גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סערת אוקטובר: האירועים שעלולים לטלטל את הכלכלה הישראלית בחודש הקרוב

אוקטובר צפוי להיות חודש עמוס באירועים שעלולים להגביר את חוסר הוודאות בקרב המשקיעים ולהכניס את הכלכלה לטלטלה נוספת ● החל מזהות נגיד בנק ישראל ונשיאת ביהמ"ש העליון ועד פרסום דירוג האשראי של ישראל: אלו האירועים שעל הפרק

מימין: ראש הממשלה נתניהו, שר המשפטים לוין, נשיאת העליון חיות, החשב הכללי באוצר רוטנברג והנגיד ירון / צילום: יוסי כהן, מארק סאלם-ג'רוזלם פוסט, דוברות הרשות השופטת, אבי אוחיון-לע''מ, רויטרס - Steven Scheer
מימין: ראש הממשלה נתניהו, שר המשפטים לוין, נשיאת העליון חיות, החשב הכללי באוצר רוטנברג והנגיד ירון / צילום: יוסי כהן, מארק סאלם-ג'רוזלם פוסט, דוברות הרשות השופטת, אבי אוחיון-לע''מ, רויטרס - Steven Scheer

חודש אוקטובר צפוי להיות חודש דרמטי במיוחד לכלכלה הישראלית. לא שהיה פה רגוע בשנה האחרונה, אבל נדמה שבחודש הבא מתכנסים יחדיו שורה של אירועים חריגים ומשמעותיים במיוחד, שהולכים לתפוס את כותרות העיתונים ואת תשומת לב המשקיעים, בארץ ובעולם כאחד. שטף האירועים צפוי להשפיע על מצבה הכלכלי של ישראל ועל הוודאות הנחוצה כל כך, הן באופן מידי והן לטווח הבינוני והארוך.

שיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי. איך זה ישפיע על החלטת הריבית?
רשות שוק ההון צפויה לבצע קיצוץ נוסף בתגמולי הביטוח הסיעודי

8־15 באוקטובר

עתיד נגיד בנק ישראל

לאחר סיום קדנציה בת חמש שנים בדצמבר הקרוב, התחייב פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, כי יודיע על החלטתו - התלויה כמובן גם במסר שיקבל מראש הממשלה בנימין נתניהו - מיד לאחר החגים.

לזהות הנגיד יש משמעות רבה. לאורך החודשים האחרונים ציינו מספר גורמים כי חוסר הוודאות לגבי הנגיד הבא מוסיפה לחוסר הוודאות הכללי במשק ולעצבנות המשקיעים, גם מחוץ לישראל.

"אין ספק כי השוק רוצה מאוד המשכיות ומרוצה מעמדת הנגיד לגבי הצורך לפשר את המחלוקת המשפטית", אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות. "תרחיש אפשרי של העלאת ריבית וחוסר המשכיות בעמדת הנגיד יאתגר מאוד את השוק המקומי". כלכלן בכיר נוסף אומר לגלובס כי אם הנגיד יקבל את אישור הממשלה להמשך כהונתו לקדנציה שנייה, השוק יראה זאת בחיוב: "מהלך כזה יוריד את אי־הוודאות ויראה כי בכירי הממשלה חושבים בצורה רציונלית". מצד שני, במקרה שהנגיד ירון לא ימשיך בתפקידו, הוא סבור כי חוסר הוודאות יגבר.

13 באוקטובר

דוח של מודי'ס

בחודש אוקטובר תפרסם חברת דירוג האשראי, מודי'ס, את הדירוג של ישראל. בחברת הדירוג הביעו לא מכבר מורת רוח מחוסר הוודאות נוכח המשבר הפוליטי בישראל, מה שמעלה את החשש שהיא תוריד את ישראל שלב מציונה הנוכחי, העומד על A1.

מלבד המשבר הפוליטי, גם הכנסות המדינה ירדו בחודשים האחרונים, עובדה שתכביד על החלטת חברת הדירוג. יתרה מזאת, העודף הציבורי שנשמר בקופת הממשלה לאחר שנת 2022 נשחק וצפוי להיגמר בזמן הקרוב. אמנם בדוח הקודם מחודש אפריל, במודי'ס ציינו לחיוב את המדיניות הפיסקלית המרוסנת של ישראל והתקציב האחראי, אך מאז הגירעון גדל וההכנסות הצפויות קטנו. כלכלן בכיר מעריך בפני גלובס שהחברה לא צפויה להוריד את הדירוג של ישראל, אך קיים "חשש אמיתי" להורדת תחזית הדירוג לשלילית.

מנחם ממזרחי טפחות מוסיף כי "כל הדוחות שפורסמו עד כה הצביעו על הצורך לקבל החלטות משפטיות בהסכמה רחבה, ועל הנזק הכלכלי שייגרם. עם זאת, הדירוג לא ירד. אם הפעם תהיה התוצאה אחרת, ככל הנראה תהיה לכך השפעה ישירה על שער השקל".

15 באוקטובר

הכנסת חוזרת מפגרה

הכנסת צפויה לחזור למושב החורף ב־15 באוקטובר, מה שעלול להגביר עוד יותר את אי־הוודאות והכאוס במגרש הפוליטי. לשאלת התקדמות הרפורמה המשפטית בכנסת יצטרף בקרוב דיון סוער לא פחות בנוגע לחוק הגיוס, מה שבוודאי לא יוריד את הלהבות ולא צפוי להרגיע את המשקיעים. לפי שעה, נראה שאפילו חזון השלום עם סעודיה לא מצליח לעודד את הישראלים ולייצר מכנה משותף כלשהו בבית הנבחרים.

לא מן הנמנע שגם הבחירות לרשויות המקומיות בסוף החודש יעלו את מפלס ההתלהמות של הפוליטיקאים כדרכם בימי בחירות, ויוסיפו למתח בקרב המשקיעים שמחפשים רק שקט.

15 באוקטובר

מדד המחירים לספטמבר

האינפלציה לחודש אוגוסט הפתיעה לרעה כשטיפסה מעט מעל ציפיות השווקים, והחזירה את רמת המחירים לרמה שנתית של 4.1%. עוד קודם לכן פורסם כי גם בארה"ב האינפלציה עלתה מעל התחזיות לרמה של 3.7%, מה שמגביר את החשש גם מעבר לים שהמחירים שוב מרימים ראש והריבית לא מצננת את האינפלציה בקצב המיוחל.

בכל מקרה, המדד לחודש ספטמבר הוא קריטי במיוחד. בעיקר בשל העובדה שהוא אמור להחזיר אותנו למתווה יורד ולרדת שוב מתחת לרף של 4%. לפי תחזית השווקים שמציג בנק ישראל, מדד המחירים אמור להציג קצב אינפלציה שנתי של 3.9% בספטמבר, לקראת ירידה אל מתחת היעד שקבעה הממשלה - 3% לכל היותר - כבר בחודש פברואר 2024 (2.8%). אם מדד ספטמבר יפתיע גם הוא לרעה, התחזיות להרגעת האינפלציה עלולות להשתנות.

16 באוקטובר

נשיאת העליון עוזבת

כהונתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תסתיים ב־16 באוקטובר. לראשונה אי־פעם, צפוי להתמנות לתפקיד ממלא מקום, השופט עוזי פוגלמן. זאת, על רקע חוסר הסכמות עם שר המשפטים יריב לוין לגבי כינוס הוועדה לבחירת שופטים.

במקביל, כמה ימים קודם לכם, ב־12 באוקטובר, תסיים השופטת ענת ברון את כהונתה בבית המשפט העליון. ב־22 באוקטובר יקיים בג"ץ דיון טעון בנוגע לדרישה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, חרף התנגדותו של השר לוין ועל רקע המחסור החריף בשופטים בכל המערכת.

בכל מקרה, ברור שלא מדובר רק בסוגיה ובוויכוח משפטיים. בשנה האחרונה התברר סופית שאיתנות הכלכלה הישראלית קשורה קשר הדוק לעצמאות בית המשפט, והמשך הטלטלה במערכת המשפטית לא תסייע להרגעת הרוחות.

23 באוקטובר

מה יקרה לריבית

החלטת הריבית של בנק ישראל תתפרסם ב־23 באוקטובר. לפי ההערכות בשוק, הריבית צפויה לטפס ברבע אחוז לרמה של 5%, לאחר שבשתי ההחלטות האחרונות היא נותרה ללא שינוי, על רמה של 4.75%. האינפלציה, שתתפרסם באמצע החודש, צפויה לתת אינדיקציה חשובה לקראת החלטת הריבית. במקרה שהיא תפתיע לרעה, הסבירות לכך שהריבית תעלה פעם נוספת תגבר - ותעיב עוד יותר על הסנטימנט בשווקים.

לדברי מנחם, החלטת הריבית הקרובה חשובה משתי סיבות עיקריות: "ראשית, כי בהודעה הקודמת בנק ישראל הבהיר שהעלאת ריבית נוספת על הפרק. שנית, תתלווה לה תחזית כלכלית חדשה".

מלבד האינפלציה, גם שער הדולר ישפיע על החלטת הריבית. שער הדולר התחזק מתחילת השנה ביותר מ־8% לעומת השקל, והפיחות העודף כתוצאה מחוסר הוודאות בשווקים התרחב, ולפי בכירים בשוק, הוא הגיע לכ־15% משער החליפין הנוכחי (3.81 שקלים לדולר). כלומר, הפיחות הנובע מגורמים שאינם כלכליים מגיע לכ־50 אגורות. ניתן לראות זאת גם בחשיפה למט"ח של הגופים המוסדיים בארץ, שרכשו מעל ל־5 מיליארד דולרים מתחילת השנה, צעד שהוסיף לחולשת השקל.

במבט מעבר לים, גם עליית מחירי האנרגיה תורמת לדאגה. מחיר חבית נפט מסוג ברנט התקרב בשבוע שעבר לרף ה־100 דולר, מה שמעלה את האפשרות שמחירי הסחורות יאמירו בשל עלויות השינוע שסופגים המייבאים. עלייה זו תביא לתדלוק מחודש של האינפלציה ברכיב שראינו מתמתן מאוד בשנה האחרונה. "עליית מחירי הסחורות מדאיגה מאוד", אומר בכיר בשוק, "המשך התייקרות הנפט יכולה להקשות על ירידת האינפלציה בישראל ובעולם ובהחלט יכולה להשפיע על כלכלת ישראל".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין