שלוש שנים, עד שתגיע לרמה של ה"מיטשפיגל" האזורי (המחיר המקסימלי למ"ר לפי רמת המחירים באזור ועשרות פרמטרים לגבי מצב הנכס), הרי שכעת מציעה המפלגה להפחית זאת ל־6% בלבד. בנוסף, תוקף תוכנית בלמי השכירות כולה תוארך עד ל־2029, ורק באזורי ביקוש שבהם נרשמו עליות מחירים חדות, כמו ברלין ומינכן.

כמו כן, מציעים ב־SPD לחשב את ה"מיטשפיגל" האזורי בצורה שתקח בחשבון את ממוצע העסקאות בשבע השנים האחרונות, כך שהתוצאה תהיה נמוכה יותר מזו המתקבלת בדרך החישוב כיום. הגבלות נוספות הן הגדרות חמורות יותר ל"שימוש עצמי" - היכולת של מי שרכש דירה שבה גר שוכר להשתמש בדירה בעצמו. בערים רבות היכולת הזו כבר תלויה כעת במצבו הסוציו־אקונומי של הדייר, ולרוב לא מתאפשרת כניסה לפני שעבר עשור מהרכישה. כעת מעוניינים במפלגה הסוציאל־דמוקרטית להחריף את הדרישות.

סוגיה נוספת ומשמעותית היא לגבי סעיף התאמת שכר הדירה לאינפלציה, הקיים בחלק מהחוזים. על רקע הזינוק באינפלציה בגרמניה - ביותר מ־17% על פני שלוש וחצי השנים האחרונות - בעלי דירות רבים "נזכרים" בסעיף הקיים או מנסים להכניס את הסעיף לחוזים חדשים. הדבר מאפשר להם "לעקוף" את המחירים בתוכנית בלמי השכירות. בעבר הציעה המפלגה הסוציאל־דמוקרטית להגביל את ההעלאה ל־3.5% בשנה בלבד או להגביל אותה לשיעור עליית מחירי השכירות. לא ברור מה יכללו ההצעות הנוכחיות, מלבד הדרישה להטיל "שיעור־גג" כלשהו שימנע ממשקי בית לעמוד בין־לילה בפני העלאות חוקיות בשיעור דו־ספרתי במחירי השכירות.

למרות שלל הצעדים המובטחים, אחת השאלות הפתוחות היא אם הרגולציה החדשה והמתוכננת אכן תצליח לצנן או להאט את עליות המחירים. בברלין, למשל, יש כיום מצוקת דיור כה חריפה בשל ההגירה החיובית לעיר והמחסור החריף בדירות, עד כי דיירים חדשים העוברים לעיר מוכנים לשלם פי שלושה וארבעה מהמחיר המפוקח, רק כדי למצוא דירה. שוק אפור נרחב של דירות מרוהטות שמוצעות להשכרה ב־20 אירו למ"ר ויותר, במקום ב־7.5 אירו למ"ר - שהוא מחיר השכירות האזורי בחלקים מבוקשים של העיר - פועל ללא הפרעה. יותר ממחצית הדירות המפורסמות להשכרה כעת בברלין נחשבות למרוהטות. ה־SPD מתכוונים לנסות ולהסדיר גם תחום זה במסגרת החקיקה החדשה המוצעת.

למרות מצב זה, חישוב של המכון הגרמני למחקר כלכלי מצא בעבר כי הצעדים הקודמים שאומצו ברמה הפדרלית "סייעו להאט את עליות המחירים". היוזמה של ברלין לפני כשלוש שנים להקפיא את המחירים באופן עצמאי - ואף להוריד אותם לרמות קודמות - נפסלה בבית המשפט העליון, שפסק כי לממשלה הפדרלית שמורה הסמכות בעניינים אלו.

מעט מדי דירות

חלק מהצעדים שנדונים כעת, ונושא המאבק במחירי הדיור העולים, הם חלק מההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין המפלגות, אולם רק כעת הן מתחילות ביישומן. "הירוקים" תומכים בהם, אך הנושא כבר מעורר התנגדות רבה בקרב המפלגה הליברלית השותפה בממשלה, ומחזיקה במשרד המשפטים שלו הסמכות לטפל בנושא "בלמי השכירות" הממשלתיים. שר המשפטים מרקו בושמן הביע בעבר התנגדות לרוב הצעדים. "הבעיה שלנו בתחום השכירות היא לא שיש לנו מעט מדי רגולציה, אלא מעט מדי דירות", אמר.

גם בכירים אחרים במפלגה אמרו בימים האחרים כי "על ה־SPD להתרכז סוף־סוף במאבק במשבר הבנייה שקיים בגרמניה, לפני שהתעשייה קורסת לחלוטין". מספר התחלות הבנייה בשנה שעברה בגרמניה עמד על 295 אלף בלבד, לעומת תוכנית ל־400 אלף התחלות בנייה. השנה צפוי המספר להיות נמוך אפילו יותר.

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-25%

הנאסד"ק עולה ב-0.8% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"