גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן שהקמנו עוד 5 יישובים במבואות ערד, אברהם ברוך נשרף בעיר למוות

המדינה מפנה את תקציביה שוב ושוב ליישובים חדשים, בזמן שמערכים ותשתיות שקיימים בפריפריה כבר כושלים ● מותו של תושב ערד השבוע עקב בור במערך הכבאות הוא עוד הוכחה עצובה לכך שתכנון לקוי הוא לא רק עניין של נוחות, הוא גם עולה בחיי אדם

ערד / צילום: גיא ליברמן
ערד / צילום: גיא ליברמן

בצירוף מקרים אומלל, באותו הזמן פחות או יותר שבו אברהם ברוך, בן 65, נשרף בשבוע שעבר למוות בדירתו שבערד, פרסם מינהל התכנון את הפרוטוקולים המלאים מהדיון שערכה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפני כחודש, בנוגע להקמת חמישה יישובים בנגב - "יישובי מבואות ערד" (שאושרו, אלא מה). מה שנעשה כמובן במקרה, מוכרח להזכיר לנו ששאלות התכנון נוגעות בדיני נפשות ממש.

לאן נעלם טופס 4? הלקונה בחוק שמאפשרת להיכנס לדירה חדשה גם אם לא חוברה לחשמל
ניתוח | כך מעכב התיאום מול חברת החשמל פרויקטי תשתיות מרכזיים בישראל

ביולי האחרון פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח מיוחד על מערך הכבאות. לפי הנתונים, יש בישראל 123 תחנות לכיבוי אש. במדינה קטנה כמו ישראל זה יכול היה להיות סביר, אבל בפיזור שגזרנו על עצמנו זה פשוט לא מספיק. ד"ר נלי כפיר, שכתבה את המסמך, ציינה שמספר התחנות נמוך ב־18% מהנדרש, "בשל חוסר תקצוב לתקנים ולתחנות חדשות, בעיקר באזורי הפריפריה". שלא במפתיע, הפער הגדול ביותר בין הרצוי לבין המצוי במצבת לוחמי האש, של 31%, נמצא במחוז דרום.

ככה זה בערד, כמו ביישובים רבים בפריפריה. בחשבון קר ועצוב של עלות מול תועלת, ללא מאסה קריטית של תושבים ועם תקציבים ממשלתיים ועירוניים שאף פעם לא יספיקו לכל הצרכים שעל השולחן, אי אפשר לצפות שמערך כיבוי אש יהיה יעיל ואיכותי יותר גם מחר. תקציבי המדינה ותשומת הלב שלה מוקדשים שוב ושוב להתיישבות חדשה, ומבטיחים שאת הפער שניכר בכבאות נמשיך לראות גם בשירותי רפואה, בחינוך, ברווחה וכו' וכו' - הנוגעים ישירות בחיי אדם. ברוך ז"ל ישב על מפתן החלון בקומה הרביעית, זעק לעזרה, וידם של שכניו קצרה מלהושיע.

לפני שמקימים עוד, יש שכונות קיימות לאכלס

במסגרת הדיון הפנימי שערכה המועצה הארצית באוגוסט, דיברה חברת המועצה אילה גלדמן מהמשרד להגנת הסביבה על ההחלטה להקים חמישה יישובים נוספים ליד ערד. גלדמן דיברה על "כמות האנשים שמשקיעים פה כדי להקים שכונה מסכנה שתיתן מענה למספר מצומצם מאד של יחידות דיור, לעומת כמות ההשקעה שמושקעת באיכות הערים בדרום. איך מושכים לשם אוכלוסייה... הלוואי והלוואי והלוואי והמועצה הזאת הייתה משקיעה את אותן אנרגיות, את אותם משאבים, כדי לאכלס את שכונה ג' בבאר שבע ואת כל ההרחבות של באר שבע ושל ערד".

כבר נכתב פה שמשבר הדיור ומשבר התחבורה בישראל הם בראש ובראשונה משברים של תכנון. מה יועיל למשל המטרו של גוש דן בשעה שאנחנו ממשיכים לפזר פה יישובים הרחק מ־109 התחנות המתוכננות. מה תועיל רכבת מהירה לקרית שמונה או לאילת, אם וכאשר, אם ממילא רוב הישראלים שבאים לגור בפריפריה מתפזרים בדרך. אם אותה רכבת נפלאה תעצור ביישובים החדשים, היא תהיה בעיקר איטית ולא יעילה. ואם היא לא תעצור שם, אז מה הועילו חכמים ופוליטיקאים בהבטחתם? אבל השבוע, הטרגדיה של אברהם ברוך ז"ל מוכרחה להזכיר לנו שאלה לא רק שאלות שנוגעות לאיכות חיים, ליוקר המחיה ולמהירות הנסיעה שלנו לעבודה.

"אנחנו יורים לעצמנו ברגל כל ישיבת מועצה"

התסכול הגדול הוא בהתקרנפות אנשי המקצוע. העובדה שגוף התכנון העליון החליט להקים עוד חמישה יישובים במבואות ערד, חודש אחרי שהחליט להקים את היישוב תילה בנגב, ובמקביל התכנסה ועדה ראשונה "חגיגית" לקידום העיר כסיף החרדית בכניסה לערד. וזו לא מסקנה שלי, אלא מה שאמר באותו דיון פרופ' אמנון פרנקל מהטכניון, חבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ובלשון החריפה של פרנקל: "אנחנו יורים לעצמנו ברגל כל ישיבת מועצה. אנחנו מכריזים כל הזמן שהמדיניות היא לא להקים יישובים חדשים, אלא לנסות להרחיב את הקיימים. בפועל, אין כמעט ישיבת מועצה ארצית שלא מקימים בה יישוב חדש, או לא מביאים הצעה ליישובים חדשים, כל פעם בגלל סיבות אחרות, שלכאורה, במיקרו, אולי נראות מוצדקות, אבל במאקרו זה ממש עומד בניגוד למדיניות הארצית... אז או שהמדיניות המוצהרת חדלה מלהתקיים והיא לא נכונה, או שנעשה דיון אסטרטגי שלם עד כמה אפשר. אחרת זה נראה הזוי. צריך לקבל החלטה עקרונית, ולא לעשות צחוק מהמדיניות הארצית שאנחנו קבענו".

שופט העליון יצחק עמית אמר השבוע בבג"ץ ש"דמוקרטיה לא מתה במכה, אלא בשורה של צעדים". את עקרונות התכנון שלנו אנחנו הורגים בצעדי ריצה. וזה הורג גם בני אדם.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. שנה טובה.

הכוכבים של השבוע

מצוין: ריבית הפריים כבר פחות מ־15% מהמשכנתאות 

בבנק ישראל אוהבים להשוות את השפעת הריבית להגה של ספינה גדולה. גם אחרי שנטה את ההגה חזק, ייקח זמן ארוך עד שנרגיש את סיבוב הפרסה.

דוגמה נהדרת לזה ניתן היה לראות בנתוני המשכנתאות לאוגוסט. לראשונה בטבלאות שמפרסם הבנק ירד רכיב הפריים - זה שצמוד לריבית בנק ישראל - ממשקל של 15% בתמהיל המשכנתה. זאת, אף שריבית הפריים הגבוהה, 6.25% - 1.5% מעל ריבית בנק ישראל, עומדת באותו מקום מאז חודש מאי. ולמרות שכבר שנה וחצי ברור לכל בר דעת שמודל הריבית האפסית לא יחזור במהרה, ושעדיף על פי רוב להצמיד את החוב שלנו למסלולים רגועים פי כמה. אף על פי כן, בדצמבר 2022, כשריבית הפריים כבר עמדה על 4.75%, עדיין 35% מהמשכנתאות היו צמודים אליה. במרץ האחרון, כשהיא עמדה על 5.75%, שיעור הפריים עדיין עמד על 29%.

זה לוקח זמן, אבל נוטלי המשכנתאות סוף סוף מעכלים את העולם החדש.

בלתי מספיק: כשאימוג'י של ירח מריץ אותנו לבורסה 

פה ושם מגיעים סיפורים נפלאים שממחישים עד כמה העולם מטורלל והמציאות עולה על כל דמיון. השבוע זה קרה בתביעה ובחקירת רשות לניירות ערך האמריקאית נגד המיליארדר ריאן כהן, שקנה מניות של חברת Bed Bath & Beyond ב־120 מיליון דולר והחליט לממש אותן ברווח של עשרות מיליונים. איפה הבעיה? שרגע לפני המכירה, לטענת המשקיעים, הוא הונה אותם כשצייץ אימוג'י של ירח, בתגובה לכתבה שלילית נגד החברה. לטענתם, זה היה איתות ברור לקנות. המניה טסה ב־12%, והוא מיהר למכור והפיל את המניה כל הדרך חזרה.

עכשיו עזבו את השאלה אם הוא אשם או לא, ותקלטו שמאות מיליונים עפים משווי חברות בגלל פרשנות לאימוג'י. של ירח! סמל נהדר לעיוורון ולתאוות בצע של משקיעים שרק מחפשים סימן. שברור להם למשל שירח פירושו "להגיע עד הירח", ולא נניח פתגם יפה פי כמה - "מי שמחפש ירח, לא יראה כוכבים".

עוד כתבות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"