מירי רגב, הליכוד (הצהרה לתקשורת, 20.8.23) / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בסוף אוגוסט נרצחו שני ישראלים בפיגוע בעיירה חווארה, מדרום לשכם. הפיגוע הזה הצטרף לגל פיגועי הטרור שנמשך תחת הממשלה נוכחית, ואף לא היה הראשון שקורה באזור חווארה. יממה לאחר הפיגוע, בסמוך לישיבת הממשלה שנערכה באותו יום, התייצבה שרת התחבורה מירי רגב בפני כלי התקשורת ורמזה לכך שלפחות חלק מהפיגועים באזור היו יכולים להימנע. "לצערי, התוכנית שאני התחלתי אותה בעוקף בחווארה, לפני שנתיים, נעצרה על ידי הממשלה הקודמת", אמרה לכתבים. האם זה נכון?
ההיסטוריה של כביש "עוקף חווארה" מתחילה ב־2017. בשלהי אותה שנה, יצאו משפחות שכולות וראשי מועצת יש"ע במאבק לקבל תקציבים שישמשו להגברת הביטחון של תושבי האזור. בין הדרישות נכללה גם סלילת כביש שיעקוף את העיירה חווארה. בהמשך הושג הסכם בין הממשלה לבין המוחים והוקצו כמה מאות מיליוני שקלים, בשלבים, לסלילת הכביש. בינואר 2018, בהודעת דוברות מטעם משרד התחבורה, צוין כי בימים אלה מקודם כביש עוקף חווארה. בנובמבר 2019, אושרה בוועדת הכספים העברת תקציב לטובת סלילת הכביש. כל אלה קרו עוד לפני שרגב נכנסה לתפקידה.
בפברואר 2021, תחת השרה רגב, ניתן צו התחלת עבודה לקבלן הביצוע. חודש לאחר מכן, הודיע משרד התחבורה שלאור הנחיית רגב אושרה תוספת תקציבית של 50 מיליון שקלים להרחבת הכביש, כך שהוא יהפוך לכביש שבו שני נתיבים לכל כיוון. לשיפור הכביש שיזמה רגב, היה גם מחיר: כעת, תאריך סיום הפרויקט שנקבע למרץ 2023 - כלומר, היה יכול להסתיים כבר - נדחה לרבעון הראשון של 2024. חודשים ספורים לאחר מכן, התחלפה הממשלה, ולתפקיד נכנסה מרב מיכאלי. האם היא עצרה את הפרויקט כפי שטענה רגב? אנחנו לא מצאנו כל עדות לכך. למעשה, מצאנו עדויות שסותרות את הטענה. כך, למשל, בדצמבר 2021, בתשובה לשאילתה דחופה של ח"כ יריב לוין בעניין "פרויקטים תחבורתיים ביהודה ושומרון", הקריאה השרה מיכאלי במליאה רשימה של "פרויקטים שמתבצעים ביהודה ושומרון בימים אלה". בין הפרויקטים הוזכר גם "כביש 60 עוקף חווארה", שנמנה עם הפרויקטים "שעברו מתכנון לביצוע".
אז מדוע אמרה רגב את מה שאמרה? מטעמה נמסרה לנו טענה נקודתית, שנוגעת לכך ש"במהלך ביצוע הפרויקט, חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה… ומיכאלי, כפי שהודתה בפירוש, לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ־60 מיליון שקל נתקלה בסירוב" (תגובתה המלאה של השרה תובא בהמשך). אלא שגם לכך לא מצאנו כל אישוש. ראשית, מיכאלי עצמה דווקא מיהרה לשלול את הטענה המקורית של רגב: "משרד התחבורה בראשותי מעולם לא עצר את כביש עוקף חווארה", היא מסרה לתקשורת. שנית, בתגובה שקיבלנו ממשרד האוצר אמנם לא נכנסו לפרטים אך ציינו כי "הפרויקט מעולם לא נעצר, לא בממשלה הקודמת ולא לפני כן".
וזו תוגבתה המלאה של השרה רגב: "פרויקט עוקף חווארה תוקצב בקדנציה הקודמת של שרת התחבורה מירי רגב, בשנת 2020, ולאחר שנה יצא לביצוע. במהלך ביצוע הפרויקט חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה ולמרכיבי ביטחון. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה בזמן כהונת השרה הקודמת מרב מיכאלי, וכפי שהודתה בפירוש, היא לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ-60 מיליון שקלים נתקלה בסירוב. באפריל השנה השרה רגב הנחתה להשלים את תקצוב הפרויקט לאחר בדיקה של חברת הבקרה, אשר המליצה להעביר את התוספת הנחוצה, ובחודש מאי התקבל כלל התקציב להשלמת הפרויקט. הפרויקט יושלם בחודשים הקרובים לטובת שיפור ביטחונם של תושבי האזור".
בשורה התחתונה: דבריה של רגב לא נכונים. ראשית תכנונו של "עוקף חווארה" והתקצוב הראשוני לו אושרו עוד לפני שהיא נכנסה לתפקידה. בתקופתה של רגב, החלו העבודות בשטח, ולכביש הוקצה תקציב נוסף (שגם גרם לאיחור במועד הסיום). במהלך התקופה שאחרי רגב, מסרה השרה מיכאלי בכנסת כי הפרויקט מתבצע. ממשרד האוצר נמסר כי "הפרויקט מעולם לא נעצר".
תחקיר: יובל אינהורן