גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

17 ק"מ ב-3 שעות באוטובוס: מירי רגב מושלת במינויים, אבל לא על התחבורה

תקופת המכרז של חברת האוטובוסים קווים באזור בקעת אונו מתקרבת לסיומה, אך השירות התדרדר ● במקום למצוא פתרונות, במשרד התחבורה הנמיכו עוד יותר את רף השירות ● והשרה רגב? אל תפריעו לה למנות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

אחר-צהריים לוהט ומהביל של תחילת חודש ספטמבר, והעמידה בתחנת אוטובוס ללא צל במערב ראשון לציון מייאשת. קו האוטובוס שאמור לקחת אותי ליהוד, פרבר שינה אמיד, עובר רק פעם אחת בשעה, ונסיעה בו אורכת כשעה ורבע ביום טוב. אבל האוטובוס לא מגיע, וגם זה שאחריו לא. אחרי שעתיים התייאשתי, נסעתי בקלות לתל אביב ומשם אוטובוס ליהוד. האוטובוס - כך הראתה האפליקציה - יצא מתחנת המוצא, אבל "ברח" לאיילון ולא ביצע את הנסיעה לפי המסלול שבכלל לא כולל מעבר בנתיבי איילון. קיצורו של דבר, אחרי שלוש וחצי שעות הגעתי, כמו נסיעה לרמת הגולן.

משאל הפקקים והחניה הגדול: מה מתכננים המועמדים לראשות עיריית תל אביב
זו הסיבה שלמרות שהישראלים נוסעים פחות, הפקקים מתגברים  

בירור קצר חשף את הסיבה המפתיעה: משרד התחבורה אישר לחברת קווים, שבבעלות קבוצת מאיר של יעקב שחר, להסיט אוטובוסים בשל עבודות תשתית, כך שלא יעברו בתחנה בה חיכיתי במשך כמה שעות. אבל לנוסעים לא נמסרה שום הודעה.

זה כמובן לא סיפור האימה היחיד משימוש קבוע בתחבורה הציבורית: במשך שבועות של שיפוצים בכביש, קצר בתקשורת בין העירייה לחברת קווים הוליד כאוס של אוטובוסים שלא עוברים בתחנות ומבלי ליידע את הציבור. לאחר שהודעות נמסרו, הבעיות לא תמו וכל נהג בחר מסלול אחר. ביום אחר, קו אחד לא יצא מתחנת המוצא וזה שאחריו איחר ב־20 דקות, תשאול קצר של הנהגים הצביע על כך שההסעה שלהם עצמם איחרה והם לא עלו על ההגה בזמן.

חודשי המכרז האחרונים ושהנוסעים ימתינו

המקרים האלו הם רק דוגמאות ואינם מקריים. למעשה, חלק גדול מהנסיעות של חברת קווים כלל לא מבוצעות, לטענתם בשל מחסור בנהגים. המחסור הזה נובע מהעובדה שהחברה נמצאת בחודשי הפעילות האחרונים שלה, רגע לפני שהמכרז שלה באזור בקעת אונו יסתיים, ושאחריה תכנס חברה חדשה. העובדים מנצלים ימי מחלה ולא מגיעים, אחרים פשוט עזבו למקום עבודה אחר במסגרת המרדף הקניבלי בין חברות התחבורה הציבורית במרכז הארץ בנסיון למצוא פתרון למשבר כוח-האדם החמור.

משרד התחבורה אמור לפרסם בכל חצי שנה דוח בקרה על החברות אלא שמתחילת השנה לא פורסם דוח כזה. בכל אופן הדוח שמסכם את החציון השני של שנת 2022 העמיד את אשכול בקעת אונו בתחתית עם ציון של 44.5 לעומת ממוצע של 70.6. אבל זה לא הסוף. אשכול בקעת אונו "הצטיין" גם בנסיעות שלא בוצעו ושיעורן עמד על 5.65%.

מירי רגב, שרת התחבורה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדבר מוכר גם לנוסעים בעיר. בקבוצת הפייסבוק כתבה נוסעת "3 פעמים קו 37 לא הגיע בשעות הבוקר. מזעזע שבימים חמים כאלה אנשים אמורים לחכות יותר משעה לאוטובוס". אמא אחרת מספרת שבנה יוצא מהבית יותר משעה לפני תחילת הלימודים בקריית אונו השכנה, כי אוטובוסים פשוט לא יוצאים. אם לא די בכך, הגרון משתנק כשמבוגרים נאלצים לחכות שעה שלמה רק כדי לנסוע כמה תחנות לרופא או לקניון.

בכל אופן, כדי להגיע למרבית האוטובוסים שעוברים במסוף, נוסע צריך להמתין לקו שלא בהכרח יעבור כדי להגיע לשם, או לחלופין לצעוד במשך דקות ארוכות. במסוף הנוסע שוב יצטרך לחכות לאוטובוס שלא בהכרח יעבור.

מנהל רשות ללא כל ניסיון רלוונטי

בנתיים במשרדים בירושלים: ממש במקביל נכנס לתפקידו ראש הרשות החדש לתחבורה ציבורית עידן מועלם שכיהן כמנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות ואין לו כל ניסיון בתחבורה. את המועמד בחרה השרה רגב, אחרי שדורג רביעי בלבד על ידי ועדת האיתור והוקפץ מעל המועמדים האחרים. הליך האיתור הזריז, נעשה לאחר שראש הרשות הקודם התפטר לאחר שנים ארוכות במשרד התחבורה. הקדנציה של השרה רגב היא רק בת תשעה חודשים, אך היא הספיקה להפטר כמעט מכל מי שסימנה ולמנות את מי שרצתה במקומם. רגב הוכיחה שעל מינויים היא יודעת למשול. אבל מה עם התחבורה הציבורית?

כך או אחרת, התלונות על התנהלות חברת קווים הגיעו למסדרונות המנומנמים של הרשות לתחבורה ציבורית, וזו נקטה יד קשה ומרתיעה כלפי החברה הסוררת שהשירות שהיא מעניקה לאזרחים מתבדר עם סיום המכרז שלה. לוחות הזמנים דוללו ובמקום 3 אוטובוסים בשעה צומצמו לוחות הזמנים ל־2 אוטובוסים בשעה. כן כן, אם החברה לא מצליחה לעמוד במשימותיה - לא נפעל חלילה לתגבור כוחותיה בגזרים ובמקלות, אלא נשנמך את יעדיה. אך גם בהם, עיניכם הרואות, החברה מתקשה לעמוד.

מכרזי התחבורה הציבורית הם לפרק זמן של עשור והמסר ממשרד התחבורה לשוק לא נראה ככזה שמעודד תפקוד מלא עד הסוף. כך נגזר על נוסעי התחבורה הציבורית לנסוע בשירות לקוי 9 שנים, ובשירות מתחת לכל ביקורת בשנה העשירית.

טוב, זה כבר לא משנה, התעסקות באוטובוסים היא נחלת העבר. משרד התחבורה מפתח רחפות ימיות שישוטו בים ויעקפו את הפקקים, קומה נוספת לכביש 6 ורכבות קליע לקצוות הארץ.

נראה גם שהבעיות לא יפתרו בקרוב. החברה המחליפה היא מטרופולין ותכנס בינואר 2024, אבל התדירות ביהוד לא תגדל. ספק גם אם אוטובוסים יצאו בזמן. חברת מטרופולין הקדימה את קווים בעשירית האחוז בלבד בדוח הבקרה של משרד התחבורה. מטרופולין נרכשה על ידי קרן ג'נריישן קפיטל "לאורך השנים מטרופולין מספקת הכנסה תזרימית ורווחיות קבועה, צמודה ויציבה. כל זאת בענף בעל סיכוני ביקוש נמוכים ומתווי התקשרויות מוגנים", נכתב במצגת למשקיעים בקרן ג'נריישן. "הענף מקבל גיבוי ממשלתי מלא", ולדבריהם ישנן הגנות מ"שינויים במחירי הדלק והביטוח וכן הגנה חלקית מפני עלייה בשכר נהגים". הכנסותיה של הקרן מהתחבורה הציבורית עמדו בשנת 2022 על כ־935 מיליון שקל וכ־165 מיליון שקל EBITDA (רווחים לפני ריבית ומסים). כמו כן, צוין במצגת כי בשנה שעברה חולק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל, ושנה קודם לכן בסך 58.5 מיליון שקל מפעילות התחבורה הציבורית בלבד. מה שרואים מהתחנה לא רואים מהלשכה.

ניהול כושל, והיעדר משילות

אומנם יש גם דוגמאות אחרות של תחבורה ציבורית טובה ויעילה במיוחד במרכזי המטרופולינים, אבל ככל שמתרחקים מהם לערי השינה שסביבם המצב נהפך ליותר גרוע. הדבר קשור כמובן גם לתכנון העירוני הפרברי של ערים אלו. יהוד היא רק דוגמה אחת לכך. שם מיליוני ישראלים סובלים משירות לקוי או מנסיעה בעל כורחם ברכב פרטי שתקוע בפקקים וגוזל מהם זמן רב. הסיבה לכך היא שכבישים מותאמים לרכב פרטי, במקום לבנות רשת רחובות בסגנון שתי וערב עם עירוב שימושים. אך המדינה ממשיכה לבנות עוד שכונות, שלא מתוכננות נכונה לתחבורה ציבורית. אבל מעבר לתכנון, הסיבות לשירות הלקוי הן גם ניהול כושל, והיעדר "משילות".

תגובת חברת קווים: "לנוכח עבודות התשתית וגודשי התנועה במרכז הארץ, ולאור האטה ואי סדירות במהירות הנסיעה המחמירים את משבר חוסר הנהגים בישראל, קיים קושי לבצע את הנסיעות במועדן. החברה עושה ותעשה כל שלאל ידה כדי להתמודד בנסיבות אלה שאינן בשליטתה".

תגובת משרד התחבורה: "שיפור משמעותי של התחב"צ בבקעת אונו ויהוד צפוי להתחיל עם כניסתה של חברת מטרופולין שזכתה במכרז להפעלת קווי האוטובוסים באזור. לאחר שקווים לא עמדה בתנאי ההפעלה ולא ביצעה נסיעות המחויבות בתנאי הרישיון, הוטלו עליה סנקציות. במטרה למנוע בלבול של הנוסעים, עודכנו גם לוחות הזמנים. יצוין כי ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מר עידן מועלם, שנבחר על בסיס מקצועי בלבד, נמצא פחות מחודש בתפקידו כך ששירבוב שמו לטענות איננו הגון".

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון