גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות מותגי רכב מסין הגיעו לישראל. מה כל כך מושך אותם דווקא לפה?

בישראל כבר משווקים עשרות מותגי רכב תוצרת סין, והרשימה מתארכת מדי חודש ● ניתוח שפורסם לאחרונה באתר כלכלי מוביל מבייג'ין חושף כיצד נראה פוטנציאל השוק הישראלי מבחוץ, ומדוע היבוא המסיבי שחווינו עד כה עשוי להיות רק ההתחלה

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בסוף אוגוסט 2023 פעלו בישראל כ־20 מותגי רכב פרטי מתוצרת סין, שרובם נחתו כאן בשנתיים האחרונות. עד סוף השנה צפויה הרשימה לכלול עוד ארבעה עד שישה מותגים סיניים עם היצע בטווח מחירים רחב. זוהי תופעה חסרת תקדים בעולם, והיא חריגה במיוחד לאור גודלו המצומצם ותקינת הרכב המחמירה שנדרשת בישראל.

דלק רכב מתחילה בשיווק מותג הפרמיום החשמלי NIO בישראל
מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

את האינטרס של הצד הישראלי לייבא רכב סיני לא קשה להבין. בשנתיים האחרונות נמכרו כאן קרוב ל־60 אלף כלי רכב מתוצרת סין, כמעט שני שליש מהם השנה בלבד. סין היא גם מובילה עולמית בייצור רכב חשמלי, שהוא הפלח הצומח בישראל. נציין, שזיכיון יבוא של מותג סיני מהווה גם נכס, אפילו אם המותג "רדום" ללא מכירות או עם מכירות מזעריות. רק בשנה החולפת ראינו עסקאות שבהן זיכיונות של מותגים רדומים החליפו ידיים לפי שווי של עשרות מיליוני שקלים.

שאלה יותר מסקרנת היא מה דוחף המוני מותגים סינים לשוק רכב קטן ומבודד כמו ישראל, שנדרשות בו השקעות לא מבוטלות? אומנם בחודשים ינואר־ספטמבר נמכרו בישראל יותר מ־40 אלף כלי רכב מתוצרת סין, ועל פי התחזיות העדכניות שפרסם לאחרונה משרד האנרגיה, בשנתיים הבאות יעמוד קצב המכירות בפלח החשמלי על 60־70 אלף כלי רכב בשנה. זאת לא כולל רכבי פלאג־אין, שגם בהם הסינים מובילים. אבל עדיין מדובר על פחות משני אחוז מהיקף יצוא הרכב מסין, שהסתכם באותה תקופה ביותר מ־3.2 מיליון כלי רכב.

חלק מהתשובות מסתתרות בניתוח שוק שפורסם לאחרונה ב־36kr, אחד האתרים הכלכליים הגדולים בסין, תחת הכותרת "ישראל הופכת למקום הכינוס של יצרני הרכב החשמלי מסין בדרכם לעולם". "הדברים שרואים משם" בהחלט מעניינים.

ישראל: שוק קטן עם פוטנציאל צמיחה גדול

הניתוח סוקר את מבנה האוכלוסייה של ישראל ומציין את העובדה שכ־93% מהתושבים מרוכזים בערים ורוב האוכלוסייה עובדת מחוץ לעיר מגוריה, מה שמגדיל את הצורך בניידות. המחברים כותבים כי "שני שליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים לפחות במכונית אחת וכמעט לרבע מבתי האב יש שתי מכוניות או יותר… מספר המכוניות הפרטיות בישראל הוא גבוה למרות ששוק הרכב הישראלי הוא קטן… עם זאת בתוך השוק הזה מספרם של כלי הרכב החשמליים הולך וגדל". כלומר, הפוטנציאל ארוך־הטווח של החלפת רכבי בנזין מתיישנים בכלי רכב חשמליים בישראל הוא מהותי.

הניתוח מדגיש את העובדה ששיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים לישראל עמד ב־2022 על 10.3%, הגדול ביותר במזרח התיכון ומקביל לזה של מדינות מפותחות. כרגע אנחנו כבר עומדים על שיעור חדירה של יותר מ־17%, ואם מוסיפים לכך את רכבי הפלאג־אין, שגם הם מיוצגים בישראל על ידי לפחות שלושה מותגים סיניים, שיעור החדירה נושק ל־22%. עוד נתון חשוב שזוכה להדגשה הוא שכלי רכב מתוצרת סין החזיקו בכמעט 60% מהמכירות בפלח הרכב החשמלי במחצית הראשונה של השנה.

המחברים מציינים שכדי לפנות לקהל רחב יותר של לקוחות ישראלים, שכיום משתמשים ברכבי בנזין, חברות סיניות צריכות להציע בישראל דגמים חשמליים עם טווח של כ־400 ק"מ לפחות בטווח המחיר של 140־145 אלף שקל.

תשתית הטעינה בישראל "לא עונה על הציפיות"

הסינים מודעים היטב לצורך בתשתית טעינה מספקת, שיכולה לתמוך בקצב הגידול המואץ של מכירות הרכב החשמלי. המסקנות שלהם על השוק המקומי בנושא הזה בהחלט מאירות עיניים. "באופן לא מפתיע", כותבים המחברים, "ישראל ניצבת בפני הבעיה של ביקוש לטעינה, שעולה על ההיצע... רוב בעלי הרכב החשמלי בישראל משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות. למרות שקיימת אופציה של התקנת עמדות טעינה ביתיות, הן דורשות מקום חניה פרטי ובמדינה צפופה כמו ישראל, עם מצוקת חניה בערים, הדבר מגביר את מצוקת הטעינה".

הם מוסיפים כי למרות שממשלת ישראל משקיעה בשנים האחרונות בהרחבת תשתית הטעינה, בפועל עמדות הטעינה הפעילות מהוות רק 35% מהיעד, ורוב תשתיות הטעינה הציבוריות מרוכזות במרכזי הערים. "בכל הנוגע למערך תשתית הטעינה, היישום של תחנות טעינה בישראל הוא איטי בהרבה מהמצופה", כותבים הסינים. הם מציינים כגורם חיובי את העובדה שחלק מיבואניות הרכב הישראליות הגדולות, שמייבאות כלי רכב מתוצרת סין דוגמת יוניון מוטורס ושלמה סיקסט, הן גם שחקניות משמעותיות בתחום תשתיות הטעינה.

שוק נוח ליצרנים, אבל גם כזה שמצריך היערכות

בפרק העוסק בפוטנציאל השוק מציינים המחברים כי "שוק הרכב הישראלי, שאין בו כלי רכב מתוצרת מקומית, מפגין חיוניות רבה ופתוח לאמץ מותגים חדשים וטכנולוגיות חדשות, מה שפותח בפני חברות סיניות אופציות מעניינות".

הסינים כותבים שישראל היא אחת המדיניות הבודדות בעולם שמאמצות גם את התקינה האירופאית וגם את זו של קנדה וארצות הברית. "עובדה זו הופכת את השוק הישראלי לנוח מאד לכניסה עבור חברות רכב חשמלי מסין, שיכולות "לבחון כאן את טמפרטורת המים", לפני שהן מתרחבות לשווקים הגדולים במערב.

עם זאת הם מציינים כי לחברות הרכב שנכנסות לישראל ממתינים אתגרים, ובראשם "לוקליזציה". כלומר הסתגלות לשוק הרכב המקומי שיש לו חוקים משלו. "מלבד הצורך להתאים את דגמי הרכב לשוק המקומי, צריך לדעת כיצד למצב את המותג ביחס לשוק, לבנות ערוצי מכירה והפצה ועוד... השיטה הנפוצה ביותר להשיג את דריסת הרגל הראשונית היא לשתף פעולה עם דילרים (יבואנים) ישראלים... באמצעות שיתוף פעולה עם דילרים גדולים אפשר להשיג נגישות ליותר משאבים והזדמנויות".

להערכת המחברים עיקר פוטנציאל ההתרחבות של הסינים בישראל בשנים הקרובות הוא "על חשבון" הנתח של היפנים והקוריאנים, שמאבדים בשנים האחרונות מכוחם בשל היעדר נוכחות מספקת בפלח החשמלי "העממי".

המיסוי הירוק שבדרך מגדיל את הפוטנציאל

לניתוח הסיני היינו מוסיפים עוד פוטנציאל משמעותי להתרחבות בעתיד הקרוב. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרדי הממשלה הרלוונטיים בישראל בוחנים בימים אלה מתווה חדש למיסוי הירוק, שמבוסס על חישוב ממוצע פליטת ה־CO2 של כלל דגמי הרכב השונים, שמייבא כל יבואן לישראל. במקרה של חריגה מרף הפליטה העליון יוטלו קנסות מס על דגמי בנזין ודיזל של אותו יבואן.

אם יאושר המתווה הזה הדרך היעילה ביותר להוריד את הממוצע ולהימנע מקנסות תהיה להגדיל את מספר הדגמים החשמליים המיובאים, ורכישת/קבלת זיכיון של מותג סיני "חשמלי" מהווה פתרון מהיר. המשמעות היא שהערך של זיכיונות היבוא הקיימים יזנק וכך גם המוטיבציה של יבואני "בנזין" להשיג מותגים סינים חדשים. בקיצור, ייתכן ש"הפלישה הסינית" המרשימה של השנתיים האחרונות היא רק יריית הפתיחה.

עוד כתבות

ג'אקו 7 / צילום: יח''צ

מהפך: זה הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה

הדגם הנמכר ביותר ביותר במחצית החולפת היה הקרוס־אובר ג'אקו 7 עם מנועי בנזין ופלאג־אין, כאשר הדגמים הנמכרים ביותר אחריו היו שייכים למותגים יונדאי וטויוטה ● X7, הקרוס־אובר פרימיום החדש של זיקר, נחת בישראל ● ובמדיה האיראנית מדווחים כי ישראל תקפה מפעל רכב באיראן, במהלך מבצע "עם כלביא" ● השבוע בענף הרכב

נתב''ג / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט יחזרו? טרמינל 1 ייפתח באוגוסט

טרמינל 1 צפוי להיפתח מחדש בתחילת החודש הבא - מה שמעלה את הסיכוי שחברות הלואו קוסט יקדימו את חזרתן לארץ ● חזרתן של החברות עשויה לתרום משמעותית להגדלת היצע המושבים ולהורדת מחירי הטיסות, שהתייקרו מאוד מאז תחילת המלחמה

דונלד טראמפ / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

טראמפ הודיע כי חתם על הסכם סחר עם וייטנאם

"זה יהיה הסכם שיתוף פעולה נפלא בין שתי המדינות שלנו. התנאים הם שוייטנאם תשלם לארצות הברית מכס בגובה 20% על כל המוצרים שיישלחו לשטחנו, ומכס של 40% על כל העברה דרך מדינה שלישית", כתב טראמפ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעקבות הסכם הסחר עם וייטנאם, נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים

נעילה מעורבת באירופה ● קמעונאיות הביגוד זינקו בעקבות הסכם מכס בין ארה"ב לוויאטנם ● מיקרוסופט עומדת לפטר כ-9,000 עובדים ● נפילה של 13% במסירות של טסלה, רבעון שלילי שני ברציפות ● פסגות: הפד לא יוריד את הריבית לפני 2026, למרות הלחצים של הנשיא טראמפ ● וגם: הבנק האמריקאי שמסביר עד מתי הראלי בוול סטריט יימשך ● המגזר הפרטי בארה"ב התכווץ לראשונה ממרץ 2023

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של אייר אינדיה / צילום: Shutterstock

זו חברת התעופה שלא תשוב לפעול בישראל בחודשי הקיץ

אייר אינדיה, חברת התעופה היחידה שמפעילה טיסות ישירות להודו, האריכה את השהיית הטיסות לישראל ● החברה מוותרת על הקיץ בישראל - אלה היעדים דרכם תוכלו לטוס להודו

כריסטין לגארד, נשיאת ה־ECB / צילום: Associated Press, Michael Probst

התחזיות התבדו: האירו זינק מול הדולר, אך לאירופה יש כמה סיבות לדאוג

לפני חצי שנה ההערכות ניבאו דעיכה - אבל מאז האירו זינק ב־14% מול הדולר ושבר שיא של 4 שנים ● לצד שביעות הרצון בבנק המרכזי האירופי, גוברים הקולות המזהירים מפני פגיעה ביצוא וביציבות הכלכלית ● האם האירו בדרך להפוך למטבע רזרבה או שמדובר בשיא חולף?

שמואל דונרשטיין / צילום: אייל טואג

אחרי תשע שנים, פועלים אקוויטי נפרד מהחזקותיו ברב בריח: מיהם המוסדיים שרכשו?

בית ההשקעות מור ולצידו סדרה של קרנות גידור רכשו מניות רב בריח בסכום של 55 מיליון שקלים ● המכירה התבצעה בדיסקאונט של כ-10% ממחיר השוק, אך עדיין גבוה ב-57% ביחס לשער מניית רב בריח מלפני כשנה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

האקזיט של המשקיעים הזרים על מניית הבורסה בת"א, ומדוע הגופים המקומיים נעדרים ממנו

שתי קרנות השקעה זרות מכרו בימים האחרונים מניות הבורסה ב־650 מיליון שקל, ובתשואה של יותר מפי 10 על השקעתן

ניב כרמי, מייסד פולוס-טק / איור: גיל ג'יבלי

משוויץ לעזה: היזם שהתחיל בסייבר התקפי ורוצה עכשיו לתפוס מחבלים דרך הסלולר

חברת פולוס־טק שהקים אחד ממייסדי NSO, ניב כרמי, מפתחת חיישן שמותקן על מל"טים ומזהה מחבלים על פי אותות רדיו מהטלפון - בלי לפרוץ למכשיר ● לגלובס נודע: מתקיימים מגעים עם מערכת הביטחון לשילוב הטכנולוגיה, שהחלה את דרכה בתחום החילוץ וההצלה

נשיא טורקיה ארדואן עם עמיתו הסורי, אחמד אל–שרע / צילום: ap, Francisco Seco

טראמפ שם על השולחן: נשק לטורקיה בתמורה להסכם בין ישראל לסוריה

האמריקאים שואפים לצרף את סוריה להסכמי אברהם בעסקת חבילה: האיסור על מכירת F-35 לטורקיה יבוטל - בתמורה לנרמול יחסים עם ישראל ● החשש: היתרון האווירי של ישראל ייפגע

לידיעת המתווכים / איור: Shutterstock

לידיעת המתווכים: חובת הדיווח החדשה שבדרך

הצעת חוק חדשה שהפיץ משרד המשפטים תחייב מתווכי מקרקעין לזהות את הלקוחות, לדווח ולנהל רישומים בכל העברת כספים ● לחוק יהיו כמה השלכות משמעותיות, בהן הפחתת היכולת לבצע עסקאות פיקטיביות או להסוות את זהות הנהנים האמיתיים בעסקאות נדל"ן

הריסות ברצועת עזה, ארכיון / צילום: ap, Ariel Schalit

דיווח סעודי: "חמאס החל ליידע גורמים שבכוונתו להשיב הלילה באופן חיובי לעסקה"

מחצית מהחטופים, ב-5 פעימות: זו העסקה שנרקמת ● ארה"ב במגעים לחידוש המו"מ עם איראן - כבר בשבוע הבא ● כתב אישום הוגש נגד שני חשודים נוספים בריגול למען איראן ● מקורות מקורבים לחמאס: ארגון הטרור ימסור את תשובתו למתווכות לפני יום שישי ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● 50 חטופים - 636 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

הבכיר הבינלאומי שאיראן הגדירה כ"סוכן מוסד"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים כי ראש ארגון סבא"א הוא סוכן מוסד, באיראן גם מאשימים זוג צרפתי בריגול בשביל המוסד, וכך פגעה המלחמה באיחוד האמירויות • כותרות העיתונים בעולם

צילום: Shutterstock

מדד ה-S&P 500 הציג "צלב מוזהב" לראשונה מאז 2023 - אלו המשמעויות

בזמן שמדד ה-S&P 500 נסחר ברמות שיא, ביום שלישי האחרון, הממוצע הנע של המדד ל-50 יום חצה את הממוצע הנע שלו ל-200 יום כלפי מעלה - מה שיצר חיתוך המכונה "צלב מוזהב" ● ניתוח היסטורי שבוצע במרקטוואץ' העלה כי ברוב המקרים, בשנה שבאה לאחר "צלב מוזהב", התשואה גדולה יותר מאשר בתקופות אחרות

קרן מור בקמפיין קופת חולים לאומית / צילום: צילום מסך יוטיוב

זו קופה, לא חופה: כוכבה שולחת את קופ"ח לאומית למקום הראשון באהדה

המקום השני באהדה שייך למתחרה, קופת חולים מאוחדת, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת למותג המזגנים טורנדו, שגם אחראי להשקעה הגבוהה ביותר השבוע, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסת ת"א בהובלת מניות השבבים; השקל בשיא חדש

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ● השקל לא עוצר: הדולר עומד על 3.36 שקלים ● לומברד אודייר: ממליצים על חשיפה עודפת לאג"ח בדירוג גבוה בארה"ב ● "צלב מוזהב" ב־S&P 500: האם זה סימן לתשואה גבוהה יותר בעתיד? ● היום יתקיים מסחר מקוצר בוול סטריט - עד השעה 20:00 שעון ישראל ● וגם: המשקיעים מחכים לדוח התעסוקה בארה"ב שישפוך אור על כיוון הריבית

מטוסי קרב איראניים באספהאן / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

רגע אחרי הפסקת האש, איראן יוצאת לעסקת ענק. על הפרק: מטוסי קרב חדשים

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מיד לאחר כינון הפסקת האש, שר ההגנה האיראני המריא לסין עם מטרה אחת: לרכוש מטוסי קרב מדגם J-10C ● מדובר בחלופה זולה יותר למטוסי סוחוי 35 שלא סופקו לאיראן למרות הבטחות מצד רוסיה, ובקפיצת מדרגה טכנולוגית עבור הצי המיושן של הרפובליקה האסלאמית

תיקון והתנצלות

כוחות צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

1 מכל 3 צעירים בסיכון להתמכרות: חיילים בסדיר ומילואימניקים צעירים בסיכון מוגבר

נתוני המרכז הישראלי להתמכרויות ולבריאות הנפש מגלים שמאז 2018 קפץ מספר המדווחים על בעיית התמכרות בכ־150% ● ובקרב בני 18־26 התופעה רחבה עוד יותר ● מנהלי המרכז מסבירים כיצד רצף המשברים בארץ מרחיב את מעגל ההתמכרויות ואיזה טיפול יחולל שינוי אמיתי