גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות מותגי רכב מסין הגיעו לישראל. מה כל כך מושך אותם דווקא לפה?

בישראל כבר משווקים עשרות מותגי רכב תוצרת סין, והרשימה מתארכת מדי חודש ● ניתוח שפורסם לאחרונה באתר כלכלי מוביל מבייג'ין חושף כיצד נראה פוטנציאל השוק הישראלי מבחוץ, ומדוע היבוא המסיבי שחווינו עד כה עשוי להיות רק ההתחלה

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בסוף אוגוסט 2023 פעלו בישראל כ־20 מותגי רכב פרטי מתוצרת סין, שרובם נחתו כאן בשנתיים האחרונות. עד סוף השנה צפויה הרשימה לכלול עוד ארבעה עד שישה מותגים סיניים עם היצע בטווח מחירים רחב. זוהי תופעה חסרת תקדים בעולם, והיא חריגה במיוחד לאור גודלו המצומצם ותקינת הרכב המחמירה שנדרשת בישראל.

דלק רכב מתחילה בשיווק מותג הפרמיום החשמלי NIO בישראל
מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

את האינטרס של הצד הישראלי לייבא רכב סיני לא קשה להבין. בשנתיים האחרונות נמכרו כאן קרוב ל־60 אלף כלי רכב מתוצרת סין, כמעט שני שליש מהם השנה בלבד. סין היא גם מובילה עולמית בייצור רכב חשמלי, שהוא הפלח הצומח בישראל. נציין, שזיכיון יבוא של מותג סיני מהווה גם נכס, אפילו אם המותג "רדום" ללא מכירות או עם מכירות מזעריות. רק בשנה החולפת ראינו עסקאות שבהן זיכיונות של מותגים רדומים החליפו ידיים לפי שווי של עשרות מיליוני שקלים.

שאלה יותר מסקרנת היא מה דוחף המוני מותגים סינים לשוק רכב קטן ומבודד כמו ישראל, שנדרשות בו השקעות לא מבוטלות? אומנם בחודשים ינואר־ספטמבר נמכרו בישראל יותר מ־40 אלף כלי רכב מתוצרת סין, ועל פי התחזיות העדכניות שפרסם לאחרונה משרד האנרגיה, בשנתיים הבאות יעמוד קצב המכירות בפלח החשמלי על 60־70 אלף כלי רכב בשנה. זאת לא כולל רכבי פלאג־אין, שגם בהם הסינים מובילים. אבל עדיין מדובר על פחות משני אחוז מהיקף יצוא הרכב מסין, שהסתכם באותה תקופה ביותר מ־3.2 מיליון כלי רכב.

חלק מהתשובות מסתתרות בניתוח שוק שפורסם לאחרונה ב־36kr, אחד האתרים הכלכליים הגדולים בסין, תחת הכותרת "ישראל הופכת למקום הכינוס של יצרני הרכב החשמלי מסין בדרכם לעולם". "הדברים שרואים משם" בהחלט מעניינים.

ישראל: שוק קטן עם פוטנציאל צמיחה גדול

הניתוח סוקר את מבנה האוכלוסייה של ישראל ומציין את העובדה שכ־93% מהתושבים מרוכזים בערים ורוב האוכלוסייה עובדת מחוץ לעיר מגוריה, מה שמגדיל את הצורך בניידות. המחברים כותבים כי "שני שליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים לפחות במכונית אחת וכמעט לרבע מבתי האב יש שתי מכוניות או יותר… מספר המכוניות הפרטיות בישראל הוא גבוה למרות ששוק הרכב הישראלי הוא קטן… עם זאת בתוך השוק הזה מספרם של כלי הרכב החשמליים הולך וגדל". כלומר, הפוטנציאל ארוך־הטווח של החלפת רכבי בנזין מתיישנים בכלי רכב חשמליים בישראל הוא מהותי.

הניתוח מדגיש את העובדה ששיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים לישראל עמד ב־2022 על 10.3%, הגדול ביותר במזרח התיכון ומקביל לזה של מדינות מפותחות. כרגע אנחנו כבר עומדים על שיעור חדירה של יותר מ־17%, ואם מוסיפים לכך את רכבי הפלאג־אין, שגם הם מיוצגים בישראל על ידי לפחות שלושה מותגים סיניים, שיעור החדירה נושק ל־22%. עוד נתון חשוב שזוכה להדגשה הוא שכלי רכב מתוצרת סין החזיקו בכמעט 60% מהמכירות בפלח הרכב החשמלי במחצית הראשונה של השנה.

המחברים מציינים שכדי לפנות לקהל רחב יותר של לקוחות ישראלים, שכיום משתמשים ברכבי בנזין, חברות סיניות צריכות להציע בישראל דגמים חשמליים עם טווח של כ־400 ק"מ לפחות בטווח המחיר של 140־145 אלף שקל.

תשתית הטעינה בישראל "לא עונה על הציפיות"

הסינים מודעים היטב לצורך בתשתית טעינה מספקת, שיכולה לתמוך בקצב הגידול המואץ של מכירות הרכב החשמלי. המסקנות שלהם על השוק המקומי בנושא הזה בהחלט מאירות עיניים. "באופן לא מפתיע", כותבים המחברים, "ישראל ניצבת בפני הבעיה של ביקוש לטעינה, שעולה על ההיצע... רוב בעלי הרכב החשמלי בישראל משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות. למרות שקיימת אופציה של התקנת עמדות טעינה ביתיות, הן דורשות מקום חניה פרטי ובמדינה צפופה כמו ישראל, עם מצוקת חניה בערים, הדבר מגביר את מצוקת הטעינה".

הם מוסיפים כי למרות שממשלת ישראל משקיעה בשנים האחרונות בהרחבת תשתית הטעינה, בפועל עמדות הטעינה הפעילות מהוות רק 35% מהיעד, ורוב תשתיות הטעינה הציבוריות מרוכזות במרכזי הערים. "בכל הנוגע למערך תשתית הטעינה, היישום של תחנות טעינה בישראל הוא איטי בהרבה מהמצופה", כותבים הסינים. הם מציינים כגורם חיובי את העובדה שחלק מיבואניות הרכב הישראליות הגדולות, שמייבאות כלי רכב מתוצרת סין דוגמת יוניון מוטורס ושלמה סיקסט, הן גם שחקניות משמעותיות בתחום תשתיות הטעינה.

שוק נוח ליצרנים, אבל גם כזה שמצריך היערכות

בפרק העוסק בפוטנציאל השוק מציינים המחברים כי "שוק הרכב הישראלי, שאין בו כלי רכב מתוצרת מקומית, מפגין חיוניות רבה ופתוח לאמץ מותגים חדשים וטכנולוגיות חדשות, מה שפותח בפני חברות סיניות אופציות מעניינות".

הסינים כותבים שישראל היא אחת המדיניות הבודדות בעולם שמאמצות גם את התקינה האירופאית וגם את זו של קנדה וארצות הברית. "עובדה זו הופכת את השוק הישראלי לנוח מאד לכניסה עבור חברות רכב חשמלי מסין, שיכולות "לבחון כאן את טמפרטורת המים", לפני שהן מתרחבות לשווקים הגדולים במערב.

עם זאת הם מציינים כי לחברות הרכב שנכנסות לישראל ממתינים אתגרים, ובראשם "לוקליזציה". כלומר הסתגלות לשוק הרכב המקומי שיש לו חוקים משלו. "מלבד הצורך להתאים את דגמי הרכב לשוק המקומי, צריך לדעת כיצד למצב את המותג ביחס לשוק, לבנות ערוצי מכירה והפצה ועוד... השיטה הנפוצה ביותר להשיג את דריסת הרגל הראשונית היא לשתף פעולה עם דילרים (יבואנים) ישראלים... באמצעות שיתוף פעולה עם דילרים גדולים אפשר להשיג נגישות ליותר משאבים והזדמנויות".

להערכת המחברים עיקר פוטנציאל ההתרחבות של הסינים בישראל בשנים הקרובות הוא "על חשבון" הנתח של היפנים והקוריאנים, שמאבדים בשנים האחרונות מכוחם בשל היעדר נוכחות מספקת בפלח החשמלי "העממי".

המיסוי הירוק שבדרך מגדיל את הפוטנציאל

לניתוח הסיני היינו מוסיפים עוד פוטנציאל משמעותי להתרחבות בעתיד הקרוב. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרדי הממשלה הרלוונטיים בישראל בוחנים בימים אלה מתווה חדש למיסוי הירוק, שמבוסס על חישוב ממוצע פליטת ה־CO2 של כלל דגמי הרכב השונים, שמייבא כל יבואן לישראל. במקרה של חריגה מרף הפליטה העליון יוטלו קנסות מס על דגמי בנזין ודיזל של אותו יבואן.

אם יאושר המתווה הזה הדרך היעילה ביותר להוריד את הממוצע ולהימנע מקנסות תהיה להגדיל את מספר הדגמים החשמליים המיובאים, ורכישת/קבלת זיכיון של מותג סיני "חשמלי" מהווה פתרון מהיר. המשמעות היא שהערך של זיכיונות היבוא הקיימים יזנק וכך גם המוטיבציה של יבואני "בנזין" להשיג מותגים סינים חדשים. בקיצור, ייתכן ש"הפלישה הסינית" המרשימה של השנתיים האחרונות היא רק יריית הפתיחה.

עוד כתבות

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

אילוסטרציה: Shutterstock

חברות הביטוח בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו החסכונות שלכם בנובמבר

חברות הביטוח הן המנצחות הגדולות בתשואות של חודש נובמבר, מנורה מבטחים וכלל מובילות גם מתחילת השנה ● בתחתית: הגופים שחשופים לחו"ל - אלטשולר שחם וילין לפידות ● הסיבה היא זינוק של יותר מ-4% בשוק המקומי לעומת יציבות בארה"ב ● ומה קורה בינתיים בדצמבר?

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

אילוסטרציה: Shutterstock

יוקר מחיה? למה אתרי השוואות המחירים הישראליים לא מצליחים להתרומם

בישראל פועלות כיום רק שתי פלטפורמות פרטיות להשוואה בין מחירי מזון: Pricez ו-CHP ● ברשות להגנת הצרכן מבטיחים רפורמה שתמשוך שחקנים חדשים ותסייע לתחרות ● ובינתיים הפרדוקס נמשך: בשוק המזון מהיקרים במערב לא משתמשים בכלי השוואת מחירים

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

יו''ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד, אורח הכבוד ויו''ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים LA28 קייסי וסרמן וארוסתו / צילום: הוועד האולימפי בישראל

הוועד האולימפי מסכם שנה באירוע חגיגי

הוועד האולימפי בישראל חתם את השנה הפוסט־אולימפית בטקס חגיגי ● פורום טכנולוגי סגור ביוזמת MIND Israel התקיים בת"א ● מאות רוקחי Be פארם השתתפו בכנס השנתי באקספו ת"א ● וגם: יו"ר חדשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א ומועמד לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● אירועים ומינויים

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק שהוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל