גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חדשות רעות לרכב החשמלי: אחת המתכות המבוקשות בעולם עלולה להיות במחסור כבר מ-2025

אילון מאסק רוצה לזקק אותו, סין סורקת את טיבט בשבילו, ויצרניות הסוללות זועקות למצוא עוד ממנו ● המחסור בליתיום בעתיד הקרוב עלול להשפיע על תעשיות שלמות, ומה צפוי להחליף את המתכת בסוללות הרכבים החשמליים?

מפעל לייצור סוללות ליתיום. מה יקרה כשיגמר היסוד? / צילום: Reuters, Zhang Guorong/VCG
מפעל לייצור סוללות ליתיום. מה יקרה כשיגמר היסוד? / צילום: Reuters, Zhang Guorong/VCG

הפופולריות של ליתיום נמצאת בפריחה חסרת תקדים בשנים האחרונות, שהפכה אותו לאחת המתכות המבוקשות ביותר בעולם, בעיקר בזכות תפקידו המרכזי ביצור סוללות לרכבים חשמלים. למעשה, הוא כל כך מבוקש - הרבה מעבר להיצע - שאנליסטים רבים טוענים כי העולם עומד כעת בפני מחסור שעתיד להגיע כבר ב-2025.

הליתיום התגלה על יוהאן אוגוסט ארפודסון בשנת 1817, שספק אם דמיין בחלומותיו הפרועים ביותר את הפופולריות הרבה שתצמח סביב המתכת. אילון מאסק רוצה לזקק אותו, סין סורקת את טיבט בשבילו, ויצרניות הסוללות זועקות למצוא עוד ממנו. גם את כנס Fastmarkets, פעם אירוע זניח שהשתתפו בו אנשים מעומק התעשייה, הפכה הפופולאריות של המתכת הלבנה-כסופה לאירוע מבוקש (השנה פקדו אותו כ-1,100 משתתפים, כמעט פי שלושה מרמות 2019 ועלייה של 68% מהשנה שעברה), והביאה אליו, בין השאר, את ענקיות הבנקאות ג'יי.פי.מורגן, גולדמן זאקס ו-BMO Capital Markets.

בדיקת גלובס | דוח חדש מעריך שעשרות חברות ישראליות יהפכו ליעד השתלטות. אלו המועמדות
איך מייצבים 20 כלכלות עם הגה אחד? הנגידה עם התפקיד הקשה מכולם
נחשפה רשמית: טסלה 3 החדשה. כמה היא תעלה?  

וכשהביקוש עולה על ההיצע, כפי שטוענים אנליסטים רבים, מתכת הפלא נמצאת במשבר ששולח יצרניות רכב, כורים ומשקיעים לנסות ולהבין לכמה ליתיום יזדקק העולם בשנים הקרובות.

דוח חדש של BMI, יחידת מחקר של Fitch Solutions, צופה כי הפער בין הביקוש למתכת לבין אספקת הליתיום של סין - היצרנית השלישית בגודלה בעולם של היסוד - עומד היום במרכז המחסור העולמי בליתיום, שעד סוף העשור צפוי להרקיע שחקים.

הצפי לעשור הקרוב: אספקה של פחות משליש מהביקוש 

כבר לפני יותר משלוש שנים צפו בפיץ' מחסור עולמי בליתיום ב-2025. כעת, הם מעדכנים את התחזית. "אנו צופים צמיחה שנתית של 20.4% בממוצע לשנה עבור הביקוש לליתיום של סין לרכבי חשמל בלבד במהלך השנים 2023-2032", נכתב בדוח.

במקביל, אספקת הליתיום של סין צפויה לגדול רק ב-6% באותה תקופה, ציינו ב-BMI, והוסיפו כי שיעור זה אינו יכול להשביע אפילו שליש מהביקוש החזוי. הפער הזה, מסיקים ב-BMI, עומד מאחורי המחסור העולמי בליתיום.

גם קורין בלנשרד, מנהלת מחקר ליתיום וטכנולוגיה נקייה של דויטשה בנק, הציגה ל-CNBC תחזית דומה. עד סוף 2025, בלנשרד רואה "גירעון צנוע" של כ-40 אלף עד 60 אלף טון של ליתיום פחמתי שווה ערך, אך צופה גירעון רחב יותר בהיקף של 768 אלף טון עד סוף 2030. "אנחנו מאמינים במחסור בתעשיית הליתיום. אנחנו צופים גידול בהיצע כמובן, אבל הביקוש צפוי לגדול בקצב הרבה יותר מהיר", אמרה בלנשרד ל-CNBC.

תהליך ארוך ומורכבות גיאולוגית בדרך לפרויקטי כרייה חדשים

גם אנליסטים אופטימיים יותר רואים את הגירעון באופק, אבל נותנים לו עוד כמה שנים להתהוות. לפי הערכות חברת מחקרי האנרגיה, רייסטאד אנרג'י (Rystad Energ), אמנם יותר מכרות ליתיום ופרויקטים של חיפושי כרייה חדשים יכולים להיענות לביקוש הגובר, אך זה רק ידחה את הקץ בעוד כמה שנים. לדברי החברה, מאות פרויקטים של ליתיום נמצאים כעת בבדיקה, אך המורכבות הגיאולוגית והתהליך הארוך של ההיתרים עדיין מציבים אתגרים.

סגנית נשיא החברה, סוזן זו, העריכה בראיון ל-CNBC כי אספקת מכרות הליתיום הכוללת תגדל ב-30% ו-40% משנה לשנה ב-2023 ו-2024, וכי הכורים ימשיכו לפתח פרויקטים קיימים וגם פרויקטים ירוקים תוך "דחיפה עולמית לחשמול תחבורה". לדבריה, למרות שזה יכול להצביע על עודף ליתיום עולמי בשנה הבאה, "חוסר איזון אספקה ​​אזורי עדיין בלתי נמנע", משום שיכולות הכרייה והעיבוד האזוריות בארה"ב ובאירופה לא יוכלו לעמוד בקצב הביקוש לסוללות EV, שליתיום הוא מרכיב עיקרי בהן.

כתוצאה מכך, המחסור עשוי להתחיל להטריד את שרשראות האספקה ​​ב-2028. בתרחיש זה, זו אומרת שמחירי הליתיום עלולים לטפס לשיאים ההיסטוריים של 2022 - אז מחירי הליתיום קרבונט זינקו לשיא של כמעט 600 אלף יואן לטון בחודש נובמבר, יותר מפי 12 מהמחירים בינואר 2021 - מה שבתורו יגדיל את עלויות ייצור הסוללות.

גם בקבוצת המחקר והייעוץ הגלובלית, ווד מקנזי, צופים  עודף אספקה בשוק הליתיום ​​בשנים הקרובות. עם זאת, המשך צמיחת הביקוש ומעט מאוד פרויקטים שעתידיים להיכנס לייצור בתחילת 2030 עלולים לגרום לשוק לחוות גירעון נוסף באספקה, אמר סגן נשיא הייעוץ לענייני מתכות וכרייה, רובין גריפין ל-CNBC. לדבריו, הסיכונים העיקריים יבואו מ"עיכובים בהזמנת פרויקטים חדשים ובהתרת מכרות חדשים".

תהליך גילוי מקור חדש לליתיום, הקמת פעולת כרייה פונקציונלית והשגת ייצור מלא של ליתיום לוקח בדרך כלל בסביבות 10 שנים או אפילו יותר, כתב מנהל המסחר הראשי של פיימונטה ליתיום, אוסטין דווייני, ל-CNBC."אנחנו מאמינים שבסופו של דבר יהיה מספיק ליתיום כדי לתמוך בדרישות של חשמול. אבל בטווח הקרוב, אנו מצפים לראות את ההשפעה של מגבלות האספקה ​​על תמחור הליתיום במשך שנים רבות, אם לא יותר", אמר.

חברת האספקה הגדולה בעולם: הביקוש יעלה על ההיצע ב-2030

לפני כחודשיים הודיעה חברת הליתיום Lake Resources על עיכוב בפרויקט, ודחקה את הייצור הראשון מפרויקט הליתיום Kachi שלה בארגנטינה בשלוש שנים, ודיברה על קושי באספקת חשמל ודאגות לוגיסטיות אחרות.

אלברמלה (Albemarle), יצרנית הליתיום הגדולה בעולם, צומחת במהירות ברחבי אמריקה, אסיה ואוסטרליה. ובכל זאת, גם היא צופה שהביקוש העולמי לליתיום יעלה על ההיצע ב-500 אלף טון בשנת 2030. לחברות ייעוץ שונות ויצרנים אחרים יש תחזיות שונות במקצת, אך רובם ככולם מזהירים מפני מחסור מתמשך.

בשנה שעברה פעלו בעולם 45 מכרות ליתיום, כאשר 11 נוספים צפויים להיפתח השנה ושבעה בשנה הבאה, לפי Fastmarkets. הקצב הזה נמוך בהרבה ממה שיועצים בתחום טוענים שצריך כדי להבטיח אספקה ​​עולמית נאותה.

בנוסף, מאחר ואין מספיק מתקנים לייצור סוגים מיוחדים של המתכת לסוללות, יצרניות רכב עלולות להיאלץ לקבל ליתיום באיכות נמוכה יותר, מה שמקטין את טווח סוללת EV, אמרו בכירים. "יש הבדל גדול בין ליתיום שיוצא מהאדמה לליתיום שנכנס לסוללה", אמרה לרויטרס שרה מריסאל מ-Livent, המספקת ליתיום לטסלה.

מריסאל מדגישה את השינוי המכריע שליתיום גולמי צריך לעבור לפני שניתן יהיה להשתמש בו ביעילות בסוללות. הליתיום המופק ממכרות אינו מתאים ישירות לייצור סוללות עקב זיהומים ושונות במבנה הכימי שלו. יש לעבד אותו, לשכלל אותו ולהכין אותו בקפידה כדי לעמוד במפרטים הנדרשים לייצור סוללות.

ההשלכות של אי ייצור מספיק של ליתיום עלולות להיות הרסניות. לפי בלומברג, ההשקעה העולמית ברכבים חשמליים גדלה מהר יותר מכל מגזר אחר של אנרגיה חדשה במהלך השנים האחרונות, וגברה אפילו על אנרגיית הרוח והשמש. אם יצרניות הסוללות לא יכולות לקבל מספיק ליתיום, זה יגרום לבלימת ההתרחבות של הרכב החשמלי. אמנם חברות כרייה וממשלות ממציאות תוכניות שאפתניות כדי להגביר את הייצור, אבל הביקוש גדל בקצב כל כך עוצר נשימה שלא סביר שזה יספיק.

הלחצים הגוברים ​​שלחו חברות למצוא חלופות לסוללת הליתיום-איון, כולל מימן. לאחרונה ערכו בבלומברג NEF ניתוח של טכנולוגיית סוללת נתרן-איון. לדבריהם, יצרניות רכב שהתמודדו בשנה שעברה עם מחירים מרקיעי שחקים של ליתיום עלולות לאמץ יותר ויותר בעתיד סוללות מבוססות נתרן, בעיקר בקרב הרכבים הזולים יותר וכן בשוק הרכב הסיני. הם צופים כי עד שנת 2035, סוללות נתרן יכולות להחליף את הביקוש לכ-272 אלף טון ליתיום, שיהוו כ-7% מסך הביקוש בשוק הליתיום באותה שנה.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו