גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות מותגי רכב מסין הגיעו לישראל. מה כל כך מושך אותם דווקא לפה?

בישראל כבר משווקים עשרות מותגי רכב תוצרת סין, והרשימה מתארכת מדי חודש ● ניתוח שפורסם לאחרונה באתר כלכלי מוביל מבייג'ין חושף כיצד נראה פוטנציאל השוק הישראלי מבחוץ, ומדוע היבוא המסיבי שחווינו עד כה עשוי להיות רק ההתחלה

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בסוף אוגוסט 2023 פעלו בישראל כ־20 מותגי רכב פרטי מתוצרת סין, שרובם נחתו כאן בשנתיים האחרונות. עד סוף השנה צפויה הרשימה לכלול עוד ארבעה עד שישה מותגים סיניים עם היצע בטווח מחירים רחב. זוהי תופעה חסרת תקדים בעולם, והיא חריגה במיוחד לאור גודלו המצומצם ותקינת הרכב המחמירה שנדרשת בישראל.

דלק רכב מתחילה בשיווק מותג הפרמיום החשמלי NIO בישראל
מאזדה CX-90: חרב מלוטשת, אבל לא בטוח שזה מספיק

את האינטרס של הצד הישראלי לייבא רכב סיני לא קשה להבין. בשנתיים האחרונות נמכרו כאן קרוב ל־60 אלף כלי רכב מתוצרת סין, כמעט שני שליש מהם השנה בלבד. סין היא גם מובילה עולמית בייצור רכב חשמלי, שהוא הפלח הצומח בישראל. נציין, שזיכיון יבוא של מותג סיני מהווה גם נכס, אפילו אם המותג "רדום" ללא מכירות או עם מכירות מזעריות. רק בשנה החולפת ראינו עסקאות שבהן זיכיונות של מותגים רדומים החליפו ידיים לפי שווי של עשרות מיליוני שקלים.

שאלה יותר מסקרנת היא מה דוחף המוני מותגים סינים לשוק רכב קטן ומבודד כמו ישראל, שנדרשות בו השקעות לא מבוטלות? אומנם בחודשים ינואר־ספטמבר נמכרו בישראל יותר מ־40 אלף כלי רכב מתוצרת סין, ועל פי התחזיות העדכניות שפרסם לאחרונה משרד האנרגיה, בשנתיים הבאות יעמוד קצב המכירות בפלח החשמלי על 60־70 אלף כלי רכב בשנה. זאת לא כולל רכבי פלאג־אין, שגם בהם הסינים מובילים. אבל עדיין מדובר על פחות משני אחוז מהיקף יצוא הרכב מסין, שהסתכם באותה תקופה ביותר מ־3.2 מיליון כלי רכב.

חלק מהתשובות מסתתרות בניתוח שוק שפורסם לאחרונה ב־36kr, אחד האתרים הכלכליים הגדולים בסין, תחת הכותרת "ישראל הופכת למקום הכינוס של יצרני הרכב החשמלי מסין בדרכם לעולם". "הדברים שרואים משם" בהחלט מעניינים.

ישראל: שוק קטן עם פוטנציאל צמיחה גדול

הניתוח סוקר את מבנה האוכלוסייה של ישראל ומציין את העובדה שכ־93% מהתושבים מרוכזים בערים ורוב האוכלוסייה עובדת מחוץ לעיר מגוריה, מה שמגדיל את הצורך בניידות. המחברים כותבים כי "שני שליש ממשקי הבית בישראל מחזיקים לפחות במכונית אחת וכמעט לרבע מבתי האב יש שתי מכוניות או יותר… מספר המכוניות הפרטיות בישראל הוא גבוה למרות ששוק הרכב הישראלי הוא קטן… עם זאת בתוך השוק הזה מספרם של כלי הרכב החשמליים הולך וגדל". כלומר, הפוטנציאל ארוך־הטווח של החלפת רכבי בנזין מתיישנים בכלי רכב חשמליים בישראל הוא מהותי.

הניתוח מדגיש את העובדה ששיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים לישראל עמד ב־2022 על 10.3%, הגדול ביותר במזרח התיכון ומקביל לזה של מדינות מפותחות. כרגע אנחנו כבר עומדים על שיעור חדירה של יותר מ־17%, ואם מוסיפים לכך את רכבי הפלאג־אין, שגם הם מיוצגים בישראל על ידי לפחות שלושה מותגים סיניים, שיעור החדירה נושק ל־22%. עוד נתון חשוב שזוכה להדגשה הוא שכלי רכב מתוצרת סין החזיקו בכמעט 60% מהמכירות בפלח הרכב החשמלי במחצית הראשונה של השנה.

המחברים מציינים שכדי לפנות לקהל רחב יותר של לקוחות ישראלים, שכיום משתמשים ברכבי בנזין, חברות סיניות צריכות להציע בישראל דגמים חשמליים עם טווח של כ־400 ק"מ לפחות בטווח המחיר של 140־145 אלף שקל.

תשתית הטעינה בישראל "לא עונה על הציפיות"

הסינים מודעים היטב לצורך בתשתית טעינה מספקת, שיכולה לתמוך בקצב הגידול המואץ של מכירות הרכב החשמלי. המסקנות שלהם על השוק המקומי בנושא הזה בהחלט מאירות עיניים. "באופן לא מפתיע", כותבים המחברים, "ישראל ניצבת בפני הבעיה של ביקוש לטעינה, שעולה על ההיצע... רוב בעלי הרכב החשמלי בישראל משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות. למרות שקיימת אופציה של התקנת עמדות טעינה ביתיות, הן דורשות מקום חניה פרטי ובמדינה צפופה כמו ישראל, עם מצוקת חניה בערים, הדבר מגביר את מצוקת הטעינה".

הם מוסיפים כי למרות שממשלת ישראל משקיעה בשנים האחרונות בהרחבת תשתית הטעינה, בפועל עמדות הטעינה הפעילות מהוות רק 35% מהיעד, ורוב תשתיות הטעינה הציבוריות מרוכזות במרכזי הערים. "בכל הנוגע למערך תשתית הטעינה, היישום של תחנות טעינה בישראל הוא איטי בהרבה מהמצופה", כותבים הסינים. הם מציינים כגורם חיובי את העובדה שחלק מיבואניות הרכב הישראליות הגדולות, שמייבאות כלי רכב מתוצרת סין דוגמת יוניון מוטורס ושלמה סיקסט, הן גם שחקניות משמעותיות בתחום תשתיות הטעינה.

שוק נוח ליצרנים, אבל גם כזה שמצריך היערכות

בפרק העוסק בפוטנציאל השוק מציינים המחברים כי "שוק הרכב הישראלי, שאין בו כלי רכב מתוצרת מקומית, מפגין חיוניות רבה ופתוח לאמץ מותגים חדשים וטכנולוגיות חדשות, מה שפותח בפני חברות סיניות אופציות מעניינות".

הסינים כותבים שישראל היא אחת המדיניות הבודדות בעולם שמאמצות גם את התקינה האירופאית וגם את זו של קנדה וארצות הברית. "עובדה זו הופכת את השוק הישראלי לנוח מאד לכניסה עבור חברות רכב חשמלי מסין, שיכולות "לבחון כאן את טמפרטורת המים", לפני שהן מתרחבות לשווקים הגדולים במערב.

עם זאת הם מציינים כי לחברות הרכב שנכנסות לישראל ממתינים אתגרים, ובראשם "לוקליזציה". כלומר הסתגלות לשוק הרכב המקומי שיש לו חוקים משלו. "מלבד הצורך להתאים את דגמי הרכב לשוק המקומי, צריך לדעת כיצד למצב את המותג ביחס לשוק, לבנות ערוצי מכירה והפצה ועוד... השיטה הנפוצה ביותר להשיג את דריסת הרגל הראשונית היא לשתף פעולה עם דילרים (יבואנים) ישראלים... באמצעות שיתוף פעולה עם דילרים גדולים אפשר להשיג נגישות ליותר משאבים והזדמנויות".

להערכת המחברים עיקר פוטנציאל ההתרחבות של הסינים בישראל בשנים הקרובות הוא "על חשבון" הנתח של היפנים והקוריאנים, שמאבדים בשנים האחרונות מכוחם בשל היעדר נוכחות מספקת בפלח החשמלי "העממי".

המיסוי הירוק שבדרך מגדיל את הפוטנציאל

לניתוח הסיני היינו מוסיפים עוד פוטנציאל משמעותי להתרחבות בעתיד הקרוב. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, משרדי הממשלה הרלוונטיים בישראל בוחנים בימים אלה מתווה חדש למיסוי הירוק, שמבוסס על חישוב ממוצע פליטת ה־CO2 של כלל דגמי הרכב השונים, שמייבא כל יבואן לישראל. במקרה של חריגה מרף הפליטה העליון יוטלו קנסות מס על דגמי בנזין ודיזל של אותו יבואן.

אם יאושר המתווה הזה הדרך היעילה ביותר להוריד את הממוצע ולהימנע מקנסות תהיה להגדיל את מספר הדגמים החשמליים המיובאים, ורכישת/קבלת זיכיון של מותג סיני "חשמלי" מהווה פתרון מהיר. המשמעות היא שהערך של זיכיונות היבוא הקיימים יזנק וכך גם המוטיבציה של יבואני "בנזין" להשיג מותגים סינים חדשים. בקיצור, ייתכן ש"הפלישה הסינית" המרשימה של השנתיים האחרונות היא רק יריית הפתיחה.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון