גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקוסם שחילץ את אמריקה? המשבר של 2008 עוד איתנו

שורשי המשבר התחילו כבר בשנת 2000 עם פקיעת בועת הדוט קום, וענפיו נישאים מעלינו גם היום ● התוצאה המצטברת של המדיניות המוניטרית מאז 2008 הייתה גידול אסטרונומי בכמות הכסף ובחוב הכלכלה כולה ● 15 שנה למשבר 2008, פרויקט מיוחד

רצפת המסחר בבורסת ניו יורק, אוקטובר 2008 / צילום: ap, David Karp
רצפת המסחר בבורסת ניו יורק, אוקטובר 2008 / צילום: ap, David Karp

שורשי משבר 2008 נמצאים עמוק בשנת 2000 וענפיו הגבוהים עדיין נישאים מעלינו. במובנים רבים אנחנו עדיין בתוך תוצאות המשבר, וחשים את הנורמות החדשות שייצר.

 

בשיא המשבר עמדו 12 מתוך 13 הבנקים הגדולים באמריקה בפני התמוטטות מיידית. אם לא התערבותם הנמרצת של הממשל ושל הפדרל ריזרב, קשה להעלות על הדעת את היקף החורבן שהיה מתרחש.

שאלות ותשובות | סכנת ההשבתה הגדולה: ארה״ב בדרך לכאוס. איך תושפע הכלכלה?
יואב קרני, פרשנות | הבחירות רק בעוד 14 חודשים, אבל הן כבר מורידות את ארה"ב מן הפסים

אך אליה וקוץ בה. אמנם ההתערבות המסיבית הצילה את המשק מקריסה, אך היא גם יצרה מחויבות מעשית ופסיכולוגית אצל הפד לתחזק את הכלכלה. כך עלתה אמריקה על נתיב מסוכן של מדיניות נמשכת של ריבית אפס ושל הרחבות כמותיות. מדיניות זו יצרה כלכלה על קביים ומיצבה את הפד כשחקן המרכזי בכלכלה.

משפרצה הקורונה, מחויב ומאמין בכוחו, הגביר הפד את הרגל על הגז. התוצאה המצטברת של המדיניות המוניטרית מאז 2008 הייתה גידול אסטרונומי בכמות הכסף ובחוב של הכלכלה כולה, זה עומד היום על 96 טריליון דולר, גידול של כמעט 100% מאז תחילת 2007.

הגידול האסטרונומי בכמות הכסף הביא להתייקרות דרמטית במחירי המוצרים המקומיים ובראשם הנדל"ן, וכן במחירים בשוקי המניות. הואיל ואלו מוחזקים באופן מובהק על ידי העשירים (89% מהמניות הם בבעלות 10% העשירים ביותר), גדלו פערי העושר לממדים שלא היו כמותם מאז שנות ה-20 של המאה שעברה. אוקיינוס הכסף הביא גם לעליית מחירים כללית, והאינפלציה הרשמית הגיע לכ־10%, מה שאילץ את הפד לפעול.

עתה אנו עומדים בפני המערכה האחרונה בסאגת 2008, והשאלה הנותרת היא האם הפד סוף סוף ישנה כיוון, יפסיק לתמיד עם ריבית האפס וכן יצמצם, או לפחות שוב לא יגדיל את מאזנו.

"אני אופטימי ביחס לעתיד" (ברננקי 2004)

רבים האנשים והמוסדות שהיו מעורבים ביצירת משבר 2008. אך מעל לכול, החטא הקדמון היה הזמינות חסרת התקדים של הכסף לעולם הנדל"ן. סיפורה של בועת הנדל"ן של 2002־2008 מתחיל אפוא בסופה של הבועה הקודמת. לאחר קריסת בועת הדוט קום בשנת 2000־2001 ובהמשך בגין אירועי ספטמבר 2001, מיהר הפד לקצץ בריבית. זו הורדה 11 פעמים ברציפות, מ־6.25% בינואר 2000 ל־1% באמצע 2003. בהתאמה ירדה גם הריבית על המשכנתאות.

הירידה הדרמטית בריבית למשכנתאות עודדה לא רק את וול סטריט להגדיל את זמינות האשראי, אלא גם את הפדרל ריזרב. היו"ר דאז אלן גרינספן הסביר בהופעה לפני ועדה של הקונגרס: "בעידוד ריבית נמוכה כמוה לא נראתה זה עשורים, הביקוש לבתים נשאר חזק, זהו כוח מייצב בכלכלה המצויה במשבר… זה מאפשר לאנשים לקחת עוד אשראי… אשר לפי מחקרים שלנו חצי ממנו הלך לצריכה פרטית… מה שנתן תמיכה משמעותית לכלכלה".

גרינספן סיכם בהופעה זו את כל הרעיון. הפד היה גאה במעמדו החדש כקוסם המחלץ את אמריקה, באחת וללא כאבים, ממשבר הדוט קום ומהשפעות הפיגועים ב־11 בספטמבר. היו"ר החדש בן ברננקי הסביר בצניעות בשנת 2004: "העובדה היא שאירועים של מיתון הפכו פחות שכיחים ופחות חריפים… האם זה בגלל מדיניות מוניטרית משופרת, שינויים יסודיים בכלכלה, או פשוט מזל? זו (אמנם) שאלה חשובה, אך העיקר שזה עושה אותי אופטימי ביחס לעתיד".

את הביטוי המעשי של מדיניות זו תיארה לימים ועדת החקירה של הקונגרס (לאירועי 2008): "כסף זרם לכלכלה כמו מים שוצפים מסכר שבור. ריבית נמוכה ואח"כ משקיעים זרים תדלקו את הבום. עובדי בניין, מתווכים, סוכני אשראי וארכיטקטים הרוויחו בכלכלה הרגילה, שעה שבנקי השקעות וסוחרים בוול סטריט עלו עוד ועוד בפירמידת ההכנסות… בעלי בתים החלו גם ללוות כסף (משכנתאות) מהבתים, ובאמצעותו קנו חופשות, מכוניות, תכשיטים, בגדים וכיוב'".

אוקיינוס הכסף לנדל"ן יצר ביקושי גדולים בן לילה, אך מספר הבתים בשוק היה מוגבל, והמחירים החלו לעלות. בין שנת 2000 לשנת 2006 הם קפצו בממוצע ארצי של 56% - בערך פי 3 מאשר סך כל העליות ב-110 השנים שקדמו לכך. במקומות "חמים" במיוחד הגיעו הקפיצות ל־100% ויותר. עליות המחירים שבו והאיצו את הביקושים, וכולם הצטרפו לחגיגה.

המנגנון היה פשוט. בקצה אחד היו חתמי המשכנתאות. אלו עסקו בקבלה ובהחתמה של הקונים. אחר כך המשכנתאות היו זוכות לערבות של שתי חברות סמי־ממשלתיות - פאני מיי ופרדי מאק. עד 2006 הפכו השתיים מפלצות שערבו או הלוו 5.2 טריליון דולר כנגד הון עצמי בסך של 37.5 מיליארד דולר.

המשכנתאות שקיבלו ערבות מפאני ופרדי נארזו בחבילות על ידי השחקנים הגדולים בוול סטריט - מריל לינץ', בר סטרנס, גולדמן זאקס, ליהמן ברדרס, סיטיבנק, וולס פארגו ואחרים, והפכו לאיגרות חוב מגובות משכנתאות (MBS, קיצור של Mortgage Backed Securities). איגרות חוב אלו נמכרו למשקיעים מוסדיים בכל רחבי העולם. חבילות האג"חים הללו גם בוטחו, בניגוד לחוק, באמצעות כלים ומודלים פיננסיים סבוכים. גדולת המבטחות הייתה ענקית הביטוח AIG.

שערי עיתונים, 15־16 בספטמבר 2008

בשנת 2006 החגיגה הייתה בעיצומה. על מיליוני המשקיעים החדשים ועשרות מיליוני בעלי הבתים באמריקה נפל משמיים עושר חדש, מתנה מהפדרל ריזרב. גם הבונוסים שחולקו בוול סטריט בסוף שנה שברו שיאים. על פי משרד החשב של מדינת ניו יורק, הם הכפילו עצמם מאז 2004. גולדמן סאקס למשל חילקו בונוסים בהיקף 16.5 מיליארד דולר, והצ'ק של המנכ''ל עמד על 54 מיליון.

גם שוק המניות פרח והמדדים כמעט הכפילו עצמם מאז משבר 2001. על פי דוח של משרד התקציבים של הקונגרס, עליות אלו העשירו את 3 מיליון האמריקאים שבראש סולם העושר בכ־1.5 טריליון דולר.

העלייה במחירים הביאה עלייה בהתחלות הבנייה

בתחילת 2007 האמינו הכול, מבנקי ההשקעות בוול סטריט ועד הפדרל ריזרב, מהפוליטיקאים בוושינגטון ועד רוכשי הבתים ויועצי המשכנתאות, שהקסם יימשך לעד. רכבת ייצור הכסף דהרה במלוא הכוח ועמה הלכה והתנפחה בועה שכמוה לא הייתה בהיסטוריה של אמריקה.

העלייה הדרמטית במחירים הביאה לעלייה דרמטית בהתחלות הבנייה. בעשורים שקדמו לבועה עמד מספר התחלות הבנייה של בתים פרטיים באמריקה על ממוצע שנתי של כ־1.5 מיליון יחידות. בשנת 2003 חצה המספר את קו ה־2 מיליון ועד השיא בשנת 2006 הוא עמד על 2.27 מיליון. כך, בין 2002 ל־2006 הצטבר מלאי של יותר מ־3.5 מיליון בתים ריקים. אט אט מאגר הלווים הטובים התדלדל והלך, והמשכנתאות החלו להינתן לעוד ועוד לווים גרועים. בשנתיים האחרונות לבועה, יותר ממחצית ההלוואות ניתנו ללווים שכאלו - נעדרי מסמכים, או כאלו שניסו להונות את המערכת. לימים תיאר הפדרל ריזרב עצמו: "כל מה שניתן היה למכור הלאה (לוול סטריט) אושר וניתן כהלוואה". אך גם זרם לווים־קונים אלו התדלדל והלך.

את מה שהתרחש לאחר מכן תיארה ועדת החקירה של הקונגרס: "פיטרסון היה קבלן בניין בבייקרספילד, קליפורניה, בכל יום שני היה מגיע למשרד ורואה את ערימות הסכמי הרכישה החדשים… זרם הקונים היה קבוע… שבת אחת הוא היה במשרדי המכירות ואיש לא הגיע. הוא צילצל לחבר, גם הוא קבלן, שסיפר כי כך הדברים גם אצלו. 'מה אתה חושב?' שאל פיטרסון. 'הסיפור נגמר', השיב החבר, 'נגמר'".

 

חבילת חילוץ בהיקף של 700 מיליארד דולר

לקראת סוף 2007 החל מספר ההלוואות בחדלות פירעון לטפס במהירות. מחירי הבתים החלו לצנוח, ועמם גם מחירי המניות של בנקי ההשקעות. ב־6 בספטמבר 2008 הגיע רגע הפיצוץ. לערבים, החברות הסמי־ממשלתיות פרדי ופאני, אזל הכסף, והממשלה לקחה את השליטה בהן. ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות הרביעי בגודלו באמריקה, עם 28,000 עובדים והכנסות של 20 מיליארד דולר, פרסם ארבעה ימים לאחר מכן דוחות כספיים. ההפסדים מעסקי המשכנתאות היו קטסטרופליים. שר האוצר הודיע כי לא יהיה חילוץ ממשלתי לליהמן, וב־15 בספטמבר הבנק פשט את הרגל.

מכאן החלו קוביות הדומינו ליפול במהירות בזו אחר זו. לאחר ש־AIG הודיעה כי תיאלץ ללכת בדרכי ליהמן הבין הממשל האמריקאי כי יציבות המערכת הפיננסית כולה, ועמה כל כלכלת ארה"ב, נמצאת בסכנה ממשית. ב־20 בספטמבר שלח הממשל לקונגרס בקשה לאישור חבילת חילוץ בסך 700 מיליארד דולר, שתכונה TARP. בכסף ישתמש האוצר לרכוש מהבנקים את חבילות האג"ח מגובה המשכנתאות שיוחלפו בכסף נקי. החבילה, העתידה להיות ראשונה מרבות, אושרה מיד והכספים חולקו במהירות. 700 מיליארד נוספים אושרו זמן לא רב אחר כך, אך גם זה לא הספיק, ובינואר 2009 החל הפד במה שיסתיים בפועל, לפחות זמנית, רק ב־2022 - תוכניות ההרחבה הכמותית.

בשנת 2007, ערב המשבר, עמד מאזנו של הפדרל ריזרב על כ־890 מיליארד דולר. עד 2017 הוא יעמוד על 4.45 טריליון, ועד 2022 הוא יזנק ל־8.96 טריליון דולר. בכסף זה, המודפס מהאוויר, יקנה הפד אג"חים ממשלתיים וכן אג"חים מגובי משכנתאות. בתחילת 2008 לא החזיק הפד אפילו דולר אחד של אג"חים מגובי משכנתאות. עד 2014 המספר יגדל לכ־1.74 טריליון ובאפריל 2022 יגיע המספר ל־2.74 טריליונים של דולרים, הדפסה ישירה מהפד לשוק הדיור.

הזעזוע של 2008 הביא לירידה דרמטית בהתחלות הבנייה, אלו צנחו ב־2009 ביותר מ־75%, לכ־600 אלף. רק ב־2015 הם יחזרו ויעברו את קו המיליון, ורק בתחילת 2020 הם יחזרו לאיזור 1.5 מיליון, הממוצע הרב־שנתי של טרום בועת 2002־2008. כך יצר פיצוץ הבועה מחסור של בין 2.5 ל־4 מיליון יחידות דיור, עליה ישפוך הפד משתתחיל הקורונה כ־1.7 טריליון דולר מימון לביקושים. להם יוסיף הורדה בריבית למשכנתאות, לשפל כמוהו לא היה מעולם. קפיצת מחירי הנדל"ן שוב לא איחרה לבוא.

אך הפעם ההזרמה לא הייתה לנדל"ן בלבד. בינואר 2020 עמדה כמות הכסף (M1), קרי המזומן והפיקדונות הנזילים, על 3.98 טריליון דולר. עד מחצית 2022 קפצה הכמות ל־20.66 טריליון. בפשטות, כשלושת רבעים מכל כמות הכסף שבמזומן או בפיקדונות נזילים באמריקה יוצרו בשנתיים של הקורונה.

התוצאה הייתה צפויה - עליית מחירים, ולא רק מחירי הנדל"ן. הקסם של פוסט 2008 בדמות עוד ועוד הרחבות כמותיות וריבית אפס, הגיע אל התחנה הסופית. עתה רק נותר לראות איזה מחיר ישלמו החברה והכלכלה על הבטחות ההוקוס־פוקוס ותרופות אליל אלו שניתנו למשק לאחר פיצוץ 2008 ולא הסתיימו אך עתה ב־2022.

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי מטפס בכ-1%

ההנג סנג יורד ב-0.1% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר-שקל, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?