גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבחירות רק בעוד 14 חודשים, אבל הן כבר מורידות את ארה"ב מן הפסים

נראה שאין מנוס מסגירה חלקית של משרדי הממשלה בארה"ב בימים הקרובים, בגלל אי–הסכמה בקונגרס על מימונה ● המהלך הזה צפוי לעלות למדינה הרבה כסף - והוא לא היה קורה בדמוקרטיה פרלמנטרית ● אבל בארה"ב, בית הנבחרים מתנהל כרימון נטול נצרה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם פועלי הרכב השובתים / צילום: Associated Press, Evan vucci
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם פועלי הרכב השובתים / צילום: Associated Press, Evan vucci

ברוב הארצות, בחירות הרחוקות כדי 14 חודשים הן רחוקות מאוד. אבל בארה"ב, 14 חודשים מעמידים את הבחירות בסמיכות זמנים מיידית. מערכות בחירות באמריקה מתארכות והולכות. למען האמת, הן לעולם אינן פוסקות. כמעט קשה להבחין במשהו המתרחש באמריקה שאין לו קשר מיידי וממשי אל נובמבר 2024.

מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב: זה השוק שכדאי להשקיע בו
לאחר שנפלה ב-30%, וורן באפט מוכר את המניה הזו

קחו למשל את יום ג'. בזה אחר זה שמענו, שהנשיא ג'ו ביידן הצטרף אל פועלים שובתים בתעשיית הרכב, שופט בניו יורק פסק כי דונלד טראמפ עסק בהונאה גדולת-ממדים, כדי לקבל הלוואות נוחות לעסקיו, ושבעה טוענים רפובליקאיים לנשיאות התמרקו לקראת ויכוח הטלוויזיה הפומבי השני שלהם (שוב, בלי טראמפ).

בסנאט בוושינגטון, רפובליקאים ודמוקרטים הצליחו להסכים על נוסחת מימון, שתמנע סגירה חלקית של משרדי הממשלה בשבוע הבא - אבל הרפובליקאים השולטים בבית הנבחרים מסרבים להצטרף. הספינה מתנדנדת מצד לצד, ומזכירה לנו מה רחוקה הרפובליקה האמריקאית מחוף מבטחים, ומה חלקית היא הצלחתה בהפרדת רשויות.

הווטו הרפובליקאי הכפול

ההפרדה האמריקאית מעניקה אוטונומיה מלאה לא רק לרשות המחוקקת לעומת הרשות המבצעת והרשות השופטת, אלא גם לכל אחד ממרכיבי הרשות המחוקקת.

הסנאט, עם רוב דמוקרטי קטנטן, מפליג בכיוון אחד; בית הנבחרים, עם רוב רפובליקאי קטנטן, מפליג בכיוון אחר; והבית הלבן, בידי נשיא דמוקרטי, עומד בעימות חזיתי עם בית הנבחרים.

ביום ה' עומד בית הנבחרים להתחיל את תהליך החקירה של ביידן לקראת האפשרות של העמדתו למשפט הסנאט. הרשעת הנשיא תביא את הדחתו, אבל אין כל סיכוי שהיא תתרחש.

בדמוקרטיות פרלמנטריות, הרשות המבצעת אינה יכולה לבצע אם אין היא שולטת ברשות המחוקקת. מה הטעם בה, אם אינה יכולה להעביר תקציב. בארה"ב אין זיקה בין ממשלה לרוב פרלמנטרי. היא אומנם זקוקה לתקציב, אבל אינה נופלת רק מפני שהקונגרס מסרב להעניק לה תקציב כזה, או ממרר את חייה לפני שהוא מעניק.

מאחר שכל חוק בארה"ב מצריך הסכמה של שני בתי הקונגרס, לאופוזיציה יש וטו על חקיקה אם יש לה רוב באחד משניהם. לרפובליקאים רוב של חמישה מושבים (מתוך 435).

במצב הנוכחי יש וטו כפול: למפלגה כולה לעומת הנשיא, ובתוך המפלגה עצמה לעומת מנהיגיה. זעירות הרוב מעניקה לקבוצה קטנטנה של רדיקלים מימין כוח לשבש כל תהליך חקיקה, ממימון שוטף של שירותי הממשלה ועד אספקת נשק לאוקראינה.

המערכת האמריקאית נחשפת עכשיו במלוא עקרותה. זו אינה הפעם הראשונה, היה כדבר הזה שלוש פעמים ב-30 השנה האחרונות. יוזמי הסגירה מעולם לא הפיקו ממנה תועלת פוליטית. אבל איש אינו לומד לקח.

בית הנבחרים הוא הרימון נטול הנצרה של הפוליטיקה האמריקאית. בגלל מבנהו ואופן בחירתו הוא נוטה להיות רדיקלי ושש אלי קרב, תהיה המפלגה השלטת בו אשר תהיה. היסטורית, הסנאט הוא הגוף המיושב, לפחות מצד המוניטין שלו.

בשנים האחרונות שום גוף באמריקה אינו מיושב. הסכמות רחבות מתמעטות והולכות. אף על פי כן, הסנאטורים של שתי המפלגות הצביעו ביום ג' ברוב מוחץ (77 נגד 19) לטובת הארכה זמנית של מימון הממשלה, עד אמצע נובמבר. מנהיגי הרפובליקאים בבית הנבחרים דחו את פשרת הסנאט על הסף.

מי יעדכן את הפד?

נראה אפוא שאין עוד מנוס מסגירה חלקית של משרדי הממשלה בסוף החודש, כאשר תסתיים שנת הכספים האמריקאית. השירותים העיקריים יוסיפו לפעול: קצבאים יוסיפו לקבל את דמי הביטוח הלאומי (באנגלית, "ביטוח חברתי") והביטוח הרפואי שלהם, הממשלה תוסיף להנפיק דרכונים האוצר יוסיף לשלם ריבית על חובותיו; אבל טיסות יתעכבו בנמלי התעופה, יינזקו מעונות יום לילדים, יצטמצם הפיקוח על איכות הסביבה ועל המזון, פארקים לאומיים עלולים להיסגר.

לפי חברת השירותים הפיננסיים ארנסט אנד יאנג, כל שבוע של סגירה חלקית יגלח 0.1% מן התמ"ג של ארה"ב. אלה אינן חדשות טובות בשום זמן, קל וחומר בזמן של חרדה גוברת: האמרת מחירי האנרגיה מאיימת לחזור ולהעלות את שיעור האינפלציה, כאשר יש סימנים להאטה של הפעילות הכלכלית.

בזמנים כאלה העיניים ננעצות בדאגה בבנק המרכזי, הפדרל ריזרב. תרופה רגילה של הבנק היא העלאה נוספת של הריבית. אבל הבנק תלוי בסטטיסטיקה שהממשלה אוספת בשבילו. סגירת משרדי הממשלה תשבש את פעולת האיסוף. הייתכן שהבנק ייאלץ להסתמך על אינטואיציה?

כולם אוהבים פועל שובת

עננה נוספת בשמי המשק האמריקאי היא ההשבתה של שלוש יצרניות הרכב הגדולות ביותר. היא התחילה לפני שבועיים, לאחר שאיגוד פועלי הרכב (UAW) לא הגיע להסכם עם המעסיקים. השביתה התרחבה בסוף השבוע שעבר ל-38 מפעלי הרכבה ומרכזי הפצה ב-20 מדינות של ארה"ב.

תעשיית הרכב היא המנוע הכלכלי של מדינות המערב התיכון, ומדינות המערב התיכון הן שדה הקרב הפוליטי החשוב ביותר בבחירות לנשיאות. הכרעותיהן נופלות לעיתים קרובות על חודו של קול. החוד הזה העניק את הנשיאות לברק אובמה ב-2012, לטראמפ ב-2016 ולביידן ב-2020.

האיגודים המקצועיים נוטים מסורתית לטובת הדמוקרטים, אבל רק חלק מן השובתים מאוגדים בהם, וגם בין המאוגדים אין תמימות דעים.

איגוד פועלי הרכב הוא אחד האיגודים החשובים ביותר באמריקה, אבל מוטב לזכור שאפילו בשיאה תנועת האיגודים לא הקיפה יותר משליש העובדים בארה"ב. כיום רק עשירית העובדים מאוגדים.

הופעתו של ביידן ביום ג' במשמרת מחאה של פועלים שובתים במישיגן הייתה היסטורית. שום נשיא אמריקאי לא עשה כן לפניו, אף כי המפלגה הדמוקרטית מסתמכת זה מאה שנה על תמיכה כספית וארגונית מהאיגודים. "תעשיות הרכב נהנות מהכנסות שיא", הזכיר הנשיא, "ומן הדין שאתם, הפועלים, תיהנו מחוזי-שיא".

העניין בקולותיהם של פועלי הרכב אינו מוגבל לביידן. ביום ד' עומד להגיע למישיגן דונלד טראמפ, להביע אהדה. הוא אומנם מבקר אצל פועלים לא-מאוגדים, אבל עצם תמיכתו של מועמד רפובליקאי בשובתים היא חסרת תקדים. היא מעידה שהפוליטיקה האמריקאית מתמודדת במגרש חדש: המאבק על קולות "הצווארון הכחול" מתנהל באמצעים המזוהים היסטורית עם השמאל.

אין זה מן הנמנע שמקיץ בזה הקץ על הימין הקלאסי באמריקה, ואולי לא בה בלבד. את מקומו תופס פופוליזם אגרסיבי ועתיר דמגוגיה.

כמובן, טראמפ יצטרך לבלות חלק ניכר ממערכת הבחירות שלו בבתי המשפט שבהם יתבררו תיקיו. אבל שטות תהיה להקל ראש בסיכוייו.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; פלסאון תעשיות קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזיג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות, בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות באיי יוון ויעדים קרובים נוספים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"