גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העבריינים שהפכו לגיבורי רוסיה: אלה החיילים של כוח וגנר

מתחילת הלחימה באוקראינה עשרות אלפי אסירים הצטרפו לכוח וגנר, המיליציה הרוסית הנודעת לשמצה ● רבים מהם כבר לא בחיים, כולל המפקד פריגוז'ין ● מה הוביל אותם להתגייס למשימה שסופה היה ידוע מראש? ● סיפוריהם של שלושה חיילים - מהילדות בצל האלימות והאלכוהול ועד המוות בשדה הקרב ● כתבות מעוררות השראה ממיטב עיתוני העולם, פרויקט מיוחד

החיילים  של כוח וגנר / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko
החיילים של כוח וגנר / צילום: Reuters, Alexander Ermochenko

 

"אנו זקוקים לכישרונות הקרימינליים שלכם", אמר יבגני פריגוז'ין, כשפנה לים של אסירים רוסים לבושים בשחור. "המועמד האידיאלי שלנו", המשיך, "הוא בן 30 עד 45, חזק, בעל ביטחון, קשוח, שבאופן אידיאלי ישב לפחות 15 שנה בכלא ויש עוד 15 שנה לפניו או יותר. הוא יושב על כמה מקרי רצח, תקיפות חמורות, שוד. אם הוא כיסח איזה פקיד או שוטר, אפילו יותר טוב". הקהל צחק.

יבגני פריגוז'ין. הוא מת, אך מוקדם להספיד את הקבוצה / צילום: Reuters, PMC Wagner

פריגוז'ין היה מנהיגו השחצן של הארגון הצבאי למחצה המוכר ביותר של רוסיה, קבוצת וגנר. בסרטון, שצולם בבית כלא רוסי בפברואר השנה, הוא מתאר את סוג הגברים שגייס להילחם בקרבות שמנהלת הקבוצה באוקראינה.

 

יותר מ־50 אלף אסירים הצטרפו לקבוצת וגנר מאז שהחלה הפלישה הרוסית ב־2022, על פי ארגון רוסיה מאחורי סורגים. רבים ערקו או נהרגו או נפלו בשבי, וכוח וגנר נשחק קשות בקרב המתיש של רוסיה על בחמוט וערים אחרות במזרח אוקראינה. למרות שטכנית העסקת שכירי חרב אינה חוקית ברוסיה, זה לא עצר את המדינה מלהפוך אותם לגיבורים. הם קיבלו מדליות לאחר מותם, כיכבו בסרטוני תעמולה, והם נקברים בטקס צבאי מלא.

אבל מיהם אותם "מועמדים אידיאליים?" ומה מביא אותם להצטרף לקרב שהוא כמעט חסר סיכוי? כתבים של IStories, השותף הרוסי של OCCRP, בחנו את סיפורי חייהם של שלושה אסירים לשעבר שהסכימו להילחם עבור וגנר באוקראינה, ומתו שם. איש מהם לא שרד בשדה הקרב יותר מכמה חודשים.

מעט ידוע על מה שהם חוו במלחמה או האופן שבו הם מתו. אבל שיחות עם חברים, בני משפחה ואפילו עם קורבנותיהם מספקות הצצה לחייהם - שהיו לעיתים קרובות קשים ורדופי אלכוהוליזם ואלימות הרבה לפני שיצאו לשדה הקרב.

 

מחפש האמת

אלכסנדר (סשה) סיטוויצ'וס נלחם באוקראינה רק במשך חודשיים לפני שנהרג. מי שהיה סוכן מכירות של מוצרים חקלאיים ואב לארבעה, שב הביתה לכפר הרוסי - ונקבר באותו בית הקברות שבו טמונים שלושת האנשים שרציחתם שלחה אותו לכלא. פרץ האלימות הגזענית שאחז בו כשהיה שיכור הופנה לשכניו בלדוז'סקאיה, יישוב קוזקי כפרי בדרום-מערב רוסיה שהיה ביתו של סיטוויצ'וס.

היישוב, המשתרע לאורך גדה של נהר קובן המתפתל, מרחק כמה שעות נסיעה מחצי האי קרים הכבוש, לא מציע אפשרויות בידור רבות. אחת מהן היא אוגוניוק, בר מסעדה צנוע שבו, ביום האחרון של 2017, חייו של סיטוויצ'וס השתנו לנצח. בזמנו כבר היה בוגר המלחמה נגד אוקראינה, לשם יצא ב־2014 כשרוסיה ביקשה לכבוש את המחוזות המזרחיים מידי אוקראינה.

קברו של סיטוויצ'וס. ''הכפר הקטן הפך לגיהינום'' / צילום: Istories

"לסשה יש חוש צדק מחודד", נזכר חברו אלכסיי גייבורונסקי. "הוא נסע לדונבאס מיד ב־2014 כדי להציל את 'העולם הרוסי'. אתה יודע, כל הרוסים הקלאסיים, הם תמיד מונעים על ידי הרגשות, ולא בידי העובדות".

"זה היה האופי שלו", אמרה אלמנתו של סיטוויצ'וס. "הוא היה חייב להיות בכל מקום. הוא היה אידיאולוגי, בוא נאמר. הוא תמיד נלחם למען המטרה הראויה".

ב־2017 סיטוויצ'וס כבר חזר הביתה. באותו ליל חורף ממש בסוף השנה השתכר עם חבר ותיק מהמלחמה. אחר כך, מסיבות לא ברורות, השניים הסתבכו בקטטה. היריבים שלהם, אותם ניתן לראות בעימות המתוח שנתפס במצלמות האבטחה, היו בני רומה, מיעוט אתני באזור.

אחת מקרובות המשפחה של הקורבנות, ששמה נותר אנונימי כדי להגן על פרטיותה, נזכרת איך התחיל הערב: "סיטוויצ'וס וחברו באו לאוגוניוק. הם נהנו, הם שתו, ואז התחילו מכות עם ה'צוענים'. סיטוויצ'וס וחברו עזבו, ואמרו: עוד נחזור".

סיטוויצ'וס חזר למסעדה חמוש בקלצ'ניקוב, שכנראה הביא הביתה מהקרבות, וחברו היה חמוש בסכין. הגברים שהלכו איתם מכות כבר עזבו - אבל זה לא מנע מהם לפגוע בבני המיעוטים האתניים הראשונים שפגשו.

הראשון שנהרג היה גבר צעיר ששמו ארטם מירזויאן, ממוצא ארמני. "הם ירו באחי ליד הבר", אמר אחיו ארנולד. "והם ירו בתקליטן, שממש לא היה קשור לזה. הם נכנסו כמו נאצים, ירו בכל מי שיש לו זקן... הם פשוט רצו להרוג כמה אנשים כהי עור, לא־רוסים". כשיצא לרחוב, סיטוויצ'וס שוב רצח, כשירה בבן רומה בן 18 שישב במכונית עם חבר והאזין למוזיקה. לאחר שהתחבאו זמן קצר ביער סמוך, סיטוויצ'וס וחברו נעצרו.

למרות הרצח חסר ההבחנה מקומיים רבים תמכו בסיטוויצ'וס, שלפני כן זכה לכבוד רב. אבל אחרים ראו בו לא יותר מרוצח. הפרשייה הציתה מה שניתן להגדיר כסכסוך אתני של כפר אחד.

"הכפר הקטן שלנו, שבו כולם מכירים את כולם, הפך לגיהינום צרוף", נזכרת קרובה של מירזויאן. "היה מפחיד פשוט לצאת לרחוב, בגלל שכולם הלכו מכות עם כולם. הם החלו להקים קבוצות ברשתות חברתיות שקראו לרוסים לסלק מהכפר את כל הלא־רוסים. היה מפחיד לקרוא את כל זה... אפילו לא יצאתי מהבית".

מטה וגנר בסנט פטרסבורג. נשחקו קשות באוקראינה / צילום: Reuters, Igor Russak

גם גייבורונסקי, חברו של סיטוויצ'וס, מסביר את מעשיו במונחי סכסוך אתני, ואת הקיצוניות של התנהגותו הוא מייחס לאלכוהול. "יש איזה ארגון פשע ארמני־צועני והוא מפחיד את כל הכפר הזה", אמר כשהוא נזכר בשמועות לא מבוססות לפיהן כמה בני רומה אנסו נערה מקומית באותו בית קפה. "זו הייתה נקודת רתיחה, את מבינה? העובדה שהוא היה שתוי מחמירה את זה, כמובן. כל 'מחפשי האמת' שלנו שותים המון וודקה, ואז הם מגיעים לכלא במקום לפתור סכסוכים בעזרת השוטרים".

סיטוויצ'וס הורשע במעשי הרצח ונידון למאסר של 21 שנה. הוא ריצה רק ארבע מהן, שכן ב־2022 ניצל הצעה של קבוצת וגנר לזכות בחירותו אם יצא למלחמה. חודשיים אחר כך חזר הביתה בארון סגור. הוא נקבר בבית הקברות המקומי בטקס צבאי מלא. עד היום מתווכחים אנשי העיירה אם היה גיבור או פושע.

"בכל שבוע אני מגיע לכפר הזה והולך לבית הקברות", אמר ארנולד מירזויאן, אחיו של הנרצח. "אני רואה את הדגלים, אני רואה איך קברו את סיטוויצ'וס. איזה כבוד עושים לו. זה לא נעים, כמובן, כאילו היה גיבור!".

"איזה מין גיבור הוא יכול היה להיות אם הרג שלושה אנשים?", שואלת קרובתו של מירזויאן. "רק בגלל שהלך למלחמה, זה הופך אותו לגיבור? לא. גיבור זה משהו אחר. מבחינתי זה מוזר מאוד, איך אדם יכול לרצוח, ואז לצאת למלחמה ולומר 'השתקמתי'. אנשים לא משתקמים ככה. לשם ההרג הוא הלך. זו מלחמה בסופו של דבר".

לגייבורונסקי אין מילים טובות לומר על מנהיגי רוסיה. "מי שנמצאים בממשל גרועים מהאוקראינים", אמר. "אני לא אימפריאליסט. האימפריה שלנו מכוונת להשמדת האוכלוסייה שלה עצמה. הטירוף הזה חייב להיפסק".

אבל זה לא מונע ממנו להצדיק את החלטתו של חברו לצאת למלחמה. "אתה לא יכול לראות את זה רק מזווית אחת", אמר. "אף אחד לא מעלה על נס את מה שהוא עשה בבית הקפה, כשירה באנשים. אבל הפושעים האלה הם הלוחמים הכי אפקטיביים במלחמה כרגע. הם הגיבורים שלנו!".

הזאב הקטן

יורי גברישוב פגש את קסניה פודקוריטובה בפנימייה טיפולית בכפר קונסטנטינובסקו בדרום רוסיה. שניהם היו יתומים. הם יצרו מערכת יחסים, ולעיתים היו נפגשים בבית שקיבל מהממשלה לאחר שעזב את הפנימייה. אבל הרומן לא האריך ימים. ב־2017 גברישוב רצח את בת זוגו בהתקף קנאה, כשהכה בראשה עם לבנה כמה פעמים.

עד היום בדף שלה ברשת החברתית הרוסית VKontakte כתוב: "יורה, אני אוהבת אותך מאוד. אתה הבעל האהוב עליי!". השניים מעולם לא נישאו רשמית, אבל אנשי המקום נזכרים שהקשר ביניהם היה סוער. "הוא היה משתכר כלוט, היא בגדה בו או משהו כזה", אמר אחד התושבים המקומיים ולאד איבנוב. "אז הוא נהיה פסיכי ורצח אותה".

גברישוב היה הצעיר מבין עשרה אחים ממשפחה בעייתית. "היינו כמו זאבים קטנים - גידלנו את עצמנו", נזכר אחיו הגדול ניקולאי. "בכנות, היה אצלו משהו לא בסדר, סוג של חריגה. הוא היה איטי, לא תופס מהר. הוא היה האחרון בינינו, אחרי הכול. ההורים שלנו היו שותים המון, ואז הוא נולד".

האחים במשפחת גברישוב בילו את ילדותם בכניסה לפנימיות ויציאה מהן, עד שההורים שלהם מתו ולא היה להם בית לחזור אליו. כמה מהם לא הצליחו הרבה יותר טוב מיורי, נזכר אחיו: שלושה מהאחים כבר מתו, אחד בהתאבדות.

ליורי גברישוב בקושי הייתה הזדמנות לחוות חיים נורמליים. הוא מעולם לא למד לחיות באופן עצמאי, ואף פעם לא הייתה לו עבודה. אחרי שעזב את הפנימייה, הוא נידון לעבודת עונשין בגלל שגנב מכלי גז.

לאחר שרצח את חברתו, בגיל 22, הסגיר עצמו למשטרה, ובסופו של דבר נידון למאסר של שמונה שנים. אחרי שהגיע לכלא, הקים פרופיל חדש ברשת החברתית VKontakte. בסטטוס שלו הוא כתב: "אם אתה הולך לזיין, אז רק נסיכות". הוא הוסיף את השנה שבה המאסר שלו היה אמור להיגמר: 2026. אבל הוא לא יזכה להגיע לשם. בסתיו האחרון מגייסי קבוצת וגנר הגיעו לכלא שבו ישב. הוא כתב לאחיו הודעה בודדת: "זהו, אחי, הם לוקחים אותנו במטוס, אנחנו זזים".

"לא שמעתי ממנו שוב", אמר ניקולאי.

כדי לגלות מה קרה לו, התקשר אחיו לקו החם של קבוצת וגנר. הקול בצד השני הרגיע אותו: "אם משהו היה קורה לו", אמר לו הנציג מעבר לקו, "כבר היית מקבל על זה הודעה". הוא לא קיבל. ניקולאי גילה על מותו רק כשכתב של IStories יצר איתו קשר. הכתב ראה את המצבה של יורי בסרטון של בית קברות של וגנר מאות קילומטרים מעיר הולדתו, שאותו העלה בלוגר מקומי.

ניקולאי הצר על כך שהרשויות לא הודיעו לו, אבל לא נראה שהיו לו דעות מוצקות בנוגע לבחירות שעשה אחיו. לנסות לשכנע את יורי לא לצאת למלחמה היה חסר טעם, אמר.

"לכל אדם הגורל שלו", אמר. "כנראה זה מה שהיה כתוב".

"סתם גנב"

באותו בית קברות של קבוצת וגנר טמון גבר נוסף שחייו הקשים וחסרי התכלית לא היו שונים בהרבה מחייו של גברישוב. בצילום שהעלה נראה דמיטרי ושצ'נקו יושב על מיטת קומותיים, מסתכל למצלמה בהפתעה. רגליו וידיו מכוסות קעקועים. הוא במושבת עונשין, שם היה אסיר קבוע, שנכנס אליה ויצא ממנה רוב חייו הבוגרים.

"הוא משתחרר, מסתובב בכפר איזה חודש ושוב גונב משהו", אמרה טטיאנה אורחובה, שוושצ'נקו גנב ממנה פעם פרה. "סתם גנב ולא יותר מזה. אף אחד לעולם לא אמר עליו שום דבר טוב. הוא בקושי היה כאן בכפר. הוא תמיד היה בכלא, תמיד!". התיק הפלילי של ושצ'נקו מאשר את הסיפור: רישומי משטרה מראים שניסה לשדוד חנות נוחות, גנב מכונית ושדד משכן שלו שלושה כיסאות.

כמו משפחת גברישוב, גם משפחת וש'צנקו חיה בעוני. בכפר לא זוכרים אותם לחיוב, אם כי במידה מסוימת של הבנה. "הם לא רשעים, אני לא חושבת שהיו רוצחים מישהו", אמרה אורחובה, שהחליטה לא להגיש תלונה רשמית נגד ושצ'נקו לאחר שגנב ממנה את הפרה. "אצלם זה רק גניבה. אף אחד לא חינך אותם. אמא שלהם הייתה שתיינית כל חייה. הם היו חסרי מנוחה ואף אחד לא רצה אותם. אז ככה הם חיו".

ב־2020 נכנס ושצ'נקו לצרות גדולות יותר לאחר שהשתמש ברוגטקה כדי להעיף חבילות חשיש וסמים אחרים לתוך מושבת עונשין. בבית המשפט הוא ניסה להסביר את מעשיו ואמר שהיה כלוא שם וידע עד כמה האסירים השתוקקו לסמים. אבל השופט לא השתעשע, וגזר עליו עשר שנות מאסר.

לאחר שנכלא, אלינה קולומיצבה, מקומית שמילאה סוג של תפקיד הורי מבחינת ושצ'נקו, קיבלה ממנו מסר: "לו הייתי מקשיב לך, לא היו דנים אותי למאסר", כתב. "אני מבין שאני דפוק. קודם אני פועל ורק אחר כך חושב. אני אנסה להפעיל את המוח שלי".

"זו הייתה משפחה נורמלית", היא נזכרת במשפחת ושצ'נקו. "מה קרה? אולי שנות תשעים? עוני? האמא שתתה את עצמה למוות. ואז הילדים השתבשו. היא איכשהו עוד ריסנה אותם ואז - זהו. אחות אחת מתה. אחת אחרת התמסטלה ותלתה את עצמה".

ושצ'נקו אהב יוקרה, אמרה קולומיצבה. אבל הוא לא אהב לעבוד ולא הצליח להחזיק את המשרה שהיא ארגנה לו. "הוא לא יכול לחיות חיים נורמליים, הוא לא יכול ללכת לעבוד", אמרה. "אילולא הסמים, אולי היה יוצא ממנו משהו. אבל הוא פנה למקומות שלא היה צריך להגיע אליהם. אם אישה נורמלית הייתה חוצה את דרכו, מיישרת אותו? אולי היה מתאהב? אבל לא היה לו כלום".

ההחלטה של ושצ'נקו להצטרף לווגנר, כך אמרה, הייתה הימלטות מחיים שהוא ראה כדרך ללא מוצא. "אני חושבת שזה היה המוצא היחיד שלו", אמרה. "הוא הלך בגלל שלחיים לא הייתה משמעות מבחינתו. כמובן, אלה דיבורים ברומו של עולם. כי גם המלחמה הזאת נעשתה קצת חסרת משמעות".

פולינה אזובק, סוניה סבינה וצוות IStories השתתפו בהכנת הכתבה. חלק מהמידע לגבי מגויסי וגנר הגיע מהצוות של ליובוב סובול, פוליטיקאי מהאופוזיציה ברוסיה.

לקריאת הכתבה של אתר התחקירים העצמאי הרוסי IStories, שפורסמה במקור בחודש מאי באתר ארגון התחקירים הבינלאומי OCCRP. 

© By Alesya Marokhovskaya, Ekaterina Fomina (Istories). Originally published on 04 May 2023. Translated from English, edited and republished with permission by The Organized Crime and Corruption Reporting Project.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?