גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחת ולתמיד: כל מה שמנהל צריך לדעת על תשלומי עובדים בחגים

על דמי חגים, חופשות מרוכזות, עלויות והוצאות ● כך תיערכו לקראת החגים במקום העבודה

עבודה בחגים / אילוסטרציה: Shutterstock, Vitalii Matokha
עבודה בחגים / אילוסטרציה: Shutterstock, Vitalii Matokha

 

בכל שנה מגיעים החגים, ואיתם גם שאלות בנוגע לזכויות העובדים והדקויות הקטנות שמנהלים עלולים לפספס. בכתבה הבאה נעשה סדר בכל מה שנוגע לזכויות עובדים, יחד עם טיפים שכדאי לכל מנהל ליישם כדי לוודא שהעובדים יקבלו את הזכויות כהלכתן.

צו הרחבה - הסכם מסגרת 2000 קבע שינויים בתנאי העבודה של העובדים במשק, אשר נוגעים לנושאים כגון שעות העבודה השבועיות ותשלומי ימי אבל, אך מה בנוגע לדמי חגים? 

דעה, אורנה רודי | ביו עבודות: מי זקוק לשדרוג מקצועי של קורות חיים ולינקדאין? 
מתי נכון למנהלים עם מחלות כרוניות לחשוף את מצבם במקום העבודה? 

"צו ההרחבה בעניין דמי חגים, שקובע את ההוראות הכלליות בעניין דמי חגים, קובע כי דמי החגים מחושבים לפי שכר הברוטו היומי הרגיל שהעובד היה מקבל אילו הוא היה עובד באותו יום, וללא תוספות שכר כגון שעות נוספות, נסיעות וכדומה", אומר עו"ד אבי טסמה, מומחה לדיני עבודה, בעלי משרד עורכי דין שעוסק באופן שוטף בדיני עבודה ומייצג עובדים ומעסיקים בעניינים שונים בתחום. 

עו''ד אבי טסמה / צילום: יוסי פנסו

כיצד מחושבים דמי חגים?

"אם מדובר בעובד במשרה מלאה במתכונת קבועה, הדבר קל לחישוב. מצד שני, אם מדובר בעובד בהיקפי משרה משתנים, אחת הדרכים לחישוב היא ממוצע שעות העבודה היומי ב-3 החודשים שקדמו לחג, כפול השכר השעתי העדכני במועד החג", אומר עו"ד טסמה. "התשלום של דמי חגים נועד להשוות בין תנאי השכר של עובדים חודשיים ששכרם לא נפגע למרות אובדן ימי עבודה בשל החגים, לבין עובדים שעתיים ששכרם נפגע בשל כל שנמנע מהם לעבוד עקב החג".

האם מנכים ימי חופש על היעדרות בחגים או תשלום דמי חגים?

כפי שמסביר עו"ד טסמה, אין קשר בין חגים לחופשה. חובת תשלום דמי החגים נוגעת רק לעובד שעתי או יומי, בתנאי שהשלים 3 חודשי עבודה ושלא נעדר מהעבודה בימים שלפני או אחרי החג, שלא בהסכמת המעסיק. "אם העובד הגיע לעבודה בימים הסמוכים לחג, לפניו ואחריו. אם נעדר מהימים האלה, הזכאות לדמי חגים עשויה להישלל רק בתנאי שההיעדרות נעשתה בניגוד לעמדת המעסיק".

אילו חגים מזכים בדמי חגים, ואילו לא?

לפי ההוראות החוקיות הכלליות, החגים המזכים הם שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, שני חגי סוכות, שני חגי פסח, יום העצמאות וחג שבועות. חול המועד וחגים אחרים אינם נחשבים כחגים בגינם משולמים דמי חגים. לבני דתות אחרות יש אפשרות לבחור בין חגי דתם לבין חגי הדת היהודית.

מהו הדין לגבי ערבי חג - האם יש חובת תשלום גם בערב החג, וכמה?

עו"ד אסף כהן, מומחה בדיני עבודה ותביעות ייצוגיות, מסביר כי לפי החוק, עד כניסת החג, ערב החג מחושב כיום עבודה רגיל. עו"ד טסמה מוסיף ומסביר כי ההוראות החוקיות מעט קרות ושרירותיות, וכלל לא מתייחסות לערב החג. "יום ערב החג עצמו לא נחשב ל'חג' לצורך דמי חגים. עם זאת, מקומות עבודה רבים סגורים כבר בערב החג. מכאן עולה השאלה האם המעסיק צריך לשלם לעובד שכר כלשהו עבור סגירת מקום העבודה בערב החג? על-פי הדין היבש, רואים בערב החג כיום עבודה או חופש לכל דבר, בגינו העובד זכאי לקבל שלום של שכר עבודה (אם עבד), או דמי חופשה (אם לא עבד), בניכוי יום חופשה.

"מצב זה מוביל לשאלה נוספת: האם נכון לנכות יום חופש מלא בגין ערב החג, למרות שמדובר בחצי יום עבודה? כרגע אין לשאלה הזאת תשובה ברורה, ולא ניתן לומר שיש פסול בניכוי יום חופש מלא". 

עו״ד אסף כהן / צילום: : דורון לצטר

לדבריו, ההמלצה המקובלת היא להסדיר באופן ספציפי וברור את הכללים לגבי אופן התשלום עבור ערב החג, לכאן או לכאן, וזאת כבר בהסכם העבודה (או במסמך מוסכם אחר). "בפרקטיקה קיימים הסדרים ספציפיים שונים לגבי ערב החג: אחד מהם הוא שהעובד והמעסיק יתחלקו במימון יום החופש, חצי על חשבון המעסיק וחצי על חשבון העובד, באופן של ניכוי חצי יום חופש".

כמה משלמים עבור עבודה בזמן החג עצמו?

כפי שמסביר עו"ד כהן, בשונה מעבודה בסופי שבוע, בהם הזכאות היא ל-150% מהשכר - העבודה בחג תזכה את העובד השעתי/היומי בשכר בשיעור של 250%. "עובד במשכורת חודשית יקבל משכורת כרגיל, לעומת עובד שעתי או יומי שלא עבד בחג. במקרה של עובד בעבודת משמרות שהמעסיק הוא זה שקובע מתי יעבוד, ניתן להסתכל על זה כ'כורח', כלומר שהעובד אולץ לעבוד/לא לעבוד, והמשמעות היא שהעובד יהיה זכאי לדמי חגים במקרה זה".

החוק לא מבדיל בין עובדי משמרות שהפסידו משמרות עקב החג, לבין כאלה שלא. עו"ד טסמה מסביר: "יום החג נחשב כיום שבתון לכל דבר ועניין, ועבודה ביום כזה מזכה ב-150% מהשכר, כמו עבודה ביום שבת. בנוסף, עובד כזה זכאי ממילא לדמי חגים עבור אותו חג (אם הוא עומד בתנאי הזכאות שדיברנו עליהם קודם), וזאת בשיעור של 100% מהשכר. שני השיעורים הללו יחד מובילים לשכר בשיעור של 250% מהשכר הרגיל".

האם יש חובה לשלם לעובדים על היעדרות בערב החג או חול המועד?

בהיעדר צו הרחבה, הסכם קיבוצי או אישי שקובעים אחרת, אין חובה לשלם לעובדים בגין היעדרות בערב החג או במהלך חול המועד. עו"ד מיכאל (מיקי) איילון, ראש תחום דיני עבודה בפירמת גורניצקי GNY, מוסיף כי "בערב חג העובדים נדרשים לעבוד שעה פחות מאשר ביום רגיל (ובמקרים מסוימים הם זכאים לתשלום בגין יום עבודה מלא), וזכאים לתשלום שעות נוספות במקרה שעבדו יותר מכך. יחד עם זאת, העובדים רשאים לנצל עד שני ימי בחירה בערבי החג (שיקוזזו ממכסת החופשה השנתית שלהם), בתנאי שיודיעו למעסיק על כך לפחות 30 יום מראש". 

עו''ד מיכאל איילון / צילום: יהונתן בלום

מה קורה עם מוצאי חג - האם עבודה במוצאי החג מזכה בתשלום כמו עבודה בחג?

עורכי הדין כהן וטסמה מסבירים כי מוצאי חג נחשב בדיוק כמו מוצאי שבת. עם זאת, אם המעסיק ירצה להתייחס למוצאי החג כאל יום עבודה "רגיל", יהיה עליו להגדיר במפורש בהסכם העבודה שמוצאי החג לא נחשבים כחלק מהחג עצמו, אחרת ייתכן שבעת סכסוך משפטי בית הדין לעבודה יראה את העבודה במוצאי החג כעבודה בחג לכל דבר ועניין (ואז ייתכן שהמעסיק יחויב לשלם שכר בשיעור של 250%). 

מה הדין לגבי הדממה בחגים?

השנה שאלת החופשה המרוכזת מקבלת משמעות מיוחדת, לאור החופשה הארוכה יחסית במסגרות החינוך הממלכתיות השנה, ממערב כיפור ועד צאת סוכות.

"לפי החוק, המעסיק הוא זה שקובע את מועדי החופשה, והוא רשאי לקבוע חופשה בתקופת החגים, כולל חול המועד (וגם מעבר לכך). במקרה כזה, אם נקבעו יותר מ- 7 ימי חופשה, המעסיק חייב להודיע על כך לעובדים עד 14 ימים לפני החופשה. חופשה כזו היא ע"ל חשבון ימי החופשה הצבורה של העובד, בתנאי שיש לו ימי חופשה צבורים. אם לעובד אין ימי חופשה, לא ניתן לחייב אותו להיכנס ליתרה שלילית בימי החופשה (אלא אם הוא נתן את הסכמתו לכך מראש), ובמקרה כזה החופשה תהיה על חשבון המעסיק", אומר עו"ד טסמה.

עו"ד כהן מוסיף כי לא מומלץ להכניס עובדים ליתרת ימי חופשה שלילית. "יש בעיה גדולה להכניס עובדים ליתרה שלילית. כעיקרון אפשר להוציא עובדים לחופשה מרוכזת, אך מעסיק שעושה זאת שלא בהסכמת העובד כאשר הוא נמצא ביתרה שלילית, לוקח את הסיכון שבסופו של דבר הוא יצטרך לשלם לו את השכר על זה. בית הדין אמור לחייב את המעסיק להחזיר לו את הכסף לימי חופש". 

האם מעסיק מחויב לתת שי לחג?

"המעסיק אינו מחויב להעניק שי לחג לעובדיו, אך הדבר מקובל במקומות עבודה רבים, ואם המעסיק נהג כך לאורך תקופה, ייתכן שנוצר נוהג שמחייב אותו להמשיך ולהעניק את השי" אומר עו"ד איילון. "כמו כן, במקומות עבודה מסוימים השי לחג מחויב מכוח צו הרחבה ענפי (למשל בקרב קבלני ניקיון), הסכם קיבוצי או הסכם אישי".

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית