גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהגרעין ועד מטוסי הקרב: מה מחכה בדרך להסכם עם סעודיה ומה למדנו עליו ביממה האחרונה?

ההצהרות האחרונות של נשיא ארה"ב, נסיך הכתר הסעודי וראש ממשלת ישראל מלמדות על התקדמות משמעותית במשא ומתן לנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית ● לכל אחד מהצדדים יש הרבה מה להרוויח אם יושג הסכם, אך למרות זאת הדרך לשם עדיין ארוכה ● האם המכשולים יעצרו את ההישג המשמעותי שכל אחד ממנהגי המדינות רוצה שירשם על שמו?

ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרבה מילים חגיגיות "נשפכו" בימים האחרונים בירושלים ובניו יורק סביב סוגיית הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית: ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא מנסים את להסתיר את הציפייה כי התהליך שמובילים בוושינגטון בין ישראל לבין ריאד "ישא פרי בקרוב", ניו יורק טיימס דיווח כי ארה"ב בוחנת ברית הגנה עם הסעודים במתווה האסיאתי, בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי נתניהו שוקל בחיוב העשרת אורניום בממלכה והורה לבחון את הנושא לעומק, ו"היהלום שבכתר": נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן מספר בראיון לרשת "פוקס ניוז" כי "מדי יום" מתקדמים יותר להסכם.

דיווח: בדרך להסכם היסטורי נתניהו מנסה למצוא פשרה שתאפשר לסעודיה להעשיר אורניום 
לנתניהו, ביידן ובן סלמאן יש סיבות טובות מאוד לרצות את ההסכם ההיסטורי הזה 
ניתוח|טורקיה רוצה גז על חשבון הפלסטינים: מה לומדים מפגישת נתניהו וארדואן? 

רה"מ אמנם טרם הופיע בפני העצרת הכללית של האו"ם, אך כבר כעת ברור כי סוגיית הנורמליזציה עם ערב הסעודית היא הסוגיה המרכזית של ביקורו בניו יורק. לא רק מבחינת נתניהו, אלא גם עבור האזור ואף העולם כולו. לא בכדי זהו היה אחד מנושאי השיחה בפגישה של נתניהו עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. האחרון, שמודע היטב לחשיבות הפוליטית של הנושא הפלסטיני בעולם המוסלמי, מבין שאם נסיך הכתר ישיג מישראל הטבות היסטוריות לרמאללה, מוחמד בן סלמאן ימתג עצמו המוביל העולם המוסלמי.

אלא, שעדיין בהחלט ייתכן כי רותמים את העגלה לפני הסוסים. כפי שנהוג כאשר מנהלים משא ומתן, בפרט אחד שהוא כה משמעותי כמו זה המתנהל בין ריאד, לוושינגטון ולירושלים, נתניהו וביידן שומרים את הקלפים קרוב לחזה. ובצדק, האינטרסים הפוליטיים הלגיטימיים של ח"כים ישראלים וסנאטורים אמריקאים עלולים להרוס מבעוד מועד אפילו הסכם מושלם. מכאן נובעים החששות הלגיטימיים שלכל אחד מהם, ביחד ולחוד, שעשויים להביא לפיצוץ התהליך בהמשך.

תוכנית הגרעין הסעודית

אין ולו גורם אחד באזור שלא רואה בנשק גרעיני איראני משתנה שמסכן את האזור כולו. עם זאת, תוכנית גרעין סעודית אינה הפתרון לבעיה. "דקירה בגב של הפלסטינים", הגדיר נשיא איראן אברהים ראיסי את הנורמליזציה האפשרית בין ישראל לבין ערב הסעודית. כזו שאם תתרחש, תתבצע דווקא לאחד שנסיך הכתר הסעודי קידם נורמליזציה עם יריביו הגדולים ממשטר האייתוללות.

אבל, השורה התחתונה היא שגם בראיון ברשת "פוקס ניוז", מוחמד בן סלמאן לא הסתיר את תפיסתו כי אם לטהרן יהיה נשק גרעיני - גם למדינתו צריך להיות כזה.

האיבה בין "שומרת המקומות הקדושים לאסלאם" לבין מנהיגת הציר השיעי - ידועה לכל, ולא צפויה להסתיים בקרוב. על כן, ייתכן כי תוכנית העשרת אורניום למטרות אזרחיות, למשל לחשמל בשיעור של 3%-5%, לא תביא לחששות באיראן. אבל תוכנית שתזנק לרמות של כ-90%, קרי נשק גרעיני, תוביל לא רק לאירוע אזורי שבו איראן עלולה להפוך את עצמה ממדינת סף-גרעיני לבעלת יכולות גרעיניות צבאיות, אלא גם תביא למירוץ גרעיני אזורי.

מדינות כמו קטאר, ידידה של חמאס, צפויות לטעון כי אם לאיראן ולערב הסעודית יש תוכנית גרעין אזרחית, למה לא לנו? יתרה מכך, אם הסיטואציה תגיע לכך שלאיראנים ולסעודים יש נשק גרעיני - כולן יחפצו בו.

כשעוסקים בנשק גרעיני, כדאי ללמוד על ההשלכות דווקא מחצי האי הקוריאני. ביידן לא יחשוב על תקיפה של קוריאה הצפונית משום שהתגובה לא תהיה רק כלפי השכנה מדרום בדמות ארסנל רקטי מרשים. זו גם עלולה לכלול איום גרעיני על יעדים אמריקאים.

לא בכדי האיראנים מפתחים את תוכנית הגרעין שלהם באמצעות ידע צפון קוריאני. משטר האייתוללות רוצה לייצר הרתעה כזו שאף מדינה לא תחשוב לתקוף אותו.

מעבר לכך, שמסתכלים על תוכנית גרעין סעודית, הדמות שמביאה לחששות רבים בקרב סנאטורים אמריקאים ואף בכירים בישראל היא מוחמד בן סלמאן - אותו מנהיג שבאוקטובר 2018 דאג שבקונסוליה הסעודית באיסטנבול יחסלו את העיתונאי האופוזיציוני ג'מאל ח'אשוקג'י. כפי שקרה לפני חמש שנים, כך היום: עצם יציבות בית המלוכה הסעודי, לא מבטיחה את יציבות צעדיו ומדיניותו של נסיך הכתר.

העליונות הצבאית הישראלית

ישראל היא המדינה היחידה באזור בעלת מטוסי F-35, שמבטיחים לה עליונות אווירית מול כל איום אזורי. מתן מטוסי F-35 לסעודים יסיים את סיפור העליונות האווירית האזורית של ישראל, וזו סיטואציה שקרוב לוודאי מדירה שינה מעיני בכירי מערכת הביטחון הישראלית. בדומה לשאלת הגרעין, סוגיה זו תביא לביקורת פוליטית וביטחונית הולכת וגוברת בישראל ככל שהצדדים יתקדמו, אם בכלל, להסכם.

מהזווית החיובית, מוחמד בן סלמאן כנראה לוטש עיניו לתעשיות הביטחוניות הישראליות. אם יקבל מטוסי F-35, הוא ירכוש אותן כבר, כנראה, עם קסדה מתוצרת אלביט מערכות . מול האיום האיראני, הוא ישמח לקבל מערכות הגנה ישראליות כאשר הוא עומד בראש המדינה עם העוצמות הכלכליות הגדולות ביותר באזור. ועדיין, גם כאן, משרד הביטחון לא יאפשר, בצדק רב, רכישה של כל מערכת במטרה לשמור על עליונות ישראלית.

כפי שתפקידו של משרד הביטחון לשמור על עליונות צבאית ישראלית גם מול ידידות כשעוסקים במכירות אמל"ח כמו, לדוגמה, הרכישות שאושרו למרוקו, אישור F-35 לערב הסעודית הוא לא פחות ממגה-אירוע.

לכן, התנגדות משמעותית לנושא צפויה ממחוקקים בוושינגטון לא פחות מזו בישראל. הן במפלגה הדמוקרטית והן במפלגת הרפובליקנית מבינים כי נשיא ארה"ב מעוניין להגיע לבחירות בנובמבר 2024 עם הישג מדיני משמעותי, אפילו היסטורי.

כיום, מצבו של ביידן בזירה הבינלאומית לא מספיק טוב: סין הלכה והתחזקה על אף שהיא מהווה את הנושא המשמעותי ביותר במדיניות החוץ האמריקאית; הפלישה הרוסית לאוקראינה נמשכת, הנשיא ולדימיר פוטין דואג לערעור היציבות במדינות פרו-מערביות באפריקה; ובמזרח התיכון - לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ שם דגש על האזור, מחליפו ביידן עשה להיפך.

זה הוביל לכך שאיראן בהובלת שר החוץ שלה אמיר עבדולחיאן שיפרו את מעמדם הדיפלומטי באזור בצורה ניכרת. הפזיזות שעלולה לנבוע מהרצון של ביידן לתקן את טעויותיו, צפויה להיות זו שתוביל את ההתנגדות בקונגרס להסכם עם מוחמד בן סלמאן שתדמיתו בחלקים נרחבים מוושינגטון היא, בלשון המעטה, רעה.

הנושא הפלסטיני

משתי הסוגיות שמטרידות במיוחד את הקונגרס והסנאט בארה"ב - לאלו שמעסיקות יותר מכולן את חבריו של נתניהו לממשלה. בדיוק כפי שביידן ממהר להגיע להסכם מהאינטרסים שלו, כך גם נתניהו - שמתמודד עם מחאה בעלת היקפים היסטוריים ונמצא כבר בגיל שבו מנהיג נותן בד"כ יותר תשומת לב למורשת שישאיר אחריו.

ראש הממשלה כבר הצליח להביא לחתימה על הסכמי אברהם, אך מבין שנורמליזציה עם ערב הסעודית תכניס אותו לדפי ההיסטוריה בשורה אחת עם ראשי ממשלה כמו מנחם בגין ויצחק רבין. לא כי ערב הסעודית היא אויבת של ישראל כמו שהיו מצרים וירדן, אלא כי מדובר ב"שומרת המקומות הקדושים לאסלאם", מובילת יוזמת השלום הערבית שכורכת נורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב במדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים, וברומטר כלל-מוסלמי.

לערב הסעודית יש כוח משמעותי כל-כך בעולם המוסלמי ככלל והערבי בפרט עד כדי כך שיש מדינות רבות שאם מוחמד בן סלמאן יגיד להן "תנרמלו יחסים עם ישראל", הן יעשו זאת - אם ברצון ואם לאו.

רה"מ מבין זאת, ולכן לא נמנע בשלב זה להתקדם במו"מ להסכם, תוך מודעות לשורת הדרישות הסעודית הארוכה. לכאורה, הנושא הפלסטיני לא יהווה מגבלה פוליטית אמריקאית, גם לא במחנה השלום הישראלי שכנראה יבקר על הסוגיות הביטחוניות. הוא דווקא יהווה קושי רב לנתניהו "מתוך הבית": בממשלה.

לפחות 24 ח"כים מתוך 64 חברי הממשלה יסרבו לעצירת הבנייה ביהודה ושומרון, לסיוע ביטחוני נרחב לרשות הפלסטינית, ועל אחת כמה וכמה בדיוק למה שיוזמת השלום הערבית עוסקת בו: הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים.

אין שום סיכוי שחברי עוצמה יהודית בהנהגת איתמר בן גביר, הציונות הדתית בהובלת בצלאל סמוטריץ', ו-11 ח"כים בהובלת יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, שכבר אתמול שלחו לנתניהו מכתב ציבורי שבו הכריזו כי יתמכו רק במתווה של "שלום תמורת שלום" - יסכימו לוויתורים שכאלו. מנגד, מוחמד בן סלמאן לא יקבל הסכם ללא ויתורים משמעותיים מאוד בזירה הפלסטינית.

וכך, התנגדות מבית, בקונגרס האמריקאי ובממשלת ישראל, עלולה להביא להרס השאיפות לנורמליזציה עם ערב הסעודית בעתיד הקרוב.

עוד כתבות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי